Keď sa povie Doller, veľa ľudí už dnes vie, o čom je reč. Aká bola cesta od myšlienky mať vyhovujúci diár k úspešnej značke, ktorá práve oslávila päť rokov a rozhodne už nie je o diároch? Pre Shoptet Univerzitu sme vyspovedali Honzu Emlera, jedného zo zakladateľov značky a e-shopu Doller.
Doller oslavuje 5 rokov. Predstavíte nám, prosím, čo je Doller? A je vaša značka o diári, alebo aj o niečom ďalšom?
Doller je nedatovaný motivačný diár, s ktorým sme pred piatimi rokmi vyšli do sveta. Teraz už to nie je len o ňom, ale aj o ďalších produktoch na plánovanie. Teraz je to napríklad Journal, Notes alebo Kalendár a iné drobnosti. Sú to aj výberové knihy pre sebarozvoj, kvalitné písacie potreby a doplnky pre tvorenie. Mám pocit, že ak si chceš niečo splniť, nie je to len o plánovaní. Preto organizujeme aj nejaké to vzdelávanie. Predtým to boli workshopy, eventy a prednášky, teraz sme radi za webináre so skvelými lektormi.
Koľko ľudí diár už používa, koľko ľudí vás sleduje na sociálnych sieťach? A na akých sieťach ste?
Predali sme cez 120 000 diárov a ďalších produktov. Na Facebooku máme viac než 37 500 fanúšikov, na Instagrame 24 700 followerov a na webe cez 30 000 návštev mesačne.
Obr. 1: K najúspešnejším príspevkom patrí tento, zvaný interne Diár Prymula.
Doller vznikol počas štúdia na vysokej škole, pôvodne pre potreby svojich autorov, alebo v tom bol od začiatku podnikateľský zámer?
Prvým zámerom bolo usporiadať chaos vo vlastných životoch. Keď sme vytvorili prototyp, tak sa ukázalo, že veľa ľudí z nášho okolia by o takýto produkt malo záujem a odtiaľ bol len krôčik ku kampani na Startovači, kde nás podporilo viac ako 1 000 ľudí a pomohlo nám rozbehnúť podnikanie.
Kedy ste si uvedomili, že je to značka, možno štýl alebo filozofia?
Práve v okamih, kedy sme v malinkej izbičke v Zlíne sedeli pri pár dní starej facebookovej stránke a pri prehľade našej kampane na Startovači. V rámci kampane na crowdfundingovom portáli Startovač sme vybrali viac ako trojnásobok požadovanej sumy, dohromady vyše 550 tisíc korún. V ten okamih som pochopil, že Ži svoje sny ako filozofia a prístup k životu dáva zmysel aj mnohým ďalším ľuďom. Pretože verím, že človek môže mať veľa super nápadov, ale aký veľký záujem o nich majú ďalší, sa najlepšie spozná v okamih, kedy sa musia nájsť ľudia, ktorí vám sú ochotní za váš produkt zaplatiť.
Vytvorili ste okolo seba komunitu, ľudia vám nadšene posielajú fotky svojich diárov. Ako to začalo, bolo to očakávané, alebo to vzniklo spontánne a vlastne vás reakcie prekvapili?
Projekt sa rozbehol vďaka crowdfundingu a jediným miestom, kde sme komunikovali, boli sociálne siete. Po úspešnej kampani o nás napísali aj klasické médiá, ale začiatok bol práve na sociálnych sieťach. Od začiatku sú pre nás najdôležitejšie naši spokojní zákazníci a pre komunikáciu s nimi logicky využívame predovšetkým Facebook a Instagram. Bolo pre nás úplne prirodzené dať ľuďom priestor a už od začiatku ich riadne zakomponovať do komunikácie, zdieľať ich fotky, stories pod.
Vytvorili sme pre nich aj FB skupinu, kde sa môžu navzájom radiť a inšpirovať. K piatym narodeninám sme si nadelili vlastný blog, kde budeme zdieľať aj ich príbehy formou rozhovorov a ďalšieho obsahu.
Kto sú vaši užívatelia?
Ľudia, ktorí chcú skrotiť svoj chaos, niečo si splniť, ísť si za svojím a sú tvoriví. Nejde o to, kto vie ako kresliť a krasopisne písať, je to tiež o tom, či človek chce robiť niečo zaujímavé v živote, rozvíjať sa a posúvať sa ďalej.
Obr. 2: Ľudia posielajú vlastné diáre a vzájomne sa inšpirujú (zdroj foto Jana Večeřová, z archívu Doller)
Ako ste premýšľali o cieľovej skupine, než sa Doller dostal viac do povedomia? Predsa len pre mnoho ľudí môže byť papierový diár krok späť.
Najskôr bolo cieľovou skupinou naše okolie, potom naši podporovatelia na Startovači. Všeobecne sa jednalo predovšetkým o vysokoškolských študentov, ktorí hľadali nástroj, ktorý by im pomohol s plánovaním, stanovovaním cieľov a vyhodnocovaním.
Z môjho pohľadu to bolo s papierovým diárom práve naopak. Začali sme v čase, keď veľa ľudí poznala limity elektronického plánovania a komunikácie. Potrebovali sa trošku zastaviť a zamyslieť sa nad tým, čo, kde a ako robia. Pre to je papier ideálny. Okrem toho je dokázané, že ak niečo napíšem vlastnou rukou, tak to beriem ako oveľa väčší záväzok, prikladám tomu vyššiu dôležitosť a lepšie si to pamätám.
Komunitu tvoríte sami, alebo vám pomohol/pomáha nejaký marketér?
Komunita sa našťastie vytvorila sama, my jej len dávame priestor, kde sa môže tvoriť. Samozrejme berieme inšpiráciu v zahraničí aj u nás a učíme sa od najlepších. Marketingovú stratégiu od začiatku nastavujem ja. S rastom projektu sa rozšíril náš tím aj o ďalších kolegov a kolegyne, ktorí majú na starosti sociálne siete a ďalšie aktivity. Využívam aj pomoc niekoľkých odborníkov/mentorov na oblasť sociálnych médií a e-commerce, aby som získal pohľad niekoho mimo firmu. Jeden rok sme využívali aj služby agentúry, ale ukázalo sa, že to pre nás bolo zbytočne nákladné a tiež, že sme zbytočne strácali kontakt s našimi zákazníkmi.
Keď ste Doller vymýšľali, inšpiroval vás napríklad nejaký zahraničný príbeh, dajme tomu Bullet Journal?
Pri tvorbe sme preskúmali všetky možné diáre, ktoré sme mali možnosť v tej dobe zohnať a snažili sme na nich hľadať to, čo nám na nich vyhovuje a čo nám dáva zmysel. Naopak sme chceli vypustiť veci, ktoré boli zbytočné a obmedzujúce. Odtiaľ sme sa predovšetkým vydali smerom nedatovaného diára, pretože začínať so zmenami a plánovaním vždy iba prvého januára nám nedávalo zmysel.
Ako budujete značku? Čo je pre vás najdôležitejšie a aké veci pre to robíte?
Naším mottom je Ži svoje sny a veríme, že naše produkty sú pre ľudí, ktorí sa s ním stotožnia. Budujeme ekosystém, ktorý nestavia len na plánovaní, ale aj rozvoji a kreativite. Pomáhame ľuďom, ako objaviť seba a spoznať, čo chcú, naplánovať si cestu k cieľu a naučiť sa vyhodnocovať. Veríme, že okrem plánovania je dôležité sa aj neustále učiť, rozvíjať sa.
A k tomu sú okrem nášho hlavného produktu Doller Diáre aj ďalšie nástroje pre plánovanie a zapisovanie: Journal, Notes, Kalendár a modulovacie Karty, ktoré ich dopĺňajú. Dôležitá je pre nás aj komunita, ktorá v súčasnosti žije predovšetkým v online prostredí na sociálnych sieťach a novo aj na blogu. Naším ďalším veľkým projektom sú prednášky a workshopy, ktoré chceme zahrnúť pod Doller akadémiu, ktorá by mala ponúkať rôzne témy od rôznych lektorov, na osobnostný rozvoj a plánovanie. Vzhľadom na vývoj tohto roku sme tieto aktivity museli čiastočne odložiť a čiastočne sme ich presunuli do onlinu formou webinárov a článkov na blogu.
Obr. 3: Inšpirácia od užívateľky aartsyanna, zdroj archív Doller
Diáre väčšinou začínajú prvým januárom, Doller je v tomto iný, môžete začať hneď. Je toto hlavná konkurenčná výhoda značky?
To, že náš diár aj ďalšie produkty nie sú datované, ponúka väčšiu flexibilitu. S plánovaním je teda možné začať aj mimo tradičný prvý január. Veľmi dôležitý je aj dizajn, ktorým dávame možnosť prispôsobenia si produktu viac podľa seba. Ďalej je pre nás zásadné, že naše produkty vyvíjame a vyrábame v Českej republike. Plus sa snažíme tvoriť všetko na mieru – napríklad pri tvorbe nových farieb diára nevyberáme farby zo vzorkovníka, ale necháme si koženku aj ďalšie komponenty farbiť tak, aby sa nám čo najviac trafila do vkusu. Síce to predĺži proces výroby, ale pre nás je to dôležité.
Čo pre vás znamená súčasná situácia, zmenil sa nejako prístup v tom, čo a ako komunikujete? Je pre ľudí teraz treba dôležitejšie robiť veci inak?
Je potrebné byť flexibilný a v strehu. Pre nás je hlavná komunikácia online, ktorá sa dá relatívne ľahko preplánovať a reagovať na aktuálny vývoj. Predtým sme boli zvyknutí sa s ľuďmi stretávať aj na prednáškach a workshopoch, ale kvôli covidu sme sa vo všetkých oblastiach museli presunúť do online prostredia. Z workshopov sú webináre a novo máme blog, kde môžeme hovoriť o témach, ktoré nás zaujímajú.
Je Doller skôr pre osobné plánovanie, alebo si viete predstaviť, že s Dollerom niekto žije svoj profesijný sen, napríklad plánuje, spúšťa e-shop a podniká? Môže byť Doller pomocník aj v tomto?
Rozdeľovať plánovanie na osobné a pracovné je z môjho pohľadu chyba. Jedno je spojené s druhým a ak si chceme zachovať rovnováhu medzi prácou a osobným životom, tak je všetko potrebné plánovať dohromady. Ja som sa napríklad naučil, že je potrebné plánovať si aj voľný čas, aby som nezistil, že stále len pracujem. To je potom len krôčik k vyhoreniu. A raz zaspať za volantom mi stačilo.
Obr. 4: Ďalší z veľmi úspešných príspevkov na sociálnych sieťach. V Doller si ich fotia sami.
Je nejaká myšlienka, o ktorú by ste sa chceli podeliť s ostatnými e-shopármi? Čo vám pre budovanie značky príde ako najdôležitejšie?
Customer care, teda starostlivosť o zákazníkov, je to hlavné. Zákazníkom treba načúvať a vyjsť im v ústrety. V čase sociálnych sietí, kedy vás môže každý ohodnotiť a verejne prehovoriť o svojich skúsenostiach, je to to hlavné. Ja mám veľké šťastie na kolegyne, ktoré to zvládajú na jednotku a sú vždy ochotné našim zákazníkom pomôcť. Je potom úžasné vidieť, že vás zákazníci podporia aj v ťažkých časoch, ktoré sme zažili tento rok kvôli pandémii, ktorá spomalila našu výrobu. Naši zákazníci boli ochotní nakupovať v predpredaji a na naše produkty si počkať, čo nám moc pomohlo!
Napísať komentár