Máte záujem prevádzkovať e-shop, no radi by ste siahli po už fungujúcom a rovno „do toho skočili“? Riešením je kúpa existujúceho e-shopu, ktorá môže byť zaujímavou skratkou, ako sa vrhnúť do online podnikania. Zistite, prečo sa oplatí kúpiť e-shop a na čo by ste si pri tom mali dávať pozor.
Ak ste si už prechádzali inzeráty na predaj e-shopov, možno ste si všimli, že často sa v nich skloňujú výrazy ako „zarábajúci a perfektne zabehnutý e-shop bez starostí“. V čom je potom háčik? Prečo niekto predáva e-shop, ktorému sa darí a prináša peniaze? Nuž, problémov môže byť relatívne dosť, ak však budete dostatočne obozretný, určite si napokon vyberiete správne a nový e-shop naozaj naplní vaše očakávania.
Založiť a spustiť nový e-shop nebolo nikdy jednoduchšie ako práve v súčasnosti. Ak máte dobrý plán, kontakty na dodávateľov a viete, ako na to, nový e-shop môžete mať už v priebehu niekoľkých dní. Hoci začiatky nebývajú ľahké, dá sa jednoznačne tvrdiť, že už v priebehu niekoľkých mesiacov sa s e-shopom spravidla dá dosiahnuť určitý zisk. Prečo by mal potom niekto záujem kupovať už existujúci e-shop? Dôvodov môže byť viacero a skôr ako sa pustíte do hľadania, mali by ste mať ujasnené, prečo sa chcete vydať práve touto cestou.
Aby ste mali lepšiu predstavu, na niektoré z dôvodov sa pozrieme bližšie. Častou motiváciou kúpy zabehnutého e-shopu je to, že spolu s e-shopom dostanete od predchádzajúceho majiteľa aj know-how. To znamená, že nebudete musieť obchod zdĺhavo rozbiehať, hľadať dodávateľov, skúšať a učiť sa na vlastných chybách. Týmto spôsobom si ľahko ušetríte aj niekoľko mesiacov práce, ktoré by ste si inak museli „odrobiť“. Samozrejme, to know-how musí za to stáť.
Druhým častým argumentom je to, že spolu s e-shopom sa predávajú aj kontakty na dodávateľov. Ak má e-shop zazmluvnených dodávateľov a nadštandardné vzťahy, je to určite veľké plus a niečo, čo by sa vám s novozaloženým e-shopom získavalo len ťažko. Pozor si však dajte na to, či aj po prevode e-shopu na vašu spoločnosť s vami budú dodávatelia pokračovať rovnako, ako s predchádzajúcim vlastníkom.
Oplatí sa tiež preveriť, či sú skutočne vzťahy s dodávateľmi na deklarovanej úrovni a naopak, či niekedy v minulosti nedošlo k problémom, ktoré by povesť konkrétneho e-shopu v očiach distribútora pošramotili.
Ak e-shop fungoval naozaj naplno a o objednávky nebola núdza, veľmi zaujímavá bude aj databáza zákazníkov. Dajte si však pozor na dodržanie zákonných podmienok takéhoto prevodu. Každého zákazníka z databáze by ste mali kontaktovať a oznámiť mu, že ste novým majiteľom e-shopu.
Využiť môžete nielen bežné inzertné portály ale aj špecializovaný web eshopiste.cz, kde nájdete e-shopy, ktoré sa dajú kúpiť, prípadne do ktorých je možné investovať. Veľkou výhodou je možnosť vybrať si aj podľa sortimentu, takže si môžete ľahko vybrať e-shop pôsobiaci v oblasti, v ktorej sa vyznáte. Aby ste napokon kúpu online obchodu neoľutovali, pripravili sme pre vás 8 tipov, vďaka ktorým na nič dôležité nezabudnete.
Rovnako ako pri nákupe čohokoľvek iného „z druhej ruky“, aj e-shop je potrebné poriadne preveriť. Ani zďaleka neverte všetkému, čo sa vám bude predajca snažiť tvrdiť a čo sa bude dať, to si overte z nezávislých zdrojov. Aby sme ale nedávali iba všeobecné rady, pozrime sa bližšie na kroky a otázky, ktorým by ste sa pred kúpou e-shopu mali venovať.
Preverte si v obchodnom registri, kto za firmou stojí. Užitočným nástrojom je aj finstat.sk, ktorý z verejných registrov čerpá údaje a môže vám napovedať, ako je na tom firma, ktorá e-shop prevádzkovala. Takto si môžete overiť napríklad obraty za jednotlivé roky. Nechajte si od predávajúceho zdokladovať, koľko z obratu vygeneroval e-shop a koľko iné aktivity firmy. Niektorí predávajúci ešte pred predajom e-shopu fakturujú rôznym spriazneným subjektom, aby obraty, zisky a tým pádom aj hodnotu celého projektu „umelo navýšili“.
Hoci podstatou e-shopu je práve nákup na diaľku, samotný e-shop kupujte až po osobnom stretnutí s predajcom. Nechajte si všetko vysvetliť, akékoľvek výstupy, či už účtovné, analytické a iné, by nemali byť tajomstvom. Ostatne, ak je predajca poctivý, nebude mať čo skrývať.
V tomto bode si spravte vlastné pátranie. Pokúste sa o e-shope čo najviac zistiť, využite Google, pozrite si hodnotenia na Heureka.sk a zistite, akú má e-shop povesť medzi ľuďmi. Nevynechajte ani sociálne siete, spôsob prezentácie a komunikácie e-shopu môže o jeho doterajšom fungovaní veľa prezradiť.
Ešte pred kúpou požiadajte majiteľa aby vám poskytol kontakt na niektorých dodávateľov a skúste ich osloviť. Preveríte si tým ich spôsob komunikácie a spolupráce, čo môže byť do budúcnosti veľmi cenné. Môžete im tiež oznámiť, že e-shop plánujete kúpiť a preto vás zaujíma, aké sú možnosti ďalšej spolupráce a nastavení jej pravidiel.
Častým javom je, že e-shop samotný ani nie je príliš drahý, no celkovú cenu zvyšuje množstvo skladových zásob. Niekedy sa týmto spôsobom chce doterajší majiteľ zbaviť niekoľko rokov nepredaného tovaru. Je veľmi pravdepodobné, že takéto „ležiaky“ nepredáte ani vy. Ak sú súčasťou predaja aj skladové zásoby, preverte si ich potenciál ďalšieho predaja, stav a reálne sa snažte posúdiť ich hodnotu.
Ako prvé vás určite bude zaujímať marža na produktoch, ich nákupná cena, počet objednávok či návštevnosť. Toto sú síce bezpochyby dôležité údaje, no aby ste nekupovali „mačku vo vreci“, je potrebné si overiť omnoho viac. Zaujímajte sa o to, koľko reálne stojí prevádzka celého e-shopu a nezabudnite sem zahrnúť na náklady za skladovanie, personálne náklady a v neposlednom rade aj čas. Zaujímajte sa tiež o technické riešenie e-shopu – budete potrebovať programátora, grafika, kto bude robiť technické úpravy v e-shope, je možné e-shop premigrovať na iné riešenie? Spýtajte sa tiež, ako je to s pridávaním produktov do e-shopu, či existujú napojenia na dodávateľov, aký je skladový systém a pod. V tomto bode si spravte naozaj poctivú prípravu, nie všetko vám totiž predávajúci (aj nie z vlastnej viny) povie sám od seba. Tým sme zďaleka ešte neskončili.
Vysvetlíme na príklade. Ak ide trebárs o e-shop s 50 objednávkami denne, dobre si rozmyslite či toľko objednávok skutočne zvládnete každý deň vybaviť a koľko by vás stála prípadná výpomoc. Myslite tiež na to, že ak e-shop budete rozširovať, nevyhnete sa zamestnávaniu ľudí a to môže celkovú ziskovosť výrazne znížiť. Myslite preto vždy aj do budúcnosti a počítajte nielen so scenárom, že sa vám nebude dariť, ale aj so scenárom, že e-shop bude ďalej rásť a vy budete chcieť jeho potenciál využiť naozaj naplno.
V prípade, že natrafíte na poctivého predajcu, nebude mať problém vyložiť na stôl všetky karty. Týmto myslíme najmä analytické údaje, ktoré sa aj ďalej do minulosti dajú pekne zobraziť napríklad v Google Analytics. Akékoľvek zahmlievanie rozhodne nie je namieste. Aj na základe historických údajov zistíte, v akom stave sa e-shop nachádza.
Dozviete sa, či má počet objednávok, návštevnosť alebo napríklad konverzný pomer klesajúcu, resp. stúpajúcu tendenciu. Zistíte, ktoré roky boli pre e-shop silné a v kedy sa naopak darilo menej. Pýtajte sa tiež na dôvody týchto výkyvov. Čím viac informácií v tomto smere získate, tým lepšiu predstavu budete mať o tom, ako je na tom e-shop v skutočnosti.
Oplatí sa ešte dodať, že kupovať e-shop, ktorému už dlhšie klesá počet objednávok nemusí byť nutne chybou. Práveže zmena vlastníka môže byť pre obchod novým impulzom a niekedy aj malá zmena procesov a nový pohľad na veci môže negatívny trend ľahko zvrátiť.
Na záver uveďme otázku, ktorú mnohí pokladajú ako prvú. Tou je dôvod predaja. Prečo by predsa niekto predával veľmi úspešný a zarábajúci e-shop, keby si ho mohol nechať aj naďalej a profitovať z neho? Častou odpoveďou je nedostatok času, odchod do zahraničia, potreba sústrediť sa na iné projekty, prípadne strata motivácie.
Úplne na začiatku iba ťažko odhadenete, či vám predávajúci hovorí pravdu a preto sa snažte k odpovedi na túto otázku dopracovať postupne na základe jeho reakcií. Ak napríklad zistíte, že ide o človeka, ktorý zakladá jeden e-shop za druhým a následne ich predáva, mala by sa vám rozblikať varovná kontrolka. Rovnako to platí, ak zistíte, že predávajúci vlastní ďalšie e-shopy s podobným alebo totožným sortimentom, takže by vám mohol ďalej konkurovať prípadne rovno prebrať zákazníkov.
Záverom už iba jeden tip ku kúpe e-shopu. Čím viac sa o e-shope pred jeho kúpou dozviete, tým bližšie budete k tomu správnemu rozhodnutiu. Neponáhľajte sa a nenechajte na seba vytvárať nátlak s tým, že ide o neopakovateľnú a tú najlepšiu ponuku.
Napísať komentár