Pretože sú naši partneri odborníci na slovo vzatí, rozhodli sme sa z nich „dostať pár slov“. Vybrali sme SEO špecialistov a opýtali sa ich na skúsenosti ohľadom optimalizácie pre vyhľadávače.
Pre našich špecialistov sme pripravili trojicu otázok a z ich odpovedí vybrali tie najzaujímavejšie. Prečítajte si, ako začať s optimalizáciou pre vyhľadávače, ako hodnotiť postup a čo robiť, ak sa objaví nejaký háčik.
Položili sme konkrétne tieto tri otázky:
Poďte sa spolu s nami pozrieť, ako vyzerali odpovede a čo vám, našim e-shopárom, naši partneri odporúčajú na základe svojich skúseností z praxe.
Nie je to žiadna amerika, že sa všetci naši partneri zhodli na tom, že jedným z tých úplne prvých krokov za úspešnou optimalizáciou e-shopu pre zákazníkov aj pre vyhľadávače je vytvorenie dostatočne kvalitnej analýzy kľúčových slov. Prevádzkovateľom malých e-shopov by mal stačiť Google Ads s návrhmi kľúčových slov, väčšie online obchody by už mali staviť skôr na profesionálne spracovanú kľúčovku.
Ako ale pokračovať? Analýza kľúčových slov sama o sebe nič neurobí. Aby ste vďaka nej mohli niečo dosiahnuť a nemali ju len pre pocit, že ju máte a tak zrazu bude všetko klapať ako nikdy, musíte vedieť, ako s ňou správne pracovať ďalej.
Potom treba uvažovať, či má každé kľúčové slovo svoju cieľovú stránku, teda obsah, ktorý je mu venovaný. Podľa toho sa totiž content dopĺňa a môžete vyriešiť hlavný problém on-page faktorov.
Náročnejší je už linkbuilding, pretože laik nemá veľkú šancu získavať kvalitné spätné odkazy. Ak si niekto myslí, že stačí mať len atraktívny obsah, tak rýchlo spozná, že to má svoje limity, ktoré len tak neprekoná.
SEO specialista Tomáš Stýskala
Linkbuilding je dlhodobé budovanie siete spätných odkazov predovšetkým z dôveryhodných webov. Len tie kvalitné linky totiž privádzajú návštevnosť na web. A keďže nie je ľahké také odkazy získavať, často sa oplatí to nechať na odborníkovi – linkbuilderovi.
Ďalšiu zaujímavú metódu pre získavanie odkazov pripomenul Martin Balko:
Pre e-shopy môže byť ideálne využívať na získavanie odkazov obsah vo forme tzv. prostredníka: „The ‘Middleman’ Method”. Zjednodušene: užitočný obsah umiestnime na nejakom našom blogu ako nezávislý obsah a z neho smerujeme odkazy na naše produkty, alebo optimalizovaný obsah. A pre tento nezávislý obsah získavame odkazy z iných webov. Takto sa to pri e-shopoch často robí preto, lebo majitelia webov neradi odkazujú na rôzne komerčné weby. Nie je to až také zložité, ako to môže vyzerať, ak máme čas, energiu a chuť skúšať nové veci, tak e-shopari to môžu zvládať aj sami. V inom prípade môže byť pre nich asi lepšie nechať to na odborníka.
SEO specialista Martin Balko
Ak vás táto stratégia zaujala a chcete sa do nej ponoriť viac, mrknite na článok A Simple SEO Strategy (The ‚Middleman‘ Method) v angličtine.
Pridáme ďalší tip na oblasť, v ktorej možno využiť výsledky analýzy kľúčových slov. Filip Bartoš správne podotkol, že je to dôležitý zdroj tiež pre spracovanie informačnej architektúry a štruktúry kategórií. Preto ju automaticky nepreberajte od svojho dodávateľa, lepšie je si navrhnúť vlastnú, takú, ktorá bude sedieť práve vášmu obchodu a vašej cieľovej skupine. Pokiaľ by vám robilo problémy párovanie vlastných kategórií na kategórie dodávateľa, pokojne siahnite po vhodnom doplnku, napríklad po NapojSe.
Ak poctivo sledujete analýzy a svoje pozície vo výsledkoch vyhľadávania, niekedy vás môže nemilo prekvapiť prepad umiestnenia na vaše kľúčové slová. Ten sa môže podpísať aj na množstve prijatých objednávok. Našich partnerov sme sa opýtali, čo v takej situácii robia ako prvé a ako sa z nej zase dostať von.
V prvom rade by som odporučil nepanikáriť. Často sa stáva, že pozície prepadnú, len aby sa po pár dňoch vrátili na rovnakú alebo lepšiu pozíciu. Google v roku 2018 realizoval cez 3 000 úprav algoritmu, z ktorých bolo len niekoľko zásadných (Core update). Takže posuny na každodennej báze sú úplne bežné.
V druhom rade je potrebné zistiť, či sa nejedná o technický problém, ktorý by mohol za prepadom pozícií stáť (chybne aplikovaná direktíva v robots.txt alebo priamo na stránke).
Ďalšia rada by bola pokúsiť sa pokrývať širšie spektrum vyhľadávacích dotazov, aby sa prípadné prepady niekoľkých kľúčových fráz neodrazili na celej organickej návštevnosti.
odborník na SEO Michal Binka
Ďalšie dva užitočné tipy má aj Ivo Kylián. Vždy sa oplatí urobiť všetko pre to, aby sme zistili príčinu prepadu a uvedomili si, čo ju mohlo spôsobiť. Jedine tak sa vyhneme neuváženým zásahom.
Odporúčam viesť si denník, kde si budete zapisovať všetky úpravy obsahové, technické alebo v analytike, ktoré boli vykonané. Môžete sa potom rýchlejšie dopátrať, či predchádzajúca činnosť nemohla mať dôsledok v poklese organickej návštevnosti.
Ak budete sledovať SEO komunitu, určite sa rýchlo dozviete, či nedošlo k algoritmickým úpravám zo strany vyhľadávačov. Keď áno, tak v tom nie ste sami a chce to hlbšiu analýzu.
SEO konzultant Ivo Kylián
SEO komunita sa vám bude najľahšie sledovať asi na Facebooku, kde sa môžete aj sami zapojiť do debát (napríklad skupina SEOloger: Verejná diskusia o SEO CZ/SK). Ďalej môžete sledovať twitterové účty vybraných SEO špecialistov a odborníkov, ku ktorým máte dôveru.
Dôležité je si uvedomiť aj to, ktorá obdobie sledujete, a premýšľať v dlhšom časovom kontexte.
Nemožno porovnávať prepad návštevnosti medzi jednotlivými mesiacmi. Nie je príliš dôležité sa zaoberať vývojom skôr ako po roku ostrej prevádzky. Ak ste zavedení na trhu a v dlhšom časovom horizonte sa objaví dlhodobý klesajúci trend, potom začnite analýzou spätných odkazov. Tam je z 90% kameň úrazu.
SEO realizátor Filip Bartoš
Výsledky optimalizácie neuvidíte zo dňa na deň. Ak sa postupne zvyšuje organická – prirodzená návštevnosť a predaj, potom je e-shop zvyčajne na dobrej ceste. Aké ďalšie ukazovatele môžete monitorovať?
E-shopár môže sledovať pozície kľúčových slov, návštevnosť, CTR, konverzný pomer stránky, strávený čas na stránke, mieru okamžitého opustenia, počet stránok, ktoré zákazník prejde počas jednej návštevy atď. Odporúčam si vybrať ten ukazovateľ, ktorý je reálny, merateľný, preukázateľný a hlavne pre fungovanie biznisu dôležitý.
SEO specialista Daniel Kovalčík
Aké nástroje na sledovanie týchto faktorov naši partneri odporúčajú? Medzi ich obľúbencami sa najčastejšie objavujú Collabim, Semor, Google Analytics, Google Ads a Google Search Console. Kto by chcel ďalšie, potom Screaming Frog, Ahrefs, Majestic a MarketingMiner. Na záver pridávame ešte jeden tip, na čo nezabudnúť.
Je dôležité sledovať, ktoré konkrétne stránky berú vyhľadávače ako najrelevantnejšie pre konkrétny dotaz. Často sa stáva, že má e-shop pre kľúčovú frázu vybranú a pripravenú stránku, avšak vyhľadávače privádzajú návštevnosť na stránku inú. Potom je nutné stratégiu pre túto vstupnú stránku upraviť. Alebo sa pokúsiť zvrátiť stav tak, aby vyhľadávače zmenili názor.
SEO konzultant Ivo Kylián
To boli postrehy SEO odborníkov, ktorí sú našimi Shoptet Partnermi. Na úplný záver pridávame prehľad našich doplnkov, ktoré vám pomôžu ohľadom SEO urobiť pre svoj e-shop maximum.
Napísať komentár