Porovnávanie produktov je bežnou súčasťou nákupného procesu a čím drahší produkt zákazník vyberá, tým má tendenciu prikladať porovnávaniu produktov väčšiu váhu. Zamerali sme sa na to, prečo a ako umožniť návštevníkom vášho e-shopu porovnávanie produktov.
Ak si vyberáte nový smartfón, počítač alebo povedzme aj auto, zrejme poznáte situáciu, kedy niekoľko týždňov sedíte nad rôznymi porovnaniami a skúmate, ktorý z produktov bude pre vás ten najvhodnejší. Zďaleka totiž nejde iba o cenu. Za produkty dlhodobej spotreby sú často zákazníci ochotní priplatiť si ak vedia, že môžu počítať s vyššou spoľahlivosťou a celkovo lepšími vlastnosťami.
Už viackrát sme aj v iných našich článkoch zdôrazňovali, že každý, kto má e-shop by sa mal snažiť o to, aby nákupný proces čo najviac uľahčil a podľa možností aj spríjemnil. Napokon, presná a používateľsky prívetivá možnosť vzájomného porovnania dvoch alebo viacerých produktov je takým krokom. Hoci porovnať si produkty môže návštevník aj manuálne preklikávaním okien v prehliadači, takýto spôsob je veľmi nepohodlný a práve tu spočíva vaša príležitosť na vylepšenie používateľského zážitku. Vysvetlíme, akým spôsobom porovnávanie produktov návštevníkom vášho e-shopu umožniť a prečo vám tento krok dokáže pomôcť zvýšiť predaje.
Ak ste sa rozhodli umožniť návštevníkom vášho e-shopu porovnávať produkty, mali by ste si ujasniť, čo je v tomto smere vašim cieľom a ktoré údaje považujú návštevníci za smerodajné. V prípade, že ide o vizuálnu odlišnosť medzi jednotlivými produktmi, návštevník určite ocení väčšie fotografie zamerané na detaily. Naopak, ak ide o vlastnosti produktu, tým najdôležitejším budú prehľadne a graficky prívetivo zoradené údaje ideálne v jednom riadku vedľa seba tak, aby bolo možné ich jednoduché vzájomné porovnanie.
Konkrétny spôsob porovnávania je preto dobré prispôsobiť nielen informáciám, ktoré návštevníka zaujímajú, ale aj konkrétnemu typu produktu. Pri chladničke napríklad budú celkové rozmery omnoho dôležitejšie ako povedzme pri notebooku, kde rozdiel 1 či 2 cm nemusí byť taký zásadný. Vždy si preto stanovte, ktoré údaje budete porovnávať – teda jeho obsahovú stránku a pochopiteľne, nezabudnite do porovnania zahrnúť aj cenu.
Aby sa vám problematiku porovnávania tovaru podarilo čo najlepšie uchopiť, pripravili sme pre vás štyri rôzne spôsoby na inšpiráciu. S tým prvým ste sa už možno aj sami stretli.
Prvý spôsob porovnávania je snáď najrozšírenejší. Necháte návštevníka vybrať si určitý počet produktov, ktoré sa mu následne prehľadne zobrazia vedľa seba s výberom tých najdôležitejších údajov. Nevýhodou tohto spôsobu je, že ak sa návštevník príliš neorientuje v celej ponuke, môže niektorý z relevantných produktov prehliadnuť a tým ho do porovnania nezaradí. S týmto súvisí aj riziko, že návštevník zahrnie do porovnania len ťažko porovnateľné produkty a dostane sa k výsledkom s nízkou výpovednou hodnotou.
Pri výbere produktov do porovnania to môžete návštevníkom vášho e-shopu uľahčiť ešte viac. Môžete tieto produkty vybrať automaticky, a to podľa rôznych pravidiel. Môžete vopred nastaviť produkty, medzi ktorými sa návštevníci často rozhodujú, prípadne určiť, že do porovnania sa dostanú povedzme 3 či 4 najpredávanejšie produkty z danej kategórie. Nezabudnite samozrejme ani na to, aby ste návštevníkovi ponechali možnosť úpravy teda manuálneho vyradenia, alebo naopak zaradenia určitého produktu.
Najmä pri užšie alebo odborne koncipovanej ponuke môžete ale porovnávanie produktov z opačného konca. Nechajte návštevníkov, aby zaškrtli tie vlastnosti, ktoré od produktu očakávajú a následne im do porovnania zaraďte iba tie produkty, ktoré nimi disponujú. Návštevník sa tak nestratí v ponuke a jednoducho si zvolí, čo od produktu očakáva. V tomto smere ale pripomeňme, že ste to práve vy ako obchodník, kto sa musí v ponuke dokonale vyznať a byť schopný kvalifikovane poradiť.
Existuje niekoľko menších štúdií, ktoré naznačujú, že ľudia majú tendenciu vyberať si tie produkty, ktoré sú vo výpise umiestnené bližšie k stredu. Môžete skúsiť porovnanie navrhnúť tak, aby sa v strede vždy zobrazoval najobľúbenejší (alebo najpredávanejší) produkt danej kategórie a návštevník si bude môcť vybrať, ktoré ďalšie produkty z jednej či druhej strany k produktu v strede zaradí. Možno si tak sám uvedomí, že produkt, o ktorý mal pôvodne záujem je v skutočnosti horší, ako práve ten, ktorý je umiestnený v strede.
Výsledky podobných štúdií by ste pochopiteľne mali brať s rezervou, univerzálne totiž neplatí, že akýkoľvek produkt umiestnite v ponuke do stredu, tak sa stane najpredávanejší.
Funkcia porovnávania tovaru spravidla nebýva bežnou súčasťou e-shopových riešení a keď, tak v pomerne oklieštenej verzii. V prípade, že používate platformu Shoptet, je vhodným riešením doplnok Porovnávač tovaru, ktorý návštevníkom umožní pridávať produkty na porovnávania rovno z výpisu, ako aj z detailu produktu. Následne si môže návštevník porovnávať produkty pomocou popisných parametrov a parametrov filtrov. Oplatí sa tiež vedieť, že doplnok umožňuje porovnávať až 10 produktov naraz, čiže uspokojí aj tých, ktorí si radi vyberajú z väčšieho množstva.
Ani to najlepšie technické riešenie ale nezabezpečí, že si návštevníci vášho e-shopu porovnávanie obľúbia a vám pomôže v predajoch. To najpodstatnejšie sme spomenuli vyššie a nižšie pridávame ešte niekoľko tipov.
Napísať komentár