S obmedzeným rozpočtom štvornásobne zlepšili prirodzenú návštevnosť e-shopu

Chcete zvýšiť organickú návštevnosť svojho webu z Google vyhľadávania? V prípadovej štúdii si ukážeme, že niekedy, ako sa to podarilo pri e-shopoch Herbatica, môže stačiť len 100 € mesačne.

Pozrite sa s nami, ako s rozpočtom 100 € na SEO dokázali v Poctiveseo klientovi zvýšiť potenciál organickej návštevnosti, posilniť pozície webu vo vyhľadávaní a upevniť autoritu vo svojom odbore.  

Kto bol náš zákazník? 

Vo chvíli, keď sme sa pred túto výzvu postavili, sme s klientom nemali žiadnu spoločnú minulosť. Webom, ktorý sme mali za úlohu dostať do popredia, je www.herbatica.sk + www.herbatica.cz. Ich odborom je zdravie a prírodná kozmetika. A o to bola táto úloha ešte náročnejšia.  

Rozdeliť 100 €* medzi 2 weby v takto silne konkurenčnom prostredí. To sa zdá z pohľadu SEO ako čistá utópia. 

*Rozpočet na SEO sa počas spolupráce mierne menil, začínalo sa na cca 120 eur mesačne až po 225 eur mesačne, pre oba weby dohromady, takže bolo potrebné túto sumu rovnomerne rozdeľovať medzi SK a CZ web.

Prečo sa klient rozhodol pre SEO a naše služby? 

Klient nás kontaktoval cez prostredníka, ktorý sa stará o celý klientov marketing. Hlavným dôvodom, prečo sa o SEO svojho webu klient začal vôbec zaujímať, bolo zlepšenie pozícií v Google vyhľadávaní. 

Cieľa rozpočet  

Naším cieľom bolo zvýšiť potenciál organickej návštevnosti e-shopu malého rodinného podniku a posunúť ho v rebríčku hľadanosti o niekoľko priečok vyššie. Keďže je Herbatica.sk je malou rodinnou firmou, rozpočet na SEO bol dosť obmedzený. Na začiatku sme začínali so 100 € na mesiac, postupne sa rozpočet zvýšil na 180 € mesačne a nakoniec až na 225 €. 

To je stále pomerne nízka čiastka, obzvlášť ak si uvedomíte, že ju bolo treba rozdeliť medzi dva weby.  

Minimálna suma, ktorú odporúčame vymedziť na SEO, je 200 až 300 € mesačne, a to len pre jeden web. 

Ako efektívne rozdeliť rozpočet a akú zvoliť SEO stratégiu? 

Ako ale naplniť klientove očakávania s takto obmedzeným rozpočtom? Je to vôbec možné? Ako efektívne rozložiť rozpočet? Vždy je nutné začať s zmapovaním východiskovej situácie. 

Klientova počiatočná výhoda

Klient pred našou spoluprácou SEO vôbec neriešil. Zároveň sa ale venoval tvorbe užitočného obsahu, ktorý plánovali pre ostatné marketingové aktivity. Z pohľadu SEO tieto aktivity však neboli vôbec cielené ani systematické. Budovanie spätných odkazov bolo tiež skôr sporadické a náhodné. 

Avšak jednou z výhod klienta bol fakt, že svoj web prevádzkuje cez Shoptet. Z pohľadu SEO je totiž výborne optimalizovaný a už v základnom prevedení má zaistených mnoho vecí, čím svojim zákazníkom poskytuje skvelý štartovací bod a konkurenčnú výhodu. 

Výhodami Shoptetu oproti iným e-shopovým systémom alebo CMS je aj ponuka doplnku Pokročilé SEO, ktoré umožňuje riešiť napr. presmerovanie nefunkčných URL adries na funkčné a správne nastavenie filtrovania z pohľadu SEO. 

PRÍKLAD 1: Toto je ďalší web Shoptetu, ktorý práve využíva SEO filtrovanie. Vďaka tomu je možné v kategórii s týmito produktmi (elektrickými autíčkami) pohodlne a prehľadne filtrovať a zobrazovať jednotlivé produkty. Filter tiež odstraňuje problém s duplicitou prostredníctvom správneho tagu “rel=canonical”. 

PRÍKLAD 2: Vyzerá to ako samozrejmosť, ale mnohé e-shopové systémy používajú filtrovanie bez daného tagu „canonical“, čím si zbytočne koledujú o problémy s duplicitným obsahom. Príkladom je tento, inak tiež veľmi kvalitný e-shop, v kategórii s CBD produktmi a olejmi. 

Zvolená SEO stratégia 

Hoci zadanie za týchto podmienok bolo viac než náročné, snažili sme sa nájsť spôsob, ako peniaze využiť čo najzmysluplnejšie. Aké kroky sme urobili?

1. Základná analýza kľúčových slov 

Na začiatku sme sa pustili do základnej analýzy kľúčových slov, ktorá nám poskytla informácie o tom, aké sú tie najdôležitejšie frázy a témy v danom odbore a kde je najväčšia konkurencia.

Zároveň sme zistili, na ktoré témy už Herbatica momentálne cieli, akými frázami a na akých pozíciách sa nachádza. Vďaka tomu sme mohli efektívnejšie riešiť všetky SEO úlohy.  

Rovnako sme objavili silné témy, na ktoré web necieli, ale mohol by, pretože tieto vyhľadávané produkty ponúka a mohol by so súvisiacimi témami pomáhať zákazníkom.  

Tým bola napríklad psoriáza alebo problémy s vysokým krvným tlakom. Na zdravotné témy je dôležité cieliť odborným overeným obsahom, preto sme využili svoje znalosti a kontakty z tejto oblasti a požiadali o pomoc zdravotných špecialistov na hypertenziu a iné. 

Aj s ohľadom na rozpočet nemalo zmysel sa púšťať do hĺbkovej analýzy kľúčových slov a túto jednoduchú analýzu sa nám podarilo vypracovať cca do 50 €. Z niekoľkých desiatok fráz sme určili zhruba 40, ktoré sa vyplatilo bližšie preskúmať. V priebehu spolupráce, približne po 9 mesiacoch, sme analýzu ďalej rozširovali a dopĺňali. 

Tiež sme sa stretli so situáciou, keď klient zvažoval rozšírenie sortimentu o úplne nový druh produktu a chcel sa v podnikaní zamerať na ďalšiu komplexnú oblasť. A to si žiadalo komplexnú hĺbkovú klasifikačnú analýzu práve pre tento sortiment, ktorá nakoniec vyšla na zhruba 400 €. 

2. Na čo cieliť celé SEO úsilie 

Zrazu sme mali pod rukami 40 fráz s bližšími informáciami a bolo nutné urobiť rozhodnutie, na ktoré frázy sa oplatí zacieliť a aké spojenia pre nás budú kľúčové. Budeme podporovať blogový článok alebo produktovú stránku (produkt či kategóriu produktov)?  

Nakoniec sme spoločne s klientom vybrali 5 hlavných tém (podstránky, URL adresy), na ktoré sme chceli zacieliť v Google a sústredili sme všetku energiu na zlepšenie ich pozícií. 

Kritériom na určenie bolo: 

Padlo tiež rozhodnutie podporiť niektoré vybrané produktové kategórie a vypracovať komplexné SEO články. Tento krok bol do istej miery riskantný a to predovšetkým preto, že takéto články primárne slúžia k budovaniu dôveryhodnosti webu, majú pomôcť ľuďom v riešení a vzdelávať ich v danej problematike. Väčšina e-shopov sa týmto článkom vyhýba, pretože neprináša konverziu ani priame transakcie. Viac o tejto problematike môžete nájsť v marketingovom lieviku

3. Príprava vstupných stránok pre vybrané témy 

Aby naša práca mala žiaduce výsledky, nestačilo len vybrať URL adresy a začať zacieliť. Existujúce stránky bolo nutné upraviť a iné vytvoriť.

Vďaka e-shopovému systému Shoptet sme mali možnosť vytvoriť rozšírený a komplexný SEO popis kategórie pre jednu z vybraných tém. Pripravili sme teda popis kategórie s produktmi s vysokým krvným tlakom. Tieto popisy môžu prispieť k výraznému zlepšeniu pozícií a zároveň neotravujú zákazníka dlhými textami, pretože je možné zobraziť iba časť textu a zvyšok sa ukáže až po kliknutí. 

PRÍKLAD 1: Niektoré e-shopové systémy si musia s rozšírenými popismi poradiť inak. Napríklad v kategórii produktov so záhradnými stoličkami a kreslami sme to pre klienta na inom e-shopovom systéme vyriešili takto. 

Nevýhodou tohto riešenia je však, že daný rozsiahly popis kategórie je viditeľný permanentne, aj po kliknutí na ďalšie strany výpisu produktov kategórie. Shoptet riešenie je v tomto trochu elegantnejšie. 

PRÍKLAD 2: V ďalšom e-shopovom systéme, ktorý taktiež neumožňuje riešenie popisu ako Shoptet, sme to riešili tak, že sa popis vždy zobrazí až na konci stránky, po výpise kategórie produktov. Tentoraz sa jednalo o klienta s dámskou spodnou bielizňou, pozrime sa na príklad kategórie s dámskymi podprsenkami . 

Aj toto riešenie má ale nevýhodu, že popis príliš nenadväzuje, je až na konci stránky, hoci je stále zobrazovaný pri každej stránke danej kategórie. Súčasne tiež nie je možné ho urobiť dostatočne komplexný, rozsiahly. Potom by naozaj prekážal. 

Okrem rozsiahleho SEO popisu nás čakala aj tvorba nového obsahu. Stavali sme na odbornosti, unikátnosti, užitočnosti a budovaní pridanej hodnoty. Pretože sa pohybujeme v oblasti zdravia, bola pre nás dôležitou požiadavkou predovšetkým odbornosť.  

Nielenže pri týchto témach sú opatrní návštevníci, ale aj Google na túto oblasť pozerá prísnejšie. To dokazuje aj EAT update Google algoritmus pre YMYL weby (=weby, ktoré majú vplyv na zdravie a peniaze ľudí). 

Potrebovali sme teda unikátny a veľmi kvalitný článok, ktorý na tejto oblasti doposiaľ neexistoval. Pripravili sme 2 články v dvoch jazykových verziách o psoriáze a CBD: 

Oba články pre nás vypracovala zdravotná špecialistka PhDr. Mgr. Eva Medvecká, PhD., DiS 

Mierny nedostatok možno uvidieť v absencii doplnku pre klikateľný a pohyblivý obsah článku, ktoré možno využiť pri rozsiahlych komplexných článkoch. Práve také články môžu mať z pohľadu SEO viac výhod: rozsah, užitočnosť, dôveryhodnosť a množstvo kľúčových slov na zacielenie. 

PRÍKLAD 3: Tým, že je článok skutočne komplexný a zaoberá sa témou do hĺbky, môže byť pre niekoho zložitejšie sa v článku orientovať. Skvelým pomocníkom je v tomto ohľade pohyblivý klikateľný obsah článku, ako je to nastavené u nášho klienta, finančného poradcu, s vlastným webovým riešením v článku a návode o vybavovaní hypotéky

4. Budovanie kvalitných spätných odkazov: alfa a omega pre SEO aktivity 

Samotný kvalitný obsah, napísanie článku alebo pridanie popisu kategórie na dosiahnutie nášho cieľa ale takmer nikdy nestačí. Ako je to možné? Veď náš článok je unikátny a dokáže človeku pomôcť v riešení jeho problému. 

Keď sa zamyslíte, je to celkom jednoduché. Na internete existuje more článkov a obsahu na podobnú tému a Google nie je vždy schopný určiť, ktorý je ten najlepší. To nám otvára bránu pre ďalšie podporné SEO taktiky. 

Veľké úsilie sme teda venovali práve budovaniu relevantných spätných odkazov z iných webov, ktoré odkazujú prevažne na našich 5 zvolených hlavných tém (URL adries). 

Na predstavu si to môžeme pripodobniť k súťaži Superstar. Odkazy z iných webov na náš web predstavujú niečo ako hlas. Čím viac (kvalitných) hlasov, tým lepší web. Sú tu však určité podmienky a toto prirovnanie je skutočne veľmi zjednodušené. Pre lepšie pochopenie sa môžete pozrieť na článok o vplyve spätných odkazov na získavanie pozícií v Google alebo komplexného sprievodcu budovaním spätných odkazov . 

 Pozrite sa na počet odkazujúcich webov:

Tiež treba podotknúť, že budovaniu spätných odkazov je potrebné sa venovať pravidelne, systematicky a strategicky. A tak už od začiatku spolupráce až doposiaľ stále získavame relevantné spätné odkazy.  

Aj tu sme boli značne limitovaní rozpočtom, ale podarilo sa nám získať aj veľmi kvalitné odkazy z TOP webov, ktoré sú špičkou vo svojom obore. Jedným z týchto webov je web zdravie.sk. 

Aký bol výsledok nášho úsilia? 

Podarilo sa nám: 

Pozn. Doménové ranky sa pohybujú na škále od 0 do 100 s tým, že my ich členíme zhruba takto: 0 = najslabšie, 10-20 = slabšie weby, 20-30 = priemerné, 40-50 = slušné weby, 50 + = pomerne veľmi kvalitné weby. 

A prečo pri zvýšení návštevnosti hovoríme o potenciáli? Je to preto, že zlepšením pozície vo vyhľadávači sa automaticky nezvýši aj návštevnosť. Nikto vám nemôže zaručiť, že ľudia budú klikať na váš web, aj keby na nich vyskočil hneď ako ten prvý. 

Hodnota návštevnosti znamená cenu, za ktorú by web musel zaplatiť na PPC kampane pri rovnakej návštevnosti s tým, že platí za každé kliknutie.

Tieto výsledky sme dosiahli po 18 mesiacoch spolupráce a neustavičného snaženia. Odhadom za tento veľký progres klient zaplatil 3000 až 4000 €. 

Nutné podotknúť, že k týmto skvelým výsledkom prispel aj fakt, že Herbatica.sk je silný web a stojí za ním fantastický tím ľudí, ktorí svojou prácou SEO aktivity určite pozitívne ovplyvnili. 

Čo treba brať do úvahy?

Napriek tomu, že sme docielili zvýšenie potenciálu návštevnosti a aj samotnej návštevnosti, ceny návštevnosti atď., sú iba prvé kroky k naozaj úspešnému webu. Je potrebné pamätať na to, že zvýšenie návštevnosti automaticky neznamená rast tržieb a obratu v rovnakej miere.  

Rovnako tomu bolo aj u nás, vývoj tržieb ani obratu rozhodne nekopíroval vývoj návštevnosti. Aj keď k zvýšeniu tržieb/obratu došlo, nie v takej vysokej miere. Preto je stále na čom pracovať. 

Spôsoby, ako posilniť rast tržieb a rentability webu sú:

Záver 

Riešiť komplexné SEO – od analýzy, auditu webu, cez návrh SEO stratégie, až po tvorbu obsahu a budovanie kvalitných spätných obsahov – s tak nízkym rozpočtom sa na začiatku spolupráce mohlo zdať ako utópia.

Ako ale môžeme vidieť, aj s takto obmedzeným rozpočtom sa nám podarilo odviesť dôležitú prácu, ktorá má, ako dúfame, prínos pre pacientov a ľudí, ktorí sa k našim článkom cez Google dostanú. 

Nie je teda nutné sa vzdávať ani s nižším rozpočtom. Dôležité je hľadať vždy cesty a spôsoby, ako zlepšiť svoj web, svoje služby a potenciál.  Nie každému funguje to isté, ale s aktívnou snahou návštevnosť zlepšovať je možné sa postupne dostať tam, kde chceme byť a aj oveľa ďalej. 

Navigácia v článku

  1. Martin píše:

    Velmi zajímavý článek. Děkuji mnohokrát

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov