Ako zvýšiť zisk e-shopu bez zdražovania? Riešením je vyššia AOV 

E-commerce prostredie je stále náročnejšie – rastú náklady na reklamu, logistiku i produkty, zatiaľ čo e-shopy sú tlačené na znižovanie cien kvôli veľkým hráčom. Ako teda zvýšiť zisk, keď nemôžete zdražovať? Riešením je zvýšenie priemernej hodnoty objednávky (AOV – Average Order Value), teda čiastky, ktorú zákazník utratí počas jednej objednávky. Čím vyššia AOV, tým viac zarobíte na každom zákazníkovi bez toho, aby ste museli investovať ďalšie peniaze do reklamy. 

Čo je AOV a prečo na ňom záleží? 

Priemerná hodnota objednávky (AOV – Average Order Value) je kľúčová metrika pre e-shopy, ktorá ukazuje, koľko priemerne zákazník utratí pri jednej objednávke. Vypočíta sa jednoduchým vzorcom: 

AOV = Celkový obrat ÷ počet objednávok 

Ak napríklad váš e-shop za mesiac zarobí 40 000 EUR a máte 1 000 objednávok, vaša AOV je 40 EUR. 

Vyššia AOV znamená, že z každého zákazníka získavate viac peňazí. Pokiaľ váš priemerný náklad na získanie zákazníka (CAC – Customer Acquisition Cost) zostane rovnaký, ale zvýši sa hodnota jeho objednávky, automaticky rastie aj váš zisk. 

Prečo je AOV kľúčové? 

„Uvedomte si, že za zákazníka, ktorý nakupuje na vašom e-shope, ste už zaplatili. Teraz je kľúčové, aby u vás minul čo najviac. Tieto stratégie nie sú jediné, ktoré vám môžu pomôcť zvýšiť zisk, ale väčšinu z nich je možné implementovať veľmi rýchlo. Predstavte si, že by ste vďaka týmto postupom získali navyše len 2 EUR čistého zisku z každej objednávky. Možno sa to nezdá veľa, ale ak máte 1 000 objednávok mesačne, znamená to 2 000 EUR navyše mesačne a 24 000 EUR ročne. Každé euro sa počíta!“ 

Honza Bartoš

8 tipov ako zvýšiť AOV 

1. Upsell a cross-sell – predávajte viac  

Efektívne upsell (ponuka lepšej verzie produktu napr. telefón s väčšou pamäťou) a cross-sell (odporúčanie súvisiacich produktov k objednávke napr. puzdro a ochranné sklo k telefónu) výrazne zvyšujú hodnotu každej objednávky, a napriek tomu s tým e-shopy veľmi nepracujú.

Výhody:  
✔ Funguje takmer pri všetkých e-shopoch. 

Nevýhody:  
✖ Príliš agresívne upsell môže zákazníka odradiť. 

Náročnosť: Ľahká až stredná (ručné nastavenie alebo automatizácia pomocou aplikácie) 

Vyskúšajte upsell aplikáciu  
Manuálne nastavovanie upsellu je zložité, pre svoj e-shop na Shoptete však teraz môžete využiť aplikáciu, ktorá to robí za vás. Vytvorili ju v tíme Honzy Bartoša. Aplikáciu Upsell a cross sell nájdete medzi Shoptet Doplnkami a využijete ju na slovenských aj českých e-shopoch.

Výhody aplikácie: 

✔ Jednoduchá inštalácia bez programátora – všetko nastavíte sami. 

✔ Automatické odporúčania produktov – aplikácia pracuje za vás. 

✔ Efektívne zvyšovanie AOV – zákazníci kupujú viac, váš zisk rastie. 

V aplikácii nájdete podrobný komentovaný tutoriál, ktorý krok za krokom ukáže, ako celú aplikáciu ľahko nastaviť. 

2. Výhodné balíčky a sety 

Produktové balíčky alebo sety sú osvedčenou technikou, ktorá zákazníkom za ich peniaze ponúkne vyššiu hodnotu. Môžete tak prepojiť bestsellery s menej obľúbenými produktmi a zvýšiť ich predajnosť. Namiesto jedného kozmetického produktu môžete napríklad ponúknuť kozmetickú sadu. U oblečenia môžete zase ponúknuť 3+1 zadarmo.  

Výhody:  
✔ Zákazník vníma vyššiu hodnotu nákupu.  

✔ Umožňuje predať menej obľúbené produkty v balíčku. 

Nevýhody:  
✖ Príliš vysoká zľava môže znížiť maržu.  

✖ Vyžaduje premyslené kombinácie produktov. 

Náročnosť: Stredná (nastavenie balíčkov v e-shope) 

3. Doprava zadarmo od určitej sumy  

Ponúknite dopravu zadarmo pri objednávke nad určitú čiastku. 

Príklad: Ak je váš súčasný AOV 40 EUR, nastavte limit na 45 EUR. O koľko zdvihnúť cenu je veľmi individuálna a záleží na vašej cieľovej skupine. 

Výhody:  
✔ Overená stratégia, ktorá takmer vždy funguje. 
✔ Motivuje zákazníkov pridať ďalší produkt do košíka. 

Nevýhody:  
✖ Ak nie je správne nastavená (vysoká cena), môže znížiť ziskovosť. 

Náročnosť: Nízka (jednoduché nastavenie v e-shope) 

4. Časovo obmedzené ponuky („FOMO“ efekt)  

Vytvorte limitované ponuky, ktoré zákazníkom dajú pocit naliehavosti tzv. FOMO efekt (strach z toho, že prepásnete príležitosť). Napríklad „Zľava 10 % na druhý produkt, platí len dnes!“ alebo “Iba do nedele darček na nákup”. 

Výhody:  
✔ Vytvára pocit urgencie, čo zvyšuje konverzie. 

Nevýhody: 
✖ Pri príliš častom používaní môže stratiť účinnosť. 

Náročnosť: Stredná (nutnosť nastavenia časovo obmedzených promo akcií) 

5. Zľavy pri nákupe väčšieho množstva  

Zákazník získa zľavu pri nákupe viacerých kusov – napríklad „Kúp 2 a získaj 10% zľavu, kúp 3 a získaj 15%.“ Táto taktika je efektívna, najmä pri produktoch, ktoré sa bežne používajú alebo spotrebúvajú. 

Výhody:  
✔ Zákazník nakúpi viac, aby získal výhodu. 

Nevýhody:  
✖ Riziko zníženia marže. 

Náročnosť: Nízka (nastavenie množstevných zliav v e-shope) 

6. Personalizované produkty  

Personalizácia produktov, ako je napríklad možnosť gravírovania mena alebo špeciálneho odkazu, môže výrazne zvýšiť hodnotu objednávky a zároveň zlepšiť zákaznícku skúsenosť. 

Výhody:  

✔ Nemožnosť produkt vrátiť počas 14 dní z dôvodu úpravy. 

 ✔ Zvýšenie atraktivity a odlíšenie produktu. 

Nevýhody:  

✖ Vyššia náročnosť na výrobu.  

✖ Zvýšenie času na odbavenie zákazky. 

Náročnosť: Vysoká 

7. Vernostný program

Bodový systém – čím viac minú, tým viac získajú  
Zákazníci zbierajú body za každý nákup a môžu ich vymeniť za zľavy alebo produkty zadarmo. To vedie k zvýšeniu AOV aj k opakovaným nákupom. 

✔ „Za každých 5 EUR nákupu získate 5 bodov.“ 

 ✔ „Dvojnásobok bodov za objednávky nad 70 EUR.“ 

Ako to zvyšuje AOV? Ľudia si radšej prihodia ďalší produkt, aby získali viac bodov. 

VIP úrovne – odmeny pre veľkých zákazníkov  
✔ Strieborná úroveň: Utratil 200 EUR→ 5% zľava na ďalšie nákupy.  
✔ Zlatá úroveň: Utratil 2 000 EUR → 10% zľava a doprava zadarmo.  
✔ Platinová úroveň: Utratil 4 000 EUR → 15% zľava a exkluzívne ponuky. 

Ako to zvyšuje AOV? Zákazníci sa snažia dosiahnuť vyššiu úroveň, a preto nakupujú viac. 

Cashback – vrátenie časti peňazí na ďalší nákup  
✔ „5 % z každej objednávky späť ako kredit pre ďalší nákup.“ 

Ako to zvyšuje AOV? Ľudia si pridajú do košíka viac produktov, aby získali viac cashbacku. 

Časovo obmedzené vernostné akcie  
✔ „Tento týždeň dvojnásobok bodov za objednávku nad 40 EUR.“  
✔ „Iba dnes 10% cashback na všetky nákupy!“ 

Ako to zvyšuje AOV? Vytvára pocit naliehavosti a núti zákazníkov nakúpiť viac. 

Výhody:  

✔ Podporuje opakované nákupy.  

✔ Funguje dlhodobo. 

Nevýhody:  

✖ Zložitejšie na správu. 

Náročnosť: Stredná až vysoká (zavedenie vernostného systému) 

Tak a do čoho sa pustiť najskôr? 

Vyberte riešenie, ktoré vyžaduje minimum času a financií, ale prinesie maximálny efekt. Ja staviam na “quick wins”– rýchle a efektívne vylepšenia s okamžitým prínosom. Preto odporúčam našu novú upsell aplikáciu. Ľahko ju nastavíte vďaka podrobnému návodu a videotutoriálu. Náklady sú minimálne, prínosy obrovské. Nestrácajte čas a zvýšte AOV vášho e-shopu ešte dnes! 

Honza Bartoš

Honza Bartoš

Honza je špecialista na výkonnostnú reklamu na Facebooku. So svojim tímom preinvestoval stovky miliónov korún a spravuje reklamy klientom po celej Európe. Jeho cieľom sú peniaze a zisk. Riadi sa heslom: „Reklama nie je pekná, alebo škaredá, ale buď plní, alebo neplní ciele.”
Honza je špecialista na výkonnostnú reklamu na Facebooku. So svojim tímom preinvestoval stovky miliónov korún a spravuje reklamy klientom po celej Európe. Jeho cieľom sú peniaze a zisk. Riadi sa heslom: „Reklama nie je pekná, alebo škaredá, ale buď plní, alebo neplní ciele.”

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov