Ako na branding, keď klesajú predaje e-shopu?

Ako najlepšie vynaložiť svoje financie, keď predaje klesajú? A keď svoju rolu hrá tiež inflácia a situácia na Ukrajine? Mnohých klientov to vedie k túžbe investovať len do výkonu. Obmedzenie investície do brandu vás však môže dohnať neskôr. 

Rada e-shopov rieši, ako najlepšie vynaložiť svoje financie, keď predaje klesajú a svoju rolu hrá tiež inflácia a situácia na Ukrajine. Mnohých klientov to vedie k túžbe investovať len do výkonu. Obmedzenie investície do brandu vás však môže dohnať neskôr. Prečo nezanedbávať brand ako dušu vašej firmy? O tom si povieme v nasledujúcich riadkoch.

covid_versus_brand

Prvý štvrťrok tohto roka zaznamenal výrazný pokles online nákupov, no situácia v treťom kvartáli sa začína stabilizovať.

Posledné dva roky posunuli nákupy na internete na úrovne, kde by sa za štandardných podmienok dopracovali o 5-7 rokov. Môže za to najmä pandémia, ktorá zásadným spôsobom zmenila nákupné správanie zákazníkov.

Podľa údajov Shoptet dosiahla slovenská e-commerce scéna za rok 2021 celkové tržby vo výške 1,95 miliardy eur, čo je historické maximum. Obrat v predošlom roku 2020 sa pritom odhadoval na 1,75 miliardy.

Ako teda budovať značku, ktorej budú zákazníci verní počas krízy ale aj po nej?

Podľa Heureky, po 29 % raste za rok 2020 a 19 % raste v roku 2021 prišla v prvom štvrťroku tohto roka očakávaná korekcia v podobe 28 % poklesu. Druhý štvrťrok priniesol ďalší pokles, ktorý je na úrovni len 11 %. Stojí za ním predovšetkým neistota z vojenského konfliktu a skokového nárastu cien energií, keďže v takýchto situáciách ľudia inštinktívne odkladajú svoje nákupy. V Česku bol pokles na úrovni 9 %.

V roku 2022 teda predaje poklesli, no zvykovosť zákazníkov zaúradovala a kto sa naučil a obľúbil sil nakupovať počas pandémie, tieto výhody využíva aj naďalej. Samozrejme u svojho lovebrand-u.

Výkyvy niektorých segmentov ako turizmus, gastro či hotelierstvo treba chápať naozaj v súvislosti s krízou, no pravda je, že napríklad kuriérske služby s donáškou jedál počas pandémie narástli a aj napriek otvoreniu prevádzok si stále udržujú silné pozície. Inými slovami, kto si zvykol jesť v pohodlí doma, o niečo ťažšie sa mu vychádza z officu na pracovný obed.

Ako teda budovať značku, ktorej budú zákazníci verní počas krízy ale aj po nej?

Shoptet_CZ_trh

O búrke na českom e-commerce trhu sme v Effectix pripravili článok.

LOYALTY alebo “Silný brand spôsobuje vernosť.”

Krízu po COVIDe zaznamenali najmä značky, ktoré vsadili na šialený rast, no teraz majú existenčné problémy. Brand je však o poslaní, hodnotách a tie nie sú vždy len o raste. Preto po COVIDe, ktorý ukázal silné a slabé stránky e-commerce trhu, je dôležité robiť brandovú komunikáciu poctivo, kreatívne a s poslaním.

Budovať hodnoty, spájať sa s inými hodnotovými značkami a pomáhať. Brandovou komunikáciou sa dá priblížiť k vašej cieľovej skupine, budovať svojich fanúšikov značky poctivo, zaujímať sa o nich a vťahovať ich do značky. Aj zákazníci to majú ťažké a značky sa musia v prvom rade snažiť porozumieť a reagovať na to svojou komunikáciou.

Už minule sme si povedali, že váš brand je nie len logo, ani design manuál, ani e-shop. Každá značka je osobnosť, ktorá má svoj charakter, DNA a základné piliere. Vašu značku tvoria hodnoty a príbeh, ktorý ste jej vložili. Každá značka nejakým spôsobom musí zlepšovať život jej potenciálneho zákazníka.

samdex_spolecnik

Obr.: ukážka z e-shopu nášho klienta samdex.sk

Ľudia milujú značky s príbehom a emóciami, značky ktoré majú osobnosť a vedia si s nimi vybudovať vzťah. Značky, ktoré komunikujú otvorene, autenticky, ktoré reagujú na celospoločenské udalosti a ktoré vedia vyjadriť aj svoju zraniteľnosť. Takéto značky ľudia podporia aj počas krízy.

MP_kovania

Obr.: ukážka z eshopu nášho klienta mp-kovania.sk

Brand is BF alebo “Používajte Budget Friendly nástroje.”

Brandová komunikácia nemusí byť drahá. Áno, spustiť brandové kampane niečo stojí, ale existujú aj iné alternatívy, ktoré stoja za zmienku aj pri skresaných rozpočtoch. Budú vás stáť viac kreatívy a tvorby obsahu, ale čo zasejete, to neskôr zožnete.

Ďalšou neopomenutelnou hodnotou vášho e-shopu môže byť zaujímavý obsah.

carneo_school_branding

Obr.: ukážka z e-shopu nášho klienta carneo.sk

Pokiaľ predávate generický tovar rôznych značiek (napr. fotoaparáty, techniku, oblečenie, bicykle…), vašou odlíšiteľnosťou môže byť práve obsah = content ktorý budete tvoriť a pre ktorý sa budú zákazníci vracať na váš blog.

Okrem nákupu vám to zlepší SEO a tak zabijete viac múch jednou ranou. Píšte blog, publikujte články, tutoriály, návody, recepty či recenzie, to všetko vám pomôže tvoriť obsah, ktorý má hodnotu. Aj toto je forma brandovej komunikácie ktorá je zadarmo a zároveň prináša vaši zákazníkom pridanú hodnotu a pomôže im vybudovať vzťah s vašou značkou.

Je to napríklad email marketing, blog, sociálne siete, LinkedIn, PR či e-booky. Áno, posielať pravidelne newsletter stojí energiu a kreativitu, no presne to je tá hodnota, ktorú zákazníci ocenia. Nemusíte v ňom upozorňovať na vaše produkty, ale písať o témach ktoré sa Vás týkajú.

Rovnako môžete využiť blog na vašom webe či sociálne siete. Tie tiež nemajú byť katalógom vašich produktov ale práve priestorom kde zákazník nájde zaujímavý obsah týkajúci sa vašej témy. Pokiaľ ste odborník na danú tému, veľkým prínosom môže byť e-book ktorý pripravíte pre vašich zákazníkov. Predávate fotoaparáty? Vytvorte e-book s tipmi, ako začať fotiť. Predávate mixéry? Napíšte ebook s 10 receptami na top smoothies. Ponúkate záhradné náradie? Vytvorte e-book s tipmi, ako na architektúru krajšej záhrady. Toto všetko je hodnota, ktorú zákazníci ocenia.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov