Tovar poškodený počas prepravy a kvôli tomu nespokojní zákazníci – nočná mora každého e-shopára. Aj tomu sa však dá predísť, kľúčovú rolu hrá vhodný obal a spôsob balenia. V tomto článku sa spolu so súdnym znalcom pozrieme na riziká spojené s prepravou zásielok.
Či už zásielky balíte pomocou strojov, alebo ručne, vždy je dobré pamätať na to, že k zákazníkovi ich čaká náročná cesta cez sklady a depá, pri ktorej musí jej obal obstáť. Akým úskaliam bude zásielka čeliť sme sa opýtali súdneho znalca a v spolupráci s ním prinášame aj odporúčania, ako správne zásielky baliť. Pozreli sme sa na najčastejšie riziká, aj ako sa vyvarovať tomu, že k zákazníkovi dorazí poškodený balík.
„Bohužiaľ sa pri riešení škodových udalostí stále stretávam s tým, že odosielatelia úplne podcenia prevedenie a kvalitu obalu a potom sa zložito dohadujú s prepravnou spoločnosťou na odškodnom. Vina však býva často na ich strane. Počas doručovania je s obalmi manipulované na dopravníkoch a sú často prekladané medzi depmi aj vozidlami, preto je nevyhnutné tovar ochrániť výplňovými materiálmi, vytvoriť deformačné zóny a použiť vhodný prepravný obal.“
Ing. Ladislav Horčička, súdny znalec v odbore prepravné balenie (Eobaly.cz)
Premýšľali ste niekedy o tom, s čím všetkým sa môže vaša zásielka počas prepravy stretnúť? Poďme sa pozrieť na to, s čím musíte pri balení počítať.
V 70% prípadov dôjde počas prepravy k pádu zásielky smerom na dno. Vyberajte preto také obaly, ktoré sú v tejto časti dostatočne pevné.
Počítajte s častým prekladaním a stohovaním spolu s ostatnými zásielkami. Stoh balíkov môže byť až 2,5m vysoký a niekoľko desiatok kilogramov ťažký. Preto používajte iba obaly z kvalitnej lepenky a pevnej konštrukcie aby nedošlo k deformácii obalu.
Počas prepravy sa náklad chveje a vibruje. Preto tovar v obale dôsledne oddeľujte a v prípade potreby využívajte šetrný výplňový materiál.
Bežné je doručenie do druhého dňa. Triediace linky roztriedia denne až 200 000 balíkov! Aby sa také obrovské množstvo dalo zvládať, musí väčšina procesov prebiehať automaticky a vo veľkom. Prispôsobte preto balenie automatizácii – pri triedení v depe nie je možné brať ohľad na charakter baleného tovaru. Všetky zásielky musia zvládnuť tie isté náročné prepravné podmienky.
S tým súvisí aj pohyb zásielky po dopravníkových pásoch. Tie síce uľahčujú a zrýchľujú prácu, znamená to však tiež, že sa zásielky často zrazia alebo spadnú. Počítajte s tým a obaly vybavte dostatočnými deformačnými zónami.
Pri balení eliminujte spomínané riziká. Dôležité je tiež pamätať na to, že kvalitný obal sa obvykle skladá z troch súčastí a ani jednu z nich nesmiete podceniť:
Akých chýb sa pri balení vyvarovať? Čo e-shopy najčastejšie podceňujú? Pozrite sa a zaistite si tak bezstarostné doručenie zásielok:
Klasická chyba pri balení, kedy sa použije málo obalového materiálu, popr. obal rozmerovo nezodpovedá obsahu.
Pravý opak underpackingu, kedy sa obalovým materiálom zbytočne plytvá.
Dnes sa na udržateľnosť kladie čoraz väčší dôraz. Preto, ak je to aspoň trocha možné, využívajte jednodruhový obal, teda taký, ktorý čo najviac uľahčí spotrebiteľovi jeho následnú separáciu. Príkladom je kartónová krabica, papierová výplň a papierová lepiaca páska.
Obal, ktorý sa nedá ľahko otvoriť, alebo pri ktorom musíte pri otváraní veľmi premýšľať vás častokrát vytočí. Uľahčite spotrebiteľovi jednoduchú manipuláciu, napr. tým, že použijete obal s odtrhávacou páskou.
Logo alebo jednoduchý slogan na obale vie urobiť divy. Prostredníctvom obrandovaného obalu jednoducho zvýšite dosah vašej značky. Ide to veľmi ľahko. Jednoduchá potlač alebo lepiaca páska s logom a vaša zásielka bude hneď ľahko rozpoznateľná.
Pokiaľ je jedna alebo viac stien vašej zásielky vydutých, bude ťažké ju stohovať. To môže mať za následok časté pády celého balíka počas prepravy. Alebo sa aj tak váš balík ocitne v spodnej časti stohu a môže dôjsť k poškodeniu vydutej časti.
„Mnoho zákazníkov si neuvedomuje, že balíky sú počas prepravy hromadne nakladané a premiestňované na ložných plochách nákladných áut. V depe sa potom počas triedenia balíky (približne 6-8krát) ocitajú na dne veľkých kôp balíkov (až 2,5 m vysokých a s váhou mnohých kg). Preto je dôležité, aby ste svoj balík zabalili tak, aby bezpečne ustál túto náročnú manipuláciu a prepravu,“ uzatvára Ing. Ladislav Horčička.
Nahliadnite do nákladného vozidla prepravnej spoločnosti. Vaša zásielka sa môže nachádzať úplne dole.
Napísať komentár