Herbatica: Pri expanzii sme sa snažili hlavne o to, aby sme mali čo najkratšie doručovacie časy

„V Maďarsku sa nám stalo, že niekto nám robil revíziu webu a negatívne ho hodnotil, pretože si dal dobierku a potom volal, že to chce zrušiť, ale už sa to zrušiť nedalo, lebo už to bolo v doprave,“ hovorí Juraj Gajdoš o rýchlosti dopravy v Herbatice.

V prvej časti nášho rozhovoru sme sa s Jurajom Gajdošom z Herbaticy porozprávali o rozmachu CBD a o tom ako zabezpečiť skutočne kvalitný produkt, aj keď sa váš dodávateľ nachádza na Sibíri. Naše rozprávanie pokračovalo od produktov k samotnému e-shopu a jeho marketingu, expanzii do zahraničia a s tým súvisiacou logistikou, ktorú má Herbatica, podľa zákazníkov na Heureke, skutočne perfektnú.

Prejdime k e-shopu, čo je zásadné pre jeho dobré fungovanie?

To je obšírna otázka, skúste to trochu špecifikovať. Zrejme UX, proste tá užívateľská skúsenosť s tým, že keď zákazník príde na eshop, tak musí proste nájsť tie produkty a musí si ich vedieť dať do košíka a musí vedieť dokončiť tú objednávku. Jednoducho tie základné princípy, ako keď máte auto, tak viete, že na ktorej strane bude volant, aký bude mať tvar, ale vo väčšine prípadov, je už dnes to UX dobre zvládnuté. 

Shoptet nebol prvou voľbou, ale výsledok hľadania tej najlepšej platformy

Tak vyberte jednu zásadnú radu, bez ktorej e-shop nemá šancu prežiť.

E-shop musí mať kvalitný content plán, kvalitné reklamy a komunikáciu. Musíte poznať ten produkt, čo predávate a rozumieť tomu. To je možno ešte pred tými reklamami, ľudia robia dropshippingy, ľudia to majú ako sidebiznisy, nemám nič proti tomu, mať pasívny príjem, chodiť do práce a mať ešte e-shop je super, ale proste musíte poznať ten produkt, musíte mu rozumieť, musíte vedieť koľko váži a ako vyzerá a potom mi to až zákazník uverí.

Vrátim sa ešte ku kamennej predajni, ako sa jej darí v porovnaní s e-shopom? Kamenný obchod, ľudia si môžu kozmetiku častokrát aj ovoňať. To pri e-shope možné nie je.

Predajni sa darí dobre, ale s koronou to je trochu zložitejšie, ale v zásade by som povedal, že je to skôr taká synergia. Viem to porovnať máme proste trh, Slovensko, kde máme aj e-shop, aj aj kamenný obchod a potom máme Česko a Maďarsko, kde ten obchod  nemáme. Máme tam síce veľkoobchodných odberateľov, ale to je trošku iný príbeh. Ale, vidím to v tej synergii, že tí ľudia sa z obchodu sa odpinknú na e-shop a z e-shopu sa proste dostanú do obchodu, majú cestu do Piešťan, tak sa tam zastavia. Takže to vnímam nejak synergicky.

A čo váš e-shop a Shoptet? Bol Shoptet prvou voľbou? 

Ja som dlho zvažoval platformu a vnímal som výhody aj nevýhody Shoptetu, ale všetky nevýhody sú prevážené tými výhodami, takže nebola to prvá voľba, ale bol to skôr výsledok dlhého náročného hľadania tej najlepšej platformy. Myslím si, že to bol dobrý krok.

Ktoré doplnky a funkcionality vo vašom e-shope využívate? 

Áno veľa doplnkov. Máme fullfilment centrum, takže máme logistiku, napojenie na Comgate, platobné brány, obe Heuréky, automatizáciu objednávok a automatické importy. Je toho dosť. 

Keby som začínajúci eshopár, ktorý z týchto doplnkov by ste mi odporučil?

Na začiatku je dôležitý správny rozbeh, takže napríklad také automatizovanie objednávok nebude až tak podstatné. Prirovnal by som to k lokomotíve, kde musíte zo začiatku čo najviac sypať uhlie, ale ako sa rozbieha a naberá rýchlosť, tak sa už len jemne dohadzuje.

Čiže zo začiatku by som určite každému, kto bude o doplnkoch rozmýšľať poradil, sa čo najviac zamerať na predajne orientované doplnky. Heureka a napojenie na Facebook, Facebook pixel, Instagram widget a vychytať všetky predajné kanály. Keď mám na začiatku pár objednávok tak ich nepotrebujem automatizovať, lebo tej práce tam je na tom minimum, ale potrebujem predávať a získavať zákazníkov.

Vo veľa veciach sme si z Čechmi podobní, aj čo sa týka nákupného chovania

S bratom máte na starosti hlavne marketing. Ako k nemu pristupujete? Marketingový kanál, ktorý najviac využívate?

Ja som bol od začiatku odchovaný na email marketingu, pracoval som v agentúre aj na strane klienta aj na strane agentúry, stavali sme pokročilé kampane a nespamovali sme ľudí. A to je ako také gro toho, povedal by som retenčného marketingu. A čo sa týka akvizície treba mať Facebook, sales, treba mať aj linkbuilding, ale najväčšie ROI v najkratšom možnom čase vám prinesie Facebook. SEO a linkbuilding, to je tak trošku na dlhšie trate a samozrejme aj PPC.

Mám dojem, že na vašom e-shope, kde je možné pri produkte diskutovať to žije viac ako na vašich sociálnych sieťach. Ako si to vysvetľujete? 

Je to pravda, že ľudia tie produkty komentujú, lebo posielame e-maily, kde ich prosíme, aby to komentovali, že pomôžu k rozhodovaniu niekomu inému, kto zvažuje podobný produkt. A neviem, možno sa cítia ako príslušníkom nejakej komunity, kde niekomu ich komentár môže pomôcť.

To by bolo naše najväčšie ocenenie, vybudovať komunitu ľudí, ktorých zaujíma, ako pristupovať k svojmu telu prostredníctvom liečenia alebo udržiavania tela zdravého cez bylinné produkty a rastliny. To je aj taká naša najväčšia mantra, ktorú chceme dosahovať.

Poďme k expanzii. Bolo Česko logicky prvá voľba kvôli tomu, ako sme si ako národ podobný? A všimli ste si aj rozdiely?

Áno, sme si naozaj veľmi podobní. Čo sa týka rozdielov prvá vec je, že Češi vnímajú ako Rusko menej pozitívne, ten obraz Ruska je v očiach Čechov mierne horší ako v očiach Slovákov. Druhá vec je ako viac pozerajú na cenu Češi, určite viacej sa zamýšľajú, že koľko to stojí, prečo to toľko stojí a či to nie je niekde lacnejšie. Ale inak nie, sme si naozaj veľmi podobní. Vo veľa veciach. Aj čo sa týka toho nákupného chovania.

Bol Shoptet vašou prvou voľbou aj v Česku?

Určite a určite bude aj na ďalších trhoch, kde sa chystáme.

Môžete prezradiť, ktoré trhy to budú? 

Tento rok sa chceme dostať do Rumunska a budúci možno Slovinsko to záleží aj trochu od Shoptetu, lebo teraz nie je lokalizácia zo strany Shoptetu úplne pripravená, teda by sme tam museli nejaké extra money preinvestovať.

A čo expanzia do Ruska? Tam vás to neláka?

To nie to by bolo trochu crazy to odtiaľ voziť a predávať zas naspäť (smiech)

Dvakrát do týždňa sme posielali do Prahy produkty, čo sa spätne ukázalo ako celkom šialené

Narazili ste pri expanzii do Česka aj na prekážky? 

Je to už veľmi dávno, ale snažili sme sa, aby sme mali čo najkrajšie doručovacie časy. V Česku sme reálne mali sklad, vyčlenili sme si časť tovaru a dali sme ho reálne do Prahy a potom sme preskladňovali zo Slovenska. Dvakrát do týždňa sme posielali do Prahy produkty, čo sa spätne ukázalo ako celkom šialené, ale proste, tak to bolo. 

Odvtedy sa ale doručovacie služby a určovanie ceny za doručovanie úplne inde posunuli. Ten e-commerce je tak obrovský, rýchly a tie zmeny sa tam tak rýchlo dejú, že na vaše dnešné rozhodnutie sa za 3 týždne pozrie niekto iný a už si klepe na čelo, že to nejde, že to je drahé a podobne. 

Takže dnes už obava z toho, že posielam do Česka a tým zákazníkom to príde neskoro nie je na mieste? 

Tak záleží to aj na produkte ale v zásade nie, pokiaľ to ten e-shopár má skladom a vie dať informáciu na e-shop, že keď si objednáte do povedzme jedenástej, kedy chodí kuriér, tak my to proste kuriérom odovzdáme o dvanástej a to je už nejaká povedzme 60 – 70 % pravdepodobnosť, že to už budete mať do druhého dňa. Dopravcovia dnes už takto fungujú, že to vedia už aj v Česku doručiť do druhého dňa. Síce nie vždy, ale je tam nejaká pravdepodobnosť, že to ide aj do druhého dňa.

Pri doprave ešte ostaneme. Na slovenskej aj českej Heureke vás najviac zákazníci chvália za rýchlosť dodania. Na tej českej je to ešte pôsobivejšie, priemernú dobu dodania máte takmer rovnakú ako na Slovensku. Spomínali ste, že ste mali najprv sklad v Prahe a boli s tým problémy. Ako ste to vyriešili?

V logistike sme nastavili, že pokiaľ si zákazník objedná a má povedzme dobierku alebo zaplatí kartou, tak už nenastane žiadna okolnosť, ktorá to môže zastaviť. Proste sa to hneď prepadne tým logistickým kolečkom a vyletí to z toho skladu za zákazníkom. Na to sme sa zamerali a myslím si, že to funguje až tak dobre, že niekedy je to práve na škodu. 

V Maďarsku sa nám stalo, že niekto nám robil revíziu webu a negatívne ho hodnotil, pretože si dal dobierku a potom volal, že to chce zrušiť, ale už sa to zrušiť nedalo, lebo už to bolo v doprave. Takže sa nám vlastne navýšia náklady o vratky, ale to sme tiež trochu ošetrili.

Posledná rada pre tých čo chcú posielať svoj tovar do inej krajiny? 

Pozerať sa na to z toho pohľadu zákazníka. V zásade potrebujete dobrého logistického a dopravného partnera, mať to fakt nastavené, že pokiaľ je objednávka prijatá a zaplatená zákazníkom a máte ju v skladoch, tak to odtiaľ hneď vyletí. 

Na záver už len posledná otázka, čo vás napĺňa na tom mať e-shop a podnikať?

Človek sa občas zobudí a nenapĺňa ho vôbec nič, tak to má každý. Ja keď sa zobúdzam, tak 89 % vecí je super a napĺňajú ma. Napĺňajú ma prostredníctvom tých technológií, ich porozumeniu a správnemu nastaveniu.  Uľahčovať život ľuďom a nehovorím len o zákazníkoch, ale aj o zamestnancoch. Keď proste našim ľudom, ktorí za tým sedia, uberáme prácu.

Klikačky zľava doprava nie sú úplne napĺňajúce pre nikoho a preto pridávame proces automatizácie.
Zamestnanci tak majú viac času rozvíjať svoju kreativitu a použiť ju napríklad na písanie článkov, alebo ju sústrediť na miesta, kde ten “ľudský dotyk” zákazník vo svete núl a jednotiek proste cíti. 

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov