Kým máte maximálne pár desiatok položiek v e-shope a iba malý sklad, zvládnete ich skladovú dostupnosť pri troche snahy aktualizovať aj ručne. Čo však potrebujete na to, aby mohol váš e-shop rásť? Je to predovšetkým pokročilé skladové hospodárstvo a napojenie na dodávateľov.
Medzi najväčšie výhody prevádzkovania e-shopu je to, že môžete ponúkať tisíce až desaťtisíce položiek bez toho, aby ste ich museli mať fyzicky na sklade. Ľahko tak svoju ponuku produktov môžete rozširovať a meniť v závislosti od vašej obchodnej stratégie. Možno to sami poznáte, začínali ste s pár položkami, ktoré ste si do e-shopu pridali ručne a postupne ste vašu ponuku produktov rozširovali podľa toho, na aké ponuky dodávateľov ste natrafili, či podľa dopytu vašich zákazníkov.
Už pri desiatkach položkách je ale veľmi ľahké stratiť prehľad, o tom, čo je práve na sklade u vás resp. u dodávateľa. Ustrážiť, že sa u dodávateľa určitý tovar práve vypredal je prakticky nemožné a preto sa v prípade rozširovania ponuky tovaru nezaobídete bez pokročilého skladového hospodárstva a automatizovaného napojenia na dodávateľov. To je mimochodom aj spôsob, ktorý vám umožní mať vždy aktualizované informácie o skladovej dostupnosti a tak sa vám nestane, že budete musieť stornovať objednávky vašich zákazníkov na práve vypredaný tovar.
Poďme ale pekne po poriadku a začnime od základov, teda presnejšie od skladového hospodárstva. O čo ide a ako vám pomôže pri každodennej prevádzke vášho e-shopu?
Ak s e-shopom ešte len začínate, je dôležité uvedomiť si, že jedným z kľúčových faktorov pre váš úspech je mať poriadok v sklade a čo najviac zautomatizované procesy, ktorými budete schopný eliminovať chyby z nepozornosti. Hoci spočiatku sa to nemusí zdať, nárastom objednávok, častejším doskladňovaním, vracaním tovaru a v neposlednom rade aj rozširovaním produktovej ponuky sa vám veľmi ľahko stane, že nad skladom stratíte kontrolu.
Pre vás ako predajcu bude neporiadok v sklade doslova pohromou. Nebudete vedieť, koľko z ktorých položiek máte, čo a v akom množstve je potrebné doobjednať a ktorý tovar vám naopak na sklade leží už niekoľko mesiacov. Pri výbere e-shopového riešenia je preto vždy dôležité zistiť si, akým spôsobom je zabezpečené skladové hospodárstvo. Hoci zo začiatku zrejme mnohé skladové funkcie nevyužijete, časom sa bez nich určite nezaobídete.
Základnou funkciou skladového hospodárstva je možnosť nastavenia a sledovania skladových zásob pri jednotlivých produktoch. Ak sa produkt vypredá, dostupnosť pri konkrétnom produkte sa bez vášho zásahu automaticky prepne na prednastavenú hodnotu a vy zároveň dostanete upozornenie, že produkt bol vypredaný. Pri vypredaní môžete tiež pozastaviť predaj konkrétneho produktu, a to zakázaním predaja do mínusu. Skladové hospodárstvo vám zároveň umožní ľahko tvoriť inventúry a tak sa vyhnete zdĺhavému prepisovaniu údajov o jednotlivých položkách a ich množstve.
Aby ste si zachovali poriadok v sklade aj pri stovkách či tisíckach skladových položiek, budete potrebovať spoľahlivé riešenie, ktoré váš „offline“ sklad prepojí s e-shop systémom. Nemusíte sa však obávať, že by vás takéto skladové riešenie stálo tisíce. Už samotný doplnok Skladové hospodárstvo vám umožní hromadné naskladňovanie produktov pomocou čítačky kódov a zároveň môžete k jednotlivým produktom zadávať skladové pozície. Vždy teda budete presne vedieť, koľko čoho máte a kde to pri balení objednávky máte hľadať. Čítačka čiarových kódov sa vám mimochodom zíde aj pri samotnom balení balíkov pre vašich zákazníkov, pretože týmto spôsobom opäť eliminujete chyby z nepozornosti, ktorých dôsledkom môže byť napríklad zámena produktov alebo expedovanie nekompletnej objednávky.
Kým doteraz sme sa venovali skladovaniu a možnostiam automatizácie skladových procesov, teraz prejdime k tomu, ako je e-shop možné napojiť na ponuku dodávateľa. Týmto spôsobom môžete v priebehu niekoľkých hodín do svojho e-shopu pridať hoci aj stovky či tisícky položiek, ktoré ponúkajú distribútori, s ktorými spolupracujete. V určitom bode je už totiž pre každého majiteľa e-shopu nereálne, aby pridával produkty ručne a manuálne sledoval ich skladovú dostupnosť.
Automatický import produktov je spôsob, ktorým sa vaša ponuka takpovediac spáruje s ponukou dodávateľa a spravidla raz denne bude dochádzať k jej aktualizácii. Skôr ako sa však rozhodnete túto možnosť využiť, je potrebné si všetko dôkladne premyslieť.
Napojenie na dodávateľský feed vám umožní preberať údaje o produktoch (názov, popis, vlastnosti), o skladovej dostupnosti a tiež o ich cenách a maržiach. Položte si preto otázku, ktoré údaje od dodávateľa budete potrebovať, ktoré si prípadne doplníte sami a ktoré sa pri pravidelnej aktualizácii nemajú prepisovať. Rovnako tak si môžete nastaviť kategórie konkrétnych produktov, o ktoré máte záujem, nemusíte od dodávateľa „preberať“ všetky produkty.
Napriek tomu, že automatický import produktov vám ušetrí množstvo práce, nemali by ste všetko nechávať bez kontroly. Najmä zo začiatku vám odporúčame nastaviť si, ktoré produkty budete chcieť pred pridaním ručne schvaľovať.
Je veľmi užitočné, ak je samotné rozhranie prepojenia prehľadné. Častou chybou sú nesprávne nastavené cenové pravidlá, ktoré môžu viesť k tomu, že niektoré produkty sa budú predávať príliš lacno a iné zas príliš draho. Pozor si dajte aj na pripočítavanie DPH. Nesprávne nastavené ceny môžu byť celkom nepríjemnou skúsenosťou.
Pri importoch neplatní nutne „čím viac, tým lepšie“. Nemusíte importovať všetko, čo ponúkajú vaši dodávatelia len preto, aby ste v e-shope ponúkali desaťtisíce položiek. Importujte tovar, ktorému rozumiete a s ktorým pred konkurenciou vyniknete. Navyše, nespoliehajte sa iba na údaje dodávateľa, tie totiž rovnako preberajú ďalšie desiatky e-shopov.
K importovaným produktom napríklad odporúčame tvoriť vlastné produktové texty, ktoré budú vašou konkurenčnou výhodou. Pozor ale na to, aby ste ich zmenu „zamkli“, inak sa vám pri automatickej aktualizácii prepíšu na pôvodné.
S dodávateľskými feedmi sa dá doslova čarovať, treba však vedieť ako na to. Jednotlivé XML feedy od rôznych dodávateľov môžu mať rôzne formáty, no napriek tomu sa dajú vzájomne kombinovať a ich formát takpovediac zjednotiť.
Využívať viacero dodávateľských feedov má svoje nepopierateľné výhody. Systém napojenia napríklad uprednostní dodávateľa, ktorý daný produkt ponúka za nižšiu cenu. Tým pádom môžete nižšiu cenu zákazníkovi ponúknuť aj vy. Prípadne môže brať do úvahy skladovú dostupnosť a uprednostniť toho dodávateľa, ktorý má tovar k dispozícii ihneď.
Či už je reč o automatizácii procesov v sklade alebo importe produktovej ponuky, je dôležité si uvedomiť, že pred „ostrým“ spustením je potrebné všetko si dôkladne otestovať. Na to, aby vám všetky tieto nástroje výrazne uľahčili život, musia byť správne nakonfigurované presne podľa vašich potrieb. Preto platí, že všetko by ste si mali nielen dôkladne premyslieť ale aj otestovať.
Napísať komentár