Začíname s influencer marketingom: Ako funguje a v čom vám pomôže?

Influencer marketing sa vo svete teší čoraz väčšej obľube. Prečo je to tak a kto je vlastne influencer? Zistite, prečo sa spolupráca s nimi vyplatí a ako môžu pomôcť vašej značke.

Influencer marketing by sa dal zjednodušene vysvetliť ako využitie vplyvných či známych osobností na propagáciu produktov alebo služieb na sociálnych sieťach. Vďaka správne zvoleným influencerom dokážete zvýšiť povedomie o svojej značke, splniť ciele vašich marketingových kampaní a najmä začnete viac predávať. Ako na to?

Kto je influencer?

O tom, ako si predstaviť influencera nám napovedá samotný preklad anglického influence – vplyv. Influencer je teda niekto, kto dokáže ovplyvniť či dokonca zmeniť spôsob správania iných. Sú to ľudia pôsobiaci na sociálnych sieťach s veľkým počtom sledujúcich, vďaka čomu sa ich názory dostávajú do širšieho povedomia.

V našich končinách sú najviac rozšírený influenceri na Instagrame. Ak ale túto platformu nevyužívate, nezúfajte. Existujú ďalšie možnosti a typy influencerov, ktoré prirodzene zapadnú do vašej digitálnej komunikácie:

Facebookoví influenceri – stále existuje pár influencerov, ktorým sa darí viac na Facebooku, ak teda vaše kampane nerealizujete na instagrame a ste orientovaný skôr na modrú sociálnu sieť, určite nájdete vhodných influencerov aj tam.

Youtube influencer – youtuberi boli skôr zahraničnou doménou, ale v posledných rokoch sú stále viac a viac populárny aj v našich končinách. Youtuber sa vám bude hodiť napríklad pri unboxingu nových produktov alebo v prípade ak využívate video marketing, bude správne zvolený youtuber skvelým doplnkom vášho marketingového mixu.

Blogger – influencer s vlastným webom vám urobí skvelú službu v prípade linkbuildingu či PR.

Aké sú výhody influencer marketingu?

Zákaznícke správanie sa za posledné roky razantne zmenilo. Zákazníci začínajú byť rezistentní ba priam až alergický na agresívne reklamné zdelenia. Pri nakupovaní sa čoraz viac spoliehajú na názory a skúsenosti iných, vyhľadávajú recenzie, hodnotenia produktov či odporúčania iných zákazníkov. Ľudia skrátka prirodzene veria viac ľuďom ako značkám. A práve to je jednou z výhod influencerov. Influencer marketing sa na nič nehrá a ide rovno k veci – jedná sa o propagáciu a presviedčanie, ktoré vychádzajú zo psychologických princípov.

Ľudia od nepamäti dôverujú viac „osobnostiam“ a prirodzene inklinujú k tomu, aby kopírovali ich správanie. V social media svete vplýva na oblasť dôveryhodnosti veľkosť publika. Čím viac followerov, tým viac sú zákazníci náchylní influencera poslúchať. Sociálne schválenie je tou pravou muzikou pre zákazníkove podvedomie.

Na sociálnych sieťach zväčša sledujeme ľudí, ktorých máme radi, sú nám sympatický alebo s ktorými zdieľame rovnaké záľuby. Na základe toho k nim cítime náklonnosť, nechávame sa inšpirovať a máme tendenciu influencerom vyhovieť. Už len obyčajné stlačenie tlačidla follow je akýmsi záväzkom k tomu, aby sme počúvali, čo sa nám influencer snaží povedať. Influenceri pre nás vytvárajú hodnotný obsah a často nám prinášajú nové inšpirácie a my ako followeri sa im podvedome cítime byť zaviazaný. Chceme sa im zavďačiť a máme sklony ich podporovať.

Práve tieto aspekty vplývajú na zákaznícke správanie. Influencer odprezentuje produkt, jeho výhody a využitie v reálnom živote. Nepotrebuje k tomu predajné frázy ani zákazníkov nútiť ku kúpe. Propagácia je prirodzenou súčasťou jeho obsahu a zákazník ako follower ju prijíma ako radu či inšpiráciu.

Okrem zvýšenia predajov a povedomia o značke vás influencer marketing dokáže priviesť k špecifickému publiku. Množstvo influencerov sa totiž vyprofilovalo a venuje sa svojim obsahom jednej tematike – napr. varenie, zdravý životný štýl, cestovanie, móda, knihy a pod. Cielenie na jednotlivé skupiny zákazníkov bude pre vás vďaka správne zvolenému influencerovi hračkou.

Nano, mikro, makro influencer – ktorého vybrať?

Ak sa rozhodnete influencer markting vyskúšať, musíte si dobre rozmyslieť s akým typom influencerov budete spolupracovať. V prvom rade sa zamyslite nad tým, čo chcete propagovať. Ide o produkty alebo službu? Oblasť elektroniky? Módy? Kozmetika? Gastro? Na základe toho vyhľadajte influencerov, ktorí sa vášmu segmentu alebo príbuznej oblasti venujú. Ďalej sa zamyslite nad vašou cieľovou skupinou a štýlom komunikácie. Porovnajte to s vytipovanými influencermi. Výber sa vám pravdepodobne trochu zúži, stále ich máte ale k dispozícii mnoho. Ďalším kľúčom môže byť počet followerov a samozrejme veľkosť vášho budgetu.

Nano influencer

Ide o influencera, ktorý pravdepodobne ani netuší, že nejaký influence má. Počet fanúšikov sa pohybje od 500 – 1000 a takmer všetkých pozná, čo je pre vás obrovskou výhodou. Má medzi svojimi followermi vysokú mieru dôvery a propagáciu budú jeho fanúšikovia brať ako dobre mienenú radu. Ďalším pozitívom je fakt, že Instagram berie ako hobby a tak bude ponukou na spoluprácu pravdepodobne polichotený a pristúpi na barter alebo veľmi priaznivú sumu pre váš budget. Nano influencer sa vám bude hodiť ak do influencer marketingu nechcete veľa investovať a skôr si tento typ komunikácie vyskúšať.

Mikro influncer

V súčasnosti ide o najpopulárnejšiu skupinu. Skúsenejší marketéri vedia, že práve mikro influenceri majú na zákazníkov väčší vplyv než drahé celebrity. Sú často odborníkmi na problematiku, ktorej sa venujú, ich followeri ich rešpektujú a sú k nim lojálni. Za sebou už majú pár spoluprác a tak sa vo väčšine prípadov môžete spoľahnúť na kvalitný výstup. Mikro influenceri sú si vedomí svojich kvalít a môžu si dovoliť spolupráce vyberať a odmietať. Ak sa ale trafíte do ich vkusu a hodnôt tak urobia maximum pre kvalitnú prezentáciu často aj nad rámec dohodnutej spolupráce. A to sa pri ich niekoľko tisícovej základni followerov pre vás rozhodne oplatí.

Makro influencer

Známe osobnosti, ktoré sa o počet svojich followerov nemuseli extra nadrieť. Majú veľký dosah aj mieru zapojenia, kontakt s fanúšikmi si udržiavajú tak, že s nimi zdieľajú svoje súkromie. Instagram je často značným zdrojom ich príjmov a ich výstupy sú profesionálne po obsahovej aj technickej stránke. Do spolupráce s makro influnecerov budete musieť investovať najviac a bude sa vám hodiť v prípade, že sa rozhodnete vyskúšať dlhodobú spoluprácu.

Po tom, ako si vyberiete vhodného influencera vaša cesta nekončí, ale naopak všetko sa len začne rozbiehať. Influencera musíte osloviť a dohodnúť si podmienky spolupráce. Vždy si dopredu premyslite, čo presne budete od influencera požadovať – počet príspevkov vo feede, v instastories, rozsah popisku, video, fotografie a pod.

Ďalej si pripravte si prezentáciu vášho produktu a vyzvite influencera, aby ho sám otestoval a na základe svojich skúsenosti vám odporučil formu propagácie. Ideálne je skombinovať propagáciu s bonusom pre potenciálnych zákazníkov – unikátnym zľavovým kódom, súťažou či darčekom. V neposlednom rade si celú spoluprácu nezabudnite poistiť zmluvou. Vyhnete sa tak zbytočným nedorozumeniam a máte vyššiu pravdepodobnosť, že propagácia prebehne podľa vašich predstáv.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov