Cena je silným predajným argumentom a veľa nakupujúcich má prirodzenú túžbu nakúpiť si čo najvýhodnejšie. Znamená to však, že je vždy najdôležitejšie predávať za najnižšie ceny? Ako popri tom udržať krok s konkurenciou a prečo sa nenechať strhnúť do cenovej vojny?
Cenové stratégie sú siahodlhou témou, ktorej sa venuje aj nejedna knižná publikácia a špecializovaní stratégovia. Predovšetkým pre začiatočníkov sme pripravili niekoľko tipov, ktoré sa týkajú sledovania cien u konkurencie a spôsobom, ako túto aktivitu správne uchopiť. Skôr ako budete čítať ďalej, pamätáte si vôbec na základe čoho ste vo svojich začiatkoch určovali ceny?
Veľa začiatočníkov s e-shopom si ceny nastavuje podľa nákupnej ceny a zisku, ktorý by pri danom produkte chcela dosiahnuť. Sú však aj prípady, kedy je cena výsledkom len obyčajného odhadu. Takýmto „triafaním“ však môžete nastaviť cenu zbytočne príliš vysoko, čím mnohých ľudí od nákupu odradíte, alebo naopak príliš nízko, čím sa zas zbytočne pripravíte o zisk.
Ďalším spôsobom nastavenia cien v e-shope, ku ktorému sa nováčikovia často uchyľujú, je nastavovanie cien podľa konkurencie. Navštívia porovnávač produktov, alebo si inak manuálne zisťujú, za akú cenu konkrétne položky predávajú konkurenti. Potom je to už jednoduché, cenu konkurencie preberú a znížia tak, aby produkt predávali najlacnejšie. Presne týmto spôsobom potom začínajú cenové vojny.
Pri cenovej vojne medzi sebou jednotliví obchodníci bojujú najmä cenou produktu, no z dlhodobého hľadiska ide o málo účinnú stratégiu. Neustále znižovanie cien je síce pre zákazníka výhodné, avšak pre obchodníka môže v tých najhorších prípadoch predstavovať až úplnú likvidáciu. Tam totiž dlhodobý predaj za ceny, ktoré nezohľadňujú reálne prevádzkové náklady, väčšinou aj vedie.
Prvý ani druhý zmienený spôsob nastavovania cien nie je príliš vhodný a ak chcete vybudovať naozaj úspešný e-shop, treba na to ísť inak.
Tou najlepšou cestou je vytvoriť si konkrétnu cenovú stratégiu, ktorá sa stane súčasťou vášho dlhodobého obchodného plánu a bude reflektovať všetky náklady na prevádzkovanie e-shopu, expedovanie tovaru, skladovanie, prenájom priestorov a ďalšie. Popri tomto všetkom by nastavené ceny mali byť konkurencieschopné.
Ak si teda položíme otázku z nadpisu, či sa oplatí sledovať ceny konkurencie, tak odpoveď je áno. Treba však vedieť, ako na to a za akým účelom to robíte.
Sledovať ceny vašich konkurentov sa oplatí najmä vtedy, ak s takto získanými údajmi dokážete ďalej pracovať. Vašou hlavnou motiváciou by teda nemalo byť nastavovanie čo najnižších cien alebo rozpútanie spomínanej cenovej vojny. Skôr by vám malo ísť o to, aby ste získali prehľad o trhovom segmente a teda poznali ceny, za aké sa určité produkty predávajú.
Znalosť aktuálnych cien môže byť užitočná pre vaše ďalšie obchodné rozhodnutia. Nestane sa, že by došlo k výraznému posunu cien napríklad z dôvodu zmeny obchodnej politiky dovozcu alebo zdraženia medzinárodnej prepravy či iného výkyvu na trhu, na ktorý by ste nestihli zareagovať. Budete tiež vedieť odhadnúť, akým smerom sa budú vyvíjať ceny sezónneho tovaru a tým pádom sa aj lepšie pripraviť.
Veľmi užitočné môže byť sledovanie cien konkurencie vtedy, ak plánujete krátkodobú propagačnú akciu spojenú so znížením cien. Krátkodobé výrazné zníženie cien je stále veľmi účinným spôsobom získavania nových zákazníkov. Aby však priniesla požadovaný účinok, je potrebné správne nastavenie takejto akcie. Vďaka aktuálnym informáciám o cenách môžete celú akciu veľmi efektívne nastaviť a ponúknuť zľavu, ktorá bude naozaj atraktívna.
Porovnávače tovaru sú pre mnohé e-shopy stále veľmi účinným nástrojom na získavanie nových objednávok. V tomto prípade sú ale návštevníci citlivejší na cenu, ľahko si ju môžu porovnať a preto, ak chcete mať na porovnávačoch tovaru naozaj úspech, je tomu potrebné prispôsobiť vašu cenovú stratégiu. Ak chcete na porovnávačoch tovaru zabodovať s určitým produktom a udržať ho na popredných pozíciách, sledovanie cien vašich konkurentov bude pre vás nevyhnutnosťou.
Nech už je vaša motivácia sledovať ceny konkurentov akákoľvek, nikdy by to nemala byť jediná aktivita, ktorou sa budete zaoberať a prispôsobovať podľa nej vaše obchodné rozhodnutia.
Možno vám napadne, že sledovanie cien konkurencie je možné robiť aj manuálne. Ak predávate maximálne pár položiek a vaša konkurencia nie je až taká početná, určite to zvládnete aj s perom a papierom či excelovskou tabuľkou. V iných prípadoch je však nereálne, aby ste takéto sledovacie aktivity vykonávali manuálne a na pravidelnej báze.
Aby bolo sledovanie cien konkurentov skutočne efektívne a mali ste z neho úžitok, je potrebné tento proces automatizovať. Na trhu je dostupných viacero nástrojov, ktoré za vás budú monitorovať ceny vybraných konkurentov a väčšina z nich dokonca zvládne aj automatickú úpravu cien podľa vopred nakonfigurovaných pravidiel. Preceňovať tak môžete aj niekoľkokrát do týždňa bez toho, aby ste si museli pamätať, kedy a akým spôsobom je pri konkrétnom produkte potrebné zmeniť cenu. Vhodným príkladom podobného prepojenia je doplnok Cenový automat, s ktorým môžete ľahko prepojiť aj váš e-shop na prenájom.
Na záver ešte jedna rada. Pri sledovaní cien konkurencie nezabudnite na to, že mať najnižšiu cenu už zďaleka nie je to najdôležitejšie. Je množstvo spôsobov, ako sa odlíšiť od ostatných konkurentov a vybudovať si takú pozíciu na trhu, že vaši zákazníci nepôjdu kvôli nižšej cene nakupovať inde.
Napísať komentár