Juraj Gajdoš (Herbatica): CBD je teraz boom, pritom sa používa už 3 000 rokov

Nebavila ho bežná práca a tak sa rozhodol podnikať. Rovnako začína mnoho podnikateľských príbehov, ich pokračovanie je však vždy jedinečné, rovnako ako produkty od Herbaticy. A ako Juraj Gajdoš dodáva, produkt je v Herbatice na prvom aj poslednom mieste.

Ak by ste pred 6 rokmi vyrazili do kúpeľného mesta Piešťany na výlet a rozhodli sa odniesť si malý suvenír, možno by ste v miestnom obchodíku narazili aj na poličku s ruskou medicínou. Stačila však malá náhoda, a jedna polička sa postupne rozrástla na celý obchod a e-shop. Čo stálo za rozhodnutím predávať prírodnú medicínu a kozmetiku a ako prebieha jej výber? A prečo je plastová lepiaca páska ekologickejšia ako tá papierová? O tom všetkom sme sa porozprávali s Jurajom Gajdošom, spoluzakladateľom Herbaticy.

Obchodu sa podľa slov na vašom webe vaša rodina venuje už 20 rokov. Už vtedy to bola prírodná medicína?

Ani nie, začínali sme ako rodinná firma s kamennou predajňou v Piešťanoch – najväčšieho kúpeľného mesta Slovenska. Tam sme predávali rôzne produkty, ktoré pasujú k charakteru mesta ako napríklad suveníry. Teraz však v kamennom obchode nájdete aj prírodné produkty a ruskú medicínu.

Takže v kamennej predajni stále predávate aj pôvodný sortiment?

Nie, sú tam vlastne 3 predajne a v jednej z nich je čisto Herbatica sortiment a vo zvyšných dvoch sú iné sortimenty.

Koľko ľudí v Herbatice zamestnávate? Zapájate aj rodičov? 

Zamestnávame asi 10 ľudí a našich rodičov už zapájame len tak okrajovo. 

Jedna polička sa rozšírila do dvoch, troch a dnes je to celý obchod

Čo bol impulz aby ste v roku 2015 založili Herbaticu a začali predávať prírodnú kozmetiku? 

Asi ako veľa ľudí, ktorí začínajú s podnikaním, nejaká chuť sa sebarealizovať a robiť niečo na vlastné triko. V roku 2015 mi už byť zamestnaný v nejakej firme, nedávalo vlastne veľký zmysel, tak som sa rozhodol spustiť vlastný biznis, kde človek prostredníctvom práce čo najväčším spôsobom realizuje svoje ja, svoje vízie a mení určitú malú výseč tej reality, v ktorej žije.

A prečo ste sa práve potom rozhodli pre medicínu z Ruska? Čím je taká výnimočná?

Povedal by som, že je to taký market corner, market niche, ktorý na tom trhu bol vo veľmi malej miere. Veľa zaujímavých biznisov vzniklo náhodou a my sme sa tiež k tomu dostali náhodou. Ako hovorím, tie produkty si našli mňa alebo nás, a my sme si spätne nachádzali a stále nachádzame cestu k tým produktom. Takže náhoda. (smiech)

Aká to bola náhoda? Išli ste po ulici, zbadali ste ruskú medicínu vo výklade obchodu a bolo to?

No, plus mínus niečo také. V predajni na Winterovej moja mama začínala s rôznym sortimentom a boli to aj prírodné veci a ruská medicína. Začínala s jednou poličkou a potom sa jedna polička rozšírila do dvoch, troch a dnes je to celý obchod.

Hovorí sa, že obal predáva, ale u týchto produktov to neplatí a predáva práve tá kvalita

Vráťme sa ešte 6 rokov naspäť. Keď ste zakladali obchod, také to povedomie o prírodných produktoch ešte nebolo. Ako na vás ľudia reagovali? 

My sme si od začiatku snažili nájsť priestor na trhu cielením reklamy na ľudí, ktorých by to vlastne apriori zaujímať mohlo, takže sme necielili na ľudí, ktorí o niečo podobné nemajú záujem. To znamená, že v rámci internetu sú tie možnosti také, že vy cielene oslovujete zákaznícku skupinu. Dá sa povedať, že reagovali v pohode. 

A na obaly v azbuke?

Ruské obaly sú síce jednoduchšie ako to, na čo sme zvyknutí, ale dôležitá je tá kvalita, ktorá je vo vnútri. Aj keď sa hovorí, že obal predáva, ale u týchto produktov to neplatí a predáva práve tá kvalita.

Na vašom e-shope zákazníci nájdu sortiment od doplnkov výživy až po zubné kefky.  S čím ste začínali? 

Začínali sme s gro tých produktov, teda také tie základné zložky ruskej medicíny, ako je čaga, múmio, rakytník, šišiak bajkalský, čo sú také naozaj špecifické aktívne látky, ktoré sú pre to Rusko najznámejšie. A šungit, aj s tým sme začínali.

Radi sa nechávame viesť a inšpirovať zákazníkmi

A potom neskôr ste pridávali medicínu ďalších krajín? Ponúkate v eshope oleje z Maroka, ste celkom exotickí. 

Áno, aj z Maroka. Maroko má veľmi zaujímavé produkty, majú marocký lávový íl, ktorý sa robí pre ženy na pleť a na vlasy. Majú opunciový olej, ktorý je veľmi vzácny a drahý, v podstate je to olej z kaktusu. Okrem toho sa radi nechávame viesť a inšpirovať zákazníkmi a veľakrát je to tá cesta, že čo by oni u nás chceli vidieť. 

Takže ak veľa zákazníkov povie, že chcú napríklad doplnok výživy z Kostariky, tak ho zoženiete a začnete predávať?

V tom prvom momente určite spravíme prieskum, že ako náročné to je získať, doviezť, koľko je reálnych zákazníkov, aký je v googli reálny dopyt, aká je konkurencia a podľa dostupných dát, našich skúseností a vedomostí sa rozhodneme. Ale v zásade áno, svet je plný zaujímavých krásnych látok bylinného pôvodu, takže teraz rozbiehame CBD olej.

Kedy bude vlastne CBD na Slovensku legálne?

Dnes je 26.4., od prvého mája, čiže za 4 dni.

V dobe zverejnenia rozhovoru už teda bude CBD novinka na vašom e-shope, ktorú budete predávať. 

No budeme sa snažiť. Aj keby to na Slovensku predávať nešlo, tak máme stále Česko a Maďarsko, kde by sme to predávali tak či tak. Ten produkt je svojimi účinkami a tou históriou použitia produktu… teraz si myslíme, že je to boom, ale v skutočnosti sa to používa 2 000 až 3 000 rokov, takže je to taký produkt, ktorý proste musíme mať a musíme o tom zákazníka vzdelávať. Skúsili sme to na sebe, v našom okolí, porozdávali vzorky a je to naozaj pecka. (smiech)

Takže ste si už vlastne to CBD otestovali na trhu v Česku a Maďarsku.

Jasné, keď niečo zaraďujeme, tak chceme predávať na všetkých trhoch, na ktorých pôsobíme. Česko, Slovensko, Maďarsko. Tento rok chceme rozbehnúť rumunský trh a lokalizovať. 

A v Česku to vidíme, že ako Češi sú nám blízki, my sme blízki Čechom a tých e-shopov sú tam haldy, čo predávajú CBD, a ktoré majú pred nami ako Slovákmi, ktorí to idú zaraďovať teraz, keď to tak preženiem, tisícročný náskok. 

Náskok v tom ako to predať zákazníkovi? 

Náskok v skladbe CBD produktov, ako krémy, vape, proste milióny vecí, my sme vlastne v porovnaní s nimi na takom začiatku, ale práve preto sme sa ešte viac sústredili na brutálne kvalitného výrobcu, ktorý to vyrába asi od šesťdesiateho piateho. 

Zaoberá sa pestovaním technickej konopy na tieto účely, vlastní laboratória, takže si myslím, že ten náš podiel na tom trhu si dokážeme nájsť a vzdelať zákazníka dostatočne, aby si k nám chodil pre to CBD opakovane.

Zákazník rozpozná, že mu chcete predať niečo, čo nie je hodné jeho peňazí

Pre CBD ste si teda vybrali kvalitného výrobcu. Pod vašou vlastnou značkou Herbetica predávate vlastné produkty, ste na výber dodávateľov prísnejší? Ako prebieha ich výber? 

No určite to berieme ako taký záväzok, keď na to dávame naše logo a dbáme o to. Nehovorím, že na tie produkty, na ktorých nie je naše logo, nedbáme, ale dbáme ešte o to viac na to, aby tie produkty mali príslušné certifikáty a veľmi kvalitné zloženie. 

U produktu to proste začína a končí, keď to tak poviem. Bez toho top level produktu najvyššej možnej kvality sa ďalej nedostaneme, pretože zákazník skôr či neskôr rozpozná, že mu predávame niečo, čo nie je hodné jeho peňazí.

Ako skontrolujete, že váš dodávateľ napríklad zo Sibíra dodržuje to, čo je na certifikáte?

To sú rôzne certifikačné postupy, v podstate už pri importe produktov z Ruska potrebujete vy ako importér absolvovať náročný proces a ten obsahuje aj certifikáty kvality a iné druhy certifikátov, ktoré hovoria o tom, ako kvalitný ten produkt je, akým spôsobom je spracovaný, kde je vyrobený, v akej dobe bol vyrobený a v akej dobe bol dokonca zozbieraný.

A vy a vaša rodina, používate vaše produkty?

Jasné, veľmi radi a sme to my, kto to skúša na sebe, bez toho to nejde.

Stalo sa vám už, že vy, alebo niekto z vašej rodiny nebol spokojný s produktom, ktorý testoval a vôbec nebol spustený do predaja?

Určite.

V jednom staršom rozhovore som čítal, že 30 % vašich zákazníkov sú muži, zmenilo sa toto číslo? 

Je to zaujímavá otázka, ale podľa mňa to bude zhruba takto +- 30 %, keď si zbežne popozerám občas objednávky, tak každý tretí, štvrtý. Muži tam proste figurujú. 

A zákazníci ako celok? Sú jednorázoví, alebo sa pravidelne vracajú?

Myslím si, že sa radi vracajú, okrem toho predávame konzumný spotrebný tovar. Nastavujeme aj e-mailingové automatizácie, keď sa zákazníkovi niečo minie, máme zrátané, koľko mu asi vydrží jedno balenie. Tak mu pošleme e-mail, že možno sa mu to minulo, či si to nechce dokúpiť.  Veľa našich zákazníkov sú radi, že produkt vôbec na internete alebo v predajni našli, nakoľko veľa našich produktov nikto iný na trhu nepredáva.

Produkt, ktorý je medzi zákazníkmi najobľúbenejší a prevyšuje tie ostatné?

Múmio. Je to aktívna látka, ktorá je primárne vo forme tabliet, má interné použitie a potom rôzne iné výrobky vo forme šampónov alebo krémov.

A vaša vlastná značka produktov?  

Povedal by som že arganový olej, v bio kvalite, za studena lisovaný a ten majú určite radi aj preto, že ho robíme najdlhšie, ale verím, že CBD ho čoskoro predbehne.

Na Instagrame som si všimol, že vaše produkty končia až v Írsku. Viete, kde najďalej ste poslali váš produkt? 

Asi aj do Ameriky. Viem, že sme posielali na Maltu, do Litvy alebo Lotyšska, Estónska. A to tak, že môj brat Michal predáva na Amazone produkty Herbatica a tam má UK trh a tak isto aj nemecký a všetky západné trhy. Takže možno že sa tam tá zákazníčka z Amazonu označila. Určite sme ale posielali do Ameriky a v budúcnosti možno aj do Ázie. 

Shoptet poradňa je obrovská zásobáreň vedomostí a skúseností

Zaujala ma aj vaša sekcia o obaloch a to, že použiť pri zabalení plast nie je až také neekologické, ako sa môže zdať. Aké boli na tento článok reakcie?

Ja sa veľa bavím o obalových materiáloch s výrobcami alebo takými baličmi, ktorí majú baliarne, balia pre nás produkty a takto to je. Ten plast, jednak je veľmi dobre recyklovateľný a separovateľný, tzn. že keď sa dostane naspäť do obehu, tak tá infraštruktúra recyklácie a separácie je pre ten plast perfektne pripravená a napríklad v porovnaní, keď si zoberieme lepiace pásky, tak vyrobiť papierovú lepiacu pásku je niekoľkonásobne energeticky náročnejšie ako vyrobiť plastovú pásku.

Takže ste túto tému prebrali s ľuďmi, ktorí sa obalom a baleniu produktov primárne venujú?

Ja som to tvrdenie nejak vysledoval v eshopárskej Shoptet komunite, ktorá sa zaoberá tými obalmi a tam som čerpal študijné materiály k tomu článku, ktorý som dal dokopy. V tom mojom svete, v ktorom žijem, máme fullfilment centrum a šéfa toho centra, s ktorým sa veľmi často o obaloch bavím.

Potom mám výrobcov a dodávateľov, s ktorými sa o tom tiež rozprávam. Potom packaging špecialistov, ktorí balia a prebaľujú, a je to proste takto. Viem, že ten plast je v súčasnosti vnímaný ako veľké zlo, ale treba naozaj rozlišovať, čo sa tvári ekologicky a čo naozaj ekologické je.  

Mám pocit, že dnes je taký trend, že vlastne ono nie je dôležité, aká je tá cesta toho odpadu potom, keď sa použije, ale že ako dobre to vyzerá na tom predajnom pulte v obchode, alebo ako dobre to vyzerá na Instagrame pri unboxingu a toto mi príde také trochu povrchné a prvoplánové. Ja som sa pokúsil takou možno až príliš odvážnou myšlienkou toto nejak demonštrovať. Hádam sa to podarilo, ale nemali sme negatívne recenzie, posielali sme to aj v rámci našich komunikačných kanálov, poslali sme to zákazníkom, dali sme to do sveta, ale nepočul som nič negatívne na ten článok.

Spomenuli ste Shoptet komunitu, takže vedomosti čerpáte aj v našej facebookovej poradni?

No jasné, to je obrovská zásobáreň ako vedomostí, tak skúseností, takže to tam každému odporúčam, chodiť si pre rozumy. (smiech)

Takže Shoptet poradňa nie je len o tom, že sa tam prídem posťažovať na nefunkčné tlačítko.

Jasné že nie je. Je to určite pre inšpiráciu, motiváciu a častokrát pre nové vedomosti a vzdelávanie sa, takže je to super.

Budúci týždeň sa v 2. časti rozhovoru budeme rozprávať o expanzii, čo nesmie chýbať každému e-shopu a preberieme aj know-how v oblasti logistiky.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov