Shoptet je tu pre všetkých: pre drobných podnikateľov, veľké obchody aj známe tváre. Jednou z nich je šéfkuchár a v dnešnej dobe hlavne manažér, Zdeněk Pohlreich. Prečítajte si, ako využíva svoje dva e-shopy a ako hodnotí reštauračný biznis v dobe kovidu.
So Zdeňkom Pohlreichom sme sa rozprávali o kuchárskych knihách a jeho nakladateľstve Sevruga, ktoré pomenoval po svojom obľúbenom druhu kaviáru. Spoločne, aj s Janem Kobylákem, generálnym manažérom nakladateľstva, sme prebrali oficiálny Pohlreich Shop, ktorý beží na Shoptete už skoro rok. Nezabudli sme ani načať súčasnú situáciu ohľadom koronavírusu a reštaurácií. Viac sa o nej Zdeněk rozrozprával v 2. diely nášho rozhovoru (odkaz nájdete na konci tohto článku).
Do akej reštaurácie zájdete, až sa podniky znova otvoria?
To je dobrá otázka. Najprv obídem všetky naše podniky pozrieť sa, či sme to varenie náhodou za ten rok a štvrť nezabudli, a potom asi postupne pôjdem do svojich obľúbených podnikov. Hlavne si dám nejaké dobré pivo, najskôr v nejakom Lokáli. Tiež mám rád taliansku reštauráciu v Horoměřicích, ktorú prevádzkuje môj kamarát Davide Lagomarsino.
Pustil ste sa počas lockdownu do písania novej knihy?
Tento rok budeme v našom nakladateľstve pracovať na dvoch knižkách, ktoré chceme na trh dodať ešte počas tohto roku. Jedna bude o grilovaní a druhá bude vlastne taká biografia.
Zamestnáva vás tvorba kuchárok?
Najväčšia práca je vždy to celé vymyslieť a nafotiť. Potom už všetko beží celkom zabehnutým postupom. Takže väčšinou sú to intenzívne dva, tri mesiace, kedy dávame veci dohromady, aby to malo nejaký tvar a výraz. A potom je ten zvyšok už skôr rutinná nakladateľská práca.
Keď sa vás pýtali na vaše obľúbené knihy, spomínal ste hlavne tie kuchárske. A tiež to, že si v nich rád prečítate príbehy ich autorov. Snažíte sa v rámci biznisu nejako pracovať aj so svojím vlastným príbehom?
Zaujímajú ma ľudia, o ktorých si myslím, že majú čo povedať. Tak sa snažím, aby som o sebe mal čo povedať aj ja. (úsmev) Dnešná doba je veľmi rýchla a veľmi sa nevenuje pozornosť tomu, čo sa stalo v minulosti. A myslím si, že je to trošku škoda. Som tradičný človek, a keď sa ma niekto na niečo v televízii pýta, tak sa snažím tie svoje názory oznamovať nejakým konzistentným spôsobom.
Sám rád knihy píšete a dokonca máte aj vlastné nakladateľstvo Sevruga. Podľa čoho si vyberáte ďalších autorov?
Sú tam moje knižky a sú tam kuchárky, ktoré sú nejakým spôsobom zaujímavé. Robili sme knižky pre rôznych autorov, ktorí sa zaoberajú vietnamskou kuchyňou, talianskou kuchyňou, kuchárku so sladkými vecami pre Ivetu Fabešovou, ale máme aj knižku s receptami úplne bez cukru. Záleží samozrejme tiež na tom, aby to zapadlo do súčasného portfólia a samozrejme, aby to malo obchodný potenciál.
Máte okrem dvoch nových kuchárok, ktoré ste už spomenul, v zásobe nápady na ďalšie knihy o varení?
Nie, vôbec netuším, čo presne budúci rok prinesie. Ale niekedy v budúcnosti chceme vlastne urobiť jednu knižku, ktorá sa bude zaoberať ľuďmi, ktorí majú nejaké zdravotné problémy.
Máte niektorú zo svojich kuchárok najradšej?
Posledné dve knižky, ktoré sme vydali, Super jednoducho a Taká normálna kuchárka sú súhrnom skúseností, ktoré sme nabrali počas doby, čo knihy robíme. Mám rád tieto posledné dve a napríklad aj Moju domácu kuchyňu. Myslím si ale, že každá má niečo do seba, všetky ponúkajú relevantný pohľad na svoju problematiku. Vždy je dôležité, aby recepty skutočne fungovali, keď si ich niekto uvarí, a neboli len tak hodené na papier. Keby ľuďom dopadlo varenie doma inak, bola by kuchárka len súbor obrázkov a to je trochu málo. (úsmev)
Ak sa nemýlim, tak v júni minulého roka ste si na Shoptete uvaril svoj oficiálny e-shop. Aká bola vaša úloha pri jeho vzniku?
Minimálne, musím povedať, že šéf nášho vydavateľstva, Honza Kobylák, je tá hlava, ktorá vie, ako sa tieto veci robia. Ja som touto technológiou takmer nepobozkaný a neviem s tým moc pracovať. Som skôr taký frontman a za mnou je pár ľudí, ktorí ten produkt vedia urobiť a definovať.
Začínali ste rovno sa Shoptetom alebo je za e-shopom dlhšia história?
Pohlreichshop.cz funguje už niekoľko rokov. Historicky bol postavený na WooCommerce riešení, ktoré ale pre nás bolo nakoniec až moc komplikované a problematické. Pridávalo nám veľa administratívnej práce navyše a tiež vykazovalo značnú chybovosť vo vzťahu s naším skladom, ktorý nám objednávky odbavuje. Toto riešenie nám nesadlo aj v ďalších ohľadoch, a tak sme sa rozhodli pre zmenu.
Prečo ste si vybrali Shoptet?
Hľadali sme možnosti pre čo najväčšiu automatizáciu a zbavenie sa nadbytočnej administratívy. Chceli sme sa hladko technicky napojiť na náš sklad a skladové hospodárstvo, mať tiež dobrý výstup pre účtovníctvo a jednoduché ovládanie administrácie. Hľadali sme riešenie, ktoré v paušálnej platbe poskytuje servis a stará sa o rozvoj platformy tak, aby konvenovala s aktuálnymi trendmi. Vo výbere sme mali ešte zahraničné konkurenčné Shopify, ale to v tej dobe ešte nebolo úplne dobre navrhnuté pre lokálne potreby. Vlastne sa nám páčila taktiež myšlienka podporiť lokálneho dodávateľa s funkčným produktom.
– Jan Kobylák, generální manažer nakladatelství Sevruga –
Ako dlho trvala príprava pred ostrým spustením a čo bolo najťažšie?
Čas nás netlačil, stavali sme ho pri práci pozvoľna asi 2 mesiace. Značnú časť sme venovali testovaniu s naším skladom a zoznamovaniu s administráciou, inventúrou, než sme vypli starý e-shop a preklopil sa na nové ostré riešenie od Shoptetu
Podľa akého kľúča vyberáte produkty, ktoré na ňom predávate?
Chceme, aby tam bol nejaký výber z našich vecí, takže ponúkame ako knižky, tak vybavenie do kuchyne, ktoré vyplýva z mojej spolupráce s Potten & Pannen – Staněk. Kuchárky sú jasné a ostatné veci sú trochu metóda „pokus omyl“, kedy sa snažíme prísť na to, o čo budú mať ľudia záujem.
Aký najzaujímavejší produkt na svojom oficiálnom e-shope ponúkate? Ktorý je váš najobľúbenejší?
Myslím si, že naše nože sú skvelé a kto si ich kúpi, tak urobí dobre.
Baví vás osobne marketing?
Marketing ma baví, baví ma dokonca veľmi. A musím povedať, že to je jedna z vecí, bez ktorej sa dnes už asi nedá byť. Vždy sa snažím, aby to, čo sa marketuje, malo nejakú podstatu. Keď už sa niečo snažíme propagovať, tak ten samotný produkt musí k niečomu byť.
Líši sa nejako manažér Zdeněk Pohlreich od kuchára Zdeňka Pohlreicha?
Moja úloha je dnes už v podstate manažérska. Samozrejme, to varenie má človek asi na celý život, ale v priebehu času som sa v našej firme posunul z kuchyne na úplne inú pozíciu. Robím veci, ktoré nemôže robiť nikto iný. Kým najať si niekoho, kto bude za vás variť, je realizovateľné, ale samozrejme vďaka tomu, že mám nejakú známosť všetkého tu vo firme, tak sú veci, ktoré jednoznačne musím robiť ja.
Čo ste v sebe museli zmeniť, keď ste začali byť viac manažérom ako kuchárom?
Kľúčové je zmieriť sa s tým, že už sa toho nedotknete a musíte sa naučiť správne komunikovať s ľuďmi, ktorí to majú robiť podľa vašich nôt. Potom to musíte nechať byť a odísť od toho a spoľahnúť sa na to, že to tí ostatní zvládnu sami. Je to mentálne celkom zložitá vec, ale je to nevyhnutné. Samozrejme sa nemôžem rozkrájať. Náš biznis sa rozrástol do veľkosti, kde už to človek sám neošéfuje.
Pomáha vám známa tvár nejakým spôsobom preklenúť túto ťažkú dobu?
Táto doba je blbá pre všetkých rovnako, známy alebo neznámy. Pre ľudí, ktorí sa živia vyslovene tým, že sú populárni ako herci alebo umelci akéhokoľvek razenia, je to tiež katastrofa. Takže, aby som povedal pravdu, známosť mi veľmi nepomáha. Myslím si, že je to taký prúser, že známa tvár nikoho nezaujíma.
Čo vám pomáhalo a pomáha všeobecne v živote, keď vám niekedy nebolo úplne do spevu?
Snažím sa si vždy pomôcť sám. Dosť verím sám sebe a prekonávam veci svojím vlastným úsilím. Nie som úplne typ, ktorý by mal ľudí na to, aby mu s tým pomohli a periem sa s tým svojím vlastným nasadením. Snažím sa samozrejme vybalansovať si život, myslím prácu a zábavu. Pomáha mi šport, jazdím na bicykli, zahrám si golf alebo hokej a fyzické aktivity sú pre mňa hrozne dôležité.
Napísať komentár