Vysoké náklady na marketing aj podceňované vianočné kampane. Pozrite si výsledky prieskumu medzi slovenskými e-shopármi

V závere minulého roka prebiehal medzi slovenskými e-shopármi prieskum E-shop Barometer, v ktorom podnikatelia odpovedali na otázky týkajúce sa aktuálnej situácie na trhu. Prieskum organizovali spoločnosti KPMG a ui42, pričom tohtoročným partnerom bol aj Shoptet. V článku sa dozviete napríklad aj to, ktoré položky zaberajú najväčšiu časť rozpočtu slovenských e-shopov.

Najväčšie výdavky pripadajú na marketing a propagáciu

S podnikaním formou e-shopu, sú tak ako pri každom inom type podnikania, spojené isté náklady. Do čoho teda najviac investujú e-shopári na Slovensku? V tomto bode sa zhodlo až 75% opýtaných, ktorí považujú za najväčšiu položku vo svojom rozpočte náklady na propagáciu e-shopu. Niet sa čomu čudovať, s pribúdajúcim počtom inzerentov je reklama čoraz drahšia a nič nenasvedčuje tomu, že by sa mal tento trend obrátiť.

Medzi ďalšie položky, ktoré tvoria významnú časť nákladov patria ľudské zdroje. To sa týka najmä stredných a väčších e-shopov, no v budúcnosti sa im nevyhnú ani menšie e-shopy, ktoré budú chcieť rozšíriť svoje aktivity. Okrem miezd pre zamestnancov museli e-shopári investovať aj do svojho produktového portfólia, a to najmä rozširovaním sortimentu.

Zdroj: kpmg.com

Potrápil cash-flow aj inflácia

Obdobie pandémie prinieslo celému e-commerce trhu extrémny rast a e-shopárom vysoké tržby aj pri relatívne malých investíciách do marketingu. Mnohí považovali takýto stav za novú realitu a s podobnými vyhliadkami plánovali aj svoje ďalšie fungovanie. Postupné uvoľňovanie opatrení a otváranie kamenných prevádzok však prinieslo korekciu trhu, ktorá v rámci cash-flowu potrápila nejeden e-shop.

Aby toho nebolo málo, prišla vojna na Ukrajine, vysoká inflácia a obdobie neistoty. Práve inflácia mala na e-shopárov dvojnásobne zlý vplyv. Na jednej strane sa im zvyšovali náklady na prevádzkovanie obchodu a na druhej strane trpeli kvôli nižšej ochote utrácať a pesimistickejším vyhliadkam spotrebiteľov.

Kľúč k úspechu? Kvalita produktov a starostlivosť o zákazníkov

Jedna z otázok prieskumu sa týkala faktorov, ktoré  považujú e-shopári za kľúč k získaniu a udržaniu si zákazníka. Asi nie je žiadnym prekvapením, že na prvom mieste sa umiestnila kvalita produktov. Vysoký vplyv má taktiež zákaznícky servis a prehľadný dizajn e-shopu. Aj napriek zložitej ekonomickej situácii a spomínanej inflácii sa umiestnila cena tovaru až na 5. mieste.

Okrem kvalitných produktov a zákazníckeho servisu, sa majitelia e-shopov snažia udržať si zákazníkov aj retenčnými aktivitami, ako sú napríklad rôzne vernostné programy, či marketingové aktivity po nákupe. Práve retencia môže v budúcnosti predstavovať čoraz dôležitejší prvok marketingového mixu e-shopu. Jedným z hlavných dôvodov sú zvyšujúce sa náklady na akvizíciu nových klientov.

zdroj: kpmg

Väčšina e-shopov medziročne rastie, alebo udržiava  

Po otvorení kamenných prevádzok sa mnoho e-shopárov obávalo korekcie, ktorá môže zasiahnuť celý e-commerce segment. Najpesimistickejšie scenáre sa však nenaplnili, takmer polovici opýtaných e-shopov sa tržby medziročne zvýšili, tretine e-shopárov sa podarilo udržať na rovnakej úrovni a pokles tržieb zaznamenalo iba 20% e-shopov. Spoločnosť Heureka uvádza 4% pokles trhu.

Ako dokázali firmy aj v čase konsolidácie trhu rásť? Najviac respondentov sa zhoduje, že najvýznamnejším faktorom, ktorý mal vplyv na ich výsledky bola efektivita marketingových kampaní.

Podceňované predvianočné kampane

Posledný kvartál patrí v segmente e-commerce tradične k najsilnejším. Novembrový Black Friday a Vianoce patria k vrcholu sezóny pre väčšinu e-shopárov. O to prekvapivejšie boli výsledky prieskumu, ktoré ukázali, že mnoho e-shopárov tieto sviatky až tak nerieši a nepripravuje špeciálne kampane prispôsobené tomuto obdobiu, pričom sa spoliehajú na prirodzený vyšší dopyt po ich tovaroch.

Postupné zoznamovanie sa s AI

Umelá inteligencia patrí k najväčším buzzwordom súčasnosti a tento trend sa nevyhol ani oblasti e-commerce. Pozitívom je fakt, že väčšina slovenských e-shopárov drží krok s dobou a umelú inteligenciu už v nejakej forme využívajú alebo sa v najbližšej dobe chystajú využiť. Najväčší prínos vidia pri generovaní obsahu ako sú produktové popisy, články, či iný textový obsah. Najvyužívanejšou aplikáciou je ChatGPT od OpenAI. Aj tu si však slovenskí podnikatelia uvedomujú nedokonalosť a ako najväčšie riziko považujú nesprávne a nekonzistentné výsledky.

zdroj:kpmg

Kompletné výsledky prieskumu nájdete na tomto odkaze.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov