Asi najčastejšou otázkou majiteľov e-shopov, ktorú dostávam, je: „Aké dlhé by mali byť produktové popisy?“ Väčšinou pritom ani netušia, aká veľká je jedna normostrana. Následne, keď počítajú cenu za 1 text krát počet produktov, väčšinou im stačia tie najkratšie popisy. Dnes vám ukážem príklady rôznych dĺžok popisov a pre aké e-shopy sú vhodné.
Ohľadom produktových popisov ma oslovujú rôzne skupiny e-shopov. Najväčšou skupinou sú obchody, ktoré úspešne fungujú niekoľko rokov. Ich majitelia či marketingoví riaditelia hovoria, že je dôležité zlepšiť obsah na webe, a teda produktové popisy.
Stav popisov v týchto e-shopoch je:
#1 Nemajú žiadne popisy
#2 Majú popisy od výrobcu
#3 Majú popisy skopírované od konkurencie
Je to veľká škoda, najmä keď si uvedomíte, že:
Vďaka kvalitným produktovým popisom dokážete:
Pár týždňov dozadu som dostal dopyt na produktové popisy. Spýtal som sa pána, aké ciele by nimi chcel dosiahnuť. Odpovedal: „Nechceme už viac kopírovať iných. Chcem také popisy, že ostatní budú kopírovať nás.“
Rovnako aj vy si môžete vybrať, či chcete udávať trendy a zbierať úspech v podobe objednávok v e-shope. Nemusíte byť SEO špecialistom, aby ste vedeli, že za originálny a svieži obsah vás Google odmení. Naopak, za skopírované texty vás bude penalizovať.
Aby ste si rozsah jednotlivých popisov vedeli predstaviť, vybral som niektoré e-shopy, na ktorých vám to ukážem. Spoločné majú to, že všetky „frčia“ na Shoptete. Nebudem hodnotiť kvalitu popisov. Ide nám o demonštráciu ich rozsahu.
Remeselné pivo z alkoshopu má na prvý pohľad len 3 riadky textu. Do informačného popisu počítame všetky informácie v odrážkach. Popis takéhoto rozsahu je nutným základom. Menej textu už ani nie je možné, ak to z e-shopom myslíte vážne.
Ručne vyrábaný popcorn v 4 tubách má už na prvý pohľad dlhší rozsah. Tento popis je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú dať návštevníkovi všetky dôležité informácie o produkte. Zároveň však nechcú ísť viac do hĺbky.
Ak si chcete kúpiť čokoládu a nie je vám úplne jedno, čo jete, radi si prečítate popis s podrobnými informáciami. Popis čitateľovi poskytuje viac ako iba povinný základ. Je v ňom priestor na dôležité fakty aj zaujímavé informácie, ktorými si „nakloníte“ klienta na svoju stranu.
Popis náhrdelníka vám dá odpovede na všetky otázky, ktoré sa chcete opýtať ešte predtým, ako ich položíte. Preto sa v e-shope s rozsahom textu okolo 1,5 ns skvele nakupuje. Takýto popis je vhodný, ak chcete návštevníkovi odovzdať všetko, a zároveň je to skvelý základ budovania SEO priamo v popise produktu.
V popise z e-shopu na zdravie, krásu a prírodu nájdete všetky informácie, aby ste sa vedeli rozhodnúť, či chcete produkt kúpiť. Je vhodný pre všetky typy e-shopov. Z hľadiska obsahovej hodnoty patrí medzi zlatý stred v pomere obsah – hodnota.
Výber vhodných granúl je jednoduchý aj pre nového majiteľa psa. Je to najmä vďaka produktovému popisu napríklad tu. Popis podobného rozsahu je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú okrem nutných informácii podať aj to, ako produkt používať a jeho benefity.
Potrebujete si vybrať protiroztočovú prikrývku? S týmto popisom sa dozviete všetko, čo chcete vedieť, a tiež to, čo by vám ani nenapadlo. Tento popis je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú vložiť produkt cez obrazovku priamo do ruky. Návštevník webu bude mať pocit, ako by bol priamo v predajni a mohol si všetko ohmatať.
Je obrovská pravdepodobnosť, že všetkých 5000 produktov vám nenosí rovnaký podiel obratu. Keď sa pozriete do štatistík, možno zistíte, že 500 produktov vám robí 97 % obratu. U vás to bude iné číslo. Dôležité ale je, aby ste našli tie zarábajúce produkty.
Tvorba popisov nemusí byť jednorazová záležitosť. Z 500 produktov viete opäť identifikovať tie najdôležitejšie. Nimi môžeme začať a postupne mesiac po mesiaci pracovať na ďalších. Aj pre ľudí, ktorí budú nahadzovať texty na váš web je jednoduchšie s nimi pracovať v dávkach, ako za mesiac nahodiť 5000 produktov.
Tvorbu textov si rozdeľte na 6, 12, 24 alebo pokojne aj na 36 mesiacov. Ak by vám aj v cenovej ponuke vyšlo 85 000 €, pri 24 mesiacoch je to 3542 € mesačne. Ak si vyfiltrujete len 10 % najdôležitejších, bude to iba 8500 € a pri 24 mesiacoch je to iba 354 € mesačne. A to sú čísla, ktoré sa dajú zvládnuť.
Možno vám pri výbere popisov, ktoré chcete dať pripraviť copywriterovi, pomôže odpoveď od experta na optimalizáciu pre vyhľadávače:
Ak je v e-shope 10 rôznych produktov a líšia sa iba detailom, často chcú majitelia nechať rovnaké texty a zmeniť iba ten detail. Je tento spôsob ok s ohľadom na SEO? Alebo ako odporúčaš postupovať v tomto prípade?
„Neznášam, keď musím na otázku odpovedať tradičnou odpoveďou SEOčkára „It depends.“, ale inak to nepôjde. Záleží na tomto:
Okrem týchto 3 bodov je to potom ešte komplikovanejšie a treba sa pozrieť na technické riešenie konkrétneho webu – je každý variant produktu samostatná URL? Sú povolené na indexáciu? Majú všetky self-referencing canonical?
Aby som ale nebol príliš profesorský, všeobecne je za SEO v poriadku, ak sa obsah líši len tým rozdielnym detailom. V takom prípade by som ale ten detail určite zdôraznil v titulku aj v meta description. Najviac organickej návštevnosti nosia e-shopom kategórie a blogové články, takže radšej by som investoval čas a peniaze do nich, ako do produktov. :) “
Roland Vojkovský
Head of SEO vo Vojkovsky.sk
E-shopy majú oproti prezentačným webom tú výhodu, že veľa obsahu sa vojde aj do produktových popisov. V nich môžete zákazníka edukovať, ukázať mu, že ste odborníkom a že by mal práve u vás nakúpiť.
Všetky popisy nad 1 normostranu vám umožňujú podať návštevníkovi hodnotné informácie:
Keď budú vaše popisy plné obsahovej hodnoty, váš e-shop sa stane pre ľudí miestom, kde sa môžu spoľahnúť, že sa dozvedia všetko o produkte. Odtiaľ je už iba veľmi blízko k nákupu.
Ak chcete s tvorbou popisov pomôcť, pozrite si, čo vieme pre vás spraviť.
V prípade, že máte otázky ohľadom textov, pokojne sa mi ozvite, napríklad na LinkedIne.
Želám vám, nech predaje vášho e-shopu stúpajú až ku hviezdam :)
Napísať komentár