Aká dĺžka produktových popisov je vhodná pre váš projekt?

Asi najčastejšou otázkou majiteľov e-shopov, ktorú dostávam, je: „Aké dlhé by mali byť produktové popisy?“ Väčšinou pritom ani netušia, aká veľká je jedna normostrana. Následne, keď počítajú cenu za 1 text krát počet produktov, väčšinou im stačia tie najkratšie popisy. Dnes vám ukážem príklady rôznych dĺžok popisov a pre aké e-shopy sú vhodné.

Prečo nezanedbávať produktové popisy?

Ohľadom produktových popisov ma oslovujú rôzne skupiny e-shopov. Najväčšou skupinou sú obchody, ktoré úspešne fungujú niekoľko rokov. Ich majitelia či marketingoví riaditelia hovoria, že je dôležité zlepšiť obsah na webe, a teda produktové popisy.

Stav popisov v týchto e-shopoch je:

#1 Nemajú žiadne popisy

#2 Majú popisy od výrobcu

#3 Majú popisy skopírované od konkurencie

Je to veľká škoda, najmä keď si uvedomíte, že:

Vďaka kvalitným produktovým popisom dokážete:

Chcete byť originál alebo kópia?

Pár týždňov dozadu som dostal dopyt na produktové popisy. Spýtal som sa pána, aké ciele by nimi chcel dosiahnuť. Odpovedal: „Nechceme už viac kopírovať iných. Chcem také popisy, že ostatní budú kopírovať nás.“

Rovnako aj vy si môžete vybrať, či chcete udávať trendy a zbierať úspech v podobe objednávok v e-shope. Nemusíte byť SEO špecialistom, aby ste vedeli, že za originálny a svieži obsah vás Google odmení. Naopak, za skopírované texty vás bude penalizovať.

Akú dĺžku majú rôzne popisy?

Aby ste si rozsah jednotlivých popisov vedeli predstaviť, vybral som niektoré e-shopy, na ktorých vám to ukážem. Spoločné majú to, že všetky „frčia“ na Shoptete. Nebudem hodnotiť kvalitu popisov. Ide nám o demonštráciu ich rozsahu.

574 znakov = 0,32 normostrany

Remeselné pivo z alkoshopu má na prvý pohľad len 3 riadky textu. Do informačného popisu počítame všetky informácie v odrážkach. Popis takéhoto rozsahu je nutným základom. Menej textu už ani nie je možné, ak to z e-shopom myslíte vážne.

1078 znakov = 0,6 normostrany

Ručne vyrábaný popcorn v 4 tubách má už na prvý pohľad dlhší rozsah. Tento popis je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú dať návštevníkovi všetky dôležité informácie o produkte. Zároveň však nechcú ísť viac do hĺbky.

1940 znakov = 1,08 normostrany

Ak si chcete kúpiť čokoládu a nie je vám úplne jedno, čo jete, radi si prečítate popis s podrobnými informáciami. Popis čitateľovi poskytuje viac ako iba povinný základ. Je v ňom priestor na dôležité fakty aj zaujímavé informácie, ktorými si „nakloníte“ klienta na svoju stranu.

2807 znakov = 1,56 normostrany

Popis náhrdelníka vám dá odpovede na všetky otázky, ktoré sa chcete opýtať ešte predtým, ako ich položíte. Preto sa v e-shope s rozsahom textu okolo 1,5 ns skvele nakupuje. Takýto popis je vhodný, ak chcete návštevníkovi odovzdať všetko, a zároveň je to skvelý základ budovania SEO priamo v popise produktu.

3200 znakov = 1,77 normostrany

V popise z e-shopu na zdravie, krásu a prírodu nájdete všetky informácie, aby ste sa vedeli rozhodnúť, či chcete produkt kúpiť. Je vhodný pre všetky typy e-shopov. Z hľadiska obsahovej hodnoty patrí medzi zlatý stred v pomere obsah – hodnota.

4100 znakov – 2,28 normostrany

Výber vhodných granúl je jednoduchý aj pre nového majiteľa psa. Je to najmä vďaka produktovému popisu napríklad tu. Popis podobného rozsahu je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú okrem nutných informácii podať aj to, ako produkt používať a jeho benefity.

5124 znakov – 2,85 normostrany

Potrebujete si vybrať protiroztočovú prikrývku? S týmto popisom sa dozviete všetko, čo chcete vedieť, a tiež to, čo by vám ani nenapadlo. Tento popis je vhodný pre e-shopy, ktoré chcú vložiť produkt cez obrazovku priamo do ruky. Návštevník webu bude mať pocit, ako by bol priamo v predajni a mohol si všetko ohmatať.

Mám 5000 produktov, ale nemám 85 000 € na texty. Čo robiť?

Je obrovská pravdepodobnosť, že všetkých 5000 produktov vám nenosí rovnaký podiel obratu. Keď sa pozriete do štatistík, možno zistíte, že 500 produktov vám robí 97 % obratu. U vás to bude iné číslo. Dôležité ale je, aby ste našli tie zarábajúce produkty.

Tvorba popisov nemusí byť jednorazová záležitosť. Z 500 produktov viete opäť identifikovať tie najdôležitejšie. Nimi môžeme začať a postupne mesiac po mesiaci pracovať na ďalších. Aj pre ľudí, ktorí budú nahadzovať texty na váš web je jednoduchšie s nimi pracovať v dávkach, ako za mesiac nahodiť 5000 produktov.

Tvorbu textov si rozdeľte na 6, 12, 24 alebo pokojne aj na 36 mesiacov. Ak by vám aj v cenovej ponuke vyšlo 85 000 €, pri 24 mesiacoch je to 3542 € mesačne. Ak si vyfiltrujete len 10 % najdôležitejších, bude to iba 8500 € a pri 24 mesiacoch je to iba 354 € mesačne. A to sú čísla, ktoré sa dajú zvládnuť.

Možno vám pri výbere popisov, ktoré chcete dať pripraviť copywriterovi, pomôže odpoveď od experta na optimalizáciu pre vyhľadávače:

Otázka na SEO špecialistu

Ak je v e-shope 10 rôznych produktov a líšia sa iba detailom, často chcú majitelia nechať rovnaké texty a zmeniť iba ten detail. Je tento spôsob ok s ohľadom na SEO? Alebo ako odporúčaš postupovať v tomto prípade?

„Neznášam, keď musím na otázku odpovedať tradičnou odpoveďou SEOčkára „It depends.“, ale inak to nepôjde. Záleží na tomto:

  1. Majú jednotlivé rozdiely (napr. vo farbe) hľadanosť? Sú to pre nás zaujímavé kľúčové slová alebo majú nulovú hľadanosť?
  2. Ako zaujímavé sú z finančnej stránky jednotlivé varianty – hovoríme o balónikoch za 20 centov alebo hovoríme o farbách iPhonov? (toto súvisí s bodom 1)
  3. Budget – má vôbec klient rozpočet urobiť ku každému variantu unikátny obsah?

Okrem týchto 3 bodov je to potom ešte komplikovanejšie a treba sa pozrieť na technické riešenie konkrétneho webu – je každý variant produktu samostatná URL? Sú povolené na indexáciu? Majú všetky self-referencing canonical? 

Aby som ale nebol príliš profesorský, všeobecne je za SEO v poriadku, ak sa obsah líši len tým rozdielnym detailom. V takom prípade by som ale ten detail určite zdôraznil v titulku aj v meta description. Najviac organickej návštevnosti nosia e-shopom kategórie a blogové články, takže radšej by som investoval čas a peniaze do nich, ako do produktov. :) “

Roland Vojkovský

Head of SEO vo Vojkovsky.sk

Prečo tvoriť obsahovo hodnotné produktové popisy?

E-shopy majú oproti prezentačným webom tú výhodu, že veľa obsahu sa vojde aj do produktových popisov. V nich môžete zákazníka edukovať, ukázať mu, že ste odborníkom a že by mal práve u vás nakúpiť.

Všetky popisy nad 1 normostranu vám umožňujú podať návštevníkovi hodnotné informácie:

Keď budú vaše popisy plné obsahovej hodnoty, váš e-shop sa stane pre ľudí miestom, kde sa môžu spoľahnúť, že sa dozvedia všetko o produkte. Odtiaľ je už iba veľmi blízko k nákupu. 

Ak chcete s tvorbou popisov pomôcť, pozrite si, čo vieme pre vás spraviť.

V prípade, že máte otázky ohľadom textov, pokojne sa mi ozvite, napríklad na LinkedIne.

Želám vám, nech predaje vášho e-shopu stúpajú až ku hviezdam :)

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov