Založili ste si e-shop a po čase zisťujete, že ho vlastne nikto ani nenavštevuje a na počítadle návštevnosti pribúdajú akurát tak vaše vlastné návštevy? Nejde o nič výnimočné. Budovaniu návštevnosti v e-shope je potrebné pravidelne venovať čas. Poradíme vám, ako začať.
Veľa začínajúcich podnikateľov si myslí, že stačí nový e-shop „naplniť“ tovarom, doplniť pár textov, spustiť a potom už iba čakať, kým sa pohrnú prvé objednávky. Prekvapenie sa spravidla objaví už pár dní po spustení, keď zistíte, že na váš e-shop vôbec nikto nechodí. Netreba byť pasívny a už od prvého momentu je potrebné mať vymyslenú stratégiu budovania návštevnosti.
Možností, ako zabezpečiť rast návštevnosti e-shopu je veľa a posudzovať ich môžeme z rôznych hľadísk, a to či ide o zdroje návštevnosti platené alebo neplatené, prípadne či ide o stratégiu budovania návštevnosti krátkodobú alebo dlhodobú. Pripravili sme pre vás prehľad piatich možností, ako získať návštevnosť pri začínajúcom e-shope a ako podporiť jej rast do budúcnosti vhodnou stratégiou.
Budovanie návštevnosti je dlhodobým procesom, ktorý si vyžaduje systematický prístup. Ak potrebujete návštevnosť prakticky okamžite, veľmi dobrým zdrojom sú rôzne PPC reklamné systémy, medzi ktoré patrí Google Ads, Sklik, Etarget alebo Facebook Ads. V každom prípade ide o platený zdroj návštevnosti, ktorý vám ale umožní pomerne presné zameranie na vašu cieľovú skupinu a prakticky hneď po spustení propagácie môžete očakávať relevantnú návštevnosť.
Pre začiatočníkov však PPC reklamy môžu skrývať viacero úskalí – ich počiatočné nastavenie je veľmi dôležité a rozhodne nie je práve jednoduché. Aby ste peniaze investované do PPC reklám zbytočne „neprepálili“, odporúčame vám obrátiť sa na odborníka, alebo si túto problematiku podrobne naštudovať. Dobrým odrazovým mostíkom do sveta PPC reklám môže byť napríklad aj nápoveda ku Google Ads.
Lepšie ako stále platiť je mať predsa relevantnú návštevnosť zadarmo a pravidelne, nie? Áno, tak to vychádza určite lepšie, avšak realizácia už vôbec nie je taká jednoduchá a pre začiatočníkov len veľmi ťažko realizovateľná. Organická návštevnosť je taká, ktorá pochádza z neplatených výsledkov vyhľadávania cez internetové vyhľadávače (u nás najčastejšie Google). Na to, aby k vám ale takýto návštevníci prišli, potrebujte, aby sa váš e-shop na vyhľadávané fráze vyskytoval na čo najlepších pozíciách.
Ako to dosiahnuť? V prvom rade je potrebné „zapáčiť sa“ algoritmom vyhľadávača, samozrejmosťou by teda pre váš e-shop mala byť poriadna optimalizácia webu (SEO), a to už vo fáze pred spustením e-shopu. Opäť sa môžete vydať cestou samouka a snažiť sa túto problematiku pochopiť, alebo sa obrátiť na odborníka. V tejto súvislosti sa ale oplatí uviesť, že budovanie organickej návštevnosti je behom na dlhú trať a ani po tej najlepšej optimalizácii webu nemôžete očakávať výsledky zo dňa na deň.
Postaviť však vhodné základy pre budovanie organickej návštevnosti je ale veľmi dôležité a vo väčšine prípadov aj zmysluplné z pohľadu ekonomického. Návštevníci z organického vyhľadávania sa časom môžu stať stabilným zdrojom nových objednávok.
Jedným zo spôsobov, po ktorých môžete siahnuť prakticky hneď po spustení e-shopu je registrácia do produktových a cenových porovnávačov (ako napríklad Heureka, Favi alebo Glami). Tu je vhodné, ak e-shop priamo umožňuje prepojenie s porovnávačmi a umožní vám jednoducho generovať XML súbor. Registrácia do porovnávačov je spravidla bezplatná, ak budete mať záujem o zaradenie do porovnania e-shopov pri určitom produkte, je väčšinou potrebné zaplatiť si kredit.
Porovnávače tovaru môžu byť pre začínajúci e-shop veľmi dobrým spôsobom, ako sa dostať do povedomia nakupujúcich a získať prvé objednávky.
Už v začiatkoch prevádzky e-shopu by ste mali vedieť, kto je vašou cieľovou skupinou a aké webové stránky navštevuje. Ak napríklad predávate kočíky a detskú výbavu, bude vaša cieľová skupina navštevovať rôzne diskusné fóra pre mamičky. Naopak, ak predávate autodoplnky, vaši potenciálni zákazníci budú na rôznych automobilových diskusných fórach alebo skupinách na Facebooku s týmto zameraním. Čo to teda pre vás znamená?
Sledujte Facebook skupiny a diskusné fóra, ktoré zaujímajú vašu „cieľovku“ a buďte im nápomocný vždy, keď budete vedieť poradiť. Pozor, neznamená to, že za každú cenu musíte do každého príspevku vložiť odkaz do vášho e-shopu alebo nezmyselne jednotlivé skupiny a fóra spamovať. Tým ľudí akurát odradíte. Ak ale poradíte a usmerníte užitočným komentárom, nikto sa nebude hnevať, ak spomeniete aj svoj e-shop. Mimochodom, týmto spôsobom môžete ľahko získať nejeden cenný spätný odkaz.
V začiatkoch prevádzky vášho e-shopu vám pomôže, ak začnete s budovaním vzťahov. Vytipujte si v online svete vhodné osoby, ktoré by mohli propagovať váš produkt. Táto forma spolupráce je obľúbená najmä na Instagrame, teda hovoríme o tzv. influencer marketingu. Výmenou za tovar vám určite nejeden influencer začínajúci e-shop rád spropaguje. Vyberajte však pozorne, nepozerajte iba na počet followerov, ale pozrite si, ako jeho followeri reagujú na iné produkty, ktoré v minulosti influencer propagoval a či sú jeho followeri vašou cieľovou skupinou.
Skúsiť to ale môžete aj inak. Skontaktujte sa s webmi a magazínmi z vášho segmentu a ponúknite im tovar na vyskúšanie výmenou za to, že v recenzii bude spomenutý váš e-shop aj s odkazom. Týmto spôsobom môžete nielenže získať návštevnosť, ale vhodne dohodnutá spolupráca so známym a dôveryhodným webom pomôže aj dôveryhodnosti vášho e-shopu.
Na záver ešte jedna rada. Skôr ako začnete naplno pracovať na raste návštevnosti, overte si, či je váš e-shop skutočne pripravený. Iba zbytočne budete lákať ľudí do svojho e-shopu, ak nebudete mať k dispozícii prakticky žiaden tovar ani iný zaujímavý obsah. Veľa z týchto postupov si vyžaduje nielen znalosti ale aj trpezlivosť, práve tá je pre úspech v online prostredí dnes už nevyhnutná.
Napísať komentár