Zdá sa vám už slovenský trh malý a radi by ste s e-shopom prerazili aj za hranicami? Tie v online prostredí sa síce stierajú ľahšie ako v „off-line“ svete, no aj na takúto expanziu sa treba patrične pripraviť. Prinášame vám praktické tipy, ako začať a prispôsobiť svoj e-shop.
Láka vás predstava pôsobenia na viacerých zahraničných trhoch a rapídny nárast zákazníkov? Hranice sú už dnes minimálne v rámci krajín Európskej únie dokorán otvorené a tak by to predsa nemal byť žiadny problém. Bohužiaľ, tak jednoduché to ale nie je a expanziu e-shopu na zahraničný trh je potrebné dôkladne zvážiť, premyslieť a do detailov naplánovať.
Medzi zásadné riziká nezvládnutej expanzie na zahraničné trhy totiž nepatrí iba strata investovaných peňazí, ale aj ohrozenie pôsobenia na domácom trhu.
Skôr ako sa pozrieme na možnosti prípravy e-shopu na zahraničnú expanziu, zamerajme sa na to, čo by ste si mali v prvom rade premyslieť ako obchodník. Ak s podnikaním za hranicami ešte nemáte žiadne skúsenosti, odporúčame vám vyhliadnuť si jednu krajinu, ktorú poznáte a ktorú máte podľa možností aj relatívne blízko. Nepúšťajte sa hneď do celého sveta. Hoci „od stola“ pôjdu niektoré veci zistiť iba ťažko, akýmkoľvek úvahám o expanzii na zahraničný trh by mala predchádzať dôkladná analýza.
Prvým krokom by mala byť analýza trhu a konkurencie, na ktorú môžete využiť nástroje, ako sú napríklad Google Trends a Consumer Barometer, pričom celkom užitočné môžu byť v tomto smere aj výstupy štatistických úradov jednotlivých krajín. Pri analýze online trhu nezabudnite ani na SEO techniky, medzi ktoré patrí aj analýza kľúčových slov a vyhľadávacích fráz. Premyslite si, akým spôsobom budete vaše produkty v zahraničí propagovať a čo budú vaše hlavné argumenty, prečo by si zahraniční zákazníci mali nakúpiť práve u vás. Nápomocné môžu byť aj ceny v rámci PPC reklamných systémov, ktoré vám naznačia, v akom stave je online trh konkrétnej krajiny.
V neposlednom rade do svojho plánovania zahrňte aj logistiku. Teda, akým spôsobom budete do zahraničia expedovať tovar, či sa vám oplatí otvárať nový sklad a ako toto všetko cenovo nastaviť. Nezabúdajte ani na to, že pre vašich zahraničných zákazníkov budete musieť zabezpečiť rýchly a cenovo dostupný spôsob vrátenia tovaru. Ak sa vám podarí rozumne vyriešiť logistiku, máte takpovediac na pol vyhraté, no zďaleka ešte nie ste na konci.
Ste rozhodnutý, že to s online predajom za hranicami domáceho trhu skúsite? Za týmto účelom si pár úprav bude vyžadovať aj váš e-shop. Tu je niekoľko tipov, na čo nezabudnúť.
Jednou zo zásadných bariér, ktorú je potrebné na zahraničnom trhu prekonať, je práve tá jazyková a niekedy to môže byť zložitejšie než sa zdá. Je veľmi dôležité, aby ste sa zákazníkom prihovárali jazykom, ktorému rozumejú. Nespoliehajte sa však na strojový preklad, ten rodený hovoriaci vždy spozná.
Ak to teda s expanziou myslíte vážne, počítajte s tým, že budete potrebovať niekoho, kto vám zabezpečí nielen profesionálne preklady na úrovni, ale aj osobu, ktorá bude so zákazníkmi v tomto jazyku komunikovať.
Ak sa v krajine, do ktorej s e-shopom expandujete, používajú eurá, máte situáciu o niečo jednoduchšiu. V opačnom prípade je potrebné zabezpečiť, aby sa zákazníkom zobrazovala cena v mene ktorú používa, prípadne nastaviť možnosť prepnutia meny.
Dobrým príkladom je doplnok Cudzie meny, ktorý vašim zákazníkom umožní nielen zobraziť cenu v cudzej mene ale rovnako aj v cudzej mene zaplatiť. Ceny vo vybranej mene sa teda zobrazia aj na daňových dokladoch a rovnako ako vy, ani zákazník nebude musieť nič prepočítavať. Vyhnete sa tiež rizikám, ktoré by mohli spočívať v kurzových rozdieloch. Okrem pevného nastavenia si totiž môžete nastaviť aj automatickú aktualizáciu kurzov podľa Národnej banky Slovenska.
Hoci trh Európskej únie je otvorený, rozdiely v zákazníckom správaní medzi jednotlivými krajinami sú značné. V prípade expanzie teda nebudete mať za úlohu prekonávať iba jazykovú bariéru ale aj prispôsobiť sa miestnym zákazníckym zvyklostiam a naučiť sa s nimi pracovať. Pokúste sa zistiť si o podnikaní a o tom čo zákazníci v danej krajine vyžadujú čo najviac.
To, čo je u nás úplne bežné a ľahké, môže v inom štáte predstavovať komplikáciu. Príkladom môže byť založenie podnikateľského účtu v Maďarsku, ktoré má svoje špecifiká. Ak je reč o zákazníckych zvyklostiach, najmä kupujúci zo západnej Európy neradi nakupujú v zahraničných e-shopoch a tak by ste mali s tým svojim čo najviac „zapadnúť“. Dobrým príkladom sú ale aj objednávkové formuláre, ktoré je potrebné čo najviac prispôsobiť formátu adries v danej krajine.
Nezabúdajte ani na zákony, hoci v rámci Európskej únie sú v mnohých oblastiach veľmi podobné, rozdiely predsa len existujú. Zistite si tiež, aké budete mať v inom štáte daňové povinnosti, prípadne či váš e-shop nebudete musieť niekde zvlášť zaregistrovať. Z tohto hľadiska preto určite odporúčame minimálne konzultáciu s právnym poradcom špecializujúcim sa na expanzie.
Expanziu e-shopu je možné poňať rôznymi spôsobmi. Samozrejme, tá plnohodnotná si vyžaduje úplne samostatný e-shop na novej doméne s kompletnou jazykovou lokalizáciou a ďalším prispôsobením konkrétnej krajine. Možnosťou je aj tvorba e-shopu s medzinárodnou .com doménou, avšak v tomto prípade bude veľmi ťažké presadiť sa.
Existuje však aj tretí spôsob, ktorý síce nie je expanziou v pravom slova zmysle, ale ak máte veľa zahraničných návštevníkov, nakupovanie im výrazne uľahčíte. S pomocou doplnku Cudzie jazyky vašim zákazníkom ponúknete možnosť prepnúť si jazyk e-shopu, a to vrátane menu, popisov, parametrov a ďalšieho textového obsahu. Aby váš e-shop s jazykovou mutáciou fungoval ešte lepšie, je dobré pridať aj spomínaný doplnok Cudzie meny. Ak si trebárs váš zákazník nastaví maďarský jazyk, ceny sa mu automaticky začnú zobrazovať vo forintoch.
Záverom iba dodajme, že téma expanzie e-shopu na zahraničný trh je mimoriadne komplexná a má množstvo aspektov, ktoré je potrebné vziať do úvahy. Odmenou za úspešne zvládnutý rozbeh v zahraničí vám ale bude omnoho väčšia zákaznícka základňa a príležitosti na ďalší rast.
Napísať komentár