„Chceme sprístupniť online podnikanie ľuďom, ktorí si na to zatiaľ netrúfli,“ hovorí šéf produktu Tomáš Mitana 

Produktový tím pracuje každý deň na nových funkciách a vylepšeniach Shoptetu. O práci produkťáka, vzťahu s e-shopármi a každodenných výzvach sme sa porozprávali s CPO Tomášom Mitanom. 

Čo ťa k práci produkťáka priviedlo? 

Na strednej škole som asi ako každý v tej dobe programoval, kódoval frontendy a k tomu sa ešte venoval grafike – vlastne som tým tvoril menšie produkty, akurát že v tej dobe to tak ešte nikto nenazýval. 

Čím viac som sa venoval grafike, tým silnejší názor som si vytváral na prácu a úlohy, ktoré som dostával. Postupne vo mne rástlo uvedomenie, že pokiaľ chcem mať väčší vplyv na svet okolo seba, mal by som premýšľať nad tým, aké zmeny sa týmto zadaním snažíme dosiahnuť. A odtiaľ som už bol len niekoľko krokov od svojej prvej produktovej pozície.  

Môžeš stručne popísať prácu tvojho tímu? Ako sa líšite od vývoja?  

Aj napriek tomu, že vývojárske tímy sú našim najbližším parťákom, naša práca sa výrazne líši. 

Našou misiou je dokonale poznať problémy e-shopárov a nakupujúcich zákazníkov a prinášať pre nich riešenia, ktoré fungujú, radi ich používajú a sú zároveň výhodné aj pre biznis Shoptetu. 

Produkťáci v Shoptete premýšľajú typicky v dvoch rovinách – ako robiť našich e-shopárov ešte úspešnejších a ako sprístupniť online podnikanie ďalším skupinám ľudí, ktorí by podnikať online chceli, ale zatiaľ si na to netrúfli. 

Spätná väzba od e-shopárov je zásadná

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu pre vylepšovanie produktov – skôr vlastnou rešeršou, alebo zo spätnej väzby e-shopárov?  

Máme veľké šťastie, že naša komunita je veľmi otvorená zdieľať nápady a feedback – preto ich aj radi osobne navštevujeme, telefonujeme si s nimi a zapájame ich do výskumu. 

V našej práci sa snažíme pozerať na „big picture“, ale aj na každodenné detaily. V „big picture“ režime sa zamýšľame, ako bude vyzerať budúcnosť e-commerce o tri až päť rokov. Zároveň však sledujeme, kde sme dnes a čo môžeme urobiť pre e-shopárov zajtra – v tomto ohľade sa spoliehame zo 70% na feedback našich klientov. Pri pohľade do budúcnosti je to aj o pohľade na trh a jeho vývoj, rozvoj nových technológií, predvídanie toho ako sa budú meniť preferencie a zákaznícke správanie nakupujúcich atď.

Podľa Tomáša sú najväčšou motiváciou príbehy skutočných e-shopárov, ktorým sa vďaka Shoptetu darí.

Môžeš prezradiť niečo o novinkách, ktoré tento rok pripravujete?

Pracujeme na množstve nových produktov, na ktoré sa veľmi teším, budú to naozaj pecky! Podnikanie online urobíme opäť výrazne jednoduchším. Zatiaľ sa ale nemôžem podeliť o úplné detaily. Až to bude možné, e-shopárov budeme určite na našich kanáloch informovať.

So Shoptetom rastie aj produktový tím 

Shoptet sa rýchlo rozvíja a rastie, ako sa to prejavuje na tvojom tíme? 

Tím sa teraz bude výrazne rozrastať, aby sme sa vyzbrojili na nadchádzajúce výzvy a expanziu na všetkých frontoch.

Na začiatku roka sme sa rozhodli dostať priamo pod produkt Add-ons tím, ktorý nadväzuje a spravuje naše produktové spolupráce. E-shopári sa s nimi stretávajú najčastejšie vo forme Doplnkov. Tieto spolupráce sú dôležitou súčasťou našej platformy, a tak sme sa rozhodli tím priradiť k produktu, aby sme mohli bližšie spolupracovať, z čoho budú profitovať naši zákazníci aj Partneri.

Produktový tím výrazne posilňujeme, aby sme mali úzko zameraných špecialistov na jednotlivé oblasti, ktoré sú pre úspech v e-commerce kriticky dôležité.

Taktiež vytvoríme 4-členný dizajnérsky tím, ktorého misiou bude rozvíjať našu platformu tak, aby lepšie slúžila power-userom (skúseným a náročným používateľom), ale zároveň, aby bola jednoduchšia pre úplných začiatočníkov.

Aké nové pozície teraz obsadzujete?  

Nových kolegov hľadáme ako na produktové, tak aj dizajnérske pozície.

Pre produktové pozície preferujeme ľudí, ktorí už majú predchádzajúcu skúsenosť, a tiež veľké nadšenie pre domény (oblasti), o ktoré sa v rámci tímu budú starať – to môže byť napríklad fakturácia, alebo logistika.

Pri dizajnérskych pozíciách hľadáme najmä ľudí, ktorí majú skúsenosť s prácou na systémoch v určitej škále – naša administrácia má 50 tisíc používateľov mesačne, čo samo o sebe zahŕňa množstvo rôznych osobností, potrieb, atď. Uplatnia sa u nás ako UX, tak aj UI dizajnéri. Chceme profesionálov, ktorí vedia, čo robia.

Budeme tiež hľadať vedúcich pre vyššie spomenuté tímy. Všetky aktuálne ponuky si môžu uchádzači pozrieť na našom kariérnom webe.

IT je veľmi dynamický odbor a rýchlo sa vyvíja. Musíš sa ty a členovia tvojho tímu často dovzdelávať pomocou kurzov a školení, alebo sa novinky učíte v  procese?  

Práca produktového manažéra je výzva aj preto, že je nutné sledovať viacero oblastí naraz – prvou je craft/remeslo produktového manažmentu, ktoré sa veľmi rýchlo rozvíja, ale zároveň každý z produktových manažérov má v Shoptete na starosti svoju doménu, o ktorú sa stará – tou môže byť napríklad logistika, platby, alebo reklamné systémy – každá z týchto domén sa rozvíja rýchlo sama o sebe. Naviac aj e-commerce ako taký, je veľmi zložitý svet, takže sa nenudíme.

Každý z tímu sa preferuje vzdelávať trochu odlišným spôsobom – niekto rád chodí na konferencie, iný na workshopy, niekto preferuje sledovať Twitter, čítať blogy, alebo počúvať podcasty. Každého sa snažím podporiť v ceste vzdelávania, ktorá vyhovuje jemu samotnému.

Najväčšou motiváciou sú reálne príbehy úspešných e-shopárov

Čo ťa na práci v Shoptete baví najviac?

To, že pomáhame ľuďom meniť ich životy – odísť z práce, ktorú nemajú radi, aby sa mohli venovať tomu, čo ich baví.

Vytvárame pozitívnu hodnotu pre svoje okolie – vidíme príbehy ľudí, ktorým sa podarilo uspieť, máme pred sebou tváre reálnych e-shopárov. Baví ma prísť na sklad, alebo do predajne našich klientov, je to vlastné kráľovstvo každého z nich a reflektuje ich osobnosť.

Čo pre teba naopak je/bola najväčšia výzva?  

Určite geografická distribúcia. Sme na troch trhoch – Česko, Slovensko, Maďarsko. To sú tri rôzne kontexty, v ktorých naši e-shopári fungujú a tri rôzne perspektívy. Legislatíva je iba jednou z nich – máme možnosť v reálnom čase sledovať, ako sa niektorá európska legislatíva zavedie najprv v jednej krajine, o pol roka v druhej, a v ďalšej až po dvoch rokoch.

Výzvou sú aj desiatky tisíc zákazníkov, pre ktorých je náš produkt kriticky dôležitý komponent biznisu. Majú k nemu tým pádom úplne odlišný vzťah než k appkám, na ktorých trávia voľný čas – majú vyššie nároky. Každý používa našu platformu trochu odlišným spôsobom, čo nás núti premýšľať o všetkých možných scenároch, ktoré môžu nastať pri zmene, ktorú realizujeme.

Ale aj napriek všetkému je to „super jízda“ a dosť si to užívame. Motivuje nás každý deň vidieť pozitívny dopad, ktorý má naša práca na e-shopárov.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov