Bounce rate je metrika, ktorá vám napovie, ako sa darí jednotlivým podstránkam vášho e-shopu. Môže byť zároveň signálom, že niečo je potrebné vylepšiť. Pozrime sa na to, ako bounce rate vyhodnocovať a aké opatrenia môžete urobiť na to, aby ste túto hodnotu udržali čo najnižšie.
Bounce rate znamená percento miery okamžitých odchodov z webovej stránky a ide o metriku, na ktorú sa často sústredí pozornosť pri webovej analytike. Neraz sú na túto metriku v rámci zlepšovania výkonnosti webu naviazané rôzne ciele, ktoré môžu byť definované spôsobom: „v sledovanom období znížiť bounce rate podstránky pod 40 %“.
Miera okamžitých odchodov teda vyjadruje percento návštevníkov, ktorí váš web navštívili ale žiadnu akciu nevykonali a rovno odišli. Ak teda určitá podstránka vášho e-shopu vykazuje bounce rate na úrovni 90 %, znamená to, že iba jeden z desiatich návštevníkov sa preklikol na inú podstránku, prípadne klikol na košík alebo vykonal inú akciu vo vašom e-shope.
Pri pohľade na percentuálne vyjadrenie miery okamžitých odchodov vám možno napadne otázka, aká hodnota je ideálna a naopak, pri akých číslach je už vhodné začať s prijímaním opatrení. Vo všeobecnosti platí, že čím nižší bounce rate, tým lepšie. Znamená totiž, že obsah vášho webu ľudí zaujal a vykonajú požadovanú akciu. Samotnú mieru odchodov však nemôžete vyhodnocovať oddelene od ostatných metrík, ale je potrebné ju posudzovať vo vzájomných súvislostiach. Pre lepšiu predstavu uveďme niekoľko príkladov.
Pri článkoch na blogu je pomerne bežné, ak bounce rate dosahuje aj viac ako 70 %. Je to dané tým, že návštevník pátrajúci po nejakej informácii ju nájde vo vašom článku a už nemá ďalšiu motiváciu na vašom webe dlhšie zotrvať.
Naopak, pri kategóriách produktov a produktových stránkach je bounce rate spravidla nižší, pričom výnimočné nie sú ani hodnoty pod 40 %. Je totiž veľká šanca, že návštevník hľadajúci určitú kategóriu produktov sa do tejto kategórie dostane a v rámci nej si pozrie viac ako len jeden produkt. Platí teda, že bounce rate sa v prípade rôznych typov stránok výrazne odlišuje a ani vysoké percento okamžitých odchodov nemusí hneď znamenať katastrofu.
Bounce rate, rovnako ako aj iné metriky, môžete sledovať napríklad cez Google Analytics. Aby však miera okamžitých odchodov mala pre vás vypovedajúcu hodnotu, je potrebné ju vyhodnocovať aj spolu s ostatnými údajmi, ako je napríklad priemerný čas strávený na stránke a zdroj návštevnosti. Zistenie, že celý váš e-shop má bounce rate napríklad 65 % vám príliš nepomôže a preto treba túto metriku vyhodnocovať podrobnejšie.
Ako sme vyššie spomenuli, jednotlivé typy stránok a podstránok budú vykazovať rôznu mieru okamžitých odchodov. Samotný bounce rate je preto vždy potrebné posudzovať na úrovni podstránok alebo kategórie. Ak je súčasťou vášho e-shopu aj blog s článkami, je zrejmé, že práve blogové články budú vykazovať vyššiu mieru okamžitých odchodov ako produktové stránky, či vstupné stránky zamerané na predaj. Pri vyhodnocovaní bounce rate preto jednotlivé typy podstránok oddeľte.
Užitočné je tiež, ak si zoradíte najnavštevovanejšie vstupné stránky vášho e-shopu, teda tie stránky, ktoré sú „miestom prvého kontaktu“ návštevníka s vašim obchodom a zameriate sa na ich okamžitú mieru odchodov. Ak zistíte, že niektorá z týchto stránok má bounce rate nápadne vyšší ako ostatné, oplatí sa popremýšľať nad opatreniami pre jeho zníženie.
V momente, keď už poznáte mieru okamžitých odchodov z jednotlivých podstránok, môžete identifikovať tie, ktoré si vyžadujú zlepšenie. V prvom rade je potrebné odhadnúť, prečo k okamžitým odchodom dochádza. Medzi najčastejšie dôvody patrí príliš pomalé načítavanie stránok, neatraktívny obsah, nerelevantné informácie, absencia call-to-action prvkov, prípadne odpudzujúci dizajn. Poďme ale pekne po poriadku. Vďaka týmto 7 opatreniam môžete bounce rate jednotlivých stránok znížiť.
1. Skontrolujte rýchlosť načítavania stránok – netrénujte trpezlivosť vašich návštevníkov pomalým načítavaním. V dnešnej dobe je štandardom prakticky okamžité načítanie obsahu a to ako na počítači, tak aj na mobilných zariadeniach. Optimalizácia e-shopu tak, aby sa jednotlivé stránky rýchlo načítali je preto kľúčová.
2. Neatraktívny obsah – môžete mať napísaný perfektný článok plný užitočných informácií. Ak bude ale celý naformátovaný neprehľadne a v jedinom odstavci, veľa ľuďom sa zrejme nebude chcieť ho čítať. Myslite preto na prehľadnosť, formátovanie a ponúknite užitočné informácie atraktívnou formou.
3. Nerelevantné informácie – mať lákavý nadpis alebo názov kategórie je fajn. Ak na danej podstránke už ale nič viac nie je, návštevníci váš e-shop veľmi rýchlo opustia. Zamyslite sa preto nad relevanciou danej podstránky a tým, či skutočne ponúka to, čo od nej návštevníci očakávajú.
4. Absencia CTA prvkov – priviedli ste na svoj web návštevníka ale nič od neho vlastne ani nechcete? Tak potom je jasné, že odíde bez toho, aby čokoľvek urobil. Zamyslite sa nad integráciou call to action prvkov. Stačí ak napríklad pod každý článok na blogu umiestnite formulár na prihlásenie sa do newslettera alebo vhodne prelinkujete článok s kategóriami tovaru vo vašom e-shope.
6. Odpudzujúci dizajn – vnímanie dizajnu je síce veľmi subjektívnou záležitosťou, no ak váš e-shop vyzerá ako spred 15 rokov, príliš dobrý dojem na návštevníka neurobíte. Za vyššou mierou okamžitých odchodov teda môže byť aj zastaralý dizajn e-shopu.
7. Vylepšite svoju argumentáciu – presvedčte návštevníkov vášho e-shopu argumentmi, aby nakúpili práve u vás a dajte zreteľne najavo, čo ponúkate navyše oproti konkurencii.
Na záver dodajme, že budovanie úspešného e-shopu je o neustálom zlepšovaní sa a vyhodnocovaní. Analytické nástroje sú cenným zdrojom mnohých čísel a ukazovateľom toho, ako sa vám darí. Ak sa tieto údaje naučíte správne interpretovať, zistíte, v čom spočívajú slabé stránky vášho e-shopu a ako sa posunúť ďalej. Bounce rate by ste preto rozhodne nemali ignorovať…
Napísať komentár