S kódom 404 sa už stretol prakticky každý používateľ internetu. Ide o chybovú stránku, ktorá sa zobrazí vždy, keď sa pokúšate dostať na neplatnú URL adresu alebo na podstránku, ktorá už bola medzičasom vymazaná. Vedeli ste však, že aj chybovú stránku 404 môžete využiť vo svoj prospech?
Kód 404 znamená v internetovom slangu, že stránka nebola nájdená. Vo svojej podstate ide o HTTP kód, ktorý sa používateľovi zobrazí ako chybová hláška „Stránka nenájdená“. Ide o neklamný znak toho, že požadovanú stránku sa nepodarilo na serveri nájsť a tým pádom sa vám ani nemôže zobraziť. Určite ste už zažili ten pocit beznádeje, ak sa namiesto stránky, na ktorú ste boli zvyknutí, zobrazí práve táto chyba. Najčastejšie vedie zobrazenie takejto chyby ku kliknutiu na šípku späť, zatvorenie celého tabu alebo rovno aj internetového prehliadača.
Dôvodov, prečo sa zrazu namiesto nejakej podstránky alebo rovno celého webu začala zobrazovať stránka 404, je viacero. Najčastejšie ide o zmenu URL adresy zo strany administrátora, ktorá síce je ešte indexovaná vo vyhľadávaní, no vedie už na stránku so zmenenou URL adresou.
404-ka sa ale môže zobraziť aj vtedy, ak sa rozhodnete nejakú kategóriu tovaru odstrániť, no v blogových článkoch napríklad stále ponecháte URL odkazy do tejto kategórie. Častým dôvodom sú teda aj neplatné interné odkazy, ktoré ste nezmenili podľa aktuálneho stavu. Vždy je preto namieste aspoň z času na čas skontrolovať ich aktuálnosť.
Tretím dôvodom môže byť nesprávny zápis URL adresy zo strany používateľa. Stáva sa tiež, že používatelia, ktorí majú v prehliadači uložené záložky sa na stránku 404 dostanú vtedy, ak bola URL adresa z ich záložky zmenená či odstránená.
Nech už sa používateľovi pri prehliadaní vášho e-shopu zobrazí akákoľvek chybová stránka, vždy ide o výrazné obmedzenie jeho nákupného zážitku, a to bez ohľadu na to, či je chyba u vás alebo u návštevníka. Je preto vždy dobré chybám predchádzať, najmä vtedy, ak ide o prípady, ktoré ako prevádzkovateľ e-shopu dokážete ovplyvniť.
Každopádne však platí, že ľudia sú omylní a preto sa z času na čas aj veľkým e-shopom pritrafí, že dôjde ku chybe a niektorú podstránku nie je možné zobraziť. Stačí jedno nesprávne nastavené prelinkovanie, prípadne neaktuálna URL adresa a razom sa ocitnete na chybovej stránke 404, aj keď ste v danom e-shope predtým už niekoľkokrát úspešne nakúpili.
Napokon, stáva sa to väčším aj menším webom s rôznym obsahom od e-shopov až po veľké spravodajské portály. Keďže podobné situácie nie je nikdy možné úplne eliminovať, aj vzhľadom na to, že chyba nemusí byť práve na vašej strane, je dobré pripraviť sa na ne a pokúsiť sa ich využiť vo svoj prospech.
Keď už sa váš návštevník dostane na stránku s chybou 404, nemusíte ho nechať napospas konkurencii, ani nechať ho hľadať ďalšie ponuky. S trochou kreativity totiž dokážete stránku 404 využiť tak, aby mala zmysel pre vás a aj pre vašich návštevníkov. Namiesto obyčajnej chybovej stránky totiž môžete nechať vašim návštevníkom zobraziť niečo, čo pre nich bude užitočné a neodradí ich od ďalšieho nakupovania. Ako na to? Pripravili sme pre vás dva príklady, ako ku stránke 404 pristupovať.
Stránka 404 je pre vás ideálnou príležitosťou ako si trochu zažartovať na svoj účet. Na túto stránku môžete umiestniť nejakú vtipnú grafiku alebo text, prípadne si priznať chybu a nejakým originálnym spôsobom sa ospravedlniť. Nezabudnite zároveň pridať odkaz napríklad na hlavnú stránku, čím minimalizujete riziko, že o návštevníka stránky 404 prídete.
Stránku s chybou 404 môžete vyžiť aj praktickejším spôsobom. Umiestnite na ňu rozcestník do jednotlivých kategórií vášho e-shopu, odkaz na najčastejšie kladené otázky, prípadne sem umiestnite vyhľadávacie pole. Návštevník, ktorý takto „zišiel z cesty“ sa tak ľahšie dostane k tomu, čo hľadá. Týmto spôsobom môžete aj takéhoto zablúdenca motivovať k nákupu a zotrvaniu vo vašom e-shope.
Ak používate e-shop na prenájom od Shoptetu, upraviť stránku 404 presne podľa vašich požiadaviek, nie je ničím zložitým. Prostredníctvom editora na ňu môžete umiestniť obrázok, text, prelinkovanie či krátke video. Možnosť úpravy chybovej stránky nájdete v administrácii svojho e-shopu v časti Vzhľad a obsah > Editor > Ostatné nastavenia.
Záverom máme pre vás ešte jeden tip. Pri vylaďovaní vašej chybovej stránky 404 sledujte (napríklad cez Google Analytics), ako ľudia reagujú a či z nej odchádzajú alebo využívajú prelinkovanie či reagujú na ten obsah, ktorý je na nej umiestnený. Iba tak budete mať istotu, že error 404 využijete naplno vo svoj prospech.
Napísať komentár