Ako prevádzkovať e-shop bez skladových zásob?

Mnohé z otázok začiatočníkov sa týkajú prevádzky skladu a jeho priestorových či finančných nárokov. Dobrou správou je, že na rozbehnutie e-shopu vlastný sklad nepotrebujete. Oplatí sa vedieť, akým spôsobom môžete fungovať aj bez skladu a aké obmedzenia so sebou tieto riešenia prinášajú.

Ide to aj bez skladu

Je celkom prirodzené, že každý kto si chce vyskúšať podnikanie s e-shopom hľadá spôsoby, ako to urobiť s čo najmenšími nákladmi. Úplne na začiatok je to práve investícia do skladových zásob a priestorov, ktoré najčastejšie predstavujú aj tie najvyššie náklady. Navyše, prevádzkovať sklad nie je vôbec jednoduchou záležitosťou. V závislosti od jeho veľkosti budete musieť investovať aj do vybavenia skladu, prepojenia e-shopu so skladovým systémom a v neposlednom rade treba počítať aj s nákladmi na pracovnú silu. Teda za predpokladu, že v sklade nebudete chcieť pracovať sami.

Pre mnohých, ktorí začínajú úplne „od nuly“ je lepšou možnosťou rozbehnúť e-shop bez akéhokoľvek skladu. Ide to a my sa teraz bližšie pozrieme na tri spôsoby, ako predávať cez e-shop aj bez skladu. Treba však vedieť aj o odvrátenej stránke tohto spôsobu fungovania a preto nevynecháme ani negatíva.

Ako budete spolupracovať s dodávateľom?

Jednou zo základných otázok, ktoré pred spustením e-shopu budete musieť vyriešiť, je spôsob spolupráce s dodávateľmi. Samozrejme, každý dodávateľ chce, aby ste toho nakúpili zo začiatku čo najviac, no s obmedzeným rozpočtom a minimom skúseností to pôjde len ťažko.

Možností, ako spolupracovať je samozrejme veľa, nikde navyše nie je stanovené, že by ste si s dodávateľom nemohli dohodnúť individuálne podmienky spolupráce. Ak sa ale rozhodnete prevádzkovať e-shop bez skladu, máte v zásade tri možnosti, ako na to.

Objednávanie po kuse a následné odoslanie

Týmto spôsobom začínajú mnohí, hoci ide o relatívne prácne a často nie až tak finančne zaujímavé riešenie. Princíp je veľmi jednoduchý. Na základe prijatej objednávky vy objednáte tovar u dodávateľa a v deň doručenia ho zabalíte a posielate zákazníkovi. Výhodou je, že tovar nemusíte držať skladom a zároveň prejde vašimi rukami, takže si môžete skontrolovať jeho kvalitu. Tiež sa po objednaní nevystavujete riziku, že vám tovar zostane trčať na sklade aj niekoľko mesiacov.

Nevýhodou tohto riešenia je už spomínaná práca – tovar musíte vybaliť, opätovne zabaliť a následne sa postarať o jeho expedovanie. Problémom môže byť aj výhodnosť z pohľadu nákladov. Pri menších objednávkach si často dodávatelia pýtajú poplatok za dopravu, prípadne majú stanovené minimálne odberné množstvo. A to je bariéra, ktorú pri počte pár objednávok za týždeň či mesiac len ťažko prekonáte.

Istou pomôckou môže byť, ak časom zistíte, ktorý tovar sa vám míňa najviac. Ten následne objednáte takpovediac do zásoby aby ste splnili podmienky dodávateľa a týmto spôsobom si zároveň začnete budovať svoj malý sklad pozostávajúci z tých najžiadanejších položiek.

Napokon nejde ani o najrýchlejší spôsob vybavovania objednávok, keďže treba počítať s dodaním od distribútora ku vám a následne od vás k zákazníkovi, čo aj v ideálnom prípade môže trvať 3-4 pracovné dni.

Dropshipping

Druhým spôsobom, ako prevádzkovať e-shop bez vlastných skladových zásob je tzv. dropshipping. V tomto prípade odosiela tovar zákazníkovi priamo dodávateľ, čo znamená, že s tovarom neprichádzate vôbec do kontaktu a nemusíte sa teda starať o naskladňovanie či expedovanie tovaru. Je dôležité spomenúť, že distribútor predáva, resp. odosiela vo vašom mene. Aké sú výhody dropshippingu? Predovšetkým šetríte čas a zároveň sa môžete viac venovať marketingu a zveľaďovaniu vášho e-shopu.

Samozrejme, aj dropshipping má určité nevýhody. Toto riešenie je ideálne vtedy, ak zákazník platí vopred, nie všetci dodávateľa zabezpečujúci dropshipping totiž umožňujú zákazníkom platby na dobierku. Zároveň netreba zabúdať, že stále riešite vratky a reklamácie, ohľadom nich sa totiž zákazníci obracajú priamo na vás a vy musíte následne vrátený tovar odoslať naspäť dodávateľovi. Pre niektorých predajcov môže byť nevýhodou aj to, že tovar pred odoslaním zákazníkovi nevidia. Platí teda, že si treba vybrať kvalitného dropshipping dodávateľa, ktorému budete skutočne dôverovať.

Preposielanie objednávok

Do tretice, ak si netrúfate mať vlastný sklad a chcete si ušetriť ešte viac starostí, máte možnosť fungovať na princípe preposielania objednávok.

V tomto prípade prijatú objednávku z vášho e-shopu rovno prepošlete dodávateľovi a on sa už o všetko postará. Tovar pošle priamo zákazníkovi a rovnako tak prijme platbu od zákazníka. Vám za realizované objednávky potom patrí provízia, vyplácaná spravidla mesačne, alebo po dosiahnutí určitej výšky. Výhodou je, že sa nemusíte starať ani o prípadné reklamácie či vratky, voči zákazníkovi totiž bude vystupovať priamo dodávateľ.

Jednou z nevýhod je to, že nemôžete celkom ovplyvniť kvalitu služieb dodávateľa a tak prípadné nedostatky môže zákazník vyčítať vám, hoci nebudete mať možnosť ovplyvniť ich nápravu.

Na čo ešte nezabudnúť?

V prípade dropshippingu a preposielania objednávok zmieňme ešte jednu menšiu nevýhodu. Ak ponúkate vo svojom e-shope aj tovar, ktorý máte na vlastnom sklade, tak v prípade kombinovanej objednávky (teda položky z vášho skladu a skladu dodávateľa), nebude možné takúto zásielku spojiť do jednej a zákazníkovi tak prídu dva či viac balíčkov (spravidla aj s rôznou dodacou dobou).

Rozhodnutie, či budete budovať vlastný sklad, alebo sa budete radšej pridŕžať iného, lacnejšieho spôsobu fungovania je samozrejme len a len na vás. Sme presvedčení, že popis výhod a nevýhod z tohto článku vám rozhodovanie čo najviac uľahčí.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov