Služieb, ktoré majú prevádzkovateľom e-shopov uľahčovať život a umožňovať ďalší rozvoj, je stále viac a patrí medzi ne aj fulfillment. Prezradíme vám, čo sa za týmto označením skrýva a tiež, čo všetko brať do úvahy pri výbere poskytovateľa fulfillment služieb.
Túto tému nemôžeme začať nijak inak, ako základnou otázkou, čo všetko je súčasťou fulfillment služieb? Doteraz neexistuje všeobecne ustálený slovenský výraz, ktorý by dostatočne vystihoval tento typ služby a preto budeme používať jeho anglické, resp. medzinárodné označenie. Fulfillment môžeme teda zjednodušene vysvetliť, ako službu, ktorá sa vám kompletne postará o skladovanie a logistiku tovaru.
V rámci komplexných fulfillment služieb teda môžete počítať s tým, že ich poskytovateľ od vás prevezme tovar, ktorý bude nielen skladovať, ale aj baliť podľa objednávok vo vašom e-shope a následne aj odosielať. Znamená to teda, že vy ako prevádzkovateľ e-shopu budete mať tovar umiestnený v zdieľanom sklade a jeho odoslanie bude mať na starosti poskytovateľ fulfillment služieb.
Ako prevádzkovateľovi e-shopu vám teda odpadnú starosti s naskladňovaním tovaru, jeho triedením, balením a takisto aj s následným odosielaním. Vyhnete sa tak komunikácií s kuriérmi, dlhým radom na pošte a rovnako tak si už nebudete musieť robiť starosti s odvážaním balíkov niekam do depa alebo na odberné miesta. Fulfillment teda môžeme označiť za kompletný outsourcing logistiky.
Ušetríte si množstvo času – najdôležitejšiu výhodu fulfillmentu sme načrtli už vyššie. Je ním predovšetkým časová úspora. Balenie zásielok a ich následné odosielanie tovaru cez jednotlivých prepravcov môže aj menším e-shopom zaberať množstvo času. Navyše ide o rutinnú a celkom nezáživnú prácu, ktorá odvádza vašu pozornosť od dôležitejších vecí.
Úspora nákladov na skladovanie – postaviť si vlastný sklad nie je vôbec jednoduchou a ani lacnou záležitosťou. Okrem toho, že potrebujete dostatok miesta, investovať budete musieť aj do vybavenia ako sú regály, baliace zariadenia a systémy evidencie tovaru. Kým predávate pár položiek, sklad môžete mať aj doma, ak to ale s e-shopom myslíte vážne, skôr či neskôr budete musieť zabezpečiť poriadne skladovanie.
Priestorová a personálna úspora – ako sme už spomenuli, pár položiek sa dá uskladniť aj v doma alebo garáži. Ak bude váš e-shop rásť, tieto priestory vám veľmi rýchlo budú malé. Rovnako to platí aj o pracovnej sile. Pár balíčkov denne zvládnete určite zabaliť a odoslať aj svojpomocne, no keď budete mať desiatky až stovky objednávok denne, nebude možné zvládnuť logistiku bez zamestnancov. A personálne náklady rozhodne nie sú nízke.
Menej starostí s vratkami a reklamáciami – niektorí poskytovatelia fulfillment služieb ponúkajú tzv. reverzný fulfillment. Znamená to, že vratky a reklamácie neprichádzajú k vám, ale rovno do skladu a poskytovateľ na základe vášho pokynu môže napríklad odoslať zákazníkovi tovar na výmenu, prípadne reklamovaný tovar poslať priamo k vám na posúdenie.
Fulfillment služby sú vo všeobecnosti vhodné pre každý e-shop, ktorý nemá dostatok priestoru či financií na prevádzku vlastného skladu a chce všetky logistické služby outsourcovať. Nedá sa preto povedať, že fulfillment je vhodný iba pre väčšie či menšie e-shopy. Odbremenenie od starostí s logistikou predstavuje pre každého prevádzkovateľa e-shopu obrovskú časovú úsporu, čo znamená, že ušetrený čas môžete venovať ďalšiemu rozvoju vášho podnikania.
Ak ste iba v samotných začiatkoch, vyskúšajte si logistiku najprv vo vlastnej réžii a veľmi rýchlo uvidíte, aké sú vaše potreby. Fulfillment v súčasnosti využívajú ako malé e-shopy, tak aj stredné či veľké e-shopy s medzinárodným pôsobením. Poskytovatelia týchto služieb navyše ceny aj celkový spôsob spolupráce individuálne prispôsobujú konkrétnemu e-shopu.
Ak sa rozhodnete prenechať logistiku vášho e-shopu na poskytovateľa fulfillment služieb, jeho výber by ste mali dôkladne zvážiť. Na takúto zodpovednú úlohu si treba vybrať partnera, ktorý bude spoľahlivý, rýchly a transparentný. Zveriť niekomu tovar za tisíce eur nie je jednoduché a tak to musí byť poskytovateľ, ktorý sa postará o riadne uskladnenie, balenie a tiež rýchle odosielanie.
Z tohto pohľadu je najlepšie, ak sú fulfillment služby „šité na mieru“ konkrétnemu e-shopu. Nielenže tak môžete získať najlepšiu cenu, ale aj ďalšie dodatočné podmienky, ktoré budú zohľadňovať veľkosť vášho e-shopu, hodnotu tovaru a tiež zložitosť balenia jednotlivých objednávok. Pri výbere fulfillment poskytovateľa je potrebné zohľadniť veľa faktorov – typ predávaného tovaru, počet objednávok za mesiac, spôsob fungovania e-shopu, kontrola položiek tovaru a zložitosť balenia jednotlivých objednávok.
Vybrať si budete môcť tzv. skladový layout – teda skladovací priestor, ktorý bude pre váš e-shop k dispozícii s ohľadom na tvar, veľkosť a hmotnosť. Ak predávate napríklad stavebný materiál, nároky na skladovanie budú určite väčšie ako v prípade predaja oblečenia. Zároveň bude rozdielna aj cena za poskytované fulfillment služby. Tá sa bude odlišovať aj s ohľadom na to, aké dodatočné služby si objednáte – napríklad spomínaný reverzný fulfillment.
Na záver sme pre vás pripravili niekoľko odporúčaní. Ak si budete vyberať fulfillment pre e-shop, orientujte sa skôr na poskytovateľov, ktorí ponúkajú platbu za využívanú skladovanú plochu a zároveň tých, ktorí ponúkajú prehľadné používateľské prostredie. Skúste osloviť viacerých poskytovateľov a nechať si vypracovať individuálnu cenovú ponuku.
Prečo je dôležité prehľadné používateľské prostredie? Tým, že začnete využívať fulfillment služby neznamená, že sa úplne vzdávate kontroly nad skladom a odosielaním objednávok. Práve prehľadný a pravidelne aktualizovaný systém poskytovateľa bude zárukou, že nad skladovaným a odosielaným tovarom nestratíte kontrolu. V tejto súvislosti je veľmi užitočné, ak je váš e-shop so systémom poskytovateľa fulfillment služieb možné prepojiť. Tým pádom stačí len každú objednávku „odoslať do skladu“ a následne sa už personál fulfillment poskytovateľa postará o kompletnú logistiku. Ak budete mať dobre nastavenú spoluprácu s poskytovateľom, jednoduchšie to už ani nemôže byť.
Napísať komentár