Umožniť diskusiu k produktom priamo v e-shope je zaujímavým spôsobom, ako upútať pozornosť návštevníkov a prirodzene získavať hodnotný textový obsah. Zároveň môžete citeľne odľahčiť zákaznícku podporu. Ako pristupovať k diskusiám v e-shope, aké sú ich výhody a na čo by ste si mali dať pozor?
Nechať návštevníkov vyjadriť sa, to je spravidla prvotný impulz na zavedenie možnosti diskutovať v e-shope priamo pri konkrétnych produktoch. Z pohľadu prevádzky e-shopu, ale aj čisto z marketingového hľadiska ide o zaujímavý nástroj, ktorý vám pri vhodnom nastavení pomôže zvýšiť konverzie a získať užitočný obsah.
Bez dôkladného premyslenia sa však môžu diskusie pri produktoch otočiť aj proti vám a naopak, návštevníkov od nákupu odradiť. Svojim spôsobom sú tak diskusie pri produktoch dvojsečnou zbraňou a nemali by ste ich nechať bez akejkoľvek regulácie či kontroly. Prinášame vám preto viacero užitočných tipov, ako diskusie pri produktoch zvládnuť.
Skôr ako návštevníkom vášho e-shopu sprístupnite diskusie pri produkte, premyslite si „modus operandi“, teda spôsob, ako to celé bude fungovať. Ten by mal byť závislý od toho, čo chcete diskusiami dosiahnuť.
Základným modelom je umožniť diskutovať komukoľvek, bez registrácie a bez ohľadu na to, či sa daný produkt zakúpil. Výhodou bezpochyby je, že do takejto diskusie sa potenciálne zapojí najviac ľudí. Diskutujúci, ktorí si produkt zakúpili môžu prostredníctvom diskusie poradiť tým, ktorí s nákupom váhajú a rovnako tak sa môžu v diskusii pýtať aj vás. Ak budete diskusiu sledovať a na otázky návštevníkov odpovedať, môžete si tiež ušetriť dosť práce, pretože sa vám nebudú kopiť duplicitné otázky.
Živá diskusia pod produktom navyše „plodí“ ďalší obsah, lepšie pochopíte, ako záujemcovia nad produktom premýšľajú, čo hľadajú a čo je pre nich naozaj dôležité. Takéto diskusie môžu byť veľmi podnetné, dávajte však pozor na to, aké príspevky v rámci diskusie pribúdajú – nenávistné, vulgárne či inak závadné komentáre by ste mali určite mazať.
Nie každý príspevok, ktorý sa vám ale nepáči, by ste mali mazať. Na kritické komentáre voči produktu, alebo vášmu e-shopu, je lepšie vecne a slušne reagovať. Myslite však na to, že diskusia má zmysel iba v prípade konštruktívnej kritiky, nenechajte sa preto strhnúť emóciami a vždy si zachovajte profesionálny odstup. Prehnané reakcie (hoci aj) na neoprávnenú kritiku budú opäť pôsobiť odradzujúco.
Iným prístupom je umožnenie pridania diskusného príspevku iba registrovaným používateľom. Týmto spôsobom vytvoríte určitú bariéru voči tomu, aby sa do diskusií zapájal ktokoľvek iba s minimálnou námahou. Ak chce niekto len „škodiť“ samotná registrácia mu možno ani nebude stáť za to. Rovnako tak môžete nastaviť, aby diskusný príspevok ku konkrétnemu produktu mohol pridať iba zákazník, ktorý si ho zakúpil, pričom táto možnosť býva spravidla spojená aj so samotným hodnotením produktu. Ak si zvolíte tento prístup, pripravte sa na to, že diskusných príspevkov bude určite menej a samotná diskusia sa bude rozbiehať zrejme ťažšie.
Nech už sa rozhodnete pre ktorýkoľvek z vyššie popísaných modelov fungovania, diskusiu vo vašom e-shope by ste nemali nechať bez akejkoľvek kontroly. Môžete nastaviť, že každý diskusný príspevok bude musieť pred uverejnením prejsť vaším schválením, s tým, že nezmyselné či útočné príspevky jednoducho neschválite a tým pádom ich ani neuvidia ostatní návštevníci vášho e-shopu.
Toto opatrenie je dosť účinné na to, aby ste nad diskusiami nestratili kontrolu, no na druhej strane si bude vyžadovať váš proaktívny prístup. Ak budete príspevky schvaľovať povedzme raz za dva týždne, ich pisatelia na ne možno už aj zabudnú a dávno nakúpia inde a diskusia celkovo stratí svoju dynamiku.
Ak využívate e-shop na platforme Shoptet, diskusiu k produktom môžete integrovať pomocou doplnku, v prípade, že túto možnosť nemáte zahrnutú už rovno vo svojej tarife. Doplnok vám umožní nastaviť pravidlá prispievania – teda vy určíte, kto bude môcť pridávať do diskusie komentáre a zároveň nestratíte kontrolu nad tým, akým smerom sa diskusia uberá.
Na záver sme si pre vás pripravili krátke zhrnutie tých najdôležitejších výhod, ktoré vám diskusie k produktom prinesú. Platia však iba vtedy, ak budete k diskusiám pristupovať proaktívne, mať nad nimi kontrolu a ak sa stanú podnetným miestom pre vás a návštevníkov vášho e-shopu:
Napísať komentár