Chcete lepšie pracovať s dátami? Ako jednoducho na Google Data Studio, ukáže Tomáš Hanáček

Máte pod kontrolou výkon e-shopu? Viete, aké dáta sledovať? Ak ste ešte nezačali využívať Google Data Studio, pozrite sa, ako vám môže ušetriť čas. Ukážeme si, ako v tomto bezplatnom nástroji od Google pracovať a aké metriky sledovať. Pre všetkých Shopteťákov som v rámci Shoptet Univerzity prichystal aj vzorový dashboard.

Dáta. Čo sa vám vybaví, keď to slovo počujete? Mnoho času stráveného prechádzaním reportov? Niečo, čo viete, že by ste mali viac sledovať? Poďte sa pozrieť, ako si prácu s dátami čo najviac zautomatizovať a ušetriť tak čas.

V rámci Shoptet Univerzity som pre všetkých Shopteťákov pripravil dashboard v nástroji Google Data Studio pre kontrolu výkonu vášho e-shopu. Dashboard pracuje s dátami z vášho Google Analytics účtu.

Čo je Data Studio a s čím vám pomôže?

Data Studio je bezplatný nástroj od Googlu pre vizualizáciu dát a vďaka priamemu napojeniu na Google platformy sa často využíva k vizualizácii dát z Google Analytics, Google Ads, Google Sheets či Google Search Console. Vďaka partnerským konektorom je možné napojiť mnoho ďalších systémov, spomeňme napríklad Sklik, Heureka, MailChimp, Facebook a ďalšie.

Pri otváraní dashboardu musíte byť prihlásení k vášmu Google účtu, pokiaľ nie ste, Google Data Studio vás k prihláseniu vyzve. Po úspešnom prihlásení sa dostanete už k vlastnému dashboardu, v ktorom však nie sú zatiaľ žiadne dáta, viď:

Pre zobrazenie vašich dát si v oranžovom boxe v ľavom hornom rohu vyberte konkrétny Google Analytics účet, následne sa dáta už v poriadku načítajú. V ľavom stĺpci nájdete navigáciu medzi jednotlivými stránkami dashboardu:

Základný prehľad

Tu nájdete základné najdôležitejšie metriky pre váš e-shop za obdobie, ktoré môžete v pravom hornom rohu zmeniť. Pokiaľ sa vám niektoré dáta nezobrazujú, tak nemáte prehľady pravdepodobne aktivované v Google Analytics – elektronický obchod, demografické prehľady apod. Na tomto prehľade sa odporúča zamerať na porovnávanie základných metrík medziročne – ako ste na tom napr. z pohľadu návštevnosti, objednávok či obratu.

Odporúčam tiež všetky metriky skontrolovať zvlášť na mobile a desktope – pre prefiltrovanie všetkých metrík len pre určité zariadenia stačí kliknúť na dané zariadenie v koláčovom grafe. Pokiaľ je výkonnosť na určitom zariadení slabšia, odporúčam v grafe úplne na konci stránky skontrolovať, či nie je problém s rýchlosťou načítania webu na danom zariadení, či tu máte responzívny web. Demografické a geografické údaje môžu byť využité pre cielenie v obsahových sieťach reklamných systémov.

Trendy

Dlhodobý vývoj e-shopu z pohľadu návštevnosti a tržieb podľa rôznych kanálov. Tento graf Vám pomôže vyhodnotiť, či za nárasty/poklesy návštevnosti/tržieb môže určitý kanál alebo či sa kanály zmenili rovnomerne napr. z dôvodu sezónnosti. Po kliknutí na šípky v pravom hornom rohu grafu môžete zmeniť granularity z mesiacov na týždne či dni.

Elektronický obchod

Zdroje návštevnosti – základný prehľad, ktorý väčšina z e-shopárov sleduje v Google Analytics obohatený o nákladové metriky a výpočet PNO. Pre import nákladov z PPC systémov alebo porovnávačov tovarov odporúčam využiť skripty od Standy Jílka alebo nástroj Analytics importer. Pod tabuľkou nájdete grafy vývoja metrík v čase – pokiaľ v hornej tabuľke vyberiete kliknutím ľubovoľný zdroj alebo ho vyberiete vo filtri nad tabuľkou, grafy sa prepočítajú len pre neho. Tento prehľad vám pomôže vyhodnotiť efektivitu jednotlivých kanálov a návratnosť investícií do nich – ale pri vyvodzovaní záverov je potrebné myslieť na to, že pracujete s last click non-direct atribúciou.

Produktová analýza – dáta o výkonnosti vašich kategórií, podkategórií, značiek a jednotlivých produktov. Pre zobrazenie dát musíte mať v Google Analytics a Shoptete aktivovaný rozšírený elektronický obchod – návod pre aktiváciu. Odporúčam sledovať konverzný pomer v jednotlivých tabuľkách a pokúsiť sa tak identifikovať napríklad produkty, ktoré sú veľmi navštevované, ale majú nízky konverzný pomer – nemáte pri týchto produktoch napríklad vyššiu cenu než konkurencia? Zlú produktovú fotografiu? Vediete na produkt kampaňovú návštevnosť, ale produkt je aktuálne vypredaný? 

Interné vyhľadávanie

Dáta o tom, čo užívatelia reálne hľadajú pomocou vyhľadávacieho poľa na vašom webe. Meranie interného vyhľadávania musíte mať nastavené vo vašich Google Analytics – návod. Vyskúšajte, ako vyzerajú odpovede vášho webu na najviac vyhľadávané dotazy – sú správne? Nehľadajú užívatelia na vašich stránkach produkty, ktoré aktuálne nemáte a stálo by možno za to ich naskladniť?

Organická návštevnosť (SEO)

Informácie o tom, ako si váš web stojí z pohľadu organickej/neplatenej návštevnosti z vyhľadávačov. V pravom hornom rohu je potom možné pomocou filtru obmedziť zobrazenie dát len na konkrétny vyhľadávač, napr. Google či Zoznam. Pokiaľ budujete napr. obsahový marketing alebo ste pridali nové produkty odporúčam sledovať graf počtu vstupných stránok.

Odkazujúca návštevnosť (Referral)

Informácie o tom, ako si Váš e-shop stojí z pohľadu neplatenej odkazujúcej návštevnosti. Chcete vedieť, z ktorých zdrojov prichádzajú užívatelia, na ktoré vstupné stránky? Stačí na daný zdroj kliknúť a tabuľka vstupných stránok sa prepočíta. 

Jedná sa o stručný dashboard a ukážku toho, čo Google Data Studio dokáže. Dashboard nie je problém rozšíriť o dáta z PPC systémov, porovnávačov tovarov, sociálnych sietí, mailingových nástrojov, internej databázy.

Tomáš Hanáček

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je hanacek_tomas.jpg.

Webový analytik so záľubou v Google Data Studio a PPC špecialista so skúsenosťami s prácou na voľnej nohe, v agentúre i na strane klienta. Najviac ho baví dlhodobá spolupráca so strednými a veľkými e-shopmi a predávanie znalostí klientom vo forme školení, auditov či workshopov. Webovú analytiku – od implementácie meracích kódov cez Google Tag Manager, cez zber a vyhodnotenie dát v Google Analytics až po tvorbu interaktívnych dashboardov v Google Data Studio.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov