Dobierka ako platobná metóda je pomaly, ale isto na ústupe a aj slovenskí zákazníci čoraz vo väčšej miere obľubujú rôzne spôsoby online platieb. Zameriame sa nielen na bezhotovostné spôsoby platby, ktoré si v súčasnosti získavajú popularitu, ale spomenieme trendy do budúcnosti, ktoré sa oplatí sledovať.
Ak by sme sa pozreli rebríček obľúbenosti platobných metód v e-shopoch, tak na Slovensku je stále na jeho čele dobierka. Trend za uplynulých 10 rokov je však jasný a jej podiel voči iným spôsobom platby sa zmenšuje. Dôvodov je viacero a predovšetkým, nákupy online sú stále rozšírenejšie pričom veľa ľudí už má svoje obľúbené e-shopy, ktorým jednoducho dôveruje a nebojí sa za tovar zaplatiť vopred.
Navyše, na rýchlosť a pohodlnosť online platieb sa veľmi rýchlo zvyká a zákazníkov na ne naučili nielen e-shopy, ale aj služby na donášku jedla či odvoz. V prípade e-shopov sú online platby pre zákazníka neraz aj o niečo lacnejšie, keďže za využitie dobierky sa v mnohých e-shopoch ešte aj pripláca.
K rozširovaniu a stále väčšej popularite online platieb prispieva aj fakt, že výber z platobných brán a technických riešení online platieb je pomerne široký a časy, kedy bola integrácia platobnej brány do e-shopu pomerne zložitou a drahou záležitosťou sú už dávno preč.
Ak prevádzkujete e-shop na platforme Shoptet, je integrácia platobnej brány otázkou krátkeho času, pričom aj v tomto prípade máte na výber hneď z viacerých riešení. Využiť môžete napríklad doplnok ShoptetPay, ktorý je špeciálnym riešením pre túto platformu a umožní vašim zákazníkom nielen pohodlnú platbu kartou, ale aj prepojenie s bankou či udržiavanie prehľadu nad prichádzajúcimi platbami.
Ak ešte len plánujete spustenie e-shopu a premýšľate nad tým, či sa vám oplatí zaviesť možnosť platby kartou, tak odpoveď je jednoznačná. Z globálneho hľadiska ide o najrozšírenejší spôsob platby v e-shopoch, ktorý je najmä v západnej Európe úplne bežný a zároveň je aj u nás stále žiadanejší zo strany návštevníkov e-shopov.
Najmä začínajúci podnikatelia sa často obávajú poplatkov či príliš zložitých zmluvných podmienok za využívanie platobnej brány a online platby kartou nahrádzajú možnosťou zaplatiť za tovar vopred na účet obchodu. Tieto dve platobné metódy však nie je možné celkom porovnávať – pre nakupujúceho môže byť platba prevodom na účet pomerne komplikovaná, keďže bude musieť využiť Internet banking a prípadne aj opisovanie platobných údajov. Na druhej strane, aj pre vás ako obchodníka môže byť zdĺhavé dohľadávanie jednotlivých platieb, a to už nevravíme o medzibankových prevodoch, ktoré môžu trvať aj jeden či dva dni.
Online platba kartou teda prináša výhody ako pre vašich nakupujúcich, tak aj pre vás. Ide o najrýchlejší spôsob úhrady, vďaka čomu môžete aj rýchlejšie expedovať tovar a v prípade kvalitného riešenia sa môžete spoľahnúť aj na automatické párovanie platieb s objednávkami. Navyše, zákazník, ktorý zaplatil za tovar vopred si ho aj s najväčšou pravdepodobnosťou vyzdvihne, takže výrazne minimalizujete riziko nevyzdvihnutých zásielok a eliminujete náklady, ktoré s nimi súvisia.
Čo presne prinesie budúcnosť platenia za tovar a služby cez internet zatiaľ môžeme iba hádať. V tomto smere má vlastné systémy aj Apple a Google (Apple Pay a Google Pay), kedy môžete offline ale aj online platiť jednoducho prostredníctvom svojho smartfónu. V tejto súvislosti sa oplatí spomenúť, že „mobilné“ platobné metódy využívajú overovanie aj pomocou biometrických údajov, kedy na vykonanie platby použijete odtlačok prsta či systém rozpoznávania tváre na smartfóne.
Ak sú cieľovou skupinou vášho e-shopu sú mladší ľudia a technologickí nadšenci, oplatí sa medzi platobné metódy zaradiť možnosť platiť kryptomenami. Hoci ich reálne využívanie na platby za tovar či služby nie je medzi bežnými ľuďmi zatiaľ natoľko rozšírené, svojich priaznivcov majú a podporou platby kryptomenami môžete získať zaujímavú konkurenčnú výhodu a posilniť svoj imidž inovatívnej spoločnosti.
Do tretice sa oplatí spomenúť aj platbu prostredníctvom QR kódov, ktorá už v určitých podobách funguje aj u nás a je dokonca celkom rozšírená aj v „offline prostredí“. Na tento účel môžete využívať rôzne aplikácie, pomocou ktorých vygenerujete QR kód s platobnými údajmi. Na takto vygenerovaný QR kód stačí následne namieriť kameru smartfónu a platobné údaje sa vám automaticky prenesú do prostredia vášho internet bankingu. QR kódy na úhradu sú dokonca bežnou súčasťou faktúr, ktoré je možné vystaviť priamo v administrácii e-shopu prevádzkovaného na platforme Shoptet.
Na záver iba dodajme, že nech budete do budúcna uvažovať nad akýmikoľvek metódami platby, vždy myslite na to, aby boli bezpečné, pohodlné pre nakupujúcich, jednoduché na použitie a v neposlednom rade, aby boli prínosom pre vaše podnikanie.
Napísať komentár