Pôsobíte s e-shopom v módnom segmente? Toto sú 3 tipy, ako znížiť vratkovosť tovaru

Pri podnikaní s e-shopom sa vratkám nevyhnete, avšak v niektorých segmentoch sú natoľko časté, že s nimi treba počítať aj v rozpočte a celom biznis modeli. Suverénne najväčšiu mieru vráteného tovaru vykazujú e-shopy s oblečením a inými módnymi doplnkami. Pripravili sme pre vás 3 tipy, ako počet vratiek znížiť.

Predávať cez e-shop oblečenie, obuv a iné módne doplnky môže byť celkom ťažké, a to nielen z dôvodu šírky sortimentu vzhľadom na rôzne veľkosti, farby či strihy, ale najmä z dôvodu množstva vráteného tovaru. Ak sa vám vráti povedzme 5 % predaného tovaru ročne, na finančných výsledkoch si to zrejme ani nevšimnete, avšak ak toto číslo vzrastie napríklad na 40 %, treba počítať s relatívne vysokou administratívnou záťažounákladmi, ktoré vám vaše pôvodné podnikateľské plány môžu poriadne naštrbiť.

Keďže povinnosť umožniť spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy do 14 dní a vrátiť tovar vám ukladá priamo zákon, nie je možné, aby ste vratkám akokoľvek vyhýbali. Mnohých začiatočníkov vo fashion segmente však prekvapí, že vrátiť sa môže aj viac ako polovica predaného tovaru. Ten je potom potrebné skontrolovať, opätovne prijať na sklad, vrátiť zákazníkovi peniaze alebo ho vymeniť za iný tovar a v tom lepšom prípade sa tento vrátený tovar ešte podarí ďalej predať.

Aké sú najčastejšie dôvody vracania módneho tovaru?

Skôr ako prejdeme na konkrétne tipy, zamerajme sa na dôvody, prečo práve vo fashion segmente dochádza tak často k vratkám. Kým niektoré dôvody sú zrejmé, iné sú dôsledkom toho, na čo si zákazníci pri online nákupoch časom zvykli. Medzi najčastejšie dôvody vrátenia tovaru patrí nevhodná veľkosť, kedy tovar aj napriek predpokladu jednoducho nesadne. Ďalším častým dôvodom je, že tovar na fotografiách vyzerá inak a po doručení nakupujúci zistí, že mu nevyhovuje materiál, alebo sa mu nepáči farba. Toto sú úplne prirodzené a pochopiteľné dôvody, s ktorými treba počítať.

V uplynulých rokoch ale počet vratiek v segmente módy stúpa aj z iného dôvodu. Zákazníci si zvykli objednať viacero farieb a veľkostí konkrétneho tovaru, napríklad trička či košele. Následne po doručení všetky vyskúšajú, vyberú ten kus, ktorý sa im najviac páči, a zvyšok vám vrátia. V tomto prípade teda e-shop funguje doslova ako „skúšobná kabínka na diaľku“. Vás ako obchodníka síce poteší aj jeden predaný kus, avšak vrátený tovar je pre vás ďalšou prácou a výdavkom nevraviac o tom, že takéto typy objednávok predstavujú aj zvýšené nároky na skladové zásoby.

Či už predávate cez e-shop slnečné okuliare, oblečenie, obuv alebo iné doplnky, fashion segment je v tomto smere celkom špecifický a preto sa oplatí pripraviť všetko tak, aby ste mieru vratkovosti znížili. Ak sa vám to podarí, ušetríte nielen sebe, ale aj vašim zákazníkom množstvo starostí. Sme presvedčení, že tieto 3 tipy vám určite pomôžu k ekonomicky zmysluplnému fungovaniu v módnom segmente.

360-stupňové fotografie tovaru

Viac ako v iných odvetviach, práve v tom módnom sa väčšinou „nakupuje očami“. Vaše produktové fotografie by tak mali čo najvernejšie prezentovať predávaný tovar a zákazník by nemal byť prekvapený, že namiesto pekných kokteilových šiat prišlo niečo, čo pripomína skôr nočnú košeľu.

Práve fashion segment je ako stvorený na použitie 360-stupňových fotografií, vďaka ktorým si návštevník e-shopu bude môcť tovar dôkladne prezrieť tak, ako keby stál priamo pri ňom, teda pekne z každej strany. Nasadenie tohto typu fotografií je samozrejme o niečo náročnejšie, keďže tovar je potrebné nafotiť z viacerých uhlov a fotografie spracovať tak, aby na seba nadväzovali. Návštevník však vďaka ním získa o tovare omnoho reálnejšiu predstavu, čím sa eliminuje riziko, že z doručeného tovaru bude sklamaný a rozhodne sa ho vrátiť. 360-stupňovým fotografiám a ich nasadeniu do e-shopu sme sa venovali v tomto článku.

Virtuálna skúšobná kabínka

Jednou zo zásadných nevýhod nakupovania oblečenia online je nemožnosť vyskúšania tovaru v skúšobnej kabínke. Pri vyberaní nového outfitu tak musí nakupujúci omnoho viac zapojiť svoju predstavivosť a dúfať, že daný kúsok sa mu bude hodiť. Vďaka moderným technológiám je ale túto nevýhodu možné aspoň čiastočne kompenzovať.

Riešením je virtuálna skúšobná kabínka, s ktorou si nakupujúci vo vašom e-shope budú môcť „vyskúšať“ ako im sedia vybrané produkty. Stačí zapnúť webkameru, vybrať si tovar na virtuálne vyskúšanie a v priebehu sekúnd uvidia, ako im sedí klobúk, okuliare alebo napríklad farebný odtieň rúžu na pery. Virtuálne kabínky sú nielen zaujímavým spôsobom, ako znížiť množstvo vráteného tovaru, ale zároveň aj zvýšiť konverzie. Ak totiž návštevník uvidí, že mu určitý tovar „sekne“, kúpi si aj to, čo pôvodne neplánoval.

V tomto smere je na výber samozrejme viacero služieb. Vyššie spomínaná virtuálna kabínka Virtooal sa vyznačuje veľmi ľahkou implementáciou do e-shopu na prenájom na platforme Shoptet. Oplatí sa tiež poznať nástroj 3DLOOK, v rámci ktorého si nakupujúci vytvorí vlastného avatara podľa svojich telesných proporcií, ktorého následne môže virtuálne obliekať do vecí, ktoré predávate v e-shope.

Nespoliehajte sa na univerzálnu tabuľku veľkostí

Uvádzať pri tovare jednu univerzálnu tabuľku veľkostí už zďaleka nestačí. Veď napokon to poznáte aj sami. Ak si kupujete topánky veľkosti 43, neznamená to, že všetky typy obuvi od rôznych výrobcov vám v tejto veľkosti budú zaručene sedieť. Podobné je to aj s oblečením, kde veľmi záleží od samotného strihu.

Ak chcete znížiť vratkovosť, naveďte zákazníkov k tomu, aby sa čo najpresnejšie zmerali. Je ideálne, ak pridáte prehľadný návod s obrázkami a presne uvediete, ktoré časti tela a akým spôsobom je potrebné zmerať. Pri obuvi môže byť veľmi užitočnou pomocou šablóna, ktorú si návštevník e-shopu vytlačí a primeria ku svojej nohe. Rovnako sa oplatí uviesť informáciu o tom, že výrobca daného produktu „čísluje“ trochu inak a preto nemusia sedieť tie veľkosti, na ktoré je nakupujúci zvyknutý.

Pri e-shope so stovkami položiek ide o skutočne mravčiu prácu, ktorá si bude vyžadovať veľa zisťovania a trochu vašej vynaliezavosti. V dlhodobom horizonte však určite prinesie ovocie v podobe menšieho počtu žiadostí o výmenu či vrátenie tovaru. Na záver iba dodajme, že ak sa niektorý z týchto tipov rozhodnete vyskúšať, po čase si nezabudnite vyhodnotiť jeho účinnosť, aby ste mali vývoj vratkovosti podložený presnými číslami.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov