Prehľadnosť e-shopu má priamy vplyv na mieru konverzií a už od momentu, ako začnete s budovaním e-shopu, by ste na ňu mali brať ohľad. Zjednodušene povedané, nemali by ste nechať návštevníka vášho online obchodu zablúdiť. Prinášame vám preto tipy, ako docieliť, že nakupujúci nájdu presne to, čo hľadajú.
Pekné logo, nízke ceny a dizajn e-shopu sú spravidla tým prvým, čím sa začínajúci online predajcovia zaoberajú. Nemôžeme povedať, že by pekné logo, farebnosť a atraktívna ponuka tovarov nebola dôležitá, netreba však popri tom zabúdať ani na navigáciu, resp. spôsoby, akými budú vaši nakupujúci prechádzať cez váš e-shop a aj samotný objednávkový proces. Navigácia v e-shope je pritom práve najmä zo strany začiatočníkov podceňovaná a často dokonca aj úplne prehliadaná. Neprehľadnosťou sa pritom môžete pripraviť o celkom veľa. Podľa jedného z prieskumov, viac ako tretina návštevníkov webových stránok je z neprehľadnej navigácie už po krátkom čase tak otrávená, že má iba jedinú ambíciu – opustiť celý web.
Používateľská prívetivosť a zážitok je veľmi rozsiahlou témou, pričom aplikovanie jednotlivých riešení by vždy malo vychádzať z dôkladného posúdenia. Do úvahy je potrebné vziať aktuálny stav a mnohé dalšie špecifiká, ako je šírka ponuky produktov, konkrétny typ produktov a zabudnúť by ste nemali ani na konkrétne typy ponúkaného tovaru či zvyklosti určitého trhu, alebo cieľovej skupiny. Ak vás miera konverzií neuspokojuje, či dokonca klesá a podľa údajov z Google Analytics vidíte, že návštevníci na vašom e-shope blúdia, je načase popracovať na prehľadnosti a lepšej orientácii.
Nemusíte sa hneď ľakať, že budete potrebovať drahého špecialistu. Niekedy stačia aj malé zmeny, ktoré prinesú želaný efekt. Pre začiatočníkov s menšími e-shopmi sme preto pripravili prehľad troch základných krokov, ktorých výsledkom bude väčšia prehľadnosť a lepšia orientácia pre návštevníkov vášho e-shopu.
Základným prvkom navigácie na väčšine webových stránok je horná lišta s menu, prípadne bočná lišta. Možno to aj sami poznáte, keď prídete prvýkrát na nejakú webovú stránku, podvedome sa pozeráte práve na hornú lištu. Nebudeme sa teraz venovať tomu, akú by mala mať farbu, prípadne či by mala pútať pozornosť nejakými vizuálnymi prvkami. Omnoho dôležitejší je totiž jej obsah, teda práve to, čím návštevníka vášho e-shopu „naláka“ aby klikol. Možno si teraz poviete, že horné menu je predsa samozrejmosť, omnoho ťažšie však je rozhodnúť sa, čo doň patrí a čo už radšej nie. Keďže ide o obmedzený priestor (asi málokto by chcel mať hornú lištu roztiahnutú na polovicu obrazovky), potrebujete si dôkladne zvážiť, čo sem dáte.
Z tohto pohľadu teda odporúčame definovať si niekoľko (spravidla od 5 do 10) tých najdôležitejších kategórií a podstránok, ktoré rovno z hornej lišty umožnia dostať sa návštevníkom vášho e-shopu presne k tomu, čo hľadajú.
Pri bočnej lište máte priestoru viac, stojí ale za zváženie, akým spôsobom tieto dva prvky vzájomne skombinovať. Bočná lišta všeobecne ponúka viac priestoru, takže sem môžete umiestniť odkazy napríklad na menej vyhľadávané kategórie tovaru, nemala by byť však príliš široká a dlhá iba „tak akurát“. Mimochodom, dajte pozor na to, aby kategórie a odkazy z hornej lišty, neboli v dolnej lište duplicitne, zbytočne sa tak pripravíte o priestor a na návštevníkov to môže pôsobiť zmätočne.
Ak máte menší e-shop a pár desiatok položiek či iba niekoľko kategórií, možno by bolo lepšie bočné zvislé menu úplne odstrániť, čím prehľadnosti e-shopu určite pomôžete.
Ak je reč o vodorovných a zvislých menu, nemôžeme zabudnúť ani na veľké rozbaľovacie menu, ktoré s obľubou využívajú aj najväčšie e-shopy na trhu. Sú ideálnym riešením, ak vám horná lišta neposkytuje dostatok priestoru. Jednoducho stačí, aby sa po nabehnutí kurzoru myši veľké menu rozbalilo a zobrazilo sa v celej svojej kráse aj s grafickými prvkami. Pri tomto riešení sa však už oplatí poradiť s odborníkom a to nielen kvôli jeho samotnému kódovaniu, ale aj následným vlastnostiam. Veľké rozbaľovacie menu, ktoré je navrhnuté zle, môže totiž prehľadnosť vášho e-shopu radikálne zhoršiť. Je ideálne, ak pod lištu s menu dať zreteľnú šípku, aby návštevník videl, že rozbaľovacie menu nájde. Zároveň sa oplatí popremýšľať nad časovou odozvou po prejdení myši a tiež celkovou plochou, ktorú takéto menu bude pokrývať (ideálne by nemalo pokryť celú stránku).
Nie je vôbec jedno v akých kategóriách tovar ponúkate a rovnako nie je jedno, aké možnosti filtrovania majú návštevníci vášho e-shopu. Dokonca, je to veľmi dôležité a pre celkovú prehľadnosť e-shopu neraz aj rozhodujúce. Pri tvorbe kategórií tovaru sa oplatí inšpirovať tým, čo ľudia vyhľadávajú. Ak napríklad predávate notebooky, možno nebude mať celkom zmysel určovať kategórie iba podľa výrobcov, ale užitočnejšie bude ich radenie podľa účelu. Napríklad spravíte zvlášť kategórie pre kancelárske notebooky, herné notebooky, lacné notebooky či povedzme notebooky pre študentov.
Prehľadnejšie zobrazovanie produktov pre návštevníkov vášho e-shopu docielite aj rozšírenými možnosťami filtrovania a rozhodne sa nad ním oplatí poriadne zamyslieť. Ak používate e-shop na platforme Shoptet, veľmi užitočným pre vás bude doplnok parametrické filtre, vďaka ktorému aj e-shop s množstvom rôznych produktov bude pôsobiť prehľadnejšie. Zároveň sa oplatí myslieť aj na varianty produktu, s ktorými nezahltíte podstránku s výpisom produkov. Téme filtrovania a ďalším praktickým tipom sme sa bližšie venovali v tomto článku. (pozn. treba doplniť keď článok bude publikovaný)
Základným navigačným prvkom (stále ale často opomínaným) je tzv. omrvinková navigácia. Jej hlavnou výhodou je, že sa vďaka nej návštevník vždy dozvie, v akej časti webu sa práve nachádza a ako sa prípadne môže vrátiť. Spravidla sa umiestňuje pod hornou lištou, prípadne nad fotografiou na produktovej stránke. Omrvinková navigácia teda v praxi môže vyzerať takto Domov > Tenisky > Dámske tenisky > Tenisky na behanie. Vďaka tejto navigácii vidíte, kde sa práve nachádzate a zároveň sa jediným kliknutím môžete vrátiť na ľubovoľný medzikrok.
Potenciál omrvinkovej navigácie týmto spôsobom ale nie je vyčerpaný. Môže slúžiť nielen na „znázornenie cesty“, ktorou návštevník prešiel, ale tiež môže znázorňovať hierarchiu vášho e-shopu (teda môže obsahovať odkazy aj na tie podstránky, cez ktoré návštevník nešiel), prípadne môžu byť v rámci nej zahrnuté aj vlastnosti produktu, čo opäť nahráva sprehľadneniu celej ponuky.
Samozrejme! Tieto tri kroky nie sú zďaleka tými jedinými, vďaka ktorým sa návštevník vášho e-shopu nestratí a nájde to, čo hľadá. Je ich omnoho viac, určite napríklad nezabudnite na dostatočne zreteľné vyhľadávacie pole a vyhľadávanie s našepkávaním. To je veľmi užitočné vtedy, ak návštevník síce vie, čo hľadá, no nevie to úplne presne pomenovať.
Zaujímavou možnosťou, hoci menej obvyklou, je vypracovanie návodu v štýle „Ako sa správne orientovať v našom e-shope“. Oplatí sa buď vtedy, ak máte veľmi širokú ponuku tovaru a povedzme desiatky tisíc položiek, prípadne predávate veľmi špecifický tovar, pre ktorého správny výber je potrebné mať určité znalosti. Takýto návod môže byť pekne graficky spracovaný, obsahovať URL odkazy na jednotlivé kategórie produktov či samotné produkty a návštevníka môžete nasmerovať presne tam, kam potrebujete.
Napísať komentár