Budovanie značky je síce zdĺhavým, ale zároveň veľmi dôležitým procesom smerujúcim k dosiahnutiu dlhodobého úspechu pri podnikaní s e-shopom. Neoddeliteľnou súčasťou budovania značky je aj tzv. brand voice. Čo to je a prečo je dôležitý?
Či chcete alebo nie, určite aj vy máte kdesi v podvedomí značky, ktoré sú vám takpovediac sympatické a iné, ktoré vás až tak príliš „neberú“, prípadne sú vám vyslovene nesympatické. Môžu sa vám páčiť produkty, logo či grafika, prípadne pro-zákaznícky prístup. Možno si to ani sami neuvedomujete, no súčasťou vnímania určitej značky je aj to, akým spôsobom komunikuje a prihovára sa svojej cieľovej skupine. Pri budovaní e-shopu a jeho značky by ste preto určite ani vy nemali zanedbať brand voice.
Brand voice môžeme doslovne preložiť ako „hlas vašej značky“. Teda aj „hlas vášho e-shopu“, ak je práve predaj cez e-shop vaším hlavnou činnosťou a k vašej značke neodmysliteľne patrí. Rovnako ako logo, slogan či dizajn stránok, k vašej značky takpovediac patrí a preto by ste mu mali venovať pozornosť. Vyjadruje totiž charakter vašej značky, jej hodnoty a postoje. Práve brand voice o vašej značke vypovedá omnoho viac ako by ste si možno chceli pripustiť. Ak ho stanovený nemáte, vaša komunikácia navonok môže pôsobiť chaoticky, nekonzistentne a môže byť príčinou, prečo vašu cieľovú skupinu jednoducho nezaujmete.
V brand voice vášho e-shopu sa teda môže odzrkadľovať vízia, hodnoty, postoje a v konečnom dôsledku aj to, kto je vašou hlavnou cieľovou skupinou. Ak napríklad predávate štýlové módne doplnky určené najmä pre mladých, určite nebude nikomu prekážať, ak budete pri komunikácii tykať a vystupovať neformálne. Naopak, ak sú vašou cieľovou skupinou zástupcovia firiem, ocenia skôr vecnú a stručnú komunikáciu, pričom samozrejmosťou bude vykanie.
Brand voice zostáva konzistentný a takpovediac priľne k vašej značke. Práve z tohto dôvodu si ho netreba zamieňať s tone of voice v rámci marketingových aktivít. Tone of voice sa totiž môže meniť v závislosti od situácie – ak budete so zákazníkom riešiť napríklad reklamáciu, zrejme odložíte stranou neformálne vyjadrovanie a zľahčovanie a zameriate sa na vysvetlenie vzniknutej situácie. Brand voice nereprezentuje iba spôsob komunikácie so zákazníkmi. Jeho súčasťou je celá komunikácia smerom navonok, teda nielen spôsob, ako odpovedáte na e-maily, ale tiež napríklad popisy produktov a marketingové materiály. Nezáleží totiž iba na obsahu, ale tiež na spôsobe a ten by mal byť vašej cieľovej skupine čo najbližší.
Výhody vhodne stanoveného a správne dodržiavaného brand voice sú teda zrejmé. Dotvorí vašu identitu, odlíši vás od konkurencie a vaše vízie priblíži cieľovej skupine. V ideálnom prípade nenásilne a prirodzene. Hoci cesta k budovaniu vlastného brand voice je niekedy pozvoľná, mali by ste si určiť pravidlá, akým spôsobom komunikujete, pričom v súlade s týmito pravidlami by mal postupovať každý, od zamestnancov marketingu až po operátora na zákazníckej podpore. Pár tipov ako na to, pripájame nižšie a veríme, že budú pre vás tou správnou inšpiráciou.
Hneď na úvod sa zahrajte na detektíva a pokúste sa zhromaždiť všetok obsah, ktorý vaša značka tvorí (články na blog, popisy na web, texty PPC reklám, e-booky, príspevky na sociálnych sieťach, videá…) a pokojne sa pozrite aj „cez plot“ ku konkurencii. Pokúste sa zhodnotiť, ktorý typ obsahu funguje lepšie a je prirodzene bližšie k vašej cieľovej skupine.
Teraz skúste zapojiť svoju fantáziu a predstavte si, že vaša značka je osoba. Skúste popísať, ako by vás vnímali iní ľudia. Boli by ste ako osoba vášnivý, vtipný alebo naopak seriózny a odmeraný? Pokojne si rôzne osobnostné črty napíšte.
Po predchádzajúcom kroku skúste svoj brand voice stručne charakterizovať, pokojne aj tromi slovami. Aký by teda mal byť štýl vašej komunikácie smerom navonok? Vášnivý? Svojrázny? Alebo za každú cenu autentický?
Ak už máte definovaný svoj brand voice, mali by ste vytvoriť manuál podľa, ktorého bude definované, ako sa prejavuje na komunikácii vašej značky smerom navonok a v marketingových materiáloch. Dôsledným dodržiavaním brand voice manuálu zabezpečíte svojej komunikácii konzistentný štýl.
Brand voice je teda bezpochyby dôležitou súčasťou vašej značky a ak práve tu svoju chcete dostať na výslnie, určite by ste ho nemali ignorovať. Zároveň ide stále o výbornú príležitosť ako vyniknúť, keďže najmä mnohé začínajúce firmy túto oblasť podceňujú.
Napísať komentár