Čo najviac riešia e-shopy v roku 2022? Pýtame sa poradcov z Reshoperu

Aké otázky v praxi riešia slovenské a české e-shopy? Vyspovedali sme popredných e-commerce špecialistov, ktorí boli 13. apríla na Reshoperi k dispozícii v Poradenskej zóne. Každý návštevník sa mohol zadarmo opýtať na čokoľvek z oblasti práva, marketingových stratégií, riadenia e-shopu aj výkonnostných kampaní. Aké témy podľa poradcov teraz v e-commerce rezonujú?

V Poradenskej zóne tohtoročného Reshoperu bola opäť príležitosť pobaviť sa s 13 špičkovými špecialistami na e-commerce. Každý dostal desiatky otázok, na základe ktorých si možno urobiť obrázok, čo sú pre e-shopy tento rok najdôležitejšie témy.

Rezonovala téma výkonnostných kampaní aj právo

Mnoho otázok ohľadom PPC kampaní zodpovedali Petra Větrovská a Karel Rujzl, o prepade výkonu facebookových kampaní aj o stratégiách sa s návštevníkmi pobavil Petr Handlíř. Tému GDPR, autorských práv, influencer marketingu alebo o právnych zmenách, ktoré ešte e-shopy čakajú v roku 2022, mohli e-shopári priamo prebrať s Petrou Stupkovou z Legitas, Andreou Pavelcovou z eLegal a s Petrou Dolejšovou , advokátkou na voľnej nohe.

Pre radu ohľadom optimálneho nastavenia e-mailových kampaní si ľudia chodili k Pavlovi Polovi. Otázky okolo marže a toho, ako utiahnuť prevádzku a marketing najčastejšie riešil Michal KrutišDavid Kočí dostával opakovane otázku: Aký máme najväčší UX problém na webe? A vysvetľoval, že bez správne nastavených dát nemožno odpovedať. 

Čo vyladiť, než sa pustíte do linkbuildingu, bola jedna z tém, ktorú s e-shopmi preberal Zdeněk Dvořák. Zmeny v podnikaní bolo možné prediskutovať s Jirkom ChomátomLukasom Menhert sa popri stratégii sústredil aj na marketingové nástroje. Akú najprekvapivejšiu ponuku dostal Honza Kvasnička? Čítajte odpovede Reshoper poradcov.

Reshoper poradenská zóna

Spýtali sme sa na 3 otázky:

Petra Větrovská

PPC špecialistka

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Absolútne najčastejšia otázka bola na prepad výkonu kampaní, ktorý teraz postihuje veľké množstvo e-shopov.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Jedna vec ma najviac prekvapila pri väčšine otázok. Inzerenti si síce uvedomujú, že nasadili cookie lištu a prichádzajú o dáta, vedia, že rastie inflácia a ceny zdrojov aj ich produktov, vedia, že je vojna a vnímajú pocit neistoty, ale veľmi často nevnímajú tieto okolnosti ako také zásadné pre výkon svojich kampaní. Často ich ani v samotnej optimalizácii kampaní nezohľadnili. Vedia, že minuloročné čísla boli v online skvelé, keď bol offline zatvorený. Ale už na to zabúdajú, keď robia medziročné porovnanie teraz, keď je situácia späť v normále. Nastavili si lockdownové výsledky e-shopu, ako nový normál a často naozaj čakajú také nárasty aj ďalej.

V čom bol pre vás Reshoper 2022 inšpirujúci?

Po dlhej dobe bolo pre mňa príjemné stretnúť toľko ľudí a kolegov z odboru.

David Kočí

UX a optimalizácia konverzného pomeru

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Všeobecne ma prekvapilo, že firmy často riešia rovnaký problém. Chcú začať s optimalizáciou e-shopu a nemajú správne nastavenú analytiku. Na opakujúcu sa otázku, „Aký máme najväčší UX problém na webe?“, tak často bez dát nemožno odpovedať. Pohľad do analytiky a odhalenie najviac problémových miest je spravidla jeden z prvých krokov pri optimalizácii, je zásadné riešiť „UX vylepšenia“ tam, kde nám utekajú peniaze.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Najväčšia výzva pre mňa bol čas, predať hodnotnú radu v pár okamžikoch. Ideálne by som potreboval mať skoro pre každého aspoň hodinu času. :)

David Kočí Reshoper

Petra Stupková

Advokátka a zakladateľka Legitas

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Pokiaľ ide o expanziu, opakuje sa chyba, že e-shop pred prekladom nepreverí obchodné podmienky.  Prípadne si ich nechá spracovať od právnika, ktorý ale nerozumie e-commerce. Výsledkom býva úplné podcenenie nastavenia procesov, zlé použitie draho vytvorenej dokumentácie a tiež jej vzájomná nepreviazanosť. Jednoducho, keď siahnete do VOP, často bude potrebné ladiť aj reklamácie a zásady spracovania osobných údajov. A to všetko naklonované hneď v niekoľkých krajinách.

Šokujúci je často opakujúci sa omyl, že úplne pokojne nemusím riešiť ochranu osobných údajov, pretože ÚOOÚ pokutu rovnako neukladá. ÚOOÚ údajne vždy počká, až zjednám nápravu. Lenže tá „náprava“ často spočíva v tom, že budete musieť zmazať pracne, ale nezákonne nazbierané dáta. Takže nasadzovať cookie lištu iba naoko nemôžem odporučiť.

Tiež bohužiaľ pretrváva všeobecný údiv nad tým, že ochranná známka bude naozaj potrebná na to, aby som dokázal účinne chrániť značku alebo aj e-shop dobre predať. Pocit úľavy zažili tí návštevníci, s ktorými sme sa rozprávali o grantoch na poplatky za ochrannú známku. Ochranná známka nie je pre e-shop nice-to-have, ale must-have.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Vyzerá to na veľmi zaujímavú spoluprácu na projekte, kde sa snúbi umenie a NFT.

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Rozhodne som v porovnaní s minulým ročníkom zaznamenala vyššiu náročnosť a erudovanosť otázok aj tém e-shopárov. Zaujímavé mi pripadali aj stánky vystavovateľov. E-commerce aj napriek hláseným prepadom za prvý Q2022 ide a to je dobre :-)

Zdeněk Dvořák

linkbuilding pre e-shopy

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Väčšina otázok bola z radov e-shopárov, ktorí s linkbuildingom majú prakticky nulovú skúsenosť. Počuli o ňom a vlastne nevedia, či už (alebo vôbec) je to pre nich vhodné. S každým som najprv prebral, v akej fáze je ich projekt a čo už im obchodne funguje. Väčšinové odporúčanie bolo zatiaľ počkať a posilniť ostatné marketingové kanály, prípadne vôbec vyladiť základné obsahové elementy na webe, ako je štruktúra, metadáta, duplicitný obsah a podobne. To je napokon aj jeden z dôvodov, prečo na Reshoper jazdím ako poradca, aby majitelia nekupovali službu, ktorá pre nich ešte nie je vhodná, ale ponúka ju kdekto.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Mimo tých všeobecných boli aj úplne konkrétne otázky. Prečo nie je táto moja konkrétna podstránka úspešná na nejakú požiadavku? Aj počas pár minút sa dá urobiť rýchla analýza a rada odporúčaní.

Jeden z kolegov poradcov si napríklad prišiel pre radu, prečo jeden z jeho projektov v určitý čas spadol na Sezname. Oproti radám ostatných som zistil, že problém nebol v novom dizajne, ale nasadenie modelu s novým signálom na základe NLP Electra, ktorý Seznam vypustil na jar 2021.

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

V tom, že osveta v odbore získavania odkazov je stále potrebná a ponuka špecialistov na trhu stále nie je dostačujúca.

Petr Handlíř

Špecialista na Facebook marketing

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Najčastejšie sa asi pýtali na prepady. Že im v poslednej dobe výraznejšie padá výkonnosť reklám na Facebooku a čo s tým.

Petr Handlíř Reshoper

Opakovali sa mi tam projekty, ktoré pracujú s nižšími rozpočtami a nevedia, ako to rozbehnúť (začarovaný kruh – dávajú Facebooku málo konverzií, aby mohol rozbehnúť svoje algoritmy naplno a zarobiť im viac, aby mohli aj viac investovať). A potom sa chodili pýtať, že chystajú ten a ten projekt a čo by som im odporučil.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Celkom ma prekvapilo, keď za mnou prišla skupinka podnikateľov, že chcú fanúšikov na Facebooku. Ja som im povedal, či nie je lepšie na Facebooku budovať značku skôr trochu inak alebo ideálne tam rovno aj predávať. A oni boli veľmi prekvapení, že sa na Facebooku dá aj predávať. Akoby medzi nami ešte existovali podnikatelia, ktorí si myslia, že FB je len na zber fanúšikov. Myslel, že na to už v dnešnej dobe nenarazím. A predsa.

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Vždy sa s ľuďmi rád bavím o ich projektoch. Ako sa im darí, s akými problémami bojujú a čo ďalšie plánujú. To ma vždy inšpiruje. A okrem toho je takáto akcia vždy hlavne o ľuďoch. Pozdravil som sa s množstvom ľudí, s ktorými som sa poznal dovtedy len online. Tak to bolo veľmi fajn.

Jan Kvasnička

UX a optimalizácia konverzného pomeru

Akú tému s tebou klienti najčastejšie riešili?

Najčastejšou témou bola bohužiaľ nespokojnosť s aktuálnym vývojárom a odporúčania na prechod na iné riešenie alebo k úplne inému vývojárovi. Až ma to prekvapilo, koľko e-shopov túto tému spoločne rieši.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva? 

Bola to ponuka na podiel vo firme, pokiaľ k nim pôjdem pracovať :D 

V čom bol pre teba tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Ja som si to neskutočne užil! Po dlhšej dobe offline akcia, veľa známych, inšpiratívnych ľudí. Bolo krásne pozerať, ako sa v dobe covidu veľa projektov vrhlo do nového vývoja alebo posunula svoje podnikanie. Niektorí ušli naozaj dlhý kus cesty, klobúk dole.

Petra Dolejšová

Advokátka na voľnej nohe

Akú tému s tebou klienti najčastejšie riešili?

Tak nejako už klasicky e-shopárov trápi nepreberanie zásielok, príliš široká zodpovednosť za chyby tovaru, squatovanie konkurencie na doménach a „dumping“ cien.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Tu bohužiaľ s ohľadom na advokátske tajomstvo musím mlčať.

V čom bol pre teba tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Po takej dlhej dobe som bola rada, že sa ľudia z oblasti e-commerce mohli konečne stretnúť v 3D verzii.

Pavel Pola

E-mailový nadšenec a CEO Etnetera Activate

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Najčastejšou otázkou bolo, aký si majú vybrať e-mailový nástroj, často v spojení s tým, že vstavané funkcie v Shoptete im už nestačia. Stále pretrvávajú nejasnosti ohľadom doručiteľnosti a správneho nastavenia e-mailových nástrojov, takže sme vysvetľovali a ukazovali na príkladoch, kde je niečo zle. Celkom ma prekvapilo aj to, koľko ľudí sa pýtalo na dostupné kurzy alebo možnosť ďalšieho vzdelávania (kde som samozrejme odporúčal svoj kurz v Digisemetri).

Reshoper Pavel Pola

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?

Opakovane riešime, že s príchodom GDPR sa niektorí klienti zbytočne zabetónovali. Asi najprekvapivejšie zistenie jedného zákazníka bolo, že môže bez explicitne vyjadreného súhlasu posielať na svojich existujúcich zákazníkov (v rámci tzv. oprávneného záujmu). 

Vzhľadom na to, aký je typický pomer zákazníkov získaných z registrácií a z objednávok, tak tým skokovo môže navýšiť svoj dosah (samozrejme to vyžaduje, aby aj v rámci oprávneného záujmu robil všetko v intenciách GDPR, ale získa rádovo väčší potenciál).

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Veľmi ma oslovil program konferencie, ktorá bola nabitá zaujímavými témami, určite sa pozriem aj na záznam. Bolo zároveň veľmi fajn sa znova po niekoľkých rokoch naživo stretnúť so známymi tvárami.

Andrea Pavelcová

Advokátska kancelária eLegal

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili? 

Tento rok to bolo skutočne rôznorodé. Evergreenom sú samozrejme komplikácie so zákazníkmi ohľadom reklamácií a odstupovania od zmluvy alebo problémy pri spolupráci s influencermi. Padlo ale aj niekoľko otázok ohľadom propagácie doplnkov stravy a liečiv, pracovných zmlúv alebo expanzie do zahraničia a ako si v takom prípade nastaviť obchodné podmienky.

Andrea Pavelcová Reshoper

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva? 

Niekto sa ma spýtal, či nepôjdem na pivo. :D

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Rada stretávam ako ostatných poradcov, tak aj návštevníkov. Každý má väčšinou rozbehnutý zaujímavý projekt a baví ma, keď so mnou svoj príbeh nadšene zdieľa. Aj na svojej práci v eLegal mám rada to, že sa podieľame na raste klientov, ako spoľahlivý partner pre akúkoľvek právnu problematiku.

Michal Krutiš

Špecialista na online stratégie

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili?

Najčastejšie sme hovorili o tom, či má e-shop dobre vyriešené nákupné podmienky tovaru a dostatočnú maržu, aby mali z čoho utiahnuť prevádzku a marketing. Druhá téma bola, či nemajú do predaja viac zapojiť ďalších partnerov. Alebo treba viac využívať lokálne offline marketingové aktivity. Treba osloviť zákazníkov z okolia prevádzky outdoor reklamou. Teda nespoliehať sa len na e-shop a PPC.

V čom bol tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Účasť medzi poradcami ma opäť bavila. Prišlo mi to obsahovo rovnaké ako pred 2 a 3 rokmi. Rozdiel som nevidel.

Karel Rujzl

Marketingový konzultat a špecialista na správu PPC kampaní 

Akú tému s vami klienti najčastejšie riešili? 

Veľa otázok mierilo na výkon kampaní a na to, že si klienti nie sú istí, či ich PPC špecialista robí dobre svoju prácu. S tým sa stretávam celkom často aj v praxi. Väčšinou to nie je o tom, ako je práca vykonaná, ale o tom, že špecialista nevie svoje kroky obhájiť a málo s klientom komunikuje. 

Zastavila sa ale aj pani, ktorá si robila kampane sama a po odovzdaní PPC agentúre prišla o všetky konverzie. To už je pomerne nepríjemná záležitosť. Často sa opakoval aj problém s prepadmi obratov po skončení covidu.

Aká otázka bola najzaujímavejšia / najprekvapivejšia / najväčšia výzva?)

Prišiel jeden veľmi tajomný mladík, ktorý riešil veľmi pekný prípad získavania lacného trafficu. Veľmi ma to zaujalo, ale bohužiaľ si know-how strážil tak, že sme nezašli do hĺbky. Bolo to veľmi zaujímavé, aj keď sa to netýkalo priamo e-shopov. Také otázky mám rád :)

V čom bol pre vás tohtoročný Reshoper inšpirujúci?

Rozhodne skvelé miesto na stretnutie s kolegami i klientmi, popoludní som stihol prejsť aj zopár stánkov, ktoré ma zaujímali. Po dvoch rokoch bez konferencií to bol príjemne strávený deň. Vďaka za pozvanie.

Záverom

Zaujali vás niektoré témy v odpovediach poradcov? Sledujte naďalej náš blog, a pokiaľ máte e-shop na Shoptete, tak aj Shoptet Univerzitu (vo vašej administrácii ikonka čiapky hneď vedľa zvončeka), postupne sa budeme rade tém v spolupráci so Shoptet partnermi venovať detailnejšie.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov