Albert Bundala je mladý marketér z Trenčína, ktorý sa k e-commerce dostal ešte počas štúdia na strednej škole. Spolu s rodičmi sa mu podarilo vybudovať prosperujúci rodinný podnik, ktorý dnes funguje v 4 krajinách. Ako spätne hodnotí ich cestu do online sveta? Čo si myslí o súčasnej situácii na trhu a čo radí mladým podnikateľom? Aj to sa dozviete v našom rozhovore.
Ahoj Albert, poďme našim čitateľom priblížiť vznik vašej firmy, ako ste sa dostali k biznisu s prírodnou kozmetikou a liečivami?
Všetko začalo tým, keď mal otec problémy s kĺbami. Vtedy si spomenul na svoju starú mamu, ktorá často spomínala kostihoj. Otec si tieto byliny sám nazbieral, namaceroval a naozaj mu to pomohlo zmierniť jeho bolesti. Podobne sa k tomu dostala aj moja mama, ktorá sa venuje prírodnej kozmetike.
Spočiatku si vyrábali produkty iba pre seba a známych, ale videli v tom ďaleko väčší potenciál. Až raz za mnou prišiel otec s úlohou založiť e-shop. Hoci som vtedy ešte chodil na strednú, pustil som sa do toho a nakoniec som sa v e-commerce našiel. Takto nejak začal príbeh našej rodinnej firmy Panakeia.
Čo sa skrýva za názvom Panakeia?
Panakeia pochádza z gréckej mytológie, konkrétne to bola bohyňa liečiteľstva, ktorá symbolizuje všeliečiacu silu prírody. Taktiež sa spomína v Hippokratovej prísahe. Túto značku máme zaregistrovanú aj v rámci EÚ. Pôvodne sme ale začínali pod názvom Zdravie z Kopaníc.
Aké produkty nájdeme vo vašom produktovom portfóliu? Ako sa menilo v priebehu času?
Sú to najmä produkty prírodnej kozmetiky a rôzne liečivé krémy, tinktúry. Čo sa týka tých zmien v priebehu času, tak tam to je veľmi rôzne, niektoré produkty sú s nami od počiatkov nášho podnikania, ale postupne pridávame ďalšie. Dnes je celý proces vývoja nových produktov na oveľa vyššej úrovni. Občas vyrábame produkty aj na zákazku pre iné firmy.
K online podnikaniu si sa dostal vo veľmi mladom veku, ako si to všetko zvládal počas školy?
Bol som v maturitnom ročníku, bolo vtedy obdobie pandémie, tí ktorí si to pamätajú asi vedia ako to vtedy vyzeralo (smiech). Ročník pred nami nemali maturity, tak som si hovoril, že to možno minie aj nás. Bol som pripojený na online hodinách cez zoom a popri tom som sa venoval tvorbe e-shopu. Telom som bol v škole, ale mysľou v e-commerce. V tom čase sme začínali na inej platforme, na ktorej sme vydržali 9 mesiacov.
Myslíš si, že za úspechom e-shopu stojí pandémia? Bolo to obdobie, kedy sa v online darilo takmer každému.
Ani nie, my sme začínali v čase, keď sa pomaly začínali uvoľňovať opatrenia a ľudia sa vracali do kamenných predajní. Nejaké objednávky nám chodili, ale nebolo to tak, že by nám išiel “vybuchnúť” e-shop s objednávkami.
Spočiatku ste mali e-shop na inej platforme, prečo ste sa nakoniec rozhodli pre Shoptet? Čo bolo hlavnou motiváciou?
Na predchádzajúcom riešení som nebol spokojný s vizuálnou stránkou, chcel som e-shop posunúť na vyššiu úroveň. Oslovil som viacerých ľudí s otázkou kam prejsť, dostal som rôzne odpovede, na stole sme mali aj ponuky na individuálne riešenie, avšak boli to sumy v desiatkach tisíc eur.
Nakoniec som sa dostal k Shoptetu, videl som zopár e-shopov, ktoré tam fungujú a uvedomil som si, že to je presne to, čo potrebujeme. Nestojí to veľa peňazí, má to moderný a responzívny dizajn a nevyžaduje si to žiadne ďalšie investície, iba náš čas.
E-shop na Shoptete ste si vytvárali sami, alebo využili služby agentúry, či freelancera.
Samotný e-shop som vytváral ja sám, externistu sme využili iba na migráciu dát z predchádzajúcej platformy, myslím, že to bol aj váš Partner. Taktiež bolo potrebné vyriešiť presmerovanie URL adries kvôli SEO.
Čo bolo počas zmeny platformy najväčšou výzvou?
Po technickej stránke asi nič, skôr bolo výzvou to, že v tom období som sa podnikaniu nevenoval full-time. Mal som už klasickú prácu v reštaurácii, takže samotnému e-shopu a tvorbe nového na Shoptete som sa venoval po večeroch po práci. Celé mi to trvalo približne 2 týždne.
V čom vám Shoptet najviac pomohol?
Akonáhle sme prešli na Shoptet, zvýšili sa nám tržby o 100%, takmer okamžite. Predtým sme mali tržby okolo 7-8 tisíc eur mesačne, hneď ako sme prešli na Shoptet, tržby sa nám zvýšili na 15 tisíc mesačne. Pritom sme vôbec nesiahli na výdavky do reklamy.
Čomu pripisujete tento rast?
Z môjho pohľadu je veľmi dôležitá vizuálna stránka e-shopu, ktorá má vplyv na jeho dôveryhodnosť. Ak e-shop pôsobí dôveryhodne, zákazník sa v ňom cíti bezpečnejšie a je väčšia šanca, že nakúpi. Zároveň je tu vyladenejšia konverzná cesta, možno lepšia priechodnosť celým nákupným procesom.
Podľa dostupných údajov rastiete každým rokom o desiatky percent, čo marketing, aké aktivity sa vám najviac osvedčili?
Na začiatku to bola klasika, Meta Ads a Google Ads. Neskôr sme vyskúšali aj ďalšie formy propagácie. Aj vďaka Shoptetu, ktorý nás zapojil do jednej zo svojich kampaní, sme zistili, že nám dobre fungujú natívne články v médiách. Tie využívame dodnes.
Skúsili sme si aj TikTok, avšak ten sa nám veľmi neosvedčil, čo pripisujem tomu, že máme úplne inú cieľovku. Na druhej strane, veľmi dobre nám funguje Pinterest.
Sú v rámci Shoptetu funkcie, na ktoré nedáte dopustiť?
Určite môžem spomenúť zopár doplnkov, ktoré nám veľmi pomohli. Brani Balič je z môjho pohľadu must-have pre všetky e-shopy, ktoré majú nad 500 objednávok mesačne. My sme si ho síce zaobstarali až neskôr, ale teraz naňho nedám dopustiť, uľahčuje to prácu a šetrí čas. Tiež spomeniem šablónu Apollo a Pobo page builder na tvorbu produktových stránok.
Na vašom firemnom LinkedIne som zachytil fotografiu, kde ste boli spolu s celým tímom. Z malej rodinnej firmy ste teda postupne vyrástli a zamestnávate nových ľudí, ako hodnotíte Shoptet z pohľadu náročnosti zaúčania nových zamestnancov.
Veľmi pozitívne, systém je veľmi intuitívny. Ak niekto zvláda bežnú kancelársku prácu, so Shoptetom určite nebude mať problém. Pri mladšej generácii, ktorá je digitálne zručnejšia to ani nemusíme riešiť. Minule som tu mal napríklad brigádnika, s ktorým som riešil preklady. Pri celom procese bol Shoptet najmenším problémom.
Postupne ste expandovali do 4 krajín, ako hodnotíte túto skúsenosť?
Prvou voľbou bolo Česko, tam sme expandovali po roku od nášho prechodu na Shoptet, je to veľmi náročný trh a až teraz sa pomaličky dostavujú nejaké výsledky. Určite je to spôsobené veľkou saturáciou ako celkového e-commerce trhu, tak aj vyššou konkurenciou v našom segmente. Latka je tu nastavená veľmi vysoko.
Od februára plnohodnotne spúšťame Maďarsko a Rumunsko. V týchto krajinách je veľký potenciál, e-commerce tu ešte nie je tak rozvinutý a trhy aj v pomere k svojej veľkosti, nie sú až tak saturované. Vidíme to napríklad aj na dátach, e-shopy na lokálnych doménach sme už nejaký čas mali preložené, nespúšťali sme žiadne kampane a aj tak sme zaznamenali určitý organický dosah. Pripisujem to najmä nízkej konkurencii na týchto trhoch.
Dnes môžeme hovoriť o hyperkonkurenčnej dobe, náklady na reklamu sú čoraz vyššie, do popredia idú rôzne Marketplaces, aký je podľa teba kľúč k úspechu?
Základom je vždy kvalitný produkt a služby pre zákazníka. Dnes sú očakávania veľmi vysoké, a preto je dôležité mať čo najrýchlejšie doručenie. Je potrebné hľadať nové možnosti a predajné kanály, zamerať sa na omnichannel prístup. My sme nedávno otvorili kamennú predajňu.
Veľkou výhodou je budovanie produktov pod vlastnou značkou, prepredajcovia to budú mať čoraz ťažšie. Do budúcna uvažujeme napríklad aj nad Amazonom, ale zatiaľ na tento projekt nemáme časovú kapacitu.
Na Slovensku zavládla medzi podnikateľmi trochu ponurá atmosféra – konsolidácia, zvyšovanie DPH, transakčná daň, ako zvládnuť toto obdobie?
Podnikateľom by som poradil, aby efektívne riadili e-shop, mali pod kontrolou svoje financie a rozhodnutia robili na základe kvalitných dát. Mnohí majitelia e-shopov častokrát túto oblasť podceňujú a nemajú prehľad v základných veciach. My sme zvýšené náklady neprenášali na zákazníkov, fungujeme v rovnakom režime, snažíme sa byť efektívnejší a šetriť v iných oblastiach, kde to je možné, napríklad využívaním AI nástrojov. Veríme, že tento prístup ocenia aj zákazníci.
Máš aj konkrétne tipy na AI tooly?
Základom, ktorý sa dá využiť na mnoho činností je určite Chat GPT. Pri lokalizácií marketingového obsahu, ako napríklad reels sa nám osvedčil Eleven Labs, ten zvláda aj dabing na veľmi slušnej úrovni. Pri hromadných prekladoch sme exportovali dáta zo Shoptetu, nechali ich preložiť cez DeepL a následne naimportovali na e-shop už v danom jazyku.
Keďže si začínal s podnikaním vo veľmi mladom veku a aj tak sa ti podarilo preraziť, máš nejaký odkaz, či radu pre mladých, ktorí uvažujú nad podobnou cestou?
Je potrebné sa vzdelávať, ale určite by som si dal pozor na rôznych motivačných šarlatánov zo sociálnych sietí, ktorí nemajú reálne skúsenosti, iba chcú predať svoje kurzy. Musíte sa naučiť filtrovať kvalitný obsah. Osobne počúvam veľa podcastov, snažím sa chodiť na konferencie.
A hlavne je potrebné začať, aj keď ešte nemáte konkrétnu predstavu, treba skúšať, človek nikdy nevie, ako sa to celé vyvinie. Aj keby to podnikanie nevyšlo, stále sú to cenné skúsenosti, ktoré môžete využiť niekde inde. Ak niekto niečo chce, musí si za tým ísť, začať si vizualizovať jednotlivé kroky a pustiť sa do akcie.
Napísať komentár