Ako písať dobrý text na stránky, ktorý by spĺňal túžbu po vyšších priečkach vo vyhľadávačoch, ale aj nároky klientov na stopercentnú čitateľnosť a čitateľskú atraktivitu? To vám pochopiteľne nikto nepovie; do istej miery sa musíte s „darom“ vedieť písať čtivé texty narodiť, a tiež si svoje vlastné know-how získať dlhou praxou.
Určite vám ale dokážeme so začiatkami pomôcť a to napríklad týmto článkom, v ktorom sa dočítate o desiatich základných chybách, ktoré začiatočnícke texty s ohľadom na SEO obsahujú. Článok vychádza z publikácií od známych autorov – Rand Fishkin a Guy Kawasaki, ale aj z mojich skúseností s tak špecifickým odborom, akým je SEO copywriting.
Občas sa stretnete s e-shopármi, ktorí si myslia, že čím viac rôznych kľúčových slov budú mať v textoch, tým lepšie SEO výsledky získajú. Jednoduchý príklad: e-shop s outdoor vybavením má požiadavky na kľúčové slová stany, spacáky, ruksaky, karimatky atď., Avšak oveľa lepšie by v praxi bolo, keby si vybral napríklad iba tri, na ktoré by sa špecializoval, čo by mu prinieslo väčšie úspechy. To ale pochopiteľne nevie majiteľ webu, avšak musí to poznať dobrý copywriter.
Ako vám dokazuje názov tohto odseku, opakujúce sa slová za sebou nie sú tým pravým orechovým. V texte písanom s ohľadom na SEO by sa rozhodne nemali objavovať. (Nepíšete báseň, že.) Pokiaľ do textu slepo „vopcháte“ kľúčové slová (zvyčajne v prvých pádoch) v ohromnom pomere vzhľadom k ostatnému obsahu, nebude pre čitateľa čitateľný a vyhľadávače vás tiež neocenia. Úspešný text pochopiteľne tzv. keywords mať musí, však v rozumnom pomere – zhruba dve až tri na odsek o 800 znakoch.
Pravdepodobne sa vám bude stávať, že vám klient zadá kľúčové slová, ktoré chce v texte mať, hoci ich nemá podložené žiadnou analýzou kľúčových slov. Ak sa vám niektoré nebudú zdať, rozhodne sa nebojte ozvať. Ak nepracujete s renomovaným SEO špecialistom, ktorý má všetko pochopiteľne analyticky podložené, zavítajte na bežné vyhľadávače a nájdite si, či majú zadané kľúčové slová dostatočnú hľadanosť alebo či by sa nedali obmeniť. Vyskúšajte napríklad Plánovač kľúčových slov. Je to nástroj od Google, ktorý vyhodnotí vyhľadávanosť daného slova a poradí vám aj s jeho konkurencieschopnosťou.
Buďte opatrní a pri písaní premýšľajte. Ak vám klient zadá, že máte do textu zakomponovať skostnatené alebo nič nehovoriace frázy ako „vyplňte náš kontaktný formulár“ alebo „sme mladá dynamická firma s individuálnym prístupom“, rozhodne sa s nimi pohrajte a vymyslite príjemnejšie a čitateľnejšie varianty. Hovoríte s ľuďmi, nie s príručkami a robotmi.
Do kategórie najväčších problémov patrí aj tzv. spam na stránkach, ktoré prešli optimalizáciou. Najlepšie to opäť vysvetlíme na príklade; ak budete písať pre web, ktorý sprostredkováva svadby, ale budú tam aj zbytočné kľúčové slová – predaj svadobných šiat a pod., budú na web síce chodiť zákazníci, avšak nenájdu to, čo hľadali, a tak odídu bez ďalšej návštevy a predovšetkým zákazky. Aj keď je spam pre mnoho webmasterov lákavý, copywriter by sa mu mal snažiť vyhnúť, alebo majiteľa stránok aspoň upozorniť, pretože dokáže poškodiť celému renomé stránok.
Mnohokrát sa v praxi stretnete aj s javom, že po vás bude prevádzkovateľ webu požadovať, aby ste v texte niekoľkokrát použili aj konkrétne preklepy, neexistujúce adresy webov (typickým príkladom je facebook.cz) apod. Len z dôvodu, že majú vysokú hľadanosť. Každý sa môže pri písaní do vyhľadávača prepísať a práve na tom je táto SEO stratégia založená. Vy by ste ale nikdy nemali používať správne slová spoločne s preklepmi na jednej stránke, pretože to pôsobí umelo a do istej miery amatérsky.
Vzhľadom k tomu, že vyhľadávače ignorujú oddeľovače viet a medzery, môžete si dovoliť kľúčové slová používať za sebou v rôznych vetách (aj kúsok od seba), bez toho aby ste poškodili hodnotu stránky z hľadiska SEO pojatia. Ak budete mať zdanlivo nesúrodé kľúčové slová, nemáte ani inú možnosť, ak nechcete text zničiť. Jeden príklad za všetky s kľúčovým slovom – dovolenka Španielsko: ,,Aj pre vás to môže byť ideálna dovolenka. Španielsko je totiž vskutku nádherné.“ Zadanie ste splnili, vyhľadávače nasýtili a vety sú zrozumiteľné a prirodzené.
Ak budete písať SEO texty, časom spoznáte, že niektoré stránky na jednotlivých portáloch vyžadujú mierne odlišné vetné štruktúry, používané slová a pod. Typické sú predovšetkým titulné stránky, na ktorých si mladí pisálkovia často „vylámu zuby“. Úvodná stránka by mala byť vždy dynamická, nemali by sa na nej vyskytovať dlhé slová ani súvetia a pochopiteľne by mala byť informačne lákavá. Podobné je to aj s predajnými stránkami, na ktorých by sa tiež nemali objavovať zbytočne zložité výrazy apod.
Často je po pisateľoch vyžadované, aby vkladali texty do rôznych redakčných systémov, syntaxí a pod., čo prináša aj možnosť vkladania obrázkov, ktoré text pochopiteľne oživia a bude tak čítanejší. Vám sa ale ponúka aj možnosť editovania ALT tagov, a tiež atribútov jednotlivých obrázkov. Ak sa vám do nich podarí aplikovať kľúčové slová, získate prínos pre celé stránky. Rozhodne túto možnosť nepodceňujte a snažte sa v tomto ohľade vyťažiť maximum.
Pokiaľ už budete mať hotovú finálnu podobu vášho textu, zabudnite na SEO a prejdite si znova zrozumiteľnosť textu, nadväznosť odsekov a logickú stránku veci – či má text myšlienku, je zaujímavý atď. Jedna z najhorších vecí, ktorá sa vám môže stať, je tá, že bude text síce kvalitný pre vyhľadávače a marketing, ale čitateľ nebude vedieť, čo vlastne čítal (alebo čítanie rovno vzdá). Oveľa väčší dôraz musíte klásť na finálne úpravy, ak publikujete na internete spoločne s HTML kódmi, obrázkami a pod. Nebojte sa text po napísaní chvíľu nechať a po pár hodinách sa k nemu vrátiť, aby ste si potom boli absolútne istí.
Napísať komentár