Slovenský e-commerce nespomaluje

Ako sa darilo slovenským e-shopom v treťom kvartáli tohto roka? Rastú tržby tak ako na začiatku pandémie, alebo už rast spomalil? A za aké produkty v poslednom roku Slováci vo veľkom utrácali? Na tieto, a ďalšie otázky vám odpovedia naše infografiky.

Rastie nielen počet e-shopov, ale aj ich obrat

Blíži sa obdobie Vianoc, teda obdobie, kedy zákazníci utrácajú viac ako obvykle. E-shopy pri nákupnom správaní zohrávajú dôležitú úlohu, či už ako hlavný predajný kanál, alebo ako doplnok ku kamennej predajni. V roku 2019 6 z 10 návštevníkov e-shopov uskutočnilo nákup online. V treťom kvartáli sa na Slovensku otvorilo 502 nových e-shopov – celkovo je na Slovensku 15 630 e-shopov. Na konci roku 2020 bolo otvorených 14 300 e-shopov, oproti minulému roku zatiaľ ide o približne 9 % nárast.

Situácia okolo koronavírusu nepochybne pomohla odvetviu e-commerce k rýchlejšiemu rastu. Nárast sa v treťom kvartáli síce mierne spomalil, ale v medziročnom porovnaní sa obrat stále zvyšuje, 

Samuel Huba, CEO Shoptet

S rastúcim počtom e-shopov rastú aj možnosti zákazníkov. Či už sú to rôzne varianty produktu, ktorý hľadá, alebo počet virtuálnych predajní, ktoré navštívi, šanca že uskutoční na internete nákup sa zvyšuje. Koľko peňazí z takýchto nákupov nechávame v e-shopoch sa ukazuje na grafe vývoja obratu e-shopov. Tento rok celkový obrat za tretí kvartál prekonal hranicu 400 miliónov eur, čo je v porovnaní s obdobím pred rokom, kedy bol obrat e-shopov 379,3 miliónov eur, 5 % nárast. Myslíte si, že slovenský e-commerce v roku 2022 prekoná hranicu 500 miliónov eur?

Čo sme nakupovali a za koľko?

Na grafe vývoja priemerného nákupu vidíme, že Slováci sa neboja v e-shopoch nechať čoraz viac peňazí. Výška priemerného nákupu dosiahla sumu 80,60 €, čo predstavuje v porovnaní s minulým rokom 5,2 % nárast. Kým letné obdobie býva bežne spojené s poklesom tržieb na e-shopoch, Slováci aj tu prekvapili a hodnota priemerného nákupu dosiahla najvyššie čísla práve v mesiacoch júl a august.

To, že najvyššie priemerné hodnoty nákupu boli v letných mesiacoch ukazuje, aký vplyv má na e-commerce pandémia. S letnými mesiacmi prišlo výrazne rozvoľnenie opatrení a tento rok bolo možné cestovať na dovolenky v oveľa väčšej miere, ako počas minulého roka. A s vycestovaním do zahraničia je spojené aj balenie kufrov a batožiny, a že sa tento rok balilo vo veľkom, ukazuje až 128 % nárast v objednávkach v kategórii Cestovanie

Pandémia sa spája aj s neistým príjmom a zabezpečením sa do budúcnosti. V treťom kvartáli narástol o 87 % aj segment zberateľstva, do ktorého patria vzácne mince, obrazy, drahé kovy a podobne. Zlepšenie nastalo aj v kategórii mobilných telefónov a GPS zariadení, kde nastal nárast o 37 %. Zaujímavý je aj obrovský pokles, ktorý zaznamenal segment služieb a to až o 72 %. Trend a pomalý ústup fajčenia sa odrazil na nakupovaní tabakových výrobkov, kde predaje klesli o 19 %.

Tieto údaje môžu byť pre vás inšpiráciou, ale aj výzvou, kde sa pokúsiť preraziť, inovovať alebo vsadiť na istotu. Nech už bude vaša motivácia akákoľvek, svoj e-shop môžete u nás založiť zadarmo ešte dnes.

Navigácia v článku

  1. Peter Kytlica píše:

    Je k týmto číslam nejaký zdroj? Ďakujem.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov