Hrozba alebo revolučná technológia? Názory na AI sú rôzne, faktom však je, že sa za veľmi krátky čas stala súčasťou mnohých odvetví vrátane e-commerce. Poďme sa pozrieť na niektoré oblasti, v ktorých môže AI posunúť vpred aj váš e-shop.
Máloktorá technológia pobláznila svet rovnako, ako sa tomu v posledných mesiacoch darí umelej inteligencii. S príchodom aplikácií, ktoré sprístupnili AI laickej verejnosti už umelá inteligencia nie je akýmsi abstraktným buzzwordom, ale reálnou súčasťou mnohých odvetví. Tento trend samozrejme neobišiel ani svet marketingu a e-commerce. V nasledujúcich riadkoch si ukážeme niekoľko činností, kde môžete využiť umelú inteligenciu aj v rámci vášho e-shopu.
Popis produktu v e-shope je dôležitým prvkom, ktorý má priamy vplyv na konverzný pomer. Zákazník by mal po jeho prečítaní nadobudnúť čo najviac informácií o vlastnostiach a benefitoch produktu. Využite možnosti umelej inteligencie, ktorá vám dokáže ušetriť čas a pomôže vytvoriť pútavé popisy. Vďaka prepracovanejším popisom sa odlíšite od konkurencie, ktorá má tovar od rovnakého dodávateľa a originálne texty okrem vašich zákazníkov určite ocenia aj vyhľadávače. Využiť môžete ChatGPT alebo náš doplnok AI Copywriter, pomocou ktorého môžete generovať popisy k produktom priamo z administrácie Shoptetu.
Dôležitou súčasťou marketingového mixu e-shopu je obsah. Nie je žiadnym tajomstvom, že práve táto časť patrí k časovo najnáročnejším činnostiam a aj preto sa obsahovej stránke marketingu mnoho začínajúcich e-shopov nevenuje a vyberajú si skôr cestu výkonnostných kanálov ako sú reklamy na sociálnych sieťach či PPC kampane. Ako vám môže AI ušetriť čas pri content marketingu? Poďme sa pozrieť na niekoľko tipov.
Generovanie ideí – Za každým kvalitným obsahom stojí dobrý nápad. Nie každý e-shop má k dispozícií tím kreatívcov, ktorí dajú hlavy dokopy a po brainstormingu prídu s desiatkami skvelých nápadov. Užitočným pomocníkom môže byť práve umelá inteligencia. ChatGPT vám vie vygenerovať tipy a nápady, od ktorých sa môžete následne odraziť pri tvorbe contentu. Niektoré výstupy môžu znieť bizarne, no nájdu sa medzi nimi aj veľmi užitočné nápady.
Blogové články – Ak to s content marketingom myslíte vážne, blog by mal byť jednou z prvých vecí, na ktoré je potrebné sa zamerať. S jeho tvorbou vám môže výrazne pomôcť umelá inteligencia. ChatGPT vie na základe zadania vytvoriť pomerne kvalitnú osnovu pre váš článok, spracovať rešerš určitej témy, prípadne dokáže napísať aj celé texty. Neočakávajte však, že ChatGPT plne nahradí prácu copywritera, s vygenerovanými textami je nutné ďalej pracovať a upraviť ich minimálne po štylistickej stránke.
Content kalendár – pri marketingu na sociálnych sieťach je dôležitá pravidelnosť. Na základe príkazu si viete nechať vygenerovať napríklad mesačný plán publikovania príspevkov.
Príspevky na sociálne siete – Chceli by ste pridať na váš Facebook alebo Instagram príspevok, súťaž alebo promo nového produktu? Od nápadov na príspevky až po konkrétne znenie príspevku vám môže taktiež pomôcť umelá inteligencia.
Možnosti umelej inteligencie môžete využiť pri tvorbe platených reklám na vaše produkty, či zvyšovanie povedomia o značke. ChatGPT vám dokáže vygenerovať texty reklám, nadpisy, CTA prvky, ktoré môžete následne využiť pri PPC reklame, alebo reklame na sociálnych sieťach. Prípadne si môžete nechať vygenerovať alternatívne verzie k vašim už existujúcim prvkom a vykonať A/B test. Aj tu je však nutné brať niektoré výstupy AI s rezervou a ďalej s nimi pracovať.
Ak chcete zapracovať na retencii a zvýšiť hodnotu zákazníkov, vo vašom e-shope by nemal chýbať e-mail marketing. Či už sa jedná o automatizované kampane typu opustený košík, alebo pravidelné newslettre rozosielané na vašu databázu kontaktov, čas s ich prípravou vám vie ušetriť umelá inteligencia. Môžete si nechať vygenerovať nápady na e-mailové kampane, predmety e-mailu, či obsah e-mailu samotný. Využiť pri tom môžete ChatGPT, prípadne mailingové služby, ktoré integrovali ChatGPT priamo do ich rozhrania.
Nesúď knihu podľa obalu? V segmente e-commerce sa na to určite nespoliehajte. Kvalitná produktová fotografia dokáže urobiť prvý dojem a pritiahnuť pozornosť zákazníka. Ak fotografia nie je dostatočne prepracovaná alebo nedokáže zákazníka zaujať, môže to viesť k nízkym konverziám a predajom inak kvalitných produktov. Pri tvorbe profesionálne vyzerajúcich produktových fotografií vám môže výrazne pomôcť AI. Ako? Pozrime sa na to v nasledujúcich príkladoch.
Odstránenie pozadia.
Zabudnite na zdĺhavé manuálne orezávanie fotografií v grafických editoroch. V súčasnosti je dostupných mnoho nástrojov využívajúcich umelú inteligenciu, vďaka ktorým viete jednoducho odstrániť pozadie z vašich fotografií. K tvorbe profesionálne vyzerajúcich výstupov vám tak častokrát stačí obyčajný smartfón s kvalitnejším fotoaparátom. Upravené fotografie môžete následne použiť vo vašom e-shope, prípadne pri tvorbe kreatív do reklám. Využiť môžete napríklad nástroje Adobe Express, Removal.ai.
Upscaling fotografií
Nekvalitné fotografie od dodávateľa? Rozostrené zábery budú pôsobiť na zákazníkov veľmi neprofesionálne, aj v tomto prípade dokáže pomôcť AI. Existuje množstvo nástrojov, ktoré ponúkajú upscalling fotografií v nízkom rozlíšení. Vyskúšať môžete napríklad Pixelcut.ai
V oblasti grafiky môžete zároveň využiť schopnosť AI generovať rôzne obrázky, pozadia, alebo návrhy reklám. Umelú inteligenciu do svojej platformy integrovala napríklad Canva a za zmienku stojí taktiež Adobe Firefly, ktorý je v súčasnosti v beta teste.
Umelá inteligencia sa pomaly ale iste stáva bežnou súčasťou sveta marketingu. Vie byť užitočným pomocníkom aj pre menších e-shopárov, ktorým vie ušetriť množstvo času a prispieť k efektívnejšiemu marketingu. Využiť ju môžete najmä pri tvorbe obsahu, no treba pamätať na to, že výstupy v slovenčine majú ďaleko od dokonalosti a v drvivej väčšine prípadov je potrebné ich aspoň mierne upraviť. Ďalšou nevýhodou je tiež aktuálnosť dát, s ktorými ChatGPT pracuje, a preto je potrebné uvedené fakty nezávisle overovať.
„ChatGPT sa občas správa ako študent na maturitách, a ak niečo nevie, jednoducho si to vymyslí a sebavedomo prezentuje ako pravdu. Je preto potrebné ho opraviť alebo nasmerovať doplňujúcimi príkazmi“
Tomáš Drdla, webdeveloper
Určite však odporúčame sledovať vývoj v tejto oblasti a hľadať spôsoby, ktorými viete využiť umelú inteligenciu vo svoj prospech a zefektívniť tak vaše podnikanie. Umelá inteligencia zároveň nie je iba ChatGPT, každým týždňom sa na trhu objavujú nové produkty využívajúce AI, využite tento trend a premeňte ho na svoju konkurenčnú výhodu.
Napísať komentár