„Najdôležitejšie pre nás vždy je, aby ľudia viac ako nás poznali hlavne naše produkty“ hovorí so skromnosťou Erik Semaňák, obchodný riaditeľ Karloffu, ktorého vlajková loď TATRATEA zbiera medzinárodné ocenenia a ich produtky si fanúšikovia so sebou berú na cesty po celom svete.
V druhej časti rozhovoru sme sa s Erikom Semaňákom rozprávali o samotnej likérke KARLOFF a medzinárodných oceneniach. Spolu s Luciou Giackovou, marketingovou manažérkou KARLOFFU, sme sa porozprávali aj o novom e-shope na Shoptete, kde nájdete napríklad limitované edície TATRATEA. Dozviete sa aj, na ktoré exotické miesta sa populárny slovenský likér najďalej dostal.
Ak ste zmeškali prvú časť nášho rozhovoru, kde sme napríklad prebrali začiatky a recept TATRATEA, môžete to napraviť tu.
Keď zadám do Google KARLOFF, najviac sa vo výsledkoch objavuje herec Boris Karloff, ktorý sa preslávil ako Frankenstein. Inšpirovali ste sa?
Keď otec zakladal firmu, tak o tom samozrejme nevedel. To sme zistili až neskôr, ale nič to s ním nemá spoločné. Otec po rozídení s tromi spoločníkmi v predchádzajúcej firme dva roky premýšľal, čo ďalej. Prvou myšlienkou bolo založenie liehovaru, pretože otcov švagor mal družstvo, kde pestovali pšenicu a ostatné obilniny, ktoré sa mohli v liehovare spracovávať. A tak inšpirácia pre názov firmy KARLOFF bola časť obce Cífer, ktorá sa nazývala Karlov dvor, kde sa spomínané družstvo nachádzalo.
KARLOFF je meno vašej likérky – máte viac produktov ako napríklad vodku. Nie je ale TATRATEA tak silný brand, že ten KARLOFF je trochu na druhej koľaji? Vnímajú už ľudia trochu viac, že za TATRATEA stojí KARLOFF?
Pre nás bola vždy priorita, aby ľudia poznali TATRATEA ako značku, ale zároveň vieme, že ľudia čoraz viac vnímajú, že za TATRATEA stojí firma KARLOFF ako výrobca, ale nie je to jeden z našich hlavných cieľov. Najdôležitejšie pre nás vždy je, aby ľudia viac ako nás poznali hlavne naše produkty.
Keď som dal do Google TATRATEA, KARLOFF vaše meno,… Úprimne som tých rozhovorov a zmienok v médiách čakal oveľa viac.
Nemáme veľkú potrebu zviditeľňovať seba, ale skôr náš produkt. V januári budeme oslavovať 20 rokov a keby nebola pandémia, urobili by sme veľkú párty. Namiesto toho, pri tejto príležitosti o nás pripravíme pár článkov. Ako som spomínal nestaviame na našej sláve, ale záleží nám na tom, aby ľudia vedeli, že nie sme korporát zo zahraničia, ktorý riadia regionálni manažéri.
T je vyobrazené na fľaši TATRATEA, ale T rád používa aj Donald Trump, mimo iné aj na fľaši svojho alkoholu. Stále vás nežaloval?
(smiech) Prvý návrh pri redizajne v roku 2010 bolo ešte „téčko“ bez našich slovenských ornamentov a bolo to v podstate čisté T aké používa aj Trump. Vtedy sme už vnímali jeho vodku a preto sa dizajnéri s naším „téčkom“ pohrali o čosi viac a vymysleli to tak, že sa tam zakomponovali typické slovenské ornamenty. Na záver sme zaregistrovali ochrannú známku, ktorá prešla všade vo svete, dokonca aj v Amerike, kde sídli aj Donald Trump Vodka.
A keď sme už pri tej Amerike, nemôže byť čaj v názve mätúci? Neuvažovali ste o zmene názvu pre zahraničie?
V zahraničí sú už na to zvyknutí, vnímajú to ako jedno slovo. Aj na zahraničných výstavách to berú ako tea liker a nejaké veľké prekvapivé reakcie nebadáme. Ťažšie si zvykali práve Slováci, ktorí boli na Tatranskom čaji „vychovaní“.
Keď som chodil na rôzne ochutnávky a promo akcie, tak som sa často stretával s tým, že mnoho domácich si myslelo, že je to klasický čaj. Až keď sme im to začali nalievať z fľaše, ktorá už vyzerala tak, že je v nej alkohol, tak sme dostávali prekvapivé reakcie. V zahraničí sme už ale tento problém nemali, keďže sme názov zjednotili.
Ako pristupujete k marketingu. Predsa len alkohol to má vždy trochu ťažšie.
Lucia Giacková: Z legislatívneho hľadiska to nie je až také prísne ako napríklad cigarety, ale v rámci tých legislatívnych obmedzení sa dosť venujeme priamemu predaju, robíme online marketing a pracujeme s influencermi.
Ale v televízii a v rádiu nás nenájdete, na Slovensku môže byť reklama na alkohol až po desiatej a v Česku po ôsmej hodine. Občas nás ešte nájdete v printových médiách. No a v rámci propagácie sme sa tento rok rozhodli, že poriadne urobíme náš e-shop.
A čo sociálne siete? Aj keď máte na Instagrame cca o 100 000 menej sledujúcich ako na Facebooku, žije to tam podstatne viac. Čím si to vysvetľujete?
Lucia Giacková: Náš Facebook je súhrnom všetkých našich podstránok aj partnerov a preto je tam tých sledujúcich viac. Máme podstránky aj pre Rumunsko a Slovensko, ale Facebook už pomaly ako sociálna sieť vymiera a máme ju skôr pre našich zákazníkov, ktorí ešte Facebook používajú. Na tom Instagrame je tá interakcia so zákazníkom v oveľa vyššej miere.
Máte mnohých distribútorov, prečo ste sa napriek tomu rozhodli pre e-shop?
Lucia Giacková: Hlavným dôvodom bolo, aby sme cez e-shop mohli predávať produkty, ktoré nie sú bežne dostupné, ako napríklad propagačné materiály, ktoré ľudia nemôžu kúpiť hocikde v obchode. E-shop je pre najväčších fanúšikov TATRATEA, ktorí chcú náš merch alebo naše limitované edície.
Ak napríklad budete chcieť niekoho veľmi prekvapiť a darovať mu TATRATEA, ktorý nie je bežne dostupný, tak ho nájdete na našom e-shope. Týmto spôsobom sme sa rozhodli náš e-shop posunúť na vyššiu úroveň a zatiaľ sa to ukazuje ako veľmi dobrý krok.
Limitky tvoria značnú časť objednávok, ale ľudia si dávajú do košíka aj produkty, ktoré sú bežne dostupné, ako napríklad TATRATEA 52. Navyše ako začala pandémia, niektorí ľudia prestali navštevovať klasické obchody a aj toto je spôsob, ako byť bližšie a ostať pri našich zákazníkoch.
Prečo ste si vybrali práve Shoptet?
Lucia Giacková: Primárna myšlienka bola, aby sme ľudí u nás čo najviac odbremenili. Napríklad kolegov, ktorí robia servis pre zákazníkov. Chceli sme nájsť riešenie, ktoré je hotové, nie je to wordpress a vieme to prepojiť na náš skladový systém. To sa podarilo pomerne rýchlo a prepojenie so skladom funguje rýchlo a bezchybne.
Vytvárajú sa nám automaticky faktúry, čo je veľká výhoda. V novembri sme mali veľkú PPC facebookovú kampaň, stúpli nám predaje a neviem si predstaviť, ako by sme všetko stihli, keby nie sú niektoré procesy, ktoré sa vďaka e-shopu automatizovali, robené manuálne a koľko by niektorí zákazníci museli čakať na svoje objednávky.
Za ako dlho ste postavili e-shop?
Lucia Giacková: Bolo tam pár prestojov a celkovo to trvalo 4 mesiace. Ale nebola to každodenná práca, najdlhšie trvalo prepojenie so skladom. Ale tvár samotného e-shopu, ako texty a fotky ku produktom, to bola naozaj rýchla robota a celé to bolo veľmi jednoduché.
Ktoré funkcie a doplnky využívate?
Lucia Giacková: Naposledy sme pridali Strážneho psa. Vypredali sme našu limitovanú edíciu TATRATEA 40% CHAGA & ALOE VERA, ktorý je náš e-shopový ťahúň a začali sa množiť dotazy, kedy bude opäť dostupný. Tak sme pridali na e-shop doplnok Strážny pes a teraz si to ľudia môžu jednoducho skontrolovať.
A to je aj výhoda hotového riešenia, že môžeme takto rýchlo reagovať. Využívame ešte Ecomail, máme prepojenie na Heureku, používame Darčeky k produktom a Súvisiace produkty a samozrejme doplnky, ktoré sme mali automaticky ako súčasť tarify.
Alkohol je spájaný aj s barmi a festivalmi. Aký dopad na vás mala pandémia?
Na Slovensku, ale aj v zahraničí máme veľmi silné gastro, a častokrát sa práve tam odohráva podpora a budovanie značky spájané práve s tým, že ten produkt ľudia najprv ochutnajú a až potom si to kúpia. Ak preskočíme gastro, ľudia častokrát nemajú možnosť ochutnať produkt ešte pred jeho zakúpením, nevedia, čo kupujú.
Táto situácia so zatvorením gastra preskúšala aj nás. My aj naši partneri sme sa viac museli preorientovať na maloobchod a internetový predaj. Nakoniec sa nám podarilo pokles z gastra vyrovnať nárastom v maloobchode.
Vyhrali ste veľa medzinárodných ocenení. Povedzte nám niečo zaujímavé. Neobvyklá reakcia cudzincov, ktorá cena je pre vás najvzácnejšia….
Vedeli sme, že obsah je dobrý, ale potrebovali sme urobiť redizajn balenia. Po redizajne sme TATRATEA v rokoch 2010-2012 prihlásili do všetkých známych súťaží zameraných na kvalitu a dizajn. Vo väčšine týchto súťaží sme dostali najvyššie ocenenia. Neskôr sme sa už neprihlasovali, súťaže sa opakujú a my sme už príchuť ani obal nemenili.
Najviac si ceníme ocenenie RED DOT z Nemecka alebo PENTA Awards ocenenie, ktoré bol prevziať otec spolu s dizajnérmi v Šanghaji. Ale momentálne je pre nás najväčším ocenením to, že sme sa po tretí rok po sebe stali Najdôveryhodnejšou značkou v segmente alkohol, kde si nás ľudia zvolili v nezávislom prieskume. A to je pre nás najlepšia spätná väzba, že nám zákazníci dôverujú a majú nás radi.
Čím si myslíte že máte takú dôveru od zákazníkov?
Ľudia nás poznajú a náš produkt sa líši od tých, ktoré tu boli predtým. Robíme to poctivo skoro 20 rokov a je to výsledok dlhodobej práce všetkých členov nášho tímu, od marketingu, promo akcií, obchodného tímu, výroby a exportu. Jednoducho, ľudia náš produkt majú radi, zvyknú si ho brávať ako darček do zahraničia, čo nám signalizuje, že ten produkt je u nich naozaj obľúbený a reprezentatívny.
Kde najďalej sa TATRATEA dostal? Či už distribúciou alebo ho si ho zo sebou zobral váš fanúšik?
Pred pár rokmi sme mali súťaž TATRATEA World tour a ľudia si naše produkty zobrali do Ázie, Afriky a dostali sme veľmi veľa správ o tom, kde všade vo svete sa náš produkt nachádzal a ako ho ochutnávali domáci. Počas súťaže TATRATEA navštívil viac ako 62 % štátov z celého sveta.
Je to úžasný pocit vedieť, že náš produkt už ochutnali v krajinách ako Singapur, Namíbia, Botswana, Gibraltár, Tadžikistan, Honduras, Omán, Mongolsko, Aruba, Irán, Uganda, Čína, Panama, Vietnam, Kolumbia, Keňa a Antarktída. Čo sa týka distribúcie, najďalej vzdialený obchod, v ktorom by ste si mohli kúpiť náš TATRATEA je v Taiwane. Nie sú to obrovské množstvá, ale každý rok si vezmú určitý objem.
Kde vidíte TATRATEA za 20 rokov?
Verím, že budeme mať aj naďalej veľa spokojných zákazníkov, nielen v rámci Slovenska, ale prajeme si, aby sme boli pre zákazníkov stále dostupnejší a aby sa nám naše produkty podarilo etablovať na ďalších zahraničných trhoch. Celý svet pokryť asi nezvládneme, ale kde to v rámci distribúcie bude možné, určite sa pokúsime spraviť všetko preto, aby sa nám to podarilo.
Napísať komentár