Šikovní obchodníci a marketéri považujú e-mail nielen za nevyhnutnosť pre biznis, ale aj za základný prvok ich marketingových a predajných kanálov. Poďme sa spoločne pozrieť ako písať e-maily tak, aby ich po doručení vaši zákazníci nehodili rovno do koša.
Ľudia stále trávia veľa času vybavovaním e-mailovej komunikácie. A to aj napriek popularite iných online komunikačných platforiem, e-mailové konto na dennej báze používa celosvetovo 4,3 miliardy užívateľských účtov. Ako teda zaujať v obrej konkurencii e-mailov, ktoré si vyžadujú pozornosť čitateľov a zákazníkov?
E-mailový marketing je vysoko efektívna stratégia digitálneho marketingu pri zasielaní newslettrov existujúcim, potenciálnym zákazníkom a sympatizantom. Efektívne marketingové e-maily premieňajú potenciálnych alebo náhodných zákazníkov na verných.
Predtým, ako sa bezhlavo pustíte do písania e-mailov, mali by ste si ujasniť stratégiu. Tá zahŕňa odpovedať si na niekoľko kľúčových otázok.
Keď budete poznať odpovede, môžete začať s tvorbou newsletterov. Ak stratégiu nemáte, je to len náhodné zasielanie bez konkrétneho cieľa a potom aj výsledok bude pomerne náhodný.
Dali ste si námahu, zozbierali ste veľmi veľa hodnotných informácií a zabudli ste na vizuál. Ľudia reagujú na grafiku viac ako na text. Podcenili ste, že vám venovali 3 sekundy svojho času a vy ste ich zahodili do koša. V tomto prípade do spamu. Nepríťažlivý vizuál dokáže odradiť bez ohľadu na kvalitný obsah. Moderné nástroje na zasielanie e-mailov majú v ponuke zahrnuté aj originálne a nápadité šablóny, ktoré stačí len vyplniť textom, obrázkami alebo fotografiami.
V e-mailoch sa opakujú stále rovnaké chyby. Poďte svojimi e-mailmi zaujať zákazníkov a buďte lepší ako konkurencia.
Aké chyby sa v e-mailoch často opakujú?
Segmentácia publika je kľúčom k vyššej čítanosti newslettera. Ak poznáte svojho zákazníka, zacieľte na neho. Ak máte viacero skupín subscriberov, je čas si ich usporiadať a prihovárať sa im podľa vášho cieľa. Rozdiel je markantný, aj ak pracujete v B2B obchode a iné, ak cielite na B2C koncového užívateľa. Tomu prispôsobíte štýl komunikácie a takzvaný tón of voice, tón reči.
Zásadným dôvodom odhlasovania sa z newslettera je príliš časté zasielanie e-mailov. Frekvencia a načasovanie e-mailov sa veľmi podceňuje. Ak ich posielate príliš často, je to na škodu. Ak ich posielate v nevhodnom čase, nezachytíte zákazníkov aktívnych. Vaše úsilie je následne opäť zbytočné. Opačným extrémom je posielanie newsletterov príliš zriedka. Zákazníci na vás zabudnú.
Pozor! Neposielajte nevyžiadané e-maily. Tento nešikovný spôsob vám môže poškodiť reputáciu, v horšom prípade obdržíte negatívne recenzie od nespokojných zákazníkov. Ak podceníte tento dôležitý bod, hrozia vám komplikácie, nevyžiadaná reklama môže mať aj právne následky. GDPR nie je vôbec žart. GDPR vyžaduje, aby značky zhromažďovali potvrdzujúci súhlas, ktorý je slobodne daný, konkrétny, informovaný a jednoznačný.
Zákazníci sa cítia oklamaní, ak im sľúbite novinky o firme a namiesto toho im posielate iba obchodné ponuky. Takisto nepôsobí dobre, ak im neposkytnete žiadnu pridanú hodnotu. Predstavte si newsletter ako obrátenú pyramídu, Zobrazte najlepšie produkty, výhodné ponuky alebo špeciálne akcie v hornej časti. Takto budete mať istotu, že si ich všimnú a už ich neprehliadnu.
Ak svoje e-maily nestestujete, nikdy neprídete na to, ako ich môžete zlepšiť. Možno zistíte, že vaši odberatelia majú od vášho newslettera úplne iné očakávania. Pýtajte sa ich na spätnú väzbu. Čo by ocenili? Pomôcť vám môže aj dotazník spokojnosti či anketa na sociálnych sieťach.
Účinnou metódou je A/B testing. A/B testovanie je jednoduchý spôsob, ako otestovať rôzne prvky vášho e-mailu a zistiť, čo vaše publikum preferuje. Takisto si dajte pozor, ako sa zobrazuje e-mail. Aj to sa dá testovať pred jeho poslaním. Každý emailový klient môže zobrazit newsletter inak. Vykonajte preto jednoduchý test a pošlite si e-mail na rôzne zariadenia a rozličných e-mailových klientov.
Posledná chyba, ktorú obchodníci robia pri tvorbe a zasielaní newsletterov, je, že nesledujú doručiteľnosť svojich e-mailov. Jednak by ste sa mali zamerať na to, či sa vaše e-maily doručujú správne, či nekončia v spame alebo v iných zložkách. Následne je potrebné vykonať nápravu a chyby odstrániť.
Ak sa doručujú správne, zákazníci ich čítajú, ale efekt sa nedostavil, treba aj vyhodnocovať ich efektivitu. Kontrola po každej kampani vám poskytne neoceniteľné informácie o tom, na aký druh obsahu vaše publikum reaguje. Monitorovanie a vyhodnocovanie e-mailových kampaní je kľúčom k úspechu vášho newslettera, ale práve tento aspekt sa veľmi často zabúda, prípadne úplne vynecháva.
Naša rada na záver – špecifikujte ciele očakávania a dosiahnete lepšie výsledky. A s tým vám vo Whitepress môžeme pomôcť. Sme najväčšia platforma v CEE regióne pre content marketing & SEO. Venujeme sa aj e-commerce, pomáhame e-shopom pri expanzii do zahraničia. Vieme pre vás pripraviť obsah, pracovať so SEO a promovať váš biznis prostredníctvom publikovania článkov.
Napísať komentár