Správnym filtrovaním produktov k väčšej prehľadnosti a vyšším konverziám – ako na to?

Čím viac produktov v e-shope predávate, tým bude klesať jeho prehľadnosť. Ak návštevník u vás rýchlo nenájde čo hľadá, začne sa obzerať inde. Kameňom úrazu mnohých e-shopov sú nepoužiteľné alebo úplne chýbajúce filtrovanie produktov. Prečo je také dôležité, ako si ho premyslieť a nerobiť chyby?

Čo je filtrovanie produktov a prečo je také dôležité?

Filtrovanie produktov je užitočnou pomôckou pre každého návštevníka vášho e-shopu, ktorého zaujímajú produkty iba s určitou vlastnosťou. Používa sa naprieč všetkými možnými segmentami, no najčastejšie sa s ním môžete stretnúť pri online nákupoch oblečenia, obuvi ale aj elektroniky. Ak napríklad viete, že nosíte topánky veľkosti 43, stačí si v rámci kategórie vyfiltrovať, aby sa vám zobrazovali iba topánky tejto veľkosti. Vo všeobecnosti platí, že čím viac tovaru s rôznymi variantmi ponúkate, tým viac by ste mali dbať na to, aby filtrovanie dávalo zmysel a bolo pre návštevníkov vášho e-shopu naozaj užitočné.

Ak sa vrátime k príkladu s topánkami, tak okrem samotnej veľkosti je možné použiť filtrovanie podľa značky, materiálu, farby, sezónnosti, rýchlosti dodania a ďalších parametrov. Je tiež užitočné, ak sa jednotlivé filtre dajú vzájomne kombinovať, takže ak hľadáte povedzme kožené topánky čiernej farby s veľkosťou 43 na sklade, stačí si „vyklikať“ filter a nebudú sa vám zobrazovať topánky, ktoré pre vás nie sú relevantné. Z tohto pohľadu teda dôsledne navrhnuté filtrovanie nielenže sprehľadní vašu ponuku produktov, ale tiež výrazne zvýši komfort a urýchli nakupovanie.

Zmysluplné filtrovanie produktov teda návštevníkom výrazne uľahčí orientáciu, zlepší prehľadnosť a logicky môžete očakávať zlepšenie konverzného pomeru. Navyše, zákazníci sa k vám budú radi vracať, ak budú vedieť, že na pár klikov u vás nájdu presne to, čo hľadajú. Vhodne nastavené filtrovanie tiež pomáha SEO, keďže sa pri ňom dopĺňa URL adresa produktu o ďalšie parametre, takže určitý posun môžete očakávať aj v prípade pozícii v organickom vyhľadávaní, a to predovšetkým na longtailové výrazy.

Príklad filtrovania podľa rôznych parametrov

Filtrovanie produktov v e-shope prakticky

Hneď na úvod treba priznať, že nastaviť filtrovanie produktov môže byť niekedy poriadnym orieškom. Nechceme vás tým samozrejme strašiť, určite sa touto cestou oplatí vydať. Pripravili sme pre vás 5 praktických tipov, na ktoré by ste pri nastavovaní filtrovania určite nemali zabudnúť.

Rozmyslite si, akých vlastností sa budú týkať filtre

Snažte sa do najmenších detailov spoznať, ako nad určitým tovarom ľudia premýšľajú. Kým napríklad filtrovanie podľa farby bude dôležité pri oblečení, pri notebookoch či projektoroch nepôjde o tak dôležitú vlastnosť.

Uvádzajte množstvo položiek, ktoré zodpovedajú určitému filtru

Ak máte v produktovej kategórii povedzme iba 4 či 5 položiek, filtrovanie si vyžadovať asi nebude. Pri rozsiahlejších kategóriách sa ale okrem samotného filtra aj oplatí nastaviť zobrazovanie, koľko položiek filtru zodpovedá. Výber tovaru to ešte viac sprehľadní. Na tento účel sa spravidla používa číslo v zátvorkách za daným označením, napríklad „Modré (8)“.

Vychádzajte z čísiel a skúseností

Je veľmi užitočné, ak sa pri nastavovaní špecifických filtrov budete riadiť nielen pocitmi, ale predovšetkým číslami a skúsenosťami. Ideálne vašimi vlastnými. Ak zbierate údaje prostredníctvom Google Analytics, môžete odsledovať rôzne trendy a spôsoby, akými ľudia tovar vyhľadávajú, ako ho plánujú použiť resp. čo považujú za jeho dôležité vlastnosti.

Každá kategória, resp. typ tovaru by mal mať filtre zvlášť

Z praktického hľadiska sa neodporúča mať jednu skupinu filtrov pre celý e-shop, najmä ak máte široký sortiment. Ak teda predávate povedzme notebooky a ponúkate filtrovanie podľa uhlopriečky obrazovky, pričom zároveň predávate aj športové potreby, nebude dávať zmysel, aby bola možnosť filtrovania podľa uhlopriečky uvedená aj v kategórii so švihadlami a činkami.

Použité filtre vhodne zvýraznite

Filtre majú nakupovanie uľahčiť, no môže sa stať aj presný opak a to najmä, ak návštevník „filtruje“ bez rozmyslu, prípadne sa pomýli. V takom prípade nenájde to čo hľadá a len ťažko sa mu bude vracať späť. Filtre, ktoré nakupujúci použil, preto dostatočne zvýraznite a rovnako zvýraznite možnosť ich zrušenia.

Venovať čas filtrovaniu sa oplatí

Okrem vyššie uvedených 5 tipov je samozrejme možné zohľadniť omnoho viac faktorov. V prípade rozsiahlych možností filtrovania je veľmi dôležité aj samotné zoradenie jednotlivých parametrov či spôsob ich zobrazovania v rámci rolovacieho menu (kvôli úspore miesta a lepšej prehľadnosti).

Je veľká škoda, že najmä nováčikovia v podnikaní s e-shopom práve parametrické filtrovanie veľmi často zanedbávajú, prípadne ho nemajú nastavené správne. Ak do budúcnosti počítate s rozširovaním sortimentu, alebo máte pocit, že ľudia vo vašom e-shope tápu a považujú ho za neprehľadný, tak práve vhodne nastavenými filtrami situáciu vyriešite. Filtrovanie sa však oplatí do detailov premyslieť a venovať mu čas. Po uvedení do ostrej prevádzky odporúčame aj spätne zhodnotiť, či vami vymyslené možnosti filtrovania prinášajú výsledky.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov