Lepšie ako stokrát počuť, je raz vidieť. O to viac, ak ide o pekne spracované video, ktoré urobí dojem, bude pre diváka hodnotné a vyvolá emóciu. Ako začať s video marketingom a ako ho môžete využiť na propagáciu a prilákať nových návštevníkov do vášho e-shopu? Spôsobov je veľa a s dobrými videami ľahko prerazíte.
Nebolo to tak dávno čo sme vám priblížili základy video marketingu a najpopulárnejších video formátov. Teraz sa zameriame na to, akým spôsobom môžete videá využiť na propagáciu produktov, ktoré platformy využívať a ako môžete divákov premieňať na platiacich zákazníkov vo vašom e-shope. Kde však začať?
Na začiatku by ste mali mať plán. Položte si otázku, čo chcete videami povedať, koho chcete osloviť a aký máte na tvorbu videí rozpočet. Pri troche šikovnosti a kreativity sa dá naozaj začať aj s minimálnou výbavou, nepotrebujete drahú techniku ani štúdio. Pred tvorbou každého videa si stanovte, aké má byť jeho posolstvo a čo ním chcete vyjadriť. Témy videa môžu byť ladené rôzne:
Ak už viete „o čom“, zostáva si vybrať tú správnu formu. Dvojhodinovým rozhovorom zrejme veľa ľudí nezaujmete, ak ale pripravíte napríklad krátke predstavenie produktu nejakou zaujímavou formou napríklad na 5-10 minút, svojich divákov si určite nájde. Ak sa chystáte robiť produktové video, mali by ste ponúknuť viac informácií, ako sa môže divák dozvedieť napríklad z predajného popisu. Vo videu preto iba nečítajte vlastnosti produktu, ale zapojte svoju kreativitu a pokúste sa ho predstaviť pútavou formou.
Veľmi obľúbené sú napríklad videá, ktorými diváka v určitom smere vzdelávate – teda tzv. „how to“ videá. Použite produkt a ukážte, ako nimi divák môže zlepšiť svoj život resp. vyriešiť určitý problém. Ak prevádzkujete e-shop s prírodnou kozmetikou, video môžete využiť na to, aby ste predstavili, ako sa majú jednotlivé produkty používať, prípadne ako ich môžete využiť pri rôznych kožných problémoch.
Po ďalšie príklady ale vôbec netreba chodiť ďaleko, predávate herné notebooky? Spravte na 2-3 herné notebooky video recenziu, kde presne ukážete, ako sa na nich dajú hrať najnovšie hry. Podobne je to pri akomkoľvek produkte, zamerajte sa na najviac zaujímavú „wow“ funkciu a odprezentujte ju. Fantázii sa skrátka medze nekladú…
Nie je dôležité iba to, ako kvalitné budete mať videá, ale aj kanály, prostredníctvom ktorých sa k nim diváci dostanú.
Ak je reč o video marketingu, úplným základom je YouTube, na ktorý sa každý mesiac prihlasuje vyše 2 miliardy používateľov, čo je takmer tretina všetkých používateľov internetu. Len málokde by ste pre svoje videá našli širšie publikum a ak to s video marketingom myslíte vážne, začať by ste mali práve tu. Pre tvorcov videí ponúka YouTube celý rad nástrojov, ktoré vám uľahčia starostlivosť o váš kanál a získate navyše prístup k mnohým zaujímavým štatistikám. Vašu tvorbu, uverejňovanie videí a manažovanie celého kanála tak môžete robiť ešte efektívnejšie.
Pohľad na štatistiky služby YouTube prináša ďalšie zaujímavé údaje. Až vyše 70 % prístupov je realizovaných cez mobilné zariadenia a najčastejšie ľudia vyhľadávajú videá, pretože sa chcú pobaviť a odreagovať, prípadne naučiť niečo nové. Veľkej obľube najmä medzi mladšími generáciami sa tešia skôr kratšie videá, ktoré sa určitým spôsobom dotýkajú ich záujmov. Všetky tieto údaje môžete využiť pri tvorbe vašej video stratégie.
Systematicky teda zveľaďujte váš YouTube kanál, pravidelne pridávajte nové videá, vyzývajte, aby sa diváci prihlásili na odber (subscribe) a aktívne prostredníctvom YouTube komunikujte. Svoje videá nezabudnite pridať aj k jednotlivým popisom produktov v e-shope, prípadne do článkov na vašom blogu a propagovať ich na sociálnych sieťach. Vzájomné prepojenie je v tomto smere veľmi dôležité, návštevníci e-shopu takto ľahko objavia váš YouTube kanál a naopak, vašich divákov z YouTube takto ľahko dovediete do vášho e-shopu. YouTube však nie je jediným miestom, kde by ste mali zverejňovať videá.
Módny a inak trendy tovar obľúbený predovšetkým medzi mladšími generáciami sa oplatí propagovať aj cez Instagram. Videá je možné pridávať priamo medzi príspevky na vašom profile, na IG TV, ktorý je vhodný pre videá s dĺžkou do 10 minút a najnovšie už aj prostredníctvom tzv. Instagram Reels, čo sú krátke videoklipy s dĺžkou do 15 sekúnd.
Celkovo je Instagram pre váš video obsah vhodná aj vzhľadom na to, že vám umožní pridať video tiež na Instastories, teda do príbehov. Opäť aj v tomto prípade by malo ísť o video s dĺžkou do 15 sekúnd, aby sa zmestilo do jedného príbehu. Ak pridáte video dlhšie, rozdelí sa do viacerých príbehov. Celkovo platí, že video obsah na Instagrame v záplave statických fotografií veľmi ľahko a dobre vynikne. Pozor si však dajte na to, že na zaujatie máte v tomto prípade naozaj pár sekúnd. So zdĺhavými videami na Instagrame príliš nezabodujete.
Pokojné hladiny vôd video marketingu vlani poriadne rozvírila aplikácia Tik Tok. Viacero marketérov a veľkých značiek až teraz naplno odhaľuje potenciál, ktorý táto platforma prináša. Počet používateľov Tik Toku zo dňa na deň narastá a množstvo priaznivcov si najmä medzi mladými získava aj na Slovensku.
Princíp tejto aplikácie je jednoduchý, scrollovaním prechádzate krátke videoklipy, ktoré môžu s dĺžkou od 15 do 60 sekúnd. Ak o konkrétne video nemáte záujem potiahnete nahor a razom pozeráte ďalšie video. Takýmto spôsobom sa dá za krátku dobu vidieť desiatky krátkych videí, pričom reagovať môžete like-om (srdiečkom) a svojich obľúbených tvorcov sledovať.
Na Tik Toku teda môžete pomerne ľahko zabodovať krátkymi videami s údernou pointou, veľkou výhodou je, že môžete tvoriť videá podľa aktuálnych trendov, ktoré vám aplikácia prehľadne zobrazí. Ak teda máte problém s inšpiráciou, stačí si popozerať videá podľa trendov, ktoré práve „frčia“ a môžete začať tvoriť.
Ak sa rozhodnete pôsobiť na Tik Toku, máme pre vás ešte jeden extra tip a zároveň malé upozornenie. Algoritmy Tik Toku vedia veľmi dobre vyhodnotiť, či ide o reklamné (prezentačné) video a ak ho takto identifikuje, jeho organický dosah sa zníži a tak ho uvidí menej divákov. Pri tvorbe videí si preto dajte pozor, aby ste váš e-shop, alebo konkrétny produkt prezentovali skutočne nenápadne a nenútene. Ak máte v pláne osloviť predovšetkým mladú generáciu krátkymi klipmi, len ťažko nájdete lepšiu platformu.
Video marketing patrí jednoznačne medzi najhorúcejšie trendy uplynulých rokov vo svete marketingu. Nebude to dlho trvať a bude platiť, že kto nerobí video obsah, ako keby ani nebol. Začnite preto s tvorením video obsahu čo najskôr a nenechajte aby vás predbehla konkurencia.
Napísať komentár