Uskutočnil niekto vo vašom e-shope objednávku, ktorá už na prvý pohľad obsahuje nezmyselné údaje? Pravdepodobne je to testovacia objednávka a vôbec nejde o výnimočný jav. Začiatočníkov však dokáže zmiasť. Pozreli sme sa na to, prečo testovacie objednávky niekto robí, ako ich spoznať a čo s nimi ďalej urobiť.
Srdce nejedného čerstvého prevádzkovateľa e-shopu zaplesá spravidla pri každej jednej notifikácii o novej objednávke. Razom však môže prísť sklamanie, keď namiesto vyplneného mena a priezviska zákazníka iba vidí Test Test. V tomto prípade je už na prvý pohľad pochopiteľne vidno, že iba niekto niečo skúša. Čo ale v tomto prípade možno prekvapí je reálna e-mailová adresa a neraz aj telefónne číslo v správnom formáte, ktoré by pokojne mohlo niekomu patriť.
Môže to byť konkurencia a prečo by to vôbec od konkurencie niekto robil? Áno, za testovacími objednávkami môže byť aj vaša konkurencia, ktorá si týmto spôsobom chce overiť, koľko ste za určité obdobie prijali objednávok. V takom prípade vám príde jedna „konkurenčná“ testovacia objednávka a o pár dní na to ďalšia. Z rozdielu čísla objednávky je potom možné určiť, koľko ste za dané obdobie prijali objednávok.
V tomto smere teda určitá motivácia zo strany vašej konkurencie existuje. Dá sa však účinne brániť. Stačí, aby boli čísla jednotlivým objednávkam priraďované celkom náhodne (teda nie podľa poradia) a vtedy z nich váš konkurent nebude môcť vyčítať vôbec nič. Samozrejme, toto už záleží len čisto od vás. Čísla sa objednávkam môžu priraďovať na základe poradia, dátumu, celkom náhodne, alebo eventuálne podľa akéhokoľvek iného pravidla, ktoré si vymyslíte.
Ak ste urobili všetko pre to, aby vás konkurencia týmto spôsobom nešpehovala, aj tak vám z času na čas testovacia objednávka zrejme príde. Tentoraz však za ňou nebude stáť váš zvedavý konkurent, ale rovno služba vyhľadávača či cenového porovnávača, ktorou sa overuje, či váš e-shop funguje tak, ako má. Ak využívate službu Overené zákazníkmi od Heureky, testovacím objednávkami sa prevádzkovateľ snaží zistiť, či e-shop odosiela o objednávke všetky potrebné údaje.
Viacero prevádzkovateľov e-shopov zaznamenalo testovacie objednávky aj po registrácii do služby Google Nákupy. Pre takéto objednávky je pritom typické, že boli realizované zo zahraničnej IP adresy. Platí teda, že za testovacími objednávkami nemusí vôbec byť žiadny zlý úmysel, ale iba kontrola, či v rámci služby, ktorú váš e-shop využíva funguje všetko tak, ako má. V takom prípade je zväčša na prvý pohľad zrejmé, že ide o skúšobnú objednávku, ktorú nemáte expedovať.
Ak vám takáto testovacia objednávka príde, väčšina obchodníkov ju jednoducho stornuje a je vybavené. Spravidla teda nejde o žiadny problém. Neplatí to však vždy. Ak e-shop funguje systémom, že každá objednávka ide v prípade produktu, ktorý je skladom, rovno na expedíciu, môžu vám takto odoslané objednávky zbytočne zvyšovať náklady a blokovať tovar. Rovnako ale môže ísť o problém, ak sa v rámci takejto objednávky „vypredá“ posledný kus tovaru, ktorý si až do vášho manuálneho stornovania nebude môcť nikto iný zakúpiť.
Navyše, nie všetky testovacie objednávky sú rozoznateľné na prvý pohľad. Niektoré obsahujú „uveriteľné“ meno a priezvisko, adresu a tiež skutočné telefónne číslo. Riešením je takéto „podozrivé“ objednávky overovať telefonicky, no nie vždy sa to vzhľadom na počet objednávok aj dá. Takáto objednávka navyše medzi ostatnými ľahko zapadne.
Na záver nám nezostáva nič iné iba poradiť, aby ste si aj pri malom podozrení skontrolovali telefónne číslo a e-mail uvedený v objednávke napríklad cez Google. Zároveň sa oplatí byť trochu obozretnejší a počítať s tým, že testovacie objednávky sú pomerne bežnou záležitosťou, ktorej sa z času na čas nevyhnete.
Napísať komentár