Pri prevádzkovaní e-shopu sa skôr či neskôr dostanete k otázke, ako doručovať zákazníkom tovar do zahraničia a či sa tým vôbec zaoberať. Či už vám na domácom trhu začína byť tesno a chcete expandovať, alebo len plánujete z času na čas poslať tovar do zahraničia, nasledujúce tipy sú určené práve vám.
Expanzia e-shopu na zahraničné trhy je veľmi rozsiahlou témou, na ktorú sa dá nazerať z rôznych uhlov a úspech na domácom trhu ani zďaleka nie je zárukou, že sa vám bude dariť aj za hranicami. V každom prípade je expanzia e-shopu komplexným procesom, ktorý by ste mali mať do detailov premyslený, čím výrazne zvýšite svoje šance na úspech. Výber perspektívneho zahraničného trhu, príprava jazykovej mutácie e-shopu, úprava ponuky, ako aj zabezpečenie zákazníckej podpory v cudzom jazyku sú len niektoré z mnohých záležitostí, ktoré v súvislosti s expanziou budete musieť riešiť.
Jednou z najdôležitejších dielikov v tejto pomyselnej skladačke, ktorej výsledkom je úspešná expanzia je práve logistika. Z tohto dôvodu sme sa bližšie zamerali na to, ako zvládnuť posielanie tovaru do zahraničia.
V súvislosti s nastavovaním logistických procesov si budete musieť zodpovedať niekoľko základných otázok. Zároveň je potrebné vziať do úvahy konkrétny trh a jeho špecifiká, charakter odosielaného tovaru, objem cezhraničného odosielania, rýchlosť a tiež cenu. Práve posledné dve zmienené majú pre váš úspech zásadný význam. Ak bude doručenie do zahraničia drahé a pomalé, s najväčšou pravdepodobnosťou odradíte od kúpy aj tých, ktorí po danom tovare budú naozaj veľmi túžiť. Naopak, férová cena za rýchle doručenie sa ľahko stane vašou konkurenčnou výhodou. Docieliť ju však vôbec nemusí byť jednoduché.
Nastavenie logistických procesov začnite analýzou, ako často a do akých krajín budete posielať. V tomto smere je situácia často veľmi individuálna, oplatí sa preto porozhliadnuť po viacerých možnostiach, možno aj takých, ktoré sa vám na prvé počutie nemusia zdať ako príliš praktické. Ak bývate povedzme v prihraničnej oblasti a máte možnosť balíky ľahko odosielať z pošty za hranicami, je to pre vás skvelá konkurenčná výhoda. Mimochodom, využívajú ju viaceré e-shopy, ktoré posielajú svoj tovar do Rakúska, Poľska, Maďarska alebo Českej republiky a majú tak ceny a podmienky „ako domáci“.
Ak chcete tovar do zahraničia posielať pravidelne, znalosť konkrétneho trhu je nevyhnutnosťou. Nemyslíme pritom iba zvyky, kultúru alebo jazyk, ale rovnako sa oplatí zanalyzovať, aké spôsoby platby a dopravy na danom trhu prevažujú a svoju ponuku tomu prispôsobiť. Sú napríklad krajiny, kde je dobierka prakticky neznámym pojmom, inde sa bez nej naopak nezaobídete. Zabúdať pritom netreba ani na legislatívne požiadavky, ktoré si určite treba zistiť. Kým v rámci krajín EÚ budú pravidlá veľmi podobné, mimo EÚ nezabudnite ani na colné povinnosti či riziká vyplývajúce z odlišnej legislatívy.
V prípade, že chcete sem tam poslať tovar do zahraničia, sklad v inej krajine zrejme riešiť nemusíte. V prípade, že to ale s expanziou myslíte vážne, oplatí sa zamyslieť nad možnosťou prenájmu skladu v zahraničí. Týmto spôsobom získate dôležitú konkurenčnú výhodu, odosielanie bude rýchlejšie a pravdepodobne aj lacnejšie. Tovar skrátka bude zákazníkom bližšie, čo vašu pozíciu výrazne vylepší. Opäť ale zdôraznime, že zriadenie zahraničného skladu vám musí dávať predovšetkým ekonomický zmysel a všetko by ste si mali dôkladne prepočítať.
Pri plánovaní logistických procesov sa často zabúda na tzv. reverznú logistiku. Súčasťou vášho plánu by preto malo byť, čo sa stane v prípade, ak sa zahraničný zákazník rozhodne tovar vrátiť, reklamovať, prípadne si ho vôbec nevyzdvihne. Spätné dodanie zásielok môže byť pomerne nákladné a napríklad v prípade vysokej vratkovosti alebo častého nevyzdvihnutia zásielok vám môže spraviť poriadny škrt cez rozpočet.
Zaujímavou možnosťou, ako sa zbaviť mnohých starostí súvisiacich s odosielaním do zahraničia je využitie fullfilment služieb. Ich podstatou je prebratie starostlivosti o balenie a odosielanie tovaru z jedného (v tomto prípade zahraničného centra). Fullfilment je vo všeobecnosti vhodný pre menšie aj väčšie e-shopy, avšak vždy si treba postrážiť konkrétne podmienky. Výhodou je tiež, ak váš e-shop podporuje API napojenie na poskytovateľa fullfilmentových služieb.
Skôr ako sa pre využívanie tohto typu služieb rozhodnete, spravte si dôkladný prieskum a vyžiadajte si cenové ponuky. Následne si vezmite do ruky kalkulačku a jednotlivé ponuky si porovnajte. Výhodou tohto riešenia je, že s mnohými vyššie spomenutými záležitosťami si jednoducho nebudete musieť robiť starosti. Na strane druhej si ale ustrážte financie, ktoré na fullfilment služby budete musieť vynaložiť.
Na záver iba zdôraznime, že povinností súvisiacich s odosielaním tovaru je viacero. Okrem toho, že si treba dať pozor na odlišné informačné povinnosti v rôznych krajinách, netreba ani zabúdať na povinnosti súvisiace s DPH a odosielaním tovaru v rámci EÚ, ktorým sme sa venovali v samostatnom článku.
Logistike súvisiacej s predajom za hranicami sa určite oplatí venovať pozornosť, práve tak si zabezpečíte základný predpoklad na to, aby ste so svojím e-shopom mohli naplno expandovať mimo domáceho trhu.
Napísať komentár