Noví vs. vracajúci sa návštevníci: prečo by vás tento pomer mal zaujímať?

Webová analytika je disciplínou, ktorá by mala prirodzene zaujímať každého prevádzkovateľa e-shopu. Pomocou rôznych nástrojov sa totiž dokážete dostať k veľmi zaujímavým číslam, vďaka ktorým môžete e-shop posúvať vpred. Zamerali sme sa na to, prečo by vás mal zaujímať pomer nových a vracajúcich sa návštevníkov.

Návštevnosť e-shopu je spravidla prvou z metrík, ktorá zaujíma nováčikov pri online podnikaní. Jej postupný nárast isteže poteší, no sám o sebe zďaleka nemusí byť známkou úspechu. Dôležité je totiž získavať relevantných návštevníkov, ktorí u vás budú ochotní nakúpiť. V našom nedávnom článku sme sa okrem návštevnosti venovali aj ďalším metrikám, ktoré by si mal každý začiatočník s e-shopom ustrážiť. Teraz však od návštevnosti e-shopu neodbiehajme a zamerajme sa konkrétne na pomer medzi novými a vracajúcimi sa návštevníkmi.

Prvým krokom je správny analytický nástroj

Merať, vyhodnocovať a zlepšovať, to sú hlavné ciele webovej analýzy. Na to, aby ste ale dostali k relevantným štatistikám, budete potrebovať prepojiť svoj e-shop s analytickým nástrojom. Nič nepokazíte v prípade, ak sa rozhodnete pre Google Analytics. Už z pozície začiatočníka sa v ňom dá pomerne zorientovať a popri tom je doslova studnicou mnohých čísel, ktoré vám umožnia sledovať a vyhodnocovať váš progres.

Google Analytics poskytuje aj veľmi podrobné údaje o publiku vášho e-shopu, od veku cez demografické skupiny až po tok v rámci vašej online ponuky. V ponuke prehľadov Google Analytics nechýba pochopiteľne ani návštevnosť, a hoci sledovanie okamžitej návštevnosti či návštevnosti deň po dni môže byť skoro až návykové, väčšiu výpovednú hodnotu iné údaje o návštevnosti. Medzi nimi je aj pomer nových a vracajúcich sa návštevníkov, ktoré najmä mnohí začiatočníci prejdú bez toho, aby sa nad jeho zamysleli nad jeho využiteľnosťou.

Nový návštevník vs. vracajúci sa návštevník

K tomuto údaju sa v prostredí Google Analytics dostanete relatívne jednoducho, stačí kliknúť na v ľavom menu na položku Publikum a následne Prehľad. V pravej časti stránky uvidíte rozdelenie a percentuálne vyjadrenie nových a vracajúcich sa návštevníkov.

Hoci ide o užitočnú metriku, oplatí sa spomenúť, že má svoje rezervy a to najmä z dôvodu, akým spôsobom Google Analytics nových a vracajúcich sa návštevníkov rozlišuje. Keďže sa tak deje podľa cookies, môže sa stať, že návštevník k vám prvýkrát príde cez smartfón a následne o dva dni si váš e-shop otvorí na svojom stolnom počítači v práci. V tomto prípade ho ale Google Analytics zaznamená opäť ako nového návštevníka. Pri týchto číslach preto počítajte s tým, že neodzrkadľujú realitu na 100 %.

Ako tieto údaje využiť?

Napriek vyššie spomenutej nepresnosti vôbec neznamená, že by tieto údaje nedávali zmysel. Dôležité však je, akým spôsobom ich budete interpretovať. Rovnako platí, že neexistuje ideálny pomer medzi novými a vracajúcimi sa návštevníkmi. Iste, príliš nízky podiel vracajúcich sa návštevníkov môže naznačovať, že návštevníci sa k vám z nejakého dôvodu vracať nechcú, prípadne na to nemajú dôvod.

Pri posudzovaní týchto čísiel je veľmi užitočné, ak si spolu s nimi budete všímať aj ostatné metriky, ako je napríklad priemerné trvanie relácie, bounce rate, prípadne konverzný pomer. Ľahko si môžete napríklad všimnúť, že noví návštevníci trávia vo vašom e-shope menej času ako vracajúci sa. Zaujímavým zistením tiež môže byť, že noví návštevníci odchádzajú z vášho webu bez toho, aby čokoľvek urobili, o čom svedčí vysoký bounce rate, teda miera okamžitého opustenia webu. Týmito dvoma príkladmi sme samozrejme spomenuli iba malú časť toho, čo si z posúdenia nových a vracajúcich sa návštevníkov môžete odniesť a využiť.

V prípade, že váš web má vysoký podiel nových návštevníkov a títo vám prinášajú konverzie, zrejme sa vám darí v ich oslovovaní, či už formou organického vyhľadávania alebo PPC reklám. V prípade, ak chcete zvýšiť podiel vracajúcich sa návštevníkov a práve budovanie dlhodobejšie vzťahu s vašimi zákazníkmi má pre váš obchodný model zmysel, zamyslite sa nad tým, či podiel vracajúcich sa návštevníkov nedvihnúť napríklad prostredníctvom vernostného programu, alebo šikovne zacieleným e-mail marketingom.

Na záver doplňme, že údaje o nových a vracajúcich sa návštevníkoch vám Google Analytics síce sprostredkuje, po skutočných dôvodoch stojacimi za konkrétnymi číslami, budete musieť ďalej pátrať a prijaté opatrenia aj spätne dôkladne analyzovať.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov