DPH a predaj tovaru na diaľku v rámci EÚ po 1.7.2021

1. júla 2021 nadobudla účinnosť veľká novela týkajúca sa DPH pri predaji tovaru na diaľku. Táto zmena zasiahla mnohých majiteľov e-shopov, menia sa niektoré pravidlá a tiež limity, ktoré platia pre e-shopy predávajúce tovar spotrebiteľom do iných štátov. Zistite, čo všetko vás čaká a ako sa pripraviť.

Ak predávate tovar cez svoj e-shop aj zahraničným zákazníkom, mali by ste spozornieť. Týka sa vás totiž novela zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorou sa transponuje smernica Európskej únie upravujúca povinnosti týkajúce sa DPH pri zásielkovom predaji. Teda týka sa aj predajov cez e-shop. Hlavným účelom novely je zjednotenie podmienok pre internetové obchody, ktoré predávajú tovar spotrebiteľom a neplatcom DPH do zahraničia.

Pozor na nové limity

Ak predávate zákazníkom do zahraničia, doteraz ste si museli sledovať hranicu obratu online predajov pre každú krajinu zvlášť a po prekročení tejto hranice bolo potrebné zaregistrovať sa v danej krajine ako platca DPH. Pre predajcov, ktorí do zahraničia predávali iba príležitostne tak nešlo prakticky o žiadne zásadné povinnosti navyše. Od 1.7.2021 sa však menia nielen limity, ale zavádzajú sa aj niektoré nové povinnosti.

Tou najdôležitejšou je zmena limitu dosiahnutia obratu, ktorým vzniká povinnosť registrácie ako platcu DPH. Po novom si ju už totiž nestanovujú jednotlivé krajiny, ale v rámci celej EÚ je jednotná – teda na úrovni 10 000 eur.

Nejde pritom o jediný podstatný rozdiel. Po 1.7.2021 sa totiž obrat predaja tovaru na diaľku do zahraničia počíta pre všetky štáty EÚ spoločne. Do úvahy sa teda budú brať všetky vaše cezhraničné predaje spolu a tak už nebudete sledovať objem cezhraničných predajov v rámci EÚ pre každý štát zvlášť. Ako sme už uviedli vyššie, povinnosť registrácie vám vznikne pri dosiahnutí súhrnného obratu cezhraničných predajov na úrovni 10 000 eur za daný kalendárny rok. Do tohto limitu sa pritom nepočíta iba predaný tovar, ale rovnako aj poskytnuté služby do zahraničia

V praxi to teda znamená, že limity v mnohých krajinách sa pre podnikateľov poriadne znížili a povinnosť registrácie budú mať aj tí, ktorí by doteraz platné limity zrejme nikdy ani nepresiahli. Užitočnou funkciou e-shopu je, ak vás pri prekročení obratu 10 000 eur pri zahraničných predajoch automaticky upozorní na povinnosť registrácie.

Ako sa registrovať za platcu DPH pre predaj do zahraničia?

Novela zákona aj po 1.7.2021 zachováva „starý spôsob“ registrácie ako platcu DPH v konkrétnej krajine. Po registrácii vám bude pridelené číslo platcu DPH a následne budete predaje do tejto krajiny fakturovať s miestnou DPH a túto daň odvádzať miestnym daňovým orgánom. Problematické je, ak by ste takúto registráciu museli po prekročení spoločného limitu vykonať hneď vo viacerých krajinách a keďže ide o pomerne veľkú administratívnu záťaž, novela priniesla aj druhú možnosť registrácie, a to cez jednotné kontaktné miesto OSS (One Stop Shop).  

Po novom teda aj pri predaji tovaru na diaľku do zahraničia sa budete môcť registrovať rovno zo Slovenska cez tzv. jednotné kontaktné miesto OSS. V praxi to pre vás znamená citeľné zníženie administratívnej záťaže, keďže bude stačiť prostredníctvom OSS poslať jedno priznanie a taktiež zaplatíte takpovediac jednu DPH. Následne už bez vášho pričinenia dôjde k rozpočítaniu DPH medzi jednotlivé krajiny, ktoré sa stali cieľovým miestom plnenia. Pre úplnosť doplňme, že viac informácií o OSS a registrácii do tohto miesta sa dozviete priamo na webových stránkach Finančnej správy SR.

Nastavte si e-shop tak, aby ste nemuseli nič zložito prepočítavať

Ako vyriešiť fakturovanie s rozdielnou DPH?

Pravdou je, že kým s možnosťou registrácie v OSS sa pre majiteľov e-shopov niektoré veci zjednodušili, iné sa zas celkom skomplikovali. Platí totiž povinnosť pri fakturácii do zahraničia uvádzať sadzbu DPH zahraničnej krajiny (v rámci EÚ). Problém nastáva v tom, že jednotlivé sadzby DPH sa od seba odlišujú nielen medzi jednotlivými krajinami, ale treba myslieť aj na to, že každá krajina uplatňuje zníženú/zvýšenú DPH na iné vybrané produkty, resp. skupiny produktov. Ako príklad uveďme psie granuly, na ktoré sa v Českej republike vzťahuje 15 % DPH, kým na Slovensku štandardná 20 % DPH.

V tejto súvislosti je ešte potrebné spomenúť, že koncová cena tovaru sa pre zahraničného zákazníka nemení. Pri zmene DPH sa zahraničnému zákazníkovi prepočíta cena tovaru bez DPH, takže priamo po vložení do košíka uvidí, koľko za daný tovar zaplatí. Je teda vhodné takéto prepočítavanie automatizovať, aby zákazník hneď videl konečnú cenu.

Na to, aby ste mohli nové povinnosti dodržať, bude si váš e-shop vyžadovať trochu pozornosti. Ručné menenie sadzby DPH je síce možné, no pri väčších objemoch predajov by bolo príliš zdĺhavé a rizikom vzniku mnohých chýb. Veľmi dostupným spôsobom, ako predávať v režime OSS pre e-shopy na platforme Shoptet je doplnok Medzinárodný predaj, ktorý vám okrem iného uľahčí aj expanziu na zahraničné trhy.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov