Ako na jedinečný brand a e-shop, kam sa zákazníci budú radi vracať

Ako správne pretaviť jedinečnosť svojho brandu do e-shopu? Ako komunikovať príbeh brandu, jeho hodnoty a poslanie na svojom e-shope? Až odpovede na tieto otázky vám zabezpečia, že váš e-shop bude originálny, zapamätateľný a zákazníci sa naň budú radi vracať.

brand

Brand je ako osoba. Má svoj jedinečný jazyk, fingerprint, štýl, tonalitu, obľúbené farby, náladu a emócie, ktoré prenáša na svojich zákazníkov. Ako ale správne pretaviť jedinečnosť svojho brandu do e-shopu?

Ako komunikovať príbeh brandu, jeho hodnoty a poslanie na svojom e-shope? Až odpovede na tieto otázky vám zabezpečia, že váš e-shop bude originálny, zapamätateľný a zákazníci sa naň budú radi vracať.

Cieľom je vytvoriť vzťah zákazníka s vašou značkou

Ale pekne od začiatku. Majitelia e-shopov s cieľom rýchlo predať čo najviac produktov často zanedbajú brandovú komunikáciu a stane sa, že ich platforma zapadne medzi ostatnú konkurenciu. Našim klientom v agentúre Effectix rada hovorím, že sa neodlíšia produktom, ani cenou, ale práve, a zdôrazňujem – práve komunikáciou. Preto práve tú netreba zanedbať, ba naopak – postaviť na nej originalitu svojho eshopu.

Cieľom brand buildingu totiž nie je predať čo najviac produktov či služieb. Cieľom budovania značky je práve vytvoriť vzťah zákazníka s vašou značkou. Keď sa to stane, máte vyhraté. Keď zákazník stojí pred regálom produktov a už si nevyberá, ale bez premýšľania siahne po tom vašom produkte, tomu sa hovorí vzťah.

Obr. Ukážka brandovej kampane Mc Donald’s

Keď človek stojí na ulici pred viacerými kaviarňami a bez váhania vstúpi do svojej obľúbenej, tomu sa hovorí lovebrand. Situácia, keď si človek nevyberá racionálne, ale na základe vybudovaného vzťahu k brandu a emóciám, to je cieľ brand buildingu.

Čo teda urobiť, aby jedinečnosť brandu odrazila na vašom e-shope a zákazníci tam radi nakupovali?

1. Jedinečný brand

Čo to ale znamená mať jedinečný brand? Všetci ho chceme, ale ako sa to vlastne robí? Zjednodušene povedané – byť iný ako ostatní. Byť zapamätateľný a odlíšiteľný. Vizuálne, emočne, témami, štýlom a celkovou komunikáciou.

Gro marketingu je upútať pozornosť a práve „inými” kreatívnymi vecami sa to robí najlepšie. Dať ľuďom / divákom / zákazníkom presne to, čo nečakajú, niečo čo ich prekvapí, šokuje, nadchne…

Ak predávate svetlá, ideálne je aby sa váš brand nevolal „light”, „bright” ani „dobré svetlá”. Ak vyrábate koláče, nebude dobré ak sa váš brand bude volať „zákusky a torty”. Ak predávate tenisky, nemusíte stále komunikovať iba o behu a športe, ak predávate klímy, na vašich sociálnych sieťach nemusíte fotiť jednu klímu za druhou. Toto ľudí nebaví.

Robiť iné kampane, používať iné formáty, hovoriť o iných témach, mať originálne kreatívne nápady, to je presne to čo robí značky virálnymi. Brand je ako osoba, rozpráva svojim jazykom, má svoj štýl a farby ktorý nosí, má témy o ktorých kreatívne rozpráva. Hlavne nebyť sterilný!

2. Zdravý pomer komunikácie brand vs. produkt

V marketingu poznáme dva typy kampaní – brandové (ktoré vzbudzujú povedomie o značke) a výkonnostné (zamerané na hardsell a produkt). Firmy v snahe predať čím viac produktov častokrát brandové kampane opomínajú a zanedbávajú. Sú to však práve ony, ktoré vyvolávajú relevanciu, dôveryhodnosť značky a vernosť zákazníkov.

Aj pri uvedení na trh častokrát značka snaží zaujať novým produktom, no vôbec nebuduje povedomie o sebe ako značke. Kto sme ako firma, s akými pracujeme hodnotami, prečo podnikáme v danom segmente, aký je príbeh našej značky, akým spôsobom chceme zlepšiť svet prostredníctvom nášho produktu, aké je naše poslanie. Aj to je brandová komunikácia.

Cieľom brandové komunikácie nie je krátkodobé zvýšenie predaja, ako to býva pri výkonnostných kampaniach. Pri tých očakávame splnenie jasného konverzného cieľa. Správanie používateľa / človeka, ktorý je zasiahnutý brandovou kampaňou, ale nie je taká jednoznačné a vopred očakávateľné.

Brandové kampane sú iba ťažko merateľné, (no z dlhodobého hľadiska majú najväčší efekt), kým produktových vieme odmerať aký pomer nám dosiahla ktorá kampaň „budget/výkon“. Správy pomer brand vs. performance záleží od segmentu podnikania, no všeobecne sa odporúča (Les Binet) 60:40 brand vs. activation.

3. Tonalita komunikácie

Tonalita je celkový štýl, akým na vás brand pôsobí. Každý brand má dve identity – vizuálnu (farby, fonty, štýl) a emočnú (nálady, témy a pocity ktoré na zákazníka prenáša). Pokiaľ máte brand s papiernickými produktami v pastelových farbách, tieto používajte aj na vašom e-shope, na sociálnych sieťach a vôbec všetkých vizuáloch.

Ak zákazníkom vykáte a máte seriózny vážny slovník, je to v poriadku. Ak zákazníkom tykáte, máte svojskú hantýrku, hovoríte žargónom či občas nespisovne, je to tiež super, len v tom zostaňte a so zmenou FBM managera nech sa nezmení aj celá komunikácia.

My ľudia sa chceme baviť a radi sledujeme a navštevujeme platformy, ktoré nás bavia a sú enterntaining. E-shopy s originálnym štýlom, farbami, fontami jazykom sú práve tie, kam sa zákazníci radi vracajú, preto si ľahko s nimi vytvoria vzťah a bavia.

Aj texty na e-shope či popisy produktových kariet sa dajú napísať negenericky, originálne, zábavne či zaujímavo: nekup.si. To upúta pozornosť a budete zapamätateľný. Dôležité je aj vydržať. Hlavne byť konzistentný!

Obr.: popis produktu v e-shope Effectix

Na konci by som rada zdôraznila bonus, ktorý patrí ku každej značke a mal by odznieť aj na vašom e-shope. Za každým úspešným brandom je silný príbeh. Príbeh jeho tvorcu, príbeh plný úspechov a neraz aj pádov. Komunikujte tento príbeh vášmu publiku. Ľudia milujú príbehy, milujú emócie, ľudia si budujú vzťah s vašim e-shopom na základe toho, ako s nimi hovoríte. Viac o brandingu čítajte v Shoptet Univerzite (v administrácii každého e-shopu).

Váš príbeh je práve to, čo vás odlišuje od konkurencie. Komunikujte svoje poslanie. Verím, že ho máte. Každá značka chce predsa svojim spôsobom zlepšiť svet. Či je to kníhkupectvo ktoré chce aby ľudia viac čítali, či obchod s teniskami ktorý chce aby ľudia viac hýbali, či je to manufaktúra so zákuskami, ktorá chce aby ľudia zažívali viac chutných momentov. Komunikujte beyond your product. A hlavne zostaňte sami sebou.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov