Koniec falošných zliav a recenzií, aké zmeny prináša nový zákon o ochrane spotrebiteľa?

Subjekty pôsobiace na slovenskom trhu sa musia prispôsobiť novým legislatívnym úpravám platným od 1. júla. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prichádza s novou terminológiou, má za cieľ eliminovať falošné zľavy a recenzie, no taktiež prináša zmeny v oblasti sankcií. Pozrite si prehľad najdôležitejších zmien. Súčasťou článku je aj webinár. 

Slovenský parlament prijal 24.4. 2024 nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1.7.2024. Pôvodne mal zákon vojsť do platnosti už minulé leto, bol však vetovaný prezidentkou a vrátil sa na opätovné prerokovanie do NRSR. Tento zákon zároveň ruší niektoré predchádzajúce zákony. Jedným z cieľov je aj zosúladenie právnych predpisov a odstránenie situácií, kedy mohla byť jedna vec duplicitne ošetrená v rôznych zákonoch. Kompletné znenie zákona si môžete prečítať na tomto odkaze.

Snaha o transparentnejší e-commerce trh naprieč celou EÚ

Dôvodom prijatia zákona je implementácia viacerých smerníc EÚ do slovenského právneho poriadku. Podnikatelia, ktorí prevádzkujú svoje e-shopy aj v iných krajinách sa teda s podobnými úpravami už mohli stretnúť skôr. Každá krajina si však môže tieto smernice implementovať s miernymi odchýlkami, a preto je potrebné vypracovať obchodné podmienky v súlade s právnymi predpismi konkrétnej krajiny.

Pri aktualizácii obchodných podmienok treba myslieť aj na novú terminológiu

Jednou zo zmien, ktorá sa dotkne všetkých podnikateľov je nová terminológia. Zákon tu prichádza s novým pojmom „obchodník“, ktorý nahrádza a zosúlaďuje doterajšie pojmy „predávajúci“ a „dodávateľ“. 

Čo to znamená pre mňa ako prevádzkovateľa e-shopu? V prvom rade by som si mal skontrolovať a aktualizovať dokumentáciu súvisiacu s e-shopom (VOP, GDPR). Novú terminológiu je tiež potrebné zohľadniť pri tvorbe budúcich zmlúv. 

E-shopárom pribudnú informačné povinnosti 

Obchodníci musia svojich zákazníkov jasne a zrozumiteľne informovať o popredajnom servise. Taktiež pribúda povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi telefónne číslo a e-mail, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii, pričom nesmie ísť o telefónne číslo so zvýšenou tarifou. 

E-shopári musia spotrebiteľov transparentne informovať o ďalších platbách nad rámec predajnej ceny tovaru. Môže ísť napríklad o poštovné, či rôzne iné poplatky spojené s objednávkou. Tieto poplatky je potrebné jasne a zrozumiteľne odkomunikovať ešte pred odoslaním objednávky. 

Koniec falošným zľavám a recenziám

Medzi najväčšie zmeny v oblasti e-commerce patria nové pravidlá pre zľavy a recenzie. Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. Ak sa tovar predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.

TIP: Na Shoptete môžete využiť napríklad doplnky Zľavy správne alebo Strážca zliav.

Novinkou sú aj pravidlá týkajúce sa zákazníckych recenzií produktov, ktoré zohrávajú významnú rolu pri nákupnom rozhodovaní mnohých spotrebiteľov. Ak e-shop povoľuje pridávanie recenzií, obchodník má povinnosť uviesť ako sa zabezpečuje, že recenzie pochádzajú od ľudí, ktorí produkt skutočne zakúpili alebo používali. 

Obchodník musí vedieť autenticitu recenzií vedieť preukázať aj pri prípadnej kontrole, zákon však neurčuje konkrétny spôsob overenia a dôkazné bremeno je v tomto prípade na strane obchodníka, ktorý by mal vedieť preukázať, že recenzia pochádza od skutočného spotrebiteľa, ktorý v e-shope nakúpil, prípadne produkt používal. 

Nedodržanie týchto pravidiel sa bude považovať za klamlivé opomenutie konania a nekalú obchodnú praktiku, za čo bude možné udeliť obchodníkovi sankciu. 

Nové typy sankcií a odstránenie likvidačných pokút 

Okrem tradičných finančných sankcií môže pri zistení porušení pravidiel orgán dozoru určiť povinnosť odstránenia alebo zmeny obsahu uverejnenom v online rozhraní, vo výnimočných prípadoch môže orgán dozoru nariadiť výmaz domény

Menších e-shopárov poteší zmena, ktorej cieľom je zabrániť ukladaniu likvidačných pokút. Výška sankcie sa bude odvíjať od tržieb e-shopu, pričom môže dosiahnuť maximálne 2% ročného obratu predchádzajúceho účtovného obdobia. Horná hranica sankcie je 200 000€, dolná hranica 200€. Pri opakovanom porušení pravidiel však môže byť horná hranica posunutá.

Nový zákon z pohľadu právničky 

Okrem vyššie uvedených informácií prináša nová legislatíva mnoho ďalších zmien. V spolupráci s renomovanou právnickou kanceláriou MATHISON legal, sme si pre vás pripravili webinár, v ktorom sa na nový zákon pozrela odborníčka na IT právo, JUDr. Ing. Eva Schin Majdúchová, LL.M. Pozrieť si ho môžete zo záznamu:

Nezabúdajte na to, že každý e-shop je jedinečný, čo je potrebné zohľadniť aj pri tvorbe a aktualizácii právnej dokumentácie. Všetky zmeny preto odporúčame prekonzultovať so skúseným odborníkom.

Odpovede na vaše otázky:

Lehota na odstúpenie od zmluvy


Otázka 1:
Menila sa teda lehota odstúpenia od zmluvy? (opakovaná otázka)

Odpoveď 1:
Áno, lehota, v ktorej môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka sa menila, ale len v prípade nevyžiadanej návštevy (podomový predaj) alebo v prípade predajnej akcie. Predajná akcia však neznamená akciu v zmysle zľavy, ale je to akcia určená pre obmedzený počet osôb organizovaná na základe pozvánky alebo iného oznámenia, účelom je najmä prezentácia, ponuka alebo predaj tovaru alebo poskytnutie služieb (napr. akcie v kultúrnom dome).

V ostatných prípadoch (vrátane e-shopu) zostala zachovaná pôvodná lehota 14 dní odo dňa:
a. prevzatia tovaru spotrebiteľom,
b. uzavretia zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie služby,
c. uzavretia zmluvy o dodávaní vody, ktorá nie je na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, a zmluvy o dodávke a odbere tepla,
d. uzavretia zmluvy o dodaní digitálneho obsahu, ktorý obchodník dodáva inak ako na hmotnom nosiči.

Povinnosť vrátiť poštovné a iné platby

Otázka1:
Musím vrátiť pri odstúpení poštovné?

Odpoveď 1:
Áno, obchodník je povinný do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe alebo v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, zmluvou uzavretou mimo prevádzkových priestorov obchodníka alebo s doplnkovou zmluvou vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladov a poplatkov.

Avšak obchodník nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob dodania, ako je najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný daným obchodníkom. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na dodanie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný obchodníkom.

Otázka 2:
Musím vrátiť aj peniaze za poplatok za platbu dobierkou, napriek tomu, že toto plnenie bolo zákazníkovi poskytnuté a mal možnosť vybrať si bezplatnú formu úhrady?

Odpoveď 2:
Áno, aj keď to zákon výslovne neuvádza, ide zjavne o platbu v súvislosti so zmluvou, možno ju teda zaradiť medzi iné náklady a poplatky.

Dodatočné platby


Otázka 1:
Pochopila jsem správně, že dodatečné platby jako je doprava musí být krom OP a košíku, uvedené i u Produktu? Tedy v produktové kartě?

Odpoveď 2:
Zákon výslovne hovorí len o povinnosti oznámiť tieto informácie jasným a zrozumiteľným spôsobom pred uzavretím zmluvy (teda objednávkou), konkrétne spôsob nešpecifikuje. Uvedenie týchto údajov priamo pri produkte a aj uvedenie v košíku, môže tieto požiadavky spĺňať, záleží od konkrétnych okolností. Za dostatočné považujeme, ak sú uvedené aspoň v košíku, pred potvrdením objednávky kupujúcim.

Zľavy


Otázka 1:
V prípade, že tovar je v zľavovej cene dlhšiu dobu – viac ako 30 dni (napríklad na tovar, ktorý je vo výpredaji atď. do vypredania zásob), je v poriadku – že akciová cena bude rovnaká ako predchádzajúca cena tovaru?

Odpoveď 1:
Rozhodujúce nie je, ako dlho je tovar v akcií/výpredaji, ale aká bola najnižšia cena v období 30 dní pred tým, ako k začiatku akcie/výpredaja došlo (30 dní sa teda počíta spätne od prvého dňa akcie). Účelom je predchádzať umelým navyšovaniam cien pred začatím zliav a nie monitorovanie cien každých 30 dní.

Otázka 2:
Keď zľavu nazveme že znížená cena je potrebné uvádzať aj najnižšiu cenu za 30 dni, resp. ak to nazveme inak ako “zľava”

Odpoveď 2:
Áno, terminológia v tomto prípade nie je podstatná, zákon hovorí všeobecne o „oznámení o znížení ceny tovaru“.

Otázka 3:
Sme eshop so stavebným materiálom. Pri väčšine produktov uvádzame cenníkovú cenu, ktorá je verejne dostupná v cenníkoch na web stránkach jednotlivých výrobcov. My pri každom produkte uvádzame zľavu z cenníkovej ceny. Teda v tomto prípade žiadne umele navýšenie nie je možné. Platí teda aj pre nás povinnosť uvádzať najnižšiu cenu produktu za posledných 30 dní ? Je to veľmi zložité keďže máme tisíce produktov. Ak áno tak ceny za posledných 30 dní máme aktualizovať každý deň?

Odpoveď 3:
V prípade, ak uvádzate pri predaji tovaru cenníkovú cenu ako cenu, za ktorú ste tovar pôvodne predávali, a následne uskutočníte oznámenie o zľave, tak postačuje uviesť túto cenníkovú cenu, keďže tá bude predstavovať najnižšiu cenu pred zľavou.

Avšak v prípade, ak Vy predávate tovar za nižšiu cenu, ako je cenníková cena výrobcu, t. j. Vaša cena nie je zľavou z Vašej predchádzajúcej ceny, tak takáto nižšia cena bude pôvodnou cenou.

Rozhodujúca je Vaša najnižšia cena pred tým, ako došlo k oznámeniu o znížení ceny tovaru (zľave). Ak by išlo o postupné znižovanie ceny, tak možno uviesť ako pôvodnú cenu najnižšiu cenu pred začatím zliav.

Otázka 4:
V eshope mame vždy uvádzane cenníkové ceny a dávame zľavy sem tam ale pomocou zľavového kódu, čiže stále nám tam svieti jedna cena, platí ta nová povinnosť uvádzania ceny za 30 dni? Ďakujeme

Odpoveď 4:
Nie, povinnosť uvádzať predchádzajúcu cenu má obchodník len v prípade zliav, nie pravidelne každých 30 dní, ak zľavy neposkytujete.

Recenzie


Otázka 1:
To sa týka len recenzií na eshope, alebo pri produkte, alebo aj inde na webe? Napr. ak si dám urobiť recenziu u odborníka na daný tovar, ale on si produkt u mňa nekúpil…

Odpoveď 1:
V súčasnosti to nie je úplne jasné a existujú rôzne názory na to, či sa to bude týkať všetkých recenzií, teda aj recenzií nenachádzajúcich sa na e-shope, ale aj inde na webe. Zákon hovorí výslovne len o recenziách, ku ktorým poskytuje spotrebiteľom prístup konkrétny obchodník. Z tohto dôvodu sa domnievame, že pôjde výlučne o recenzie na webových stránkach obchodníka, keďže recenzie na iných miestach (napr. FB, Google) nedokáže obchodník regulovať a zároveň pri nich ani netvrdí, že pochádzajú od reálnych spotrebiteľov. Za nekalú praktiku sa má považovať zavádzanie spotrebiteľov vyhlásením, že hodnotenia pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si reálne tovar zakúpili a používali, ak neboli podniknuté náležité kroky smerujúce k zabezpečeniu toho, aby hodnotenia pochádzali od týchto spotrebiteľov, pričom takéto kroky môžu zahŕňať napríklad využitie technických prostriedkov na overenie spoľahlivosti osoby zverejňujúcej hodnotenie.

Recenzie u odborníkov by nemali byť problematické, keďže zákon hovorí nie len o spotrebiteľoch, ktorí si produkt zakúpili, ale aj o spotrebiteľoch, ktorý produkt použili. Za klamlivé konanie sa bude však považovať predloženie alebo poverenie inej osoby, aby poskytla falošné hodnotenia alebo odporúčania, alebo skresľovanie spotrebiteľských hodnotení alebo odporúčaní v sociálnych médiách s cieľom propagovať produkty. Odporúčame preto jednoznačne uviesť, že danej osobe bol tovar poskytnutý na účel recenzie, čím sa vyhnete tomu, že by ste spotrebiteľa zavádzali.

Otázka 2:
Sme knižné vydavateľstvo a okrem vlastného eshopu využívame aj distribučné služby, kde ako podnikateľský subjekt máme problém s recenziami u našich obchodných partnerov, ktorý umožňujú zanechať recenzie aj spotrebiteľom, ktorý náš tovar v ich predaji nezakúpili. Ak správne chápem, budeme týmto chránení aj my aby niekto mohol poškodzovať dobre meno a skresľovať reálny stav tovaru? Bude nutné aby recenziu podal niekto, čo produkt zakúpil?

Odpoveď 2:
Informovať o tom, či a akým spôsobom sa zabezpečuje, že hodnotenia produktov pochádzajú od skutočných spotrebiteľov, má obchodník, ktorý produkty predáva a poskytuje, teda aj takýto distribútor.

Zákon o ochrane spotrebiteľov primárne poskytuje ochranu spotrebiteľom, avšak to nevylučuje, aby sa obchodníci chránili pred poškodzovaním dobrého mena.

Áno, zákon hovorí výslovne o tom, aby išlo o spotrebiteľa, ktorý si produkt skutočne zakúpil a použil.

Odpovede na otázky pripravili JUDr. Ing. Eva Schin Majdúchová, LL.M. a Mgr. Michaela Bjaloňová.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov