Väčšina ľudí nakupuje očami. A to aj na e-shopoch, kde skrátka platí, že predáva skôr kvalita výrobku. Ako má vyzerať skvelá produktová fotografia a prečo vyskúšať aj 360° fotografie, vám poradia profesionálni fotografi.
Pokiaľ si chcete kúpiť topánky alebo peňaženku cez e-shop, zvolíte ten, kde je na produktovej stránke v rohu jedna rozmazaná fotografia? Pravdepodobne nie. Aj pri nakupovaní online chcete mať pocit, akoby ste videli produkt priamo pred sebou a chcete sa ho dotknúť. Doprajete rovnaký zážitok aj návštevníkom vášho e-shopu?
Dobrá produktová fotografia umožňuje zákazníkovi si dobre prezrieť tovar a bude aj lákadlom, ktoré privedie na váš e-shop ľudí, keď daný produkt hľadajú cez Google a objavia vás napríklad cez Google Nákupy. Je dôležité si uvedomiť, že fotky posielate do porovnávačov tovaru a do platených reklamných kampaní. Pokiaľ sa tam vedľa seba objaví rovnaký produkt, jeden s krásnou fotografiou a druhý sa bude prezentovať fotografiou „nech je tam aspoň niečo”, dá zákazník vo väčšine prípadov prednosť profesionálne vyzerajúcej „peknej fotografii”.
Najlepšiu predstavu o tom, ako vyzerajú vysnívané tenisky alebo telefón, podá 360° produktová fotografia. Produkt priblíži zo všetkých strán a pohľadov v reálne pôsobiacej animácii. Túto vychytávku, ktorú si obľúbili svetové e-shopy, môžu mať jednoducho aj e-shopy na Shoptete. A môže to byť jedna z vašich konkurenčných výhod. Prečítajte si, ako na Shoptete vložiť 360° fotografie.
Pre koho je 360 ° fotografia vhodná a ako fotiť produktové fotografie, nám priblíži fotografka Kateřina Barchánková a fotograf Tomáš Pospíšil.
Celý e-shop je vytvorený preto, aby sme predávali, teda za účelom zisku. Bez dobrej fotky produkt nepredáte, nech máte ten najlepší popis. Zákazník chce vidieť, čo dostane.
Fotografka Kateřina Barchánková
Pripravili sme pre vás ukážky zlej a správnej produktovej fotografie:
A ešte jedna porovnávacia ukážka, ako vyzerá zle a ako správne odprezentovaný produkt. Ktorú fotografiu by ste si vybrali pre svoj e-shop?
Jeden z dôvodov používania čisto bieleho pozadia je aj ten, že pozadie potom vyzerá na všetkých fotkách rovnako, keď sa produkty radia vedľa seba. Produktová fotografia má vyzerať čo najlepšie predovšetkým z pohľadu zákazníka. Na to veľa fotografov, či už profi alebo laikov, zabúda. Pri niektorých fotkách je priorita farebnosť, pri zložitejších tvaroch zase pohľad zo všetkých strán. Je dobré si pred fotením nastaviť priority.
Fotograf Tomáš Pospíšil
Pohyblivá produktová fotografia dokáže zákazníkvi priblížiť produkt tak, ako keď si ho pred sebou pomaly otáča v ruke na predajni. Pretože jej vytvorenie je pomerne technicky zložité, je lepšie požiadať odborníka. Prečo? To približuje fotografka Kateřina Barchánková.
Pre aké e-shopy sa 360° fotografie hodia najviac?
Z mojej skúsenosti tieto fotografie najčastejšie využívajú e-shopy s obuvou, predajcovia alkoholu, skla a šperkov. Tie sa často do fotenia 360° fotografií investujú a nafotia takto celý sortiment.
Ako sa fotí 360° fotografia?
Výhodou je, že ak si necháte vytvoriť pohyblivú fotografiu, získate vlastne 24/36/72 ks jednotlivých produktových fotografií, ktoré vám následne funkcie v e-shope spoja v jednu „otáčajúcu” sa fotografiu. Jednotlivé fotografie môžete nahrať aj do bežnej galérie obrázkov produktu, takže vďaka jednej otočnej fotografii získate za jednu cenu skoro kompletnú fotosadu k svojmu produktu. Pokiaľ si objednáte najmenšiu sadu 24 ks fotografií, ušetríte webový priestor, ale produkty sa budú pri otáčaní kosiť. Ideálnych je 36 fotografií, pretože každá fotografia zaznamená otočenie produktu o 10 st. a otáčanie je plynulé. 72 fotografií sa oplatí iba pri luxusných produktoch, kde otáčaním po 5 st. dosiahnete skoro plynulý pohyb ako u videa.
Je možné využiť 360° len pri časti sortimentu, napr. pri top produktoch?
Odporúčam zvážiť tri základné aspekty. Prvým je cena produktu, druhým je dostupnosť produktu a tretím je zisk z produktu. Otočná fotografia je nákladnejšia na obstaranie a zaberá tiež viac miesta na e-shope a pre veľa e-shopov nebude ekonomické ju mať pri všetkých produktoch. Spravidla sa teda vyberajú produkty, ktoré sú vo vyššej cenovej hladine, pretože je na nich väčší zisk. Ideálne by mali 1-3 predané produkty zaplatiť náklady na fotenie.
E-shopy tiež volia produkty, ktoré sú v ponuke stálice (niekoľko rokov) alebo aspoň celú sezónu, kedy je predpoklad, že sa vďaka dobrej fotografii predá viac kusov (ale tie musia byť dostupné).
Je logické, že na začiatku každého podnikania sa riešia financie. Potvrdzujú to skúsenosti nami oslovených fotografov.
Kateřina Barchánková: Väčšina e-shopárov radšej kúpi viac tovaru, než by investovala do profesionálnej prezentácie alebo si nakúpi profi alebo poloprofi vybavenie a začnú fotiť svojpomocne. Je dobré si ale uvedomiť, že pokiaľ ponúkate luxusný a drahší tovar, tak musí aj vzhľad e-shopu a prezentácia tovaru vyzerať luxusne. Pokiaľ sú fotografie na prvý pohľad amatérske, vyvolá to u väčšiny zákazníkov pocit nedôvery. Ak predávate lacnejší tovar, tak možno na začiatku zvládnete aj fotenie, ale pokiaľ sa e-shop rozbehne len v trochu vyšších obrátkach, tak na fotenie jednoducho nebude čas. A nie je nič horšie ako zalistovať na e-shop tovar a doplniť ho obrázkom s textom Foto pripravujeme .
Tomáš Pospíšil: Veľa začínajúcich e-shopárov ignoruje fakt, že k dobrej fotke vedie dlhšia cesta ako vziať do ruky mobil a jednoducho fotiť. Sú len dve cesty, buď to zveriť profíkom a skrátka za to zaplatiť alebo investovať svoj čas do vzdelania v oblasti fotografie a fotiť si produkty sám. Ak máte dobrý projekt a veríte mu, prvou cestou sa dostanete k úspechu rýchlejšie, pretože svoj čas môžete investovať do ďalších vecí okolo e-shopu, ktorých nie je práve málo.
Pozrite sa na ukážky produktov, ktoré sú na nafotenie náročnejšie a kedy sa oplatí pre dobrý výsledok vziať fotografa:
(Tipy pripravila fotografka Kateřina Barchánková)
„S kvalitným mobilom sa dá začať, ale treba počítať s tým, že fotografie budú mať veľké skreslenie perspektívy. Naopak má mobil vďaka malému čipu veľkú hĺbku ostrosti, tzn. aj menšie produkty sú väčšinou celé v hĺbke ostrosti. Aj laik si však čoskoro všimne, že fotografie z mobilu vyzerajú najlepšie zase na mobile a na veľkom monitore je to už o niečo horšie, aj grafika sa na takých fotkách robí zložitejšie. Preto je dobré používať kvalitnejší fotoaparát, ktorý je na to určený. Zatiaľ čo imidž fotky a atmosféra sa dá fotiť čímkoľvek aj mobilom , stačí len hľadať správne miesta, produktové fotografie s nutným čisto bielym pozadím sú náročnejšie. Chce to aspoň provizórny ateliér a trochu znalostí grafiky,“ vysvetľuje fotograf Tomáš Pospíšil.
Pokiaľ chcete, aby bol váš e-shop dôveryhodný, profi fotografie v jednotnom štýle vám v tom veľmi pomôžu. A ušetríte si veľa času, ktorý môže zabrať následná úprava alebo prerábka nie úplne vydarených fotiek. Fotografy, ktorí sa zaoberajú produktovou fotografiou, nájdete aj medzi našimi Shoptet Partnermi .
Tieto typy produktov nižšie patria podľa fotografa Tomáša aj k náročnejším, čo sa týka prípravy a fotenia.
S fotografom si dopredu dohodnite podmienky spolupráce, pripravte si aj zmluvu a nechajte si poslať ukážku práce. Čo vám podľa fotografov ušetrí peniaze aj nervy?
Kateřina Barchánková hovorí: Veľa peňazí vám ušetrí, keď fotografovi dodáte vždy čo najlepší produkt. Pokiaľ sú na fotenie poslané napr. mäkké kožené kabelky, ktoré boli ohnuté a pokrčené v krabici, bude každý ohyb na fotke oveľa viac vidieť. Jeho odstránenie je už pokročilá retuš, ktorá nafotenie produktu značne predraží. Pokiaľ neviete, ako produkt vybrať, stačí sa fotografa opýtať. V základe ale platí poslať produkt čistý, bez odtlačkov prstov. Nesiahajte na produkty rukami, to platí obzvlášť pre elektroniku a iné hladké povrchy. Dodávajte tovar bez trčiacich nitiek, lepidiel, bez vád (diery, natrhnutie) atď.
Tomáš Pospíšil o fotení vo svojom ateliéri hovorí: S klientmi pred fotením veľa diskutujem. Za mňa je to základ toho, aby som fotky nemusel prerábať a aby bol klient na prvú dobrú spokojný a vošli sme sa vďaka tomu do termínov. Preto sa občas pýtam aj na veci zdanlivo nepodstatné. Čím konkrétnejšie mám zadanie, tým som radšej. Na začiatku je pre mňa podstatné vede, koľko produktov naraz sa bude fotiť, koľko ich bude lesklých alebo inak na fotenie náročnejších, pretože od toho sa odvíja cena.
Všetko okolo fotenia úspešne prebehlo? Prichádza chvíľa, kedy potrebujeme kvalitné fotky, ktoré nezaberú veľa miesta a nebudú spomaľovať načítanie e-shopu.
Fotograf by mal klientovi štandardne dodávať upravené a spracované fotografie, ktoré prešli postprocesom, a to ideálne vo väčšej (pôvodnej/plnej) veľkosti (aby bolo možné fotku použiť aj inam ako na e-shop) a zároveň v dohodnutej veľkosti na e-shop.
A ešte jedna fajn správa na záver! Dobrá galéria, kde je vidieť celý produkt, ale aj detaily (napr. tlačidiel) vám ako predávajúcemu ušetria telefonické a e-mailové otázky a tým kapacity vašej zákazníckej podpory.
Napísať komentár