Ako na jednoduchú kľúčovku bez platených nástrojov?

Analýza kľúčových slov je dôležitým stavebným kameňom pri tvorbe e-shopu. Vďaka nej si môžete vytvoriť prehľadnú štruktúru webu, kvalitné vstupné stránky aj základ pre PPC kampane. Môžete sa napríklad obrátiť na prevereného SEO špecialistu. Ako si ale vytvoriť vlastnú jednoduchú a zmysluplnú klíčovku svojpomocne?

Dôležité je si uvedomiť pár vecí. Kľúčovku nerobíte len pre SEO. Nehľadáte kľúčové slová, ktoré budete na kvantá vkladať do textov. Chcete dokument, ktorý vám všestranne pomôže na štarte vášho online podnikania a bude dlhodobo dávať zmysel.

Dajme tomu, že sa špecializujete na predaj vybavenia na box. Chcete zo svojho e-shopu dostať čo najviac, ale neviete, ako presne potenciálni zákazníci váš tovar hľadajú. Poďme sa teda pozrieť, ako sa krok po kroku tvorí jednoduchá analýza kľúčových slov, ktorú zvládnete aj bez platených nástrojov.

1. Vytvorte si excelovú tabuľku

Prvým krokom je si vyrobiť prehľadnú tabuľku, kde budete mať všetky dôležité dáta pekne pohromade. Vytvorte si preto v prvom liste nazvanom Kompletné dáta tieto stĺpce podľa ľubovoľného poradí:

Ďalší list Trendy hľadanosti by vám mal dať detailnejší pohľad na vývoj hľadanosti v čase. Vďaka tomu si tak môžete lepšie naplánovať zľavové akcie, prípadne úpravu PPC kampaní. Budete mať lepšiu orientáciu v tom, ktoré mesiace v roku sú pre váš e-shop silné a ktoré skôr slabšie.

Vzor pre jednoduchú analýzu kľúčových slov k stiahnutiu tu

2. Zber dát

Tabuľky už máte, čo ďalej? V pokoji si sadnite a premyslite si, ako by potenciálni zákazníci mohli váš tovar hľadať. A hlavne, čo všetko by mohli hľadať v súvislosti s vami ponúkaným tovarom. Pokojne sa aj opýtajte zamestnancov, manžela(ky), detí, susedov, ľudí z odboru, v tomto prípade aj ľudí pohybujúcich sa okolo boxu. Všetky slová si píšte stranou, napríklad do Poznámkového bloku.

Povedzme, že úvodný brainstorming máte za sebou…

Aké nástroje vám pomôžu v zistení ďalších kľúčových slov?

Keywordtool.io

Jedným z užitočných nástrojov je Keyword Tool, ktorý vám ponúkne pomerne veľké množstvo návrhov aj konkrétnych hľadaných otázok k téme. K nim vie dohľadať priemernú hľadanosť, trend hľadanosti v čase, cenu za kliknutie a konkurenčnosť kľúčového slova. Tieto dáta vám však vo free verzii zostanú skrytá, takže si len vyberte vhodné hľadané frázy a vložte si ich k vašim návrhom. Možné duplicity zatiaľ neriešte. Pred hľadaním otázok sa uistite, že hľadáte v rámci Slovenska.

SEMOR

SEMOR je český SEO nástroj, ktorý toho vie veľa. Vo free režime ponúka Návrh kľúčových slov z našepkávačov. Stačí tu vpísať jedno kľúčové slovo a nástroj vám našepká až stovky súvisiacich fráz z Google aj YouTube. Výber je na vás. Relevantné návrhy si skopírujte a vložte k vašim návrhom.

Google Trends

Ďalším cenným pomocníkom je Google Trends. Ani tu sa nedozviete konkrétnu hľadanosť. To ale vôbec nevadí. Trends vám ukáže pomerne pekne trend hľadanosti vami zvolených tém a k nim pridružených kľúčových slov vo vami zvolenom časovom období. Väčšinou tu narazíte na zaujímavé long taily, ktoré môžete zapracovať do kľúčovky a následne aj do obsahu stránok. Výhodou je, že v analýze trendovosti hľadaných otázok môžete ísť aj niekoľko rokov naspäť a vysledovať, či má nejaké kľúčové slovo historicky „peak hľadanosti“ v roku.

Našepkávače vyhľadávačov

S ním sa určite stretol každý, kto na Google niekedy niečo hľadal. Stačí začať písať hľadaný výraz a našepkávač v okne vám začne zobrazovať frázy, ktoré by ste podľa neho mohli mať na mysli. Aj keď dotaz dopíšete, uvidíte návrhy, ktoré daný výraz rozširujú. Vychytávať každý výraz zvlášť môže byť zdĺhavé (až otravné). Preto odporúčam doplnok do prehliadača Chrome Extract People also search phrases in Google od Jardu Hlavinku. Pokiaľ na Googlu vyhľadáte ľubovoľné kľúčové slovo, pribudne vám vpravo boxík s príbuznými hľadanými frázami. Tie si môžete jednoducho skopírovať do vytvoreného dokumentu.

3. Zhromaždenie dát z nástrojov

Keď už máme spísané všetky možné výrazy z úvodného brainstormingu a rôznych nástrojov, je na čase si kľúčové slová „naliať“ do vytvoreného excelu, konkrétne do stĺpca Kľúčové slovo. K týmto slovám budete získavať podkladová dáta k ďalšej práci na vašom e-shope. Ale ešte musíte urobiť jednu vec…

Zbavte sa duplicít

Často sa stáva, že jednotlivé nástroje sa v niektorých návrhoch fráz opakujú. Aby ste predišli tomu, že budete mať v tabuľke jeden návrh dvakrát, duplicitné si odoberte. A ako na to? Zoraďte si frázy pomocou filtra podľa abecedy a v záložke Dáta zvoľte položku Odstrániť duplicity. Viac o excelových funkciách ako sú filtre a označenie duplicít sa dočítate tu. Pokiaľ máte obsiahlejší dataset a veríte si, môžete skúsiť využiť nástroj OpenRefine, ktorý je tiež zadarmo. Ešte drobné upozornenie – odstráňte naozaj len to, čo vám Excel označí. Nezbavujte sa rovnakých slov s / bez diakritiky.

Kde zbierať dáta

Teraz môžete prejsť k dolovanie dát k frázam očistených od duplicít. Podľa tabuľky vás budú zaujímať dáta z vyhľadávača Google. Pre dáta hľadanosti na Google použite Plánovač kľúčových slov vo vašom Ads účte. Pokiaľ účet ešte nemáte založený, postupujte podľa pomocníka Google. Jedno upozornenie! Aby ste mohli Ads využívať, je potrebné vytvoriť prvú kampaň. Ničoho sa neľakajte, kampaň môžete vzápätí pozastaviť.

Ako získať dáta hľadanosti na Google

Teraz už by ste mali mať vytvorený účet v Ads. Prihláste sa do neho a v menu uvidíte „Nástroje a nastavenia“. Po rozkliknutí sa vám roztvorí širšie menu, kde nájdete v ľavom stĺpci „Plánovač kľúčových slov“. Teraz máte na výber z dvoch možností: objavovať nové kľúčové slová alebo získať údaje o objeme vyhľadávania. Samozrejme môžete hľadať ďalšie frázy hodiace sa k vášmu podnikaní, ale v tejto chvíli už by bolo dobré prejsť k číslam.

Teraz ste v štádiu tvorby plánu inzercie. Áno, v budúcnosti ho pokojne môžete využiť pre tvorbu PPC kampane. Teraz vám ide ale o dáta, takže ho využijeme na zistenie hľadanosti vami vybraných kľúčových slov. Skopírujte hľadané dotazy očistené od duplicít, vložte ich do okna v Ads a kliknite na tlačidlo „Začíname“. Dostanete sa na prehľad „Prognózy“, ktorý vás v tejto chvíli nezaujíma. Prepnite sa na prehľad „Historické metriky“. Prehľad si stiahnite ako CSV dokument, ktorý si otvorte v Exceli.

Teraz vidíte tabuľku, ktorá zahŕňa stĺpec s príslušnými kľúčovými slovami, priemernú mesačnú hľadanosť, konkurenčnosť kľúčových slov v rámci reklamného zacielenia, hodnotu CPC (Cost per Click) a trend hľadanosti za uplynulých 12 mesiacov. Vo svojej tabuľke už máte frázy zoradené podľa abecedy. Preto sa uistite, že je tomu rovnako aj v stiahnutom dokumente z Ads. Potom môžete skopírovať dáta hledanosti do stĺpca Hľadanosť a mesačné hľadanosti do listu Trendy hľadanosti. Teraz teda máme zistenú hľadanosť jednotlivých kľúčových slov na Googli.

4. Clusterizácia

Clusterizace inými slovami znamená zlučovanie štatistík podobných fráz. Ide o poprehadzovaný slovosled či chýbajúcu diakritiku. Ak teda máte kľúčové slová boxerské rukavice detske, detské boxerské rukavice, detske boxerské rukavice, boxerské rukavice detské, boxerské rukavice detske, potom sa nebojte ich hodnoty sčítať a spriemerovať. Zhromaždite všetky potrebné dáta fráz, vyberte si tú s najväčšou hľadanosťou či tú gramaticky správnu, spočítajte (prípadne spriemerujte) hodnoty a pridelené slová si uložte bokom. Môžete si dotvoriť stĺpec Clusterizované slová alebo si ich uložte do poznámky k hlavnému kľúčovému slovu v bunke, aby ste o nich nestratili prehľad. Všeobecne však odporúčame si uchovávať dva výstupy – pred clusterizáciou i po nej.

Ak nemáte príliš obsiahly dataset, zvládnete clusterizáciu ručne v excelovom dokumente. Teda spočítate hľadanosti u podobných fráz, vyberiete si jednu hlavnú a pod ňou schováte podobné. Nástrojom, ktorý vám výrazne uľahčí prácu a život je vyššie zmienený OpenRefine. Skvelý podrobný návod ako vykonať clusterizáciu spracoval Martin Žatkovič.

5. Kategorizácia

Hovorme tomu pokojne aj škatuľkovanie, segmentácia… Keď už máte dáta spracované, je dobré vedieť, ako ich použiť. A kto pozná váš odbor lepšie ako vy? Pozrite sa na upravené kľúčové slová a povedzte si, čo na ne vytvoriť. Objaví sa v kategórii? Na stránke produktu? V blogovom článku? Alebo to snáď bude štítok zahŕňajúci nejaký tematický okruh? Je to slovo skôr všeobecné, alebo konkrétne?

Pretože ľudia hľadajú rôzne. Napríklad „boxerské rukavice“ je dosť všeobecný výraz a hodí sa na hlavnú kategóriu, ale napríklad „pánske boxerské rukavice“ sa už dá zacieliť o niečo lepšie. Kľúčovým slovom „boxerské rukavice 14 oz“ sa už dostávame ku špecifickému produktu a v spojení s konkrétnou značkou sa už dostávame k long tail, ktorý má veľký konverzný potenciál. Ujasnite si teda, z čoho si vytvoríte kategórie, filtráciu alebo blog.

6. Čo povedať na záver…

Na záver si znovu zhrnieme, k čomu všetkému spracovanú kľúčovku môžete využiť na štarte vášho online podnikania:

Neberte čísla hľadaností ako mantru, ktorá bude primárne rozhodovať o tom, na čo sa pri tvorbe e-shopu zameriate. V prípade Google ide o zaokrúhlené „priemery priemerov“. Snažte sa teda na svoju analýzu kľúčových slov pozerať širším pohľadom a berte do úvahy relevantnosť kľúčových slov pre váš web. Myslite na to, že čím hľadanejšie je slovo, tým väčšia konkurencia vás čaká.

To však neznamená, že máte svoje stránky spamovať kľúčovými slovami. Len to nie! Tvoríte obsah hlavne pre ľudí. Preto tvorte také články a také popisky, ktoré budú obsahovať všetko potrebné (vrátane kľúčových slov) a z čítania takých textov nebudú bolieť oči.

Máte excelovú tabuľku, ktorú si môžete prispôsobiť vašim potrebám. S väčšími datasety ale môžete narážať na limity. Skúmaných kľúčových slov môžu byť vyššie stovky aj tisíce, budete riešiť konkurenciu vo vyhľadávačoch a ďalšie metriky. V takýchto prípadoch by vám mohol pomôcť nástroj, ktorý nás sprevádza celým článkom – OpenRefine. Vďaka nemu možno očisťovať či zlučovať dáta a všetko si pretvoríte k obrazu svojmu. A ako na OpenRefine? Michal Binka spracoval veľmi prínosný návod krok za krokom na jeho inštaláciu a používanie pre klíčovku.

Výstup z vašej analýzy nikdy nepríde navnivoč, ak si ju nevytvoríte „len, aby ste niečo mali“. Keď si raz nájdete kvalitného SEO špecialistu, od ktorého budete chcieť detailnú kľúčovku či vytvoriť obsahovú stratégiu, práve váš dokument môže byť jeden zo zdrojov informácií a dát, ktorému sa bude venovať. Tým ale nič nekončí, kľúčovka vám SEO nezapne.

Do budúcnosti by ste mali sledovať, ako sa jednotlivým vstupným stránkam darí, aké majú pozície a neuškodí ani sledovať konkurenčné weby. A čo k tomu použiť? Môžete napríklad skúsiť prepojenie s nástrojom Collabim alebo marketingový nástroj Marketing Miner. Sledujte výkon vášho webu aj svoju konkurenciu, analyzujte, skúmajte a vylepšujte!

Mohlo by vás zaujímať:

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov