Už je to 11 rokov, čo Aleš Koudelka a Martina Malinová založili firmu Gardners. Začínali realizáciami záhrad, neskôr svoje podnikanie rozšírili aj o e-shop a kamennú predajňu. Do Česka vozia nové trendy, hlavnú silu vidia vo svojom tíme a do práce sa chodia baviť. Vďaka čomu sa im podarilo uspieť vo veľkej konkurencii?
„Nechceli sme, aby si u nás ľudia kúpili kvet a flákli ho vo váze doma na parapet. Chceli sme im priniesť niečo nové, zaujímavejšie,“ predstavujú svoju víziu zakladatelia značky Gardners. V našom rozhovore sme sa rozprávali o tom, prečo začali podnikať, ako budujú vzťahy s dodávateľmi a reč prišla aj na plánovanú expanziu alebo dokonale prepojený e-shop, ktorý úspešne pestujú na Shoptete.
Konkurencia v segmente záhradníctvo a kvetinárstvo je naozaj veľká. Prečo myslíte, že sa vám podarilo uspieť?
Martina: Máte pravdu, že konkurencie je veľa, a ono je to dobre. Obecne ľudia viac vnímajú zeleň. Výhodou je, že sme na trhu už od roku 2009. Začínali sme realizáciami záhrad a od roku 2012 pôsobíme aj v oblasti interiérov. Snažíme sa prinášať to, čo tu nie je, a ponúkať zákazníkom široký sortiment izbových rastlín a doplnkov pre pestovanie. Ukazujeme ľuďom rôzne možnosti, ako rastliny v interiéri pestovať – či už sú to obrazy z živých rastlín, ktoré sú zavesené na stenách, vysadené demižóny alebo napríklad aeráriá.
Aleš: Šírka nášho portfólia je veľká. Robíme údržby malých záhrad s rozlohou 100 metrov štvorcových aj obrovské záhrady, napríklad krásna baroková Vrtbovská záhrada na Malej Strane v Prahe. Do toho v e-shope predávame produkty od kvetináčov za pár korún po obrie steny pre rôzne firmy za státisíce.
Šírka ponuky môže byť v niečom výhoda, ale v niečom aj nevýhoda. Verím, že niekedy nie je ľahké to skĺbiť.
Martina: Pre nás dvoch s Alešom je to ťažké čo sa týka koordinácie. Museli sme to vymyslieť tak, aby mal náš tím hlavu a pätu. Ale práve v ňom vidím veľkú silu. Keď firmu pomyselne rozdelím na interiér a exteriér, dokážeme si pomáhať. Vo chvíli, kedy je v zime najsilnejšia sezóna e-shopu, pomôžu kolegovia zvonku. Tí už aj tak v tomto období nemajú toľko práce. V tom vidím veľkú výhodu, že si takto môžeme kapacity prelievať a využívať ich. Ľudí to aj baví, pretože majú pestrejšiu prácu. Len pre nás je to občas na zošedivenie.
Ako sa postupne rozrastal váš tím?
Aleš: Na začiatku sme boli s Martinou dvaja a sem tam nejaký brigádnik.
Martina: Keď sme potom otvorili obchod, fungovali sme štyria a v posledných dvoch rokoch sme sa rozrástli na pätnásť ľudí. Cieľová kapacita pre tento rok je niečo okolo dvadsať ľudí.
Bavia vás netradičné spôsoby pestovania. Beriete aj to ako spôsob odlíšenia sa od konkurencie?
Martina: Určite. Už od začiatku sme nechceli ísť klasickou cestou – byť buď záhradníctvo alebo kvetinárstvo a proste len predávať rezané alebo črepníkové kvety. Naopak sa snažíme ukazovať, že rastliny sa dajú pestovať aj inak.
Aleš: Ono to takto vlastne celé vzniklo. Ešte pri štúdiách na poľnohospodárskej škole som v Taliansku objavil magnetické kvetináče a obrazy z živých rastlín. Veľmi sa mi to páčilo a dohovoril som sa vtedy s majiteľmi firmy, že ich budeme zastupovať pre Česko. Takto začal náš vstup do interiéru. Nechceli sme, aby si u nás ľudia kúpili kvet a flákli ho vo váze doma na parapet. Chceli sme im priniesť niečo nové, zaujímavejšie.
Príkladom sú aj vaše riasogule. Pozerala som, že to ľudí naozaj baví. Dokonca im dávajú mená.
Martina: Je to pravda. A najobľúbenejšie meno riasogule je Karol. Tak sa volá snáď každá druhá.
Kde nakupujete rastliny?
Aleš: Interiérové berieme z Holandska a rastliny na záhrady a do exteriérov od českých pestovateľov. Ale keď zháňame nejaké vyššie stromy a kríky, musíme zase zamieriť za hranice – okrem spomínaného Holandska napríklad do Talianska.
Veľmi dôležité zvyčajne býva zohnať kvalitného dodávateľa.
Martina: Presne tak, aj preto sa niekoľkokrát za rok vydávame do Holandska priamo k pestovateľom a predajcom. Nezabudneme pritom navštíviť aj burzu a pokochať sa tým frmolom. Baví ma ísť do hĺbky a sledovať, ako to reálne celé funguje. Keď ideme za kaktusárom, vidíme, ako kaktusy vysádza, zalieva ich a pracuje s nimi. Vždy nás veľmi ochotne prevedie. Ten osobný vzťah je dôležitý a dosť sa potom v spolupráci odráža. Môžeme si zavolať, povedať, čo a ako, a keď sa objaví nejaký problém, tak ho ľahšie vyriešime.
Prečo ste začali podnikať? Čo bolo hlavným impulzom?
Aleš: Ja som nikdy nechcel byť zamestnanec, chcel som byť pánom svojho času. Už počas výšky som robil na niekoľkých projektoch, pozbieral rôzne kontakty a potom som v tom pokračoval aj po štúdiách.
Martina: Ja som bola Alešovou partnerkou a pomáhala mu, s čím sa dalo. Sama som vtedy mala svoju firmu v úplne inom segmente, elektrotechnickom priemysle. Ale už na výške som robila e-shopy. Hrozne ma to bavilo. Takže akonáhle Aleš prišiel na možnosť spolupráce s nejakými firmami, hneď som sa pustila do prípravy prvého e-shopu. Tým sa to celé naštartovalo. Potom práce pribúdalo, až som zo svojej firmy odišla, nechala ju kolegom a začala sa naplno venovať len tomu nášmu projektu. Po roku, čo som bola na home office, sme otvorili prvú predajňu.
Takže s e-shopom ste prišla vy?
Aleš: Presne tak. Ja som lovil produkty a Martina urobila v roku 2013 e-shop.
Prečo ste si vybrali Shoptet?
Martina: Ešte predtým sme mali Eshop-rychle, ale ten veľmi rýchlo prestal stačiť našim požiadavkám. Shoptet som si vyhliadla už skôr – vedela som, že k vám chcem, bola to len otázka času. Najskôr som chcela, aby sme z malých objednávok dorástli do nejakej veľkosti. A keď sme potom prešli k vám, bol to zásadný pokrok. Ako vizuálne, tak aj v možnostiach nastavenia vecí, ktoré v Eshop-rýchlo proste nešli.
Už ste so Shoptetom mali skúsenosť?
Martina: So Shoptetom priamo nie. Na výške som robila diplomovku na tému e-shopy, ale už vtedy som mala e-shop so šperkami. V tej dobe som si robila e-shop sama na Prestě, ale som aj porovnávala vtedajšie systémy, hlavne open source riešenia.
Prečo ste si teda teraz vybrala Shoptet?
Martina: Príde mi, že je najpremakanejší. Páči sa mi, že má veľa ďalších modulov, ktoré sa dajú do e-shopu naintegrovať. Nám napríklad veľmi pomáha napojenie na účtovný systém ABRA FlexiBee, ktoré máme od Dativery. Máme obojstranný mostík, ktorým si oba systémy vymieňajú dáta. To bola veľmi podstatná zmena v automatizácii práce. Tiež naň máme v obchode naviazaný expedičný dotykový terminál Touchstore. To, že je Shoptet vďaka API takto otvorený, nám ponúka veľa možností a otvára nám to dvere ďalej.
Ktorá ďalšie prepojenia a funkcionality vám najviac pomáhajú?
Martina: Vedľa FlexiBee, ktoré je jadrom našej firmy, používame Retino, Ecomail, Tlač štítkov a novo aj Raynet, s ktorým sa učíme. Je toho naozaj veľa. Využívame množstvo doplnkov a stále skúšame nové.
Ako dlho vám trvalo e-shop postaviť?
Martina: Dala som si na to mesiac a za ten som to zvládla.
Máte kamennú predajňu aj e-shop. V čom vidíte ich najväčšiu pridanú hodnotu?
Martina: V kamennom obchode zákazníci oceňujú to, že sa môžu na rastliny pozrieť. A keď majú napríklad strach, že by nedorazili v poriadku, môžu si ich tam kúpiť. Skvele nám to tu funguje ako showroom. Ľudia sa radi chodia pozerať napríklad na vertikálne záhrady a my im môžeme ukázať, ako taký mechanizmus funguje. U e-shopu ma baví ten rozsah a dosah. Máme veľa zákazníkov z malých miest a dedín, kde si v rozumnej dostupnosti okolo seba jednoducho nemajú možnosť zaujímavé rastliny zaobstarať, aj keď by ich hrozne chceli. Ale vďaka nášmu e-shopu môžu. Zároveň teraz riešime aj nejaký zahraničný presah.
Chystáte expanziu?
Martina: Niektoré procesy už máme vychytané a premýšľame o tom. Aktuálne máme otvorené Slovensko, kam bežne dodávame, Poľsko, Nemecko a Rakúsko. Ale len pre českých zákazníkov. Takže uvidíme, či sa do toho pustíme vo väčšom.
Aleš: A chcela si aj tú Ameriku.
Martina: V Amerike je tiež málo zelene, takže by som to rada skúsila aj tam, ale uvidíme, či je to reálne. Určite by to nebolo s celým naším portfóliom, ale len s vybranými produktmi.
Čo vás na tom všetkom najviac baví?
Martina: Mňa baví celý ten proces. To, že sa nám stále darí rásť, ešte stále sme pružní a dokážeme na veci reagovať veľmi rýchlo, aj keď je to niekedy na úkor osobného času. Veľmi ma nabíja spätná väzba od zákazníkov. Teší ma, že sú spokojní a že sa im naše veci páčia. A tiež mám radosť, že zeleň môžeme dostávať do sveta a ukazovať, že to jednoducho ide.
Aleš: Mňa veľmi baví to, že za nami zostáva niečo hmatateľného, nielen nejaká tabuľka v Exceli. Vezmite si, že prídete na miesto, kde je stavenisko a samý bordel, ale keď za mesiac odchádzate, je tam nádherná funkčné záhrada.
Kde vidíte Gardners za desať rokov?
Martina: Vidím nás ešte o niečo väčších – tak, aby sme zvládli naplniť naše plány. A týka sa to aj priestorov. Aby sme sa vošli, všetci mali dobré podmienky pre prácu a mohli sme pohodlne expedovať. Holanďania sa k nám vlani jazdili pozerať a chceli, aby sme s nimi spolupracovali a dokázali ten náš koncept, prístup a nastavenie preniesť k nim. Hoci je Holandsko matka všetkých rastlín, s týmto si úplne nevie rady a hrozne sa im páči, ako to robíme. Ale my na to nemáme kapacitu.
Aleš: To áno. A týka sa to aj tých záhrad. Potrebovali by sme viac kvalifikovaných pracovníkov. Momentálne máme jeden až dva tímy a ideálne by samozrejme bolo mať ich viac, aby sme pokryli všetky zákazky. Ale zase by som to nechcel rozšíriť natoľko, aby pravá ruka nevedela, čo robí ľavá. S tým súvisí aj to, ako máme zostavený tím. Všetci sme naladení na podobnú vlnu. Vďaka tomu do práce chodím ako pracovať, tak sa aj baviť. Väčší priestor pre rozvoj teraz ale každopádne vidím skôr v našom eshope a interiéroch ako v práci na záhradách a exteriéroch.
Napísať komentár