Ako môžu firmy podporiť Ukrajinu a svojich kolegov? Opýtali sme sa Lucie, novej koordinátorky pomoci v Shoptete

Môžeme ako firma urobiť niečo viac ako poslať Ukrajine finančnú podporu? Túto otázku si zrejme položili ľudia aj inde ako v Shoptete. Naši zamestnanci sami prichádzajú s množstvom nápadov pomoci a preto máme novú internú koordinátorku firemnej pomoci, Luciu Strolenú. Čo všetko teraz rieši a čo by odporučila ostatným spoločnostiam?

Dotýka sa nás všetkých, nášho osobného, ​​ale aj pracovného života. Vojna na Ukrajine. Máme medzi Ukrajincami priateľov a známych, chceme pomôcť. Pre niekoho pomoc znamená hodiny strávené cestou na slovensko-ukrajinské hranice a odvoz utečencov na Slovensko, pre iného to, že zaobstará detské plienky, hygienické potreby alebo odoslanie finančného príspevku.

Lenže ani tak človek z hlavy nedostane pocit bezmocnosti a obavy z nasledujúcich dní. Napriek tomu potrebuje v práci fungovať. Čo s tým? Práve v takej chvíli môže pomôcť aj firemná kultúra.

Pomáhať aj v pracovnom čase?

Nachádzať zmysel v plnení pracovných úloh, keď je človek myšlienkami stále pri spravodajstve, je ťažké. Ako v Shoptete hľadáme rovnováhu, aby dobrovoľníci mohli pomáhať aj v pracovnom čase a aby sme ako firma zároveň stopercentne fungovali pre našich klientov? Ako sa zároveň staráme o vlastných ľudí, keď niektorí z nás môžu po dvoch náročných covidových rokoch pociťovať z novej stresovej situácie ďalšiu úzkosť a strach?

Veríme, že rozhovor s Luciou Strolenou, dočasnou koordinátorkou firemnej pomoci, inak projektovou manažérkou pre expanziu, môže inšpirovať k podobnej podpore aj ďalšie spoločnosti.

Lucka, prečo a ako si sa stala koordinátorkou pomoci Ukrajine? 

Všetci môžeme sledovať dynamický vývoj situácie na Ukrajine. Mala som veľkú radosť, keď som videla, že Shoptet zareagoval veľmi pružne. Spontánny príval nápadov, ako pomôcť utečencom, a prejavy solidarity s Ukrajinou zo strany kolegov neboli nášmu vedeniu ľahostajné. Náš CFO Honza Hospodka ma oslovil s ponukou dočasnej zmeny práce, a to vďaka môjmu vzdelaniu v oblasti globálneho rozvoja a dlhodobým skúsenostiam v občianskom sektore. Stala som sa teda koordinátorkou firemnej pomoci, inak v Shoptete dlhodobo pôsobím ako medzinárodný projektový manažér pre expanziu. 

Ako teraz vyzerá tvoja náplň práce?

Ktokoľvek z firmy sa na mňa môže obrátiť s ponukou pomoci a ja ho nasmerujem ďalej. Som rada, že sa u nás vo firme veci riešia a reaguje sa na vzniknuté situácie rýchlo a predovšetkým ľudsky.

Na Ukrajinu putujú milióny

Aké formy pomoci Shoptet zvolil?

V prvom rade išlo samozrejme o finančnú pomoc, a to priamo na Ukrajinu, kde sa aj v týchto dňoch rozhoduje o zastavení ruskej agresie a budúcnosti celej Európy. Společně s Impulse Ventures a tiež so spriatelenými firmami SafeticaDataddoEffectix a Coober Capital sme sa rozhodli priamo podporiť ukrajinskú armádu 112 miliónov českých korún.

Prichádzajú tvoji kolegovia s návrhmi na pomoc aj sami od seba?

Áno, zvažujeme každý ich tip a rozhodujeme sa podľa priorít, kde je pomoc najviac potrebná. Príliv utečencov z Ukrajiny nespomaľuje, preto premýšľame predovšetkým o pomoci v regiónoch, odkiaľ pochádzajú naši kolegovia. Utečenci smerujú napríklad cez Poľsko do Moravskosliezskeho kraja, kde nemajú také finančné možnosti ako veľké mestá. Cez našu kolegyňu sme v kontakte so starostom Vrbna pod Pradědom, kde poskytujú ubytovanie utečencom a aktuálne rokujeme o možnostiach ďalšej podpory. 

Potreby sa menia, je nutné reagovať na dopyt

Koordinuješ aj materiálnu formu pomoci? To býva procesne náročné. Ako sa vo firme ľudia zapájajú? 

Vytvorili sme špeciálny komunikačný kanál, kde každý vidí, čo kto ponúka a dopytuje: od ubytovania cez materiálnu pomoc po dobrovoľnícku činnosť. Takmer denne ku mne smerujú nové nápady. Snažím sa prepájať potreby interne, nasmerovať na existujúce zbierky a kolegom ponúkať možnosti či individuálne riešim podporu pri vedení firmy. 

Funguje to dobre?

Je skvelé, ako rýchlo sa darí vybaviť ponuky o pomoc a ako rýchlo sa kolegovia ozývajú. Teraz sa zohnala posteľ, ktorú potreboval kolega na to, aby ubytoval dve ženy z Ukrajiny. Počas dvoch dní sme mali nielen posteľ aj s matracom, ale aj odvoz a kolegovia pomohli aj s montážou.

Veľa ľudí by určite poskytlo oblečenie, detské postieľky, vybavenie do kuchyne, ale nevedia, ako sa prepojiť s konkrétnymi mamičkami z Ukrajiny. Riešiš aj toto?

Veľké hromadné zbierky, napríklad oblečenia, vznikali v počiatku utečeneckej krízy, keď každý prinášal všetko možné, a často sa veci posielali na Ukrajinu. Potreby sa menia a je nutné skôr reagovať na dopyt, než sa snažiť za každú cenu posunúť darované veci, ktoré niekto ponúka. Aj toto patrí k mojej náplni práce: smerovať úsilie a materiálne zbierky naozaj tam, kde sú potrebné. 

Ako sa to mení?

So zväčšujúcim sa počtom utečencov na našom území rastie dopyt po konkrétnych veciach od konkrétnych rodín. Som cez kolegov napojená na jednotlivé už ubytované rodiny, ktorým iní kolegovia pomohli napríklad s oblečením či darovaním rozkladacej pohovky.

Najväčší zmysel vidím v adresnej pomoci konkrétnym ľuďom

Máš nejaký príklad takejto pomoci?

Veľmi dobre sa nám to podarilo u rodiny, ktorá prišla z Charkova iba s tým, čo mali na sebe. Najskôr som cez tlmočníčku zistila, čo najnutnejšie potrebujú, a potom som kontaktovala kolegu, ktorý tieto veci ponúkal. Ešte pred ich príchodom sme mali pripravený základný balíček zimného oblečenia a nevyhnutnej drogérie. V tejto adresnej pomoci vidím aj najväčší zmysel. 

Psychickú podporu určite potrebujú aj zamestnanci. Ako firma v tejto situácii myslí na svojich ľudí? 

To je otázka skôr na kolegyne z HR.

Aby sa všetci naši zamestnanci cítili pokiaľ možno bezpečne, snažíme sa ich podporovať dvoma smermi. Naši team leaderi mali možnosť zúčastniť sa online schôdzky s terapeutmi, aby vedeli, ako môžu pomôcť ľuďom zo svojich tímov. Zároveň sme ponúkli možnosť psychologickej pomoci pre kohokoľvek z našich zamestnancov, keď budú cítiť, že si chcú s niekým pohovoriť. Táto situácia je nová pre všetkých a vnímame, že odborná pomoc je veľmi žiaduca. A ľudia sa môžu kedykoľvek obrátiť aj na nás v HR.

Patrícia Tóthová (HR Business Partner)

Umožňujete ľuďom v pracovnej dobe využiť čas na pomoc Ukrajine. Ako je to nastavené, aby sa to nedotklo klientov a nestála práca?

Stručne, áno. Kolegov určite v dobrovoľníctve a aktivitách pre Ukrajinu podporujeme, prinášame aj konkrétne tipy, ako sa kto môže zapojiť, ale nemáme striktné pravidlá napríklad pre počet hodín určených na tieto aktivity. Každá žiadosť o pracovné voľno a zapojenie sa posudzuje individuálne, podľa možností daného tímu a s ohľadom na klientov.

Lucka, keď sa vrátime k Shoptetu ako technologickej firme. Aké možnosti podpory či vyjadrenia solidarity sú dostupné na webe?
Ozývajú sa aj Shoptet partneri, ktorí tiež prichádzajú so skvelými nápadmi. Novinkou je grafický doplnok od partnerov Pobo pre e-shopy, teda lišta s odkazom na rázcestník pomoci, vďaka ktorému pôjde jednoducho vyjadriť solidaritu s Ukrajinou. 

Obdobnú lištu sme už nasadili na náš web shoptet.sk. Hoci ide skôr o symbolický prejav toho, že nám situácia na Ukrajine nie je ľahostajná, aj malá pomoc je potrebná. Odkaz z lišty totiž smeruje na slovenskú stránku pomoci pomocpreukrajinu.sk , o ktorom sa snažíme šíriť povedomie.

Aby pomoc nebola kontraproduktívna

Čo by si poradila ostatným firmám, pokiaľ o zriadení podobnej pozície uvažujú? Na čo sa v pomoci zamerať?

Najdôležitejšie je vedieť vypočuť svojich zamestnancov, reagovať na mnohokrát skvelé nápady a snažiť sa vniesť do chaosu rád a prioritizovať, aby pomoc nebola kontraproduktívna. V ideálnom prípade by človek na pozícii interného koordinátora mal mať skúsenosti s dobrovoľníckou pomocou a s ukrajinskou komunitou. 

Mal by mať prehľad o aktuálnych opatreniach. Situácia sa dynamicky vyvíja, je preto dobré sledovať oficiálne zdroje, ako sú weby ministerstva vnútra, práce a sociálnych vecí alebo školstva. Veľmi užitočný je vyššie spomínaný rozcestník a potom je samozrejme potrebný kontakt s ľuďmi prichádzajúcimi z Ukrajiny, či s ich kontaktmi.

Akú formu pomoci vidíš ako najefektívnejšiu po troch týždňoch svojho fungovania v pozícii koordinátorky?

Prvé, čo väčšinu ľudí napadne v rámci hmotnej pomoci a čo je aj najjednoduchšie, je vytriediť a darovať oblečenie. Ale toho je všade veľa. Najefektívnejšia pomoc je rozhodne finančná, cez preverené organizácie a na pokrytie konkrétnych potrieb, viď spomínaný príklad našej pomoci pre Vrbno pod Pradědom.

Pokiaľ už sme v kontakte s konkrétnou ukrajinskou rodinou, najdôležitejšie je pýtať sa na ich potreby, nie je pre nás cieľom hľadať umiestnenie pre dary tých, ktorí chcú niečo darovať. S čím často ľudia z Ukrajiny potrebujú pomôcť, je ubytovanie, alebo chcú poradiť, ako vyriešiť, vízum, školu, prácu, zdravotnú starostlivosť.

S akými organizáciami Shoptet spolupracuje?

Ako som povedala, snažíme sa pomoc adresovať individuálne, nie formou hromadných materiálnych zbierok. Podporujeme organizácie cez finančné zbierky, ale pokiaľ ide o hmotnú pomoc, darí sa nám pomerne úspešne prepájať jednotlivé dopyty a ponuky.

Avšak reagujeme na tipy a priania aj od kolegov, a preto sa napríklad snažíme podporiť zbierku hardvéru organizovanú #TechResistance , ktorá prebieha v Prahe a Brne, či už dobrovoľnícky, alebo materiálne.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov