Možno ste už o ňom niečo začuli. Zákon o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím. Akých e-shopov sa týka a čo so sebou prináša? Čo v súvislosti s ním chystá Shoptet a čo by ste mali urobiť v rámci svojho e-shopu?
Zákon o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím je pre e-shopy zásadnou zmenou, a preto je dôležité sa s ním oboznámiť. Učinný bude u nás 28.6. (rovnako ako v iných štátoch EÚ) a nadväzuje na prístupnosť webov štátneho sektoru (ku ktorým sa teraz pridá aj súkromný).
Má výrazne zlepšiť prístupnosť výrobkov a služieb pre ľudí so zdravotným postihnutím alebo inými špecifickými potrebami. Cieľom je sprístupniť online svet pre všetkých. Čo v nadväznosti čaká digitálne služby a najmä e-shopy?
Aby sa predišlo situáciám, kedy napríklad človek so zrakovým postihnutím nemôže nakúpiť online cestovný lístok, pretože webová stránka nie je optimalizovaná pre čítačky obrazovky, Európska únia schválila Smernicu o požiadavkách na prístupnosť u výrobkov a služieb, ktorú musia členské štáty EÚ implementovať do svojich právnych predpisov.
S účinnosťou od 28. júna 2025 prijal slovenský zákonodarca nový zákon, ktorý výrazne zlepšuje prístupnosť výrobkov a služieb pre osoby so špecifickými potrebami (napr. osoby so zdravotným postihnutím a starší občania, pre ktorých môže byť často náročnou úlohou nakúpiť online).
Zákon zohľadňuje všetky služby, ktoré sú poskytované spotrebiteľom online – či už za poplatok, alebo bez neho – a súvisia s elektronickým obchodom, komerčnou komunikáciou a elektronickými transakciami. Zákon má teda zásadný vplyv aj na internetové obchody.
Pozor, tieto podmienky musíte splniť súčasne – teda že máte menej než 10 zamestnancov a ročný obrat do 2 miliónov EUR. Do počtu zamestnancov sa počítajú aj čiastočné úväzky a všetky vaše prepojené spoločnosti sa sčítajú (napr. dcérske spoločnosti).
Kto bude plnenie týchto poinností kontrolovať? Slovenská obchodná inšpekcia
Aby sme e-shopom napĺňanie zákonných požiadaviek čo najviac uľahčili, pracujeme na úpravách platformy tak, aby reflektovala štandardy prístupnosti WCAG 2.1. Vývojový tím sa už úpravám venuje, aktívne komunikujeme aj so Shoptet Partnermi (partnerom odporúčame sledovať partnerské newslettre). Aby bol e-shop prístupný, je ale kľúčová spolupráca medzi Shoptetom, Partnermi, ktorí dodávajú šablóny a doplnky, a prevádzkovateľom e-shopu, ktorý spravuje obsah.
Z pohľadu e-shopára je teda nutné si uvedomiť, že prístupnosť e-shopu nezahŕňa len technické riešenie, ale aj samotný obsah. Shoptet a jeho Partneri nemôžu garantovať 100% prístupnosť, pretože nemajú kontrolu nad obsahom, ktorý do e-shopu vkladáte ako prevádzkovateľ.
Ako prevádzkovateľ e-shopu zodpovedáte za prístupnosť obsahu, teda za texty, obrázky, videá. Znamená to, že dbáte na správne popisy, štruktúru nadpisov pri článkoch, vnímateľnosť a zrozumiteľnosť textov.
Čo si ako prevádzkovateľ e-shopu určite ustrážte, sú všeobecné obchodné podmienky. Jednou z povinností, ktorá bude e-shopárom zo zákona vyplývať je aj úprava VOP. V nich by ste mali uviesť:
Vedeli ste, že prístupnosť dlhodobo presadzujú aj veľkí hráči ako napríklad Google? Pozrite sa na to ako na konkurenčnú výhodu a možnosť, že u vás bude môcť nakupovať viac ľudí.
Kľúčové požiadavky na prístupnosť sú veľmi obsiahle a v Shoptete sa im už teraz intenzívne venujeme. Ak by sme mali byť konkrétni, môžeme spomenúť úpravy v nasledujúcich oblastiach:
Zmeny vyplývajúce zo zákona o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím budú nasadzované postupne. Tie drobnejšie priebežne (najmä aditívne zmeny), zložitejšie zmeny s veľkým dopadom alebo zásahom do HTML štruktúry budú doručované pomocou Odložených aktualizácií šablón.
Informácie o zmenách vývojári Shoptetu priebežne pridávajú na Developers portál. Budú tu publikované aj ďalšie zdroje.
V Shoptete už pracujeme na zaistení prístupnosti platformy (ovládateľnosť, stabilita, technológia) a postupne zavádzame štandardy prístupnosti na vlastné šablóny. Prvým krokom je optimalizácia Shoptet šablón a zdieľaných komponentov, momentálne sa pracuje na šablóne Classic.
Vzťahuje sa na váš e-shop zákon o prístupnopsti? Potom by ste si mali overiť, na akej šablóne váš e-shop beží. A čo najskôr riešiť situáciu v prípade, že využívate niektorú zo šablón, ktorým skončila podpora. Ak riešite prechod na podporovanú šablónu, ako prvá bude plne sprístupnená šablóna Classic.
Aj tak možno budú potrebné úpravy na strane e-shopu. K požiadavkám na prístupnosť totiž patrí aj úprava farebných schém. Na vás tak bude, aby ste si skontrolovali, či vaše nastavenie farieb zodpovedá požiadavkám na kontrast, a prípadne ich adekvátne upravili.
Za prístupnosť svojich doplnkov plne zodpovedajú Shoptet Partneri. Všetky šablóny od Shoptet Partnerov nájdete tu.
Za individuálne úpravy zodpovedá majiteľ e-shopu. Ak ide o zmenu farebnosti či textu, obráťte sa na Partnera, ktorý zmeny vykonal. Niektoré zmeny (zmena štruktúry, ovládateľnosť klávesnicou) bude vykonávať Shoptet.
Využívate externé doplnky? Na ich autorov apelujeme, aby u aktuálnych doplnkov a šablón zaistili splnenie požiadavok normy WCAG 2.1 do 28.6.2025.
Napísať komentár